Neuvolakuulumiset

laihuin tos viime kesän ja syksyn aikana sen -30kiloo ja nyt on jo vissii kaikki tullu takasi.. siitähän lääkärit on napissu.. vaikk kuinka oon yrittäny pittää kii hyvistä elämäntavoista. kaikki on kuitenkin menny hyvin =)
 
Tuli käytyä taas neuvolassa (30+3), suluissa edellisen neuvolalääkärinkäynnin tiedot (rv 27+4).

- paino +665 (+628), yhteensä tullu painoa lisää 7 kg
- turvotus - (-)
- verenpaine 119/73 (119/71)
- prot. - (-)
- gluk. - (-)
- hb 122 (124) -> sain kehuja ettei oo laskenu alle 120 kertaakaan..
- sf 28 (26)
- tarjonta rt
- sydämen syke + (+ 130)
- liikkeet ++ (++)

Seuraava kerta sitte 2 viikon kuluttua, kun on rv 32+2.

Kyseli neuvolantäti et meinaanko jaksaa töissä loppuun asti.. vielä oli 4 viikkoa ja 3 päivää töitä. Ihan hyvin oon toistaiseksi jaksanu, mut eipä sitä koskaan tiä.....

Miten se muuten menee jos seuraava lääkäri on vasta rv 36+x, niin kuka sen sairasloman kirjottaa tässä seuraavilla viikoilla, jos sen tarvetta tulee? Pitääkö varata ihan erikseen aika lääkärille?
 
Mä luulen että sen voi kirjottaa kuka vaan lääkäri, ite kävin äippäpolilla päivystyksessä viime pe. Varmaan myös tk:n tai työterv.huollon lääkäri? Luulisin...
 
Tosta sairaslomasta, niin kyl sen kaikki tk-lääkärit kirjottaa. Meillä ei työterveydestä saa edes aikaa, jos kertoo olevansa raskaana, he ei hoida mitään raskauteen liittyviä juttuja.

Mutta sitten ne neuvolahommat :) Kun en ole tänne ennen kirjoitellut mitään näistä, laitan myös vähän siitä, millainen tilanne on nyt verrattuna siihen ihka ensimmäiseen neuvolakäyntiin.

paino: +1,1 (yhteensä tullut 14,1 kg)
RR: 125/71 (126/73, alussa 115/55-60 eli taso vähän noussut kesän aikana)
turvotus: + (ensimmäistä kertaa turvotusta sormissa, jaloissa on ollut vähän koko ajan)
pissi: - (-, koko ajan -)
HB: ei mitattu (124, alussa 139, pysynyt hyvänä ilman lisärautaa)
syke:144-162
liikkeet:++ (++)
sf:31 (26, käyrällä pieni kasvupyrähdys, mutta mittaajana oli viimeksi lomasijainen)
ja mukavasti pää alaspäin masussa asutellaan, toivottavasti pysyykin :)

Ensi kerta on vielä tavallinen nla, sitten seuraavaksi terkkari tuleekin meille kotiin käymään ja haastettelemaan. Onko se tapana kaikissa kunnissa ja kaupungeissa? Jos jollain on tuommoinen haastattelu jo ollut, niin mitä siellä kysellään?
 
No meille tulee kotona käymään lastenneuvolan th joskus ennen synnytystä, en tiiä vielä ajankohtaa. Siin on se tarkotus, että hoitaja pääsee tutustumaan vanhempiin etukäteen (ja pv), koska siellä neuvolassa sitten, kun vauva on syntyny, keskitytään aika täysin siihen vauvaan. Joten kun päästään tutustumaan etukäteen niin on kivempi ja ehkä helpompiki olla yhteistyössä vauva-aikana. Ja ko sen lastenneuvolan hoitajan kanssa ollaan tekemisissä kuiten paljon kauemmin kuin äitiysneuvolan th:n. :) Minusta ihan mukava juttu!

Mutta siis äitiysneuvolan th ei kyl tuu käymään kotona, olen kyllä kuullu, että sitäkin joillakin paikkakunnilla tehdään.
 
Neuvolassa käyty maanantaina ( 31+2 ), edellinen suluissa ( 25+5 )

- Paino +1,1 ( +1,1, yhteensä tullu 17kiloa )
- Verenpaine 111/73 (117/66)
- Turvotus + ( - )
- Pissa - ( kokoajan ollu - )
- HB 135 ( 136, kokoajan ollu yli 130 )
- Syke 140-144 ( sama viimeksi )
- Liikkeet ++ ( ++ )
- Sf 28,5 ( 23 )
- Tarjonta rt

Seuraava kerta onkin sitte lääkäri :)
 
Meillä täällä Hollolassa terkkari tulee käymään kotona pienellä vierailulla syntymän jälkeen. Ja ei tuu ilmoittamatta, vaan sovitaan tapaaminen ja silloin olisi hyvä olla koko perhe paikalla. Kuulemma jutustellaan ja käydään läpi vauvan hoitoa kotona. Samalla saa yleensä vinkkejä ja voi kysellä jos on kysyttävää. Yleensä keitetään kaffekupposet ja sellasta. Noh.. meiltä ei kaffetta juo kuin vieraat mutta kupposet keitetään varmasti. Täytyykin vissiin leipoa etukäteen pakkaseen pullaa myös tuota vierailua varten.

Ei se varmaan mitään kauheeta oo. Meillä on mielestäni ihan tavallinen koti, enkä aio tuota varten puunata paikkoja. Ei se tuu kuulemma kattomaan miten meillä siivotaan tai jätetään siivoamatta, vaan juttelemaan mukavia ja tutustumaan perheemme elämään.

Näin pienellä paikkakunnalla terkkareilla on erilailla aikaa ja resursseja tulla piipahtamaan kaffeella asiakkaiden luona. Musta se on ihan kiva ja tuo tavallaan sen ammattilaisen lähemmäs, saa senkin ihmisen tuntumaan ihan vaan ihmiseltä. Ehkä vierailun jälkeen on helpompi avautua vaikeissakin asioissa, kysyä vaikeita asioita.

 
Meillä täällä Hämeenlinnassa, ainakin 2008 kun esikoiseni sain, niin neuvolantäti kävi nopeen visiitin ennen vauvan syntymää ja jälkeen myös. Jälkikäteen se oli aivan kuin tavallinen neuvolakerta, mutta vaan kotona. Ennen syntymää visiitti oli hirveän nopea, kävi vaan tarkistamassa vauvan tulevan ympäristön. Ei siinä mitään ihmeempiä ollut eikä kyselty.

Ja sitten eiliset neuvolakuulumiset:
RV 31+3, edellinen suluissa ( 28+3 )

- Paino +467g ( +100, yhteensä tullut 11,6kg )
- Verenpaine 122/68 (124/72)
- Turvotus +/- ( - )
- Pissa - ( - )
- HB 106, rautakuurin joudun alottaan :( ( ei mitattu )
- Syke 140 ( 135 )
- Liikkeet ++ ( ++ )
- Sf 29 ( 26 )
- Tarjonta rt

Kävin myös ylimääräisen lääkärikäynnin samalla kun terkkari huolestui mun supistuksista ja kivuista. Pehmentynyt kohdunsuu oli kyllä, mutta se on ollut jo kolmisen viikkoa sama. Ei siis mitään huolestuttavaa, selkäkipuihin sain kipulääkereseptin ja supisteluiden takia täytyy viedä pissanäyte labraan.
Seuraava neuvola 2vkon päästä :)
 
Mulla oli tiistaina neuvola 33+6, suluissa edellinen kerta 31+6

Paino: +950g/vko (-200g/vko)
Pissa: - (-)
Paineet: 134/82 (122/75)
Hb: 124 (-)
Turvotus: - (-)
Sf: 34 (34)
Tarjonta: ? (pt)
Syke: 140-155 (135-150)
Liikkeet: ++ (++)

Joopajoo, 2kg kahessa viikossa painoa lisää, sitä ennen koko raskauden aikana tullut 8kg. En oikeen tiennyt pitäskö itkeä vai nauraa kun näin vaa'an lukemat...

Neuvolan täti ei tiennyt sen paremmin kun minä itekään, onko junnu vielä perätilassa vai ei, jää sitten nlalääkärin pääteltäväks 5.9. Sillon sitten mennäänki aika samantien tutkimuksiin jos tuntuu että on pt...
 
Tänään käytiin neuvolassa, 35+1, (viime kerta 33+4)

Paino: 1,7kg/vk  (+500g/vk) järkytyin itekkii ihan kamalasti, musta tulee tonnikeiju :/
Turvotus: + (-) tuonu varmasti oman lisäsä tohon painonnousuun, toivottavasti
RR: 117/74 (105/77)
Pissa: Puhdas
Hb: 113 (115) samoissa mennään, nostaa pitäs, ei vaan nuo rautatabletit houkuttele, mutta pakkohan se on alkaa kokeilemaan
Sf: 31 (30,5)
Tarjonta: Rt
Syke: 146
Liikkeet ++

Kaikki siis painonnousua ja hempparia lukuunottamatta ok.. Th kun tunnusteli, niin lähti veikkailemaan, että lähemmäs 3kg ois pikkusella jo painoa. Tosin sano vielä, että se on vaan veikkaus, että voi heittää reippaasti. :D Toivottavasti ei nyt 4 kiloseks kasvais tuolla massussa kuitenkaan =)
 
Neuvolapäivitys nyt vk 32+3 (suluissa 30+3)

Paino/vk: 800g  (40g) nyt sitä painoa alkaa sit tulla vaikka mä oon ollu vasta viikon kotona :(
Hb: - (121)
RR: 134/96 (140/89) kontrolli 3päivän päästä 
Vauvan syke: 140 (140 tai 146)
Liikket: ++(++)
Tarjonta: rt (rt)
Sf: 29 (30)
Turvotus: - (-)
Pissa: -- (--)

Meidän neuvolassa on lokakuusta alkaen uusi käytäntö; pitää tikuttaa itse pissanäyte, mitata verenpaine ja paino. Mihin sitä hoitajaa enää tarvii?
 
Meillä on pitänyt alusta asti katsoa itse se pissa ja paino. Verenpainemittarin hoitaja vielä pujottaa käteen :)
 
Ohho emoticon  Onpa menny palvelu huonoksi! Meillä ei tarvi ko ite hypätä vaa´alle ja raportoida th:lle mitä vaaka näyttää, kyllä muut hommelit hoitaa th itte. Eihän sitä th:ta tosissaan kohta tarvi enää mihinkään... Mistähän niille palkka maksetaan.....?
 
Taasen tuli käytyä neuvolassa, tais olla 9. kerta jo. Viikkoja 34+3, edellinen kerta oli 32+2.
Näin tänään....

Pissa: - (-)
Paino: 77,7kg (+400g/vk), yht. 9kg
Turvotus: + (+/-)
Paineet: 123/69 (120/68)
Hb: 137!!! :D (ei mitattu, ed kerralla 116)
Sf-mitta: 30cm (30cm eli vauva ON laskeutunu alemmas ko mitta ei noussu! :) )
Tarjonta: rt (rt)
Liikkeet: ++ (++)
Syke: + (+)

Jees! Oon ilonen tosta hempparin noususta!!! :):) Mutta niinhän se tässä kohtaa raskautta taitaaki nousta yleensä tuo arvo, on sitte paremmat lähtökohat synnytykseen, jossa kuiten aina vähän menettää verta.
Ja kanski sai vielä sinetiksi varmistuksen, että vauva on tullu alemmas enkä mie siis vain kuvittele.  jeii!!
Vaiks eipä se vauvan laskeutuminen oo vaikuttanu olemiseen mitenkään.. :)

Ja oli muuten KOVAKOURAINEN HARJOITTELIJA!!! Mua sattu ihan tosissaan se sen kouriminen, ai että!!emoticon  En kehannu sanoa sille, että voitko koittaa olla vähän hellävarasempi... Vauvakaan ei tykänny, vielä autossaki kiemurteli epämukavuuttaan, ressukka toinen<3 Kun se mittas kohdunpohjan korkeutta, se paino häpyluuta sairaan kovaa kädellään, musta tuntu siltä että kohta siellä murtuu joku luu..!!! Miten niin luikulla naisella voi ollaki niin kovat voimat.....

 

 
Mulla oli eilen neuvola, rv 33+0. Edellinen kerta oli 3 vkoa sitten.
Nyt on sit se 10kg tullu painoa lisää, plääh :(
Paino: +1,1kg ( +525g ), johtuen varmaan lievästä turvotuksesta, jota nyt on alkanu esiintymään...
Paineet: 126/73 ( 120/69 )
Hb: 117 ( 114 )
Pissa: - (-)
Sf-mitta: 34cm! ( 28cm )
Tarjonta: rt
Syke: 150 ( 150 )
Liikkeet tuntuu todella hyvin, ei oo tarvinnu niitten puuttumisen takia huolestua.

Neuvolantäti meinas eka että vauva ois istuskellu, kuunteli sydänääniä eka ylhäältä, mutta kun ei saanutkaan sieltä kuulumaan, vaan alhaalta, totesi olleensa vauvan asennon suhteen väärässä. Tää vauveli on ollu rt:ssä jo vaikka kuinka kauan!

Seuraava neuvola 2 viikon päästä ja lääkärineuvola vajaan 3 viikon päästä, sen jälkeen sit neuvola viikon välein.
Huisia, tää vauva tulee kohta maailmaan!! emoticon
 
Tänään käyty neuvolassa rv 33+4

paino: +800g/vko
turvotus: -
paineet: 120/82
pissa: -
hb: 116 Onneks pyysin mittaamaan, ku ei  olla kahtena vikana mitattu
sf: 32
tarjonta: rt
sykkeet: +
liikkeet: ++

Alissa22, mulla tais olla täällä toi sama harjottelija. Ihan mukava kyllä, mutta tosiaan oikein sattu, kun sf mittaa otti ja paineli. Huomas kyllä itekki, että mua sattu ku paineli alhaalta. Ja kyseli, että onko alue arka. No Jeps! kaippa se nyt on arka, että jos vähän hellävarasemmin viittis...
 
Joo Susan, se oli TOSI kovakouranen!! Mies ihmetteli miksen sanonu sille asiasta, ois kuulemma pitäny eritoten kun se on harjottelija, mutta en kehannu.. Ens kerralla kyllä sanon, jos se on silloin vielä käpälöimässä. >:/
 
Kävin tiistaina neuvolalääkärissä (35+2) ja tämä oli nyt sitten viimeinen lääkärikäynti. Terveydenhoitaja käyntejä on nyt jatkoksi varattuna viikottain viikolle 40 asti, meillä on la 2.10. 

Tähän menessä on siis ollut 3 eri lääkäriä ja 4 eri terveydenhoitajaa, ensi kerralla taas uusi terkkari joten näin täällä Espoossa. Oon ollut pettynyt koska odotin etukäteen että neuvolassa olisi kiva käydä tutun hoitajan luona, mutta tärkeintä kuitenkin että vauvalla pitäisi kaikki olla hyvin.

Miten yleistä mahtaa olla että vauvan syntymäpainoa arvioidaan? Olen sitä parilla viime kerralla kysynyt mutta edellisellä kerralla terv.hoitaja sanoi että hänellä ei ole niin paljoa kokemusta että osaisi sitä arvioida ja nyt viimeksi lääkäri sanoi että ei sitä yleensä arvioi vaan että sf-mitalla mennään... Oletteko muut saaneet jonkinlaista arviota neuvolassa???
 
Apple, meillä ei ainakaan neuvolassa oo annettu minkäänlaista painoarviota masuasukille. Ainoa arvio on se rakenneultran painoarvio sillon joskus ja sekin oli sen hetkinen tilanne. Mun mieskin sanoi, että ois kiva saada jonkunlaista arviota. Täytyy sit kysyä, kun vajaan 3 viikon päästä on viimenen lääkärineuvola.
 
Mulla oli tänään vika lääkärineuvola, 35+5 on nyt mittarissa ja tällasta tuli (suluissa viime kerta 33+6):

Paino: +270g/vko (+950g/vko)
Pissa: - (-)
Paineet: 138/89, 136/88 (134/82) tuli neuvolatädiltä tiukka käsky, että jos päätä särkee ja rintaa puristaa niin heti soittoa äitipolille. o-ouu
Hb: - (124)
Turvotus: - (-)
Sf: 34 (34)
Tarjonta: ? (?)
Syke: 130-140 (140-155)
Liikkeet: ++ (++)

Kohdunsuu oli pehmeä ja lyhentynyt 2 senttiin. En sitte tiiä mitä tää tarkoittaa, koska heti kun sain vaatteet päälle, lääkäri sanoi että tää oli tässä heihei. Oli muutenkin ihan ihme tyyppi ja suoraan sanottuna jäi aika paska maku koko reissusta...

Edelleenkään en saanu lähetettä ultraan vaikkei vauvan asentoa tiedetä, sanoi että odotellaan vielä viikko ja sitten varataan aikaa. Oon nyt niin kiukkunen, että taidan jättää enemmän kirjottelun sellaseen hetkeen kun oon vähän rauhottunut :)
 
Takaisin
Top