Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli tänään neuvola (26+4) ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Mulla on hb pysynyt aika hyvänä koko raskauden ajan, viimeksi oli 124 ja nyt oli noussut 137...! Sain myös kuulla sokerirasitustestin tulokset ja sekin meni kirkkaasti läpi vaikka vähän sitä etukäteen jännitin että mitenhän käy.

Mulla on ollut myös jonkun verran supistelua mutta vielä aika maltillisesti. Lähinnä ne liittyy liikunnan harrastamiseen, jos oon työpäivän jälkeen käynyt liikkumassa niin silloin saattaa tosi kevyellä rasituksellakin supistella. Vähän keventämällä aina helpottaa, yritän kuitenkin pitää kiinni siitä että 2-3 kertaa viikossa tulisi tehtyä jotain kevyttä liikuntaa, lähinnä sen vuoksi että itselle tulee siitä hyvä mieli.
emoticon

Eilen oli neuvola (rv 23+3).
Hemoglobiini oli laskenu.. se on koko raskauden ollu 135-147, niin nyt se oli 121.. ei vielä hälyyttävästi laskenu, mut jos seuraavassa neuvolassa on suunta alaspäin tulee rautakuuri, vaikka syön koko ajan Multivitaa (raskaus & imetys), jossa on rautaa..
Painoa tullu kk aikana 1 kg lisää eli nyt sitä on tullu koko raskauden aikana vähän yli 4 kg..
Mainitsin tarkoituksella et olin lakuja syöny :D ku kiinnosti et miten on verenpaineeseen vaikuttanu. ;) Oma "pelko" et arvot olis perseellään oli turha.. arvot oli paremmat.. 71/118 (aiemmin keskiarvo n. 75/125)
SF-mitta otettiin eka kerran ja se oli 21,5 cm.

Mulla oli neuvolantätinä sijainen kesälomien takia... vähän arvelutti, et millanen ihminen siellä on ku oon tykänny aikasemmasta paljon. No ei ollu ongelmia.. oli oikein mukava kokemus tämäkin nainen.
Nyt sitte ens tiistaina sokerirasitukseen klo 7.20 ja seuraavaksi on lääkärille meno 3.8..

Nyt kuulema on paras aika menossa, kun maha ei ole vielä liian iso, joten tuli käsky nauttia.. :) Mikäs tässä on nauttiessa kesälomalla... meninkin sitte illalla heti jumppaan.
Niin ja kävästiin neuvolakäynnin jälkeen ottamassa vakuutus syntymättömälle lapselle.. päätös tulee kuulema kuun lopussa.

Neuvolassa taas käyty (26+2) 

Paino +650 
Verenpaineet ok, 126/70
Hb 111
Sf mitta oli 24
Vaavin syke 145

En ymmärrä miten toiki paino vaan nousee ja nousee..en minä mielestäni ole ees lihonnu/levenny muualta kun tisseistä ja tietysti mahasta..minne lie sitten menenee kun kuiteskin painoa tullut jo 10kg. No mut vauvalla kuiteskin kaikki hyvin eikä vielä ainakaan vaikuta ylisuurelta 

Mä kävin neuvolassa keskiviikkona (rv 26)

Painoa edellisestä kerrasta (1kk aikaisemmin) oli tullut lisää 100g :).. se on hyvä koska kokonaisuudessaan on tullut 15kg :(
Hb 123
Sf mitta 24

Ja olin mitannut muutaman päivän verensokereita kotona kun kärähdin sokerirasituskokeessa. Arvot on kotona ollut kuitenkin hyvät, joten mitään erityistä ei tehdä. Ei siis ole RD:tä :).. mittailen omaseurantana pistokokein kun siltä tuntuu ja seuranta viikko pidetään varmaan joskus 8 viikon päästä uudestaan.

Tänää oli neuvolalääkäri (28+2), tuli vähän jotenkin epämiellyttävä olo, tai siis ku se lääkäri täti oli kuulemma tullu ite päivän alusta 15min myöhässä ja nopea tutkimus ja se oli siinä... jäi vähän semmoin hölmistyny olo ku sieltä lähin :/

Kaikki oli kuitenkin kunnossa
- painoa viime kerrasta (23+4) +500g .. nyt on lasken hieman toi painonnousu, yht. kuitenkin jo 11kg
- turvotus + .. nyt ku on ollu hellettä ni nilkat on iltasin ku yhet tukit ja varsinki työpäivän aikana turpoaa
- RR 116/72 (aika samassa ollu alusta asti)
- Hb 121  (noussu viime kerrasta 115, nyt taas  lähes mun normaalitasolla)
- Sf 25
- Syke 150 

Kävin sokerirasituksessakin joku aika sitten ja kaikki arvot oli hyvällä mallilla =)

eli maanantaina oli neuvola 27+5

painon muutos/viikko +660gemoticon (tätä ennen 200g=)
mut nyt tulki eka plussa turvotukseen
RR 100/65 (ollu aina matala)
sf 27,5 (yläkäyrillä mennään edelleen)
ja syke 130-140 sama ku ennenki=)

nyt perjantaina on äitiyspolilla käynti ja se pelottaa, ku on supistellu paljon ja pari viikkoa sitte ol se kohdun suuki pehmentyny:/ toivottavasti ei joutuis sairaalaan leppäilee:// seksi ja uintikielto astu voimaan... (ei oo miehellä helppoo=) mutta tämmöstä tänne, kirjottelen sitte taas perjantain jälkeen, mikä tilanne...

Tänään oli neuvola 27+3.

Painonmuutos hurjat +1200g/viikko
RR 116/71
Hb 112
Sf 26
Lapsiveden määrä 100
Syke 142

Ensimmäistä kertaa sain noottia painosta, vaikka itse olen ollut kauhuissani koko raskauden ajan. Mielestäni en syömällä ole painoa kerännyt, mutta liikuntaa voisi olla enemmän. Tosin tää hurja painonnousu masentaa sen verran hurjasti, et tekis mieli vetää pelkkää pullaa, karkkia ja limsaa ahdistukseen. Tupakin polton lopettaminen voi myös vaikuttaa paljonkin tuohon painonnousuun. Varmuuden vuoksi pyysin lähetettä kilpirauhasen vajaatoiminnan tutkimukseen. Meillä sitä on suvussa, niin haluan selvittää sen nyt. Saa nähdä, josko neuvolalääkäri ensi viikolla määrää lähetteen labraan. Tunnen itteni niin valaaksi, ettei tee enää mieli edes mennä mihinkään lenkille. Ja tääkö nyt on naisen elämän parasta aikaa? Mä mieluusti hyppäisin ajassa eteenpäin ja ottaisin sen vauvelin syliin.

Eilen oli neuvolakäynti 26+2.
Sokereista narahdin ja joudun sitten sokerirasitukseen menemään.
Painosta tuli sanomista, että jos en halua olla lopussa lihonut lähemmäs 30 kg täytyy alkaa jotain tekemään asialle.. Tiesin sen kyllä itsekkin ja sanoin painosta ensin itse sinne mennessä.
Verenpaineet oli vähän kohonneet edellisistä ja nyt aletaankin seuraamaan, ettei ala kehittämään raskausmyrkytystä, kun äidilläni ollut jokaisessa neljässä raskaudessa seurataan vielä enemmän.

Hempat oli noussu 131! Jotain positiivista siis. :) 

Ja vauvalla kaikki hyvin! :)

Äippäneukkulekurilla käyty,

Rv, 26+1
Poikittain oli pullaposki
Kohdunkaulaa 3 cm,kiinteä ja kiinni
painoa tullut 364g/vko
Sf 24 eli nyt keskikäyrillä mennään...on siis notkahtanut vähän alaspäin viimeisestä.
Sykkeet 145+
Liikkeet ++
RR 137/96.. pitää seurailla kotosalla
Lapsivettä normaalisti
Pissatulehdus just meneillään niin ,meen sitten kontrolliin viikon päästä..
mut liuskassa ois näyttänyt olevan proteiinia...?
Varmaan väärä hälytys kun antibiootti sotkee ..

Mulla oli kanski eilen lääkärineuvola. Oli vähän vaisu käynti, th otti painon, paineet ja hempan ja sit lääkäri teki alatutkimuksen ja ultras. That´s it.. (Ei otettu sf-mittaa...!!!! Oisin niin halunnu sen mutten tajunnu erikseen pyytää...emoticon )

Paino oli noussu viime kerrasta hurjat puol kiloa. :D eli nyt yhteensä on noussu alle 5kg vielä.
Hemppa: 118
Paineet: 119/73
Kohdunsuu hyvällä mallilla, ei ole pehmenny eikä lyhentyny. :D (mitään mittoja ei se lääkäri sanonu)
Ja meiänki Napero siellä köllii aika lailla poikittain. Oon jo parisen viikkoa aatellu että hän puskee peppua masun oikeaan laitaan mutta se onkin pää. :D Ja kädet & jalat on sinne samaan suuntaan, tulee paljon monoa tuonne masun oikeaan laitaan. Ja rapsutuksia. hih, ihana pikkuveitikka<3<3  Eilen se oli siellä pää alas oikealle päin ja peppu ylös vasemmalle, lääkäri sanoi että siitä sen on todnäk helppo kääntyä piakkoin raivotarjontaan jos pysyy siinä asennossa! =) jesh!

Seuraava aika neuvolaan onki sitte jo kolmen viikon päästä, silloin on eri hoitaja sitte.

nonni, eli perjantaina kävin siellä äippäpolilla rv 28+2

kaikki oli hyvin, kohdunsuu oli siis pehmentyny, mut ei auennu ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei oo mitään isoa vaaraa ennenaikaseen synnytykseenxDDD jeijj, kuukauden päästä seuraava käynti, ku supistelen kuitenki tosi paljon...

poika oli raivotarjonnassa (ollu siellä jo pari viikkoa) ja painoa oli 1100g, jos käyrien mukaan kasvais, nii tulis noin 3200g, mut lääkäri oli sitä mieltä, et aivan liian aikasta sanoa mitään...

Käväsin eilen neuvolassa.. (28+4) Kuudes neuvolakäynti oli ja samalla pääsin vieraalle tätille oman olessa lomalla..

Painoa tullut 0,385kg/vko yhteensä tullut 13kg
Turvotusta ei hirvittävästi ole enää ollut, riippuu päivästä.
Verenpaineet: 113/64
Hb noussut 115 (viimeksi 102)
Sf 29
Sykkeet oli n. 140+

Poika oli alkuun perätilassa, mutta asento vaihtui moneen otteeseen tutkimuksen aikana :)
Tänään kävin sitten vielä neuvolalääkärissä suppareiden ja pääsäryn takia. Loppu viikko saikkua, ei muuta. Kohdun suu kiinni eikä pehmennyt. Seuraava aika kahden viikon päähän

Äsken oli lääkärineuvola ( rv 26+3)

Kaikki oli ihan kunnossa
Paino 630g/viikko :( nyt yht. 8kg.. 
turvotus +/-
RR 122/70
 Hb 123
 Sf 20 (alakäyrien alapuolella mennään)

seuraava aika oiski elokuun puoles välis vasta                                 

Tänään oli lääkärineuvola, rv27+5

Paino: 530g/vk (viimeksi 140g)
Hb: 98 (viim.119)
RR: 132/75 (viim.137/88)
Vauvan syke: 145 (sama)
Liikket: ++
Sf: n.25 eli tasan siellä keskikäyrällä
Turvotusta jinkin verran nilkoissa

Lisäksi lähete sokerirasitukseen sekä verikokeeseen hemoglobiinin tarkistukseen. Ja nyt pakko aloittaa rautakuuri 2vk ensin tuplana. (mä siis en aloittanut sitä vielä vaikka viimeksi sanottiin että nyt vois aloittaa)
Kohdunsuu oli pehmeä mutta kiinni ja vaavi asettunut "tukevasti" pää alaspäin, lääkäri arveli että saattaa pysyä siellä loppuun asti vaikka eihän sitä voi varmaksi sanoa. Todennäköisesti on silloin viime torstaina kääntynyt kun silloin myllersi koko päivän ja sitten illalla tuntui painetta alhaalla.

Mulla oli tänään neuvolakäynti (30+3). 

Nyt oli jo kolmas eri terveydenhoitaja (kesäsijainen), seuraavalla kerralla on taas eri ja ilmeisesti sitten saattaa jälleen vaihtua.... eli tosi tylsä juttu. Tuntuu että saan kertoa aina samat jutut uudelleen, lisäksi huolettaa jääkö jotain kertomatta mulle. Tänään tosin oli kiva hoitaja joka kyseli paristakin jutusta että onko jo ollut puhetta aiemmin (eipä ollut).

No joka tapauksessa kaikki vaikuttaisi onneksi olevan hyvin, tosin painoa tullut +570g/vko, hui! Hemoglobiini oli viime kerran nousun 124->137 jälkeen taas laskenut, nyt 122. Nyt hoitaja kokeili ensimmäisen kerran miten päin vauva on ja sain ohjeita alkaa seuraamaan vauvan liikkeitä, niitä on tosin onneksi ollut tähänkin asti reippaasti päivittäin.

Mukavaa heinäkuun loppua kaikille!

Käväsin tossa viime viikon keskiviikkona TAAS neuvolassa (29+5)

Paino oli viikossa tippunut 0,6kg
Paineet oli 133/74 (korkeemmat ku ikinä)
Turvotusta löytyy ja paljon
Sf-mitta oli nyt 34!!!! Viikko ennen mitattiin 29, mutta lääkäri sanoi että mitattu päin p:tä..
Sykkeet oli siinnä +140

Keskiviikkona menen taas. On ollut kovaa päänsärkyä kohta kaksi viikkoa joten nyt seurataan urakalla

tännää ol neuvola 30+5, sulkuihin laitan edellisen tuloksen 27+5

paino +730 (+660)
turvotus + (+)
paineet 102/66 (100/65)
protskut - (-)
sokerit +++ (-)
hemppari 105 (125)
tarjonta rt (rt)
sf 28,5 (27,5)
sokerirasitus eii oo mulla pakollinen ehkä vielä, ku oon niin laiha (ainaki ennen ollu=), mut jos seuraavalla kerralla tulee kans plussat, nii sitte.. ja ei poikakaan mitenkää iso kokonen oo...

Tänään oli lääkärineuvola rv 29+1.

Painoa tullut kilo edellisestä kerrasta! :) Hyvä niin, koska edellisillä kerroilla sitä on kertyny hurjaa vauhtia.
Pikkunen oli kääntyny raivotarjontaan. :)
Muuten kaikki ok, paitsi verenpaineet aika korkeat taas. :s
Kotona mittaillessa olleet ihan ok, noh täytyy seurailla, ettei ala liikaa nousemaan. Jos alkaa ni ottavat kuulemma äippäpolille kokeisiin, ettei ole raskausmyrkytystä.

^aika jännä ettei heti joutunut sokerirasituskokeeseen. Raskausdiabetes kun voi tulla minkä painoiselle hyvänsä. Monilla laihoilla on todettu raskausdiabetes. Toivotaan ettei seuraavalla kerralla ole plussaa enää :)

Takaisin