Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua niin suututtaa.

Soitin keskiviikkona meidän neuvolatädille, kun olen hieman huolissani ollut kun muutamia kipeitä supistuksia tullut. Hän totesi minulle puhelimessa vaan, että ei sille tässä vaiheessa mitään voi jos menee kesken ja lisäsi vielä, että mitään ei tehdä kun raskaus vielä niin alku vaiheessa (21+4). Olin niin hölmistynyt kommenteista, etten osannut muuta kuin lopettaa puhelun.

Onneksi tiistaina on käynti niin voin kysyä vähän tarkemmin, että millä raskausviikolla sitten rupeavat tutkimaan ja hoitamaan...?!?!?!?

Tuli kyllä niin paska fiilis!!!

Mulla kans kolmosen odotuksessa viikoilla 27 sano neukkutätsy kun ei löytänyt sydän ääniä että oot niin alussa että välillä näin voi käydä...ALUSSA??Tarkoitti suoraansanoen että "meni kesken". Huhhuh tunnin päästä sinne uusiks ja sit kuulu sydänäänet..

Ei hemmetti mitä törppöjä.. Miten hoiva-alalla olevat ihmiset voivat suhtautua noin?!emoticon  Alussa, kun puoliväli on jo takana. Huh. Nykypäivänä sitäpaitsi pystytään pelastamaan jo aika pieniäkin keskosia, joten eikö sillon kannata yrittää pitää vauvaa äidin mahassa kasvamassa keinolla millä hyvänsä.. Ja muutenkin en puhuisi enää mistään "näin saattaa käydä" keskenmenosta puolen välin jälkeen..

Kyllä sitä vauvaa kai yritetään pitää siellä mahassa, jos tosiaan alkaa paljon supistelemaan ja näyttää, että oireita keskenmenoon olisi. :S 

Mutta jos ne ei auta niin normaali käytäntö on kaiketi, että ei pelasteta alle 24 viikkoisia, ja jos on 24 tullut täyteen niin esimerkiksi Satakunan keskussairaalasta lähetetään Tyksiin. SATKissa kun ei ole valmiuksia edes hoitaa niin pieniä....

Kyllähän näitä töksäyttelijöitä on valitettavasti :(, vois silti ajatella tunteita ja jotenkin selittää, että miksi näin. Koska Alle 24 viikkoisien selviytymismahdollisuudet on hyvin vähäiset, ja sen ikäinen ku syntyy niin niitä riivaa kaikki infektiot, sekä taudit, ja kehitysvammat on enemmän kuin mahdollisia...

:( Eräässä facebookin ryhmässä oli juuri keskustelua aiheesta, koska eräs nainen oli synnyttänyt,  alle 24viikkoisen sikiönsä Satakunnan keskussairaalassa eikä sen pelastamiseksi tehty sitten mitään, ja asiaa ihmeteltiin...

Käytiin eilen neuvolassa. Oli kolmas kerta. Nyt saatiin raskaustodistus ja paperit kelaa varten. Kuunneltiin sydänäänet, oli noin 150. Otettiin hemoglobiini, 125. Painoa on tullun kaiken kaikkea 10kg. Ei kiva.
Tähän asti neuvolantäti on ollu sitä mieltä että ei tarvitse mennä sokerirasitukseen, mutta nyt sitten keksi sen. Siispä on varattava aika sokerirasitukseenemoticon Heinäkuussa on sitten ensimmäinen lääkäri- aika. Sekin on toisessa neuvoassa kun meidän oma neuvola on kiinni kesän.

Vauva on kuulemma hyvin vilkas tapaus. Potkut on jo vahvoja ja niitä on paljon.
Nyt siis odottelemaan ekaa lääkäriä...

Tosi kivaa kun kirjoitin jo pitkän tekstin tähän ja sitten se katosi jonnekkin?!

Elikkäs tänä aamuna oli neuvola ja painoa on tullut raskauden alusta 15kg lisää (680g/vko). Sehän on hirveän paljon.. Kysyin sitten hämmästyksissäni, että mitä mä voin tehdä kun oon vaan vähentänyt syömistä ja lisännyt liikuntaa. Todettiin sitten, että muhun on kertynyt ihan hirveästi nestettä. Juon hurjat 5 litraa päivässä (josta vettä varmaan 4 litraa).. ja suositus olisi 3 litraa.. Oon aina luullut että pitää juoda paljon, niin neste ei kerry, mutta ei kuulemma saisi juoda liikaakaan. Eli pitäisi huomattavasti vähentää juomista. Neuvolatäti sanoi että sen käden kuvat jäi hetkeksi mun mahaan kun se tunnusteli kohtua, eli siitä teitää että nestettä on kertynyt myös sinne. Lisäksi turpoaa jalat, kädet ja jopa naama/kaula. Aion lisätä liikuntaa, vähentää juomista ja tarkistaa myös suolan käyttöä. Ja täytyy toivoa ettei tuu suonikohjuja kun toi turvotus on noin voimakasta.

Mutta sydänäänet kuului kivasti (145) ja hb 122, verenpaineet samassa edelleen 127/70. Pissanäyte oli ok.

Sokerirasitustestiin mun on pitänyt mennä ihan alusta alkaen, mutta nyt vielä paremmalla syyllä kun toi paino tuntuu nousevan noin paljon. Painoindeksi oli 26 raskauden alussa, joten lievä ylipaino. Enemmän kuitenkin siihen vaikutti se, että mummolla oli 2-tyypin diabetes. Varasin jo ajan ja meen 28.6. aamulla siihen. Ällöttää vähän jo etukäteen.

Tänään oli neljäs neuvola. Miehen piti tulla mukaan ensin, mutta menin aikasemmin vatsan/kyljen repimisen takia, niin ei sitten päässyt mukaan. :( Ei nyt ainakaa mitään ihmeellistä huomannut, liekö sitten venymisestä johtuvia.
Huomenna täytyy pissanäyte vielä labraan viedä virtsatietulehduksen pois sulkemiseksi.

Painoa oli tullut alkupainosta n. 7kg, mutta sanoi, että ei minun painolla liikaa, kun asiasta kysyin. Helpostus, kun tossa siitä jo ahdistuin kamalasti.
Sydän äänet hyvät 152 ja pikkunen pyörikin ihan näkyvästi siinä kun kuunneltiin. :)
Hb olikin sitten tipahtanu 111 (viimeksi 117), verenpaineet ja pissa ok.

Raskaustodistus tulee postitse, kun ei koneet toimineet nyt tänään. Jos uskaltaisi jo hakea pakkausta! :)

Olipa helpottavaa käydä katsomassa pikkukaveria :)

Kaikki oli kohdillaan, sydän ja kaikki kammiot sun muut löydettiin... pikkupoikakin näytti mukavasti venyttelevän vielä mitä ihmeellisimmissä asennoissa :)...mulla on kasa hauskoja kuvia

saatiin jopa isosiskokin nopeasti vilkasemaan live-esitystä pikku-veikasta :) ja kuvia siskollekin omaksi. Mitat saatiin otettua ja tämän hetken vko 20+6painoarvio oli 385g...joten ollaan vähän edellä käyriä, tai sitten viikot on laskettu väärin. Mitä painoarvioita teillä muilla on ollut rakenneultrassa ja millä viikoilla olette olleet??

Nyt ei muuta kun juhannusta odottelemaan ja sitten jussin jälkeen neuvolakäynti josta saadaan kelan paperit.

emoticon  Hyvää kesää kaikille, vaikk vettä vähän sataakin..

Meillä oli Pähkinä77 rv 20+0 pikkusen painoarvio 351g. Eikä ollu puhetta että ois poikkeuksellisen suuri eikä pieni. Ei tuo teiän pojan paino kuulosta paljolta? :)

me ei painoarviota saatu sillo monta viikkoa sitten rakenneultrassa :(
mutta neuvolassa nyt sanottu että meille tulee pikkunen tyttönen.. alakäyrillä kasvetaan mutta tasaisesti onneksi :)
Tosiaan viime kerralla oli lääkärineuvola ja siellä lääkäri lähetti meiät kasvukontrolli käynnille (omaan neuvolaan) ja eilen sitten käytiin. Kaikki ookoo :) ! mikä helpotus <3

rv 28+4

verenpaine ja pissa normaalit
paino: noh noh... sitä olikin tullu kahden viikon aikana melkein 2 kiloa! turvotusta siis täällä viime viikkojen helteiden aikana kerätty.
toivottavasti vähenee.. ettei ala tuollalailla paino nousemaan.Tähän saakka tullu vähän ja tasaisesti.
hb: 121 lähteny vähän nousemaan kun viimeksi oli 112. Lisää rautaa!
sf: 24,5cm
sydänäänet: n. 140 (niitä kuultiin muutama sekunti kun neiti potki ja pyöri niin paljon)
lapsivesi: N
liikkeet: ++

Sain muuten koko loppu raskauden neukkuajat kerralla! apuva!! loppu lähestyy :p

No, hyvä kuulla :)...mää kauhulla odotan, että jos se menee isommaksi kun edellinen, niin haluan kyllä hieman keskustella synnytystapa-arviosta. Edellinen oli 4kg ja synnytys 12h.

Kävimmä 5. kertaa neuvolassa. :)
Pissa: puhdas
Paineet: 119/68
Paino: +754g/vk (yht. paino noussu läthöpainosta 4,1kg)
Sf: 20 cm
Sykkeet vauvalla: + (potkaisi kerran dopleriin ja luisteli alta koko ajan karkuun :D )
Liikkeet: ++

Tänään isiltäki otettiin paineet ja iskä mitattiin/punnittiin, ja muutenki isin kans jutusteltiin paljon (kuuluu täällä käytäntöön nykyään että isilleki tehään tarkastus kertaalleen. :) Ja meiän yhteisistä asioista puhuttiin, käytiin läpi Perheen voimavarat-lomake.

Next time onkin sitten neuvolalääkäri 14.07.
Sokerirasitukseen menen ens viikon torstaina! Iik...

Neuvolatätin luona käyty

Paineet 132/92, 130/86
Pissa puhdas
Painoa tullut 700 g/vko, lähtöpainosta siis sitten 4,6 kg
Sf 23
Hemppa 118-> rautakuurille mars.
Liikkeet ++
Sykkeet 145 +

Sokrurasitukseen 12.7
Neukkulekuriin 15.7
Seuraava neuvola 18.8

Tänään käyty neuvolassa, RV22+2

Verenpaine 107/70
Pissa puhdas
Painoa tullut lähtöpainoon lisää 6,8kg
Sf 22, ihan yläkäyrällä mennään
Hemoglobiini 120
Liikkeet ++
Sydämen syke +

Sain kelan paperit ja nyt vaan äitiyspakkausta odottelemaan :) seuraava aika neuvolaan vasta kuukauden päästä ja sillon lääkäri samalla.

Tääl kans neuvola tänää rv 22+1

Paino +600   yhteensä 5,5kg lähtöpainoon
Verenpaine 120/62  
pissa puhdas
Hb 125
Sf 18
sydämensyke +
liikkeet ++

ja seuraava oliski lääkärineuvola kk:den päästä..

Toissapäivänä (vk22+3) oli neljäs neuvola, ens kerralla on lääkäri.
paino: 140g/vk (viimeksi 420!)
Hb: 119 (viim.121) nyt alkaa rautakuuri
RR: 137/88 (viim.126/89)
Vauvan syke: 145 (sama)
Liikket: ++
Sf mittaa ei vielä mitattu, mutta navan korkeudella oli :)
Ei onneksi tarvetta sokerirasitukseen!

moikka!

eli viimesin neuvolakäynti rv 25+0, suluissa edellinen 21+2

painoa raskauden alusta lisää 4,7kg (nyt on ruvennu tulee tosi reippaasti)(3,2kg)
RR 102/63 (97/68)
B-Hb 125 (126)
SF 25, yläkäyrillä mennään (rv 22+6 19,5)

mulle ei oo kukaan puhunu mistään sokerirasituksesta... joten en vissii siihen joudu siihen... vaikka vauva okn aikas isokokonen...

Käväsin aamutuimaan lääkärineuvolassa.. (25+5) Viides neuvolakäynti oli..

Painoa tullut 0,6kg/vko yhteensä tullut jo pelottavat 11.9kg
Turvotusta on ja paljon, etenkin sormissa.
Verenpaineet: 117/67
Hb 102 pahasti laskenut.. Rautaa syömään..
Sf 28.. Tosiaankin yläkanttia :) ( 20+4 26)
Sykkeet oli n. 140

Kohdun suu kiinteä ja kiinni. 

Kelalappuja en vieläkään ole saanut, unohdin taas niitä pyytää. Ens kerralla joudunkin jollekkin ventovieraalle oman tätin loman takia. Sokerirasitus tarttis varata. Maksatesteihin joudun myös kovan turvotuksen takia.

Minä kävin kans tänään aamusella lääkärineuvolassa, tasan 26 on viikkoja nyt täynnä.
Eipäs siellä mitään ihmeellistä; lääkäri tarkisti, että on kohdunsuu kiinteä ja kiinni (aika paljon supistellut viime aikoina)...

Painoa tullu nyt yhteensä 6kg, viimeisen neljän viikon aikana 2kg eli n. 500g/viikko.
Turvotus tällä hetkellä ei paha, nilkat ja sormet pikkusen.
Verenpaineet oli ok, 135/79, mutta pulssi (levossa) 104!! Muutenkin tuntunut melko nopealta tuo sydämen läpätys viime aikoina, hmm...
Hb oli tippunu (116), joten rautakuurille myös
Sf oli 26cm, eli yläkäyrillä mekin :)
Vauvan syke 135-145

Supistelujen vuoksi sain nyt ohjeet vähentää liikuntaa ja kaikenlaisia nostoja. Jos jokin asia aiheuttaa supistelua, niin se on lopetettava. Välillä supistukset olleet myös vähän kipeitä (vihloo varsinkin vasemmalle puolelle mahaan), joten nyt tosiaan otettava vähän iisimmin. Töissä "saan" vielä käydä, koska istumatyötä teen. :) Mutta jos ei vähene nuo supistelut tai muuttuu vielä kipeemmiksi, nii sitte uudelleen lääkärille ja lepoon. Toivottavasti helpottaisi näiden suhteen, niin saisi olla vielä töissä. Enää vajaa 5 viikkoa jäljellä ja alkaa loput kesälomasta ja äippäloma. :P

Takaisin