Neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jigglypuff: Kiva kuulla, etten ole ainoa painon takia harmistunut. Sekin varmasti mulla vaikuttaa, että on tunteet pinnassa ja muutenkin reagoin voimakkaasti kaikkeen pienimpäänkin mielipahaan. Tuollon koko homma tuntui kohtuuttomalta, varsinkin kun se täti alkoi piirtelemään niitä ravintoympyröitään...Voi luoja. No, se teki kaiken muutenkin niin rutiinilla, että luultavasti se vaan toimi niin kuin tuossa tilanteessa "pitääkin" eikä mun pitäis sitä henkilökohtaisesti ottaa. Mutta yritä se nyt sanoa tälläselle hormoniheikolle..
Nyt oon kuiteskin saanu itteni uskomaan siihen, että EN ole lihava eikä tässä ole mitään hätää, en tule painamaan tonnia raskauden lopussa jne...Mitä draamaa!emoticon

Mulla on ollu viime päivinä ihan todella normaali olo. Ainoa on noi vihlaisut alavatsassa, mut niitäkin on enempi iltasin ja öisin. Viime yönä heräsin kun niin voimakkaasti vihlas. Rinnat on taas tosi kipeät, niidenkin jomotukseen herään öisin. Eli tuohon yöaikaan siirtynyt oireilu, päivät menee ihan ok, mutta väsyttää kovasti. Senkin takia tulee tiristeltyä kauheasti, kun ei saa mitään tehtyä väsymyksen takia. Ja pienetkin erimielisyydet ihmisten kanssa aiheuttavat itkukohtauksia. Raivokohtauksista puhumattakaan... Jos ei paremmin tietäs, vois kuvitella olevansa vaikka hullu.

Vielä pari viikkoa np-ultraan. Kun jaksaiskin odottaa. Vaikka onkin seesteinen olo, niin kyllä se epävarmuus aina väliin nostaa päätään, varsinkin sillon kun ei ole mitään oireita ja olo ihan normaali. emoticon  Viikkokin vaihtuu taas ja sehän onkin "jo" 11.
 
Moi!
Mä narahdin tosiaan eka raskaudessa sokerirastitustestissa hiuksen hienosti yhden arvon kohdalla. Ylipainoa oli "ihan tarpeeksi" ennen raskautta, mutta raskausdiabeteksesta suivaantuneena kiinnitin todella paljon SÄÄNNÖLLISEEN ruokailuun.Tämän seurauksena painoni ei noussut grammaakaan raskauden aikana. Neuvolassa ei painooni takerruttu /vedottu kertaakaa! Mulla on todella FIKSU terkka, joka oikeesti näkee asiat asioina ja hoitaa asiakkaitaan yksilöllisesti,sopii mulle emoticon.
Kerran lääkäri tosin tarkisti kilppari arvoni, koska paino ei ole noussut, mutta keskusteltuamme asiasta hän tosi että tässä on malliesimerkki kuinka säännöllisellä ja ravitsevalla syömisellä voi pitää painon kurissa. Ikävä kyllä imettämisen jälkeen syöminen meni jälleen silloin tällöin -syömiseen ja IIIIIK paino p****na on jälleen noussut emoticon .
 
Ainiin, minä tilasin dopplerin kotiin..emoticon
Seikkailin netissä ja osuin raskauskeijun sivuille (www.raskauskeiju.fi). Sieltä raskausajan laitteista löytyi halvin malli (ilman mitään hienoja sikiön pulssin laskevia näyttöjä, muuten noi on vissiin kutakuinkin samaa tekoa) 46e plus postikulut. Mahdollista kuulla äänet viikolta 12 eteenpäin, mutta kyllä mää ajattelin kokeilla jo aiemminkin, jos kantti kestää.

Hölmöähän toi tavallaan on, mutta ei siitä nyt haittaakaan ole. Voi iltapuhteiksi aina välillä vähän kuunnella tyyppiä ennenku se alkaa liikkumaan ja siten ilmoittamaan olemassa olostaan. emoticon
 
Saigon - Huutonetistä eilen kans katsoin ja sais 30 e. :) Saas nähdä tuleeko itsekki hommattua se emoticon  kaverini oli löytänyt kirpparilta 20eurollalla ja ajattelin testata eka sen omaa ja sitten ostaa itselleni :)
 
Tuli kinkusta rusina...!
Posti toi juuri kotiin UÄ-ajan, jihaa... 29.12 ollaan huomattavasti viisaampiaemoticon emoticon .
 
Nyt on ensimmäinen ultra takana! Ja siellähän se pikkuinen köllötteli.emoticon Ei meinannu kätilö saada mitattua ollenkaa nistan turvotusta! Meni yli puol tuntia kun se yritti kääntää pikkuista. Ja ei meinannu millään kääntyä. Itsepäinen jo tässä vaiheessa. Ollaan varmaan pulassa sen kanssa kun tulee murrosikään! Onneks kaikki oli hyvin ja nyt voin vihdoin päästää irti kaikista peloista ja alkaa nauttia olostani! Sit seuraava neuvola oliskin tammikuun puolella, joten sinne on vielä aikaa.. Laskettuaika täsmäs aika hyvin mun omien laskujen kanssa. Kun neuvolassa sanottiin, että 2.7 olis LA niin tuon ultran mukaan se olis 7.7. Ja netistä saamien lukujen mukaan se olis 8.7. Et tiesin, että tuo neuvolan LA meni hiukan pieleen. Mut en kyl jaksa yhden päivän takia tuota allekirjotustani muuttaaaa.. Se on kuitenkin aika oikeessa..

Vieläkin kyllä on vähän sellainen olo, et oonko tosiaan raskaana ja onko se tosiaan mun sisältä otettu kuva mikä saatiin mukaan..
 
Minä vielä ultraa odottelen, mutta tässä odotellessa posti toi kotidopplerin. Ohjeissa sanottiin, että sydänäänet ovat kuultavissa 12. viikolta eteenpäin, mutta päätimmepä silti kokeilla...

Ensin löysin pariin otteeseen vaan omat sydänääneni (tosi nopeat nekin, tais jännittää) ja kuulin jotain epämääräisiä "molskahduksia". Olin jo luovuttamassa kunnes satuin vahingossa törkkäämään laitteen oikeaan kohtaan ja sieltähän se kuului, pikkusissin n. 170/min voimakas syke. emoticon Olipa mahtavaa kuultavaa ja kävi koko homma taas askeleen todellisemmaksi!

Suosittelen kyllä ko. laitetta. Vaikka monien mielestä onkin ihan humpuukia, niin kyllä tuo meille oli ehdottomasti iloinen kokemus, meillä kun ei neuvolassa noita ääniä suostu tädit kuuntelemaan ennen ekaa ultraa. Eikä tartte velloa siinä epävarmuudessa, mulla se seesteinen olo on siis kertonut että asiat on hyvin. Kaikillahan nuo äänet eivät välttämättä kuulu, luin että joillakin on kuulunut vasta 16. viikolla. Mutta jos tuolla kokeilee niin kannattaa näin alkuvaiheessa etsiä niitä ääniä sieltä ihan "karvarajalta", eli aivan vatsan alaosasta. Sieltä minäkin nuo löysin.emoticon
 
Minäkin tilasin tuon kotidopplerin , toivotaavasti ensi viikolla saataisiin se kotiin emoticon Iltaisin olisi mukava kuunnella pikkuisen sydänääniä ennen nukkumaan menoa emoticon
 
Perjantaina käytiin NP-ultrassa, jonka mukaan kaikki hyvin :) vielä kun tästä pahoinvoinnista pääsisi eroon. Nyt sitten mietitään koska olisi sopiva aika kertoa muille? ehkä Jouluna.
 
Ensimmäinen utra tääläkin takana! Kyllä kyynel tuli silmään kun pienokaisen näki <3 Sydänkin sykki ihan hurjana!
LA meillä siirty 5 päivällä eli onkin vasta 15.7.  eli joudutaan vielä käymään uudestaan parin viikon päästä ultrassa tuo niskapoimuturvotus mittauttamassa. Eipä kyllä yhtään haittaa, ihanahan se on vauvelia katella useemminki.

nyt on niin onnellinen olo, että varmasti ihmiset ihmettelee mitä on tapahtunut kun meikäläinen leijuu!!!!
 
Kiva kuulla, että ultrat on mennyt hyvin! :) Onnea teille!
Mua jännittää ihan hirveesti ultra, joka on vasta kolmen viikon päästä.. :/ No, torstaina onneksi neuvola! emoticon
 
ensimmäinen neuvola takana. katsottiin vauvaa ultralla, siellä se köllötteli ja sydän hienosti löi emoticon

Arvot olivat hyvät hb oli 138 joka oli mulle tosi hyvä koska yleensä se ollu aina alle 130. Muutenki kaikki arvot kohdillaan.

Pahoinvointia ei ole vieläkään ilmennyt,eikä neuvolatädin mukaan tulekkaan, tästä väsymyksestä kun pääsisi yli niin olisin onnellinen :)

Ensi vuoden alussa päästään NP ultraan :) 

Hyvää joulua kaikille mammoille :) 
 
Onnittelut kaikille "masukkinsa" nähneille :))
Mulla oli eka neuvola 20.12. ja siellä paljolti juteltiin ja sain kaikkia lippulappusia mukaan. Neuvolatäti oli ihana ja todella "rauhoittava" jos niin nyt voi sanoa. Pissanäyte, verikoe ja hemoglobiini oli ok. Hemppa on mulla yleensä ollut 120-130 luokkaa mutta nyt 149! On ainakin varaa laskeakkin :) Täti sanoi sitten, että voidaan kokeilla kuunnella sydänääniä, mutta valmisteli hyvin siihen että eivät välttämättä vielä kuulu heidän laitteillaan. Päätettiin kuitenkin miehen kanssa että kuunnellaan. Ei sitä sykettä kuitenkaan löydetty, mutta oikeastaan en yhtään pettynyt kun tiesin että on normaalia, vaikkei ne kuuluisikaan. Gyne on sitäpaitsi muistaakseni joskus sanonut että kohtuni on taaksepäin kallellaan, joten se on kauempana kuulla sydäntä..
Neuvolakäynnistä jäi hyvä mieli silti ja 3.1. koetetaan uudestaan kuunnella sydänääniä. Mieheni tosin pettyi kovasti :( Hän toivoo niin kovasti jotain konkretiaa tähän raskauteen.. Itselläni on kuitenkin hyvinkin luottavainen ja seesteinen olotila, että kaikki on hyvin. Eilen kävin sitten vielä verikokeissa ja kolme putkiloa verta napattiin! NP-ultraan tulee postissa aika tällä tai ensi viikolla. Lääkärineuvolaan sain jo ajan 27.1. Innolla odottelen että saataisiin sydänäänet kuulumaan, josko tuo mieskin siitä sitten rauhoittuisi :)
 
Meillä ensimmäinen neuvola oli 8.12. siellä juteltiin ja mitattiin painoa, hemoglobiini, verenpaine ja juteltiin vanhempien terveydentilasta. Masuasukin isukki oli mukana. Hemoglobiini oli 155 ja veikkais, etten ole juonut tarpeeksi päivän aikana... Painoa on liikaa ja painoindeksi oli 28 eli sokerirasitus odottaa. Neuvolantäti oli kaikin puolin mukava ja rento. Painostakaan ei sen kummemmin tehnyt numeroa vaikka itse kauhistuin kyllä lukemia aika tavalla. Missähän vaiheessa sitä on näin lihonut? Kesällä häissä oli ainakin 7 kiloa vähemmän painoa... Eka ultra on 30.12. ja ajan varasin itse kun neuvolasta sanottiin, että voi hyvin itse soittaa jos on töiden takia vaikea mennä esim. keskellä päivää. Aamuaika saatiin. Neuvolasta annettiin jo pissapurkki mukaan ja ensi kerralla kun mennään tammikuussa niin näyte otetaan mukaan valmiiksi. Vaaka on neuvolan eteisessä eli siinä pitäisi kanssa joka neuvolakäynnillä hypähtää. Osallistutaan Down seuluntoon eli ultran yhteydessä otetaan myös verikoe. Tulokset soitetaan sitten myöhemmin ja lähetetään myös postitse kotiin. Kiva mennä ultraan jo kun raskautta on jo 11+3. Oireita on ollut niin vähän, että välillä epäilyttää näyttikö se testi väärin. Neuvolassa ei tehty uutta testiä mikä ihmetyttää vähän. Apteekin testit on kuulemma niin luotettavia, ettei tarvitse. Tein itse kaksi testiä kun raskaus tärppäsi niin pian, että piti vielä tuplavarmistaa :)
 
Meillä ensimmäinen neuvola oli 8.12. siellä juteltiin ja mitattiin painoa, hemoglobiini, verenpaine ja juteltiin vanhempien terveydentilasta. Masuasukin isukki oli mukana. Hemoglobiini oli 155 ja veikkais, etten ole juonut tarpeeksi päivän aikana... Painoa on liikaa ja painoindeksi oli 28 eli sokerirasitus odottaa. Neuvolantäti oli kaikin puolin mukava ja rento. Painostakaan ei sen kummemmin tehnyt numeroa vaikka itse kauhistuin kyllä lukemia aika tavalla. Missähän vaiheessa sitä on näin lihonut? Kesällä häissä oli ainakin 7 kiloa vähemmän painoa... Eka ultra on 30.12. ja ajan varasin itse kun neuvolasta sanottiin, että voi hyvin itse soittaa jos on töiden takia vaikea mennä esim. keskellä päivää. Aamuaika saatiin. Neuvolasta annettiin jo pissapurkki mukaan ja ensi kerralla kun mennään tammikuussa niin näyte otetaan mukaan valmiiksi. Vaaka on neuvolan eteisessä eli siinä pitäisi kanssa joka neuvolakäynnillä hypähtää. Osallistutaan Down seuluntoon eli ultran yhteydessä otetaan myös verikoe. Tulokset soitetaan sitten myöhemmin ja lähetetään myös postitse kotiin. Kiva mennä ultraan jo kun raskautta on jo 11+3. Oireita on ollut niin vähän, että välillä epäilyttää näyttikö se testi väärin. Neuvolassa ei tehty uutta testiä mikä ihmetyttää vähän. Apteekin testit on kuulemma niin luotettavia, ettei tarvitse. Tein itse kaksi testiä kun raskaus tärppäsi niin pian, että piti vielä tuplavarmistaa :)
 
Heippa!

Mulla on takana yks kohdunulkoinen raskaus, hätäsektiolla syntynyt pikkuneiti tosi ongelmaisen raskauden jäljiltä ja tää plussa saatu lapsettomuuslääkkeiden avulla. Oon siis kolmesti ehtinyt jo ultrassa käymään, kun on selvitetty raskauden sijaintia, kestoa ja pienten lukumäärää.

Eka ultra oli marraskuun lopussa (6+0) yksityisellä ja heidän laitteiden mukaan viikkoja ois ollut viis päivää enemmän. Toinen ultra oli saman viikon pe (eka oli siis ma), rv6+4, aluesairaalalla ja siellä tarkemmilla laitteilla viikot ois ollu menkkojen mukaisesta pari päivää vähemmän ja kohdussa näkyi pavun lisäksi joku "klöntti". Tätä "klönttiä" sitten kontrolloitiin pari viikkoa tosta ultrasta eikä viimeks (8+4) enää näkynyt mitään merkkejä mistään ylimääräisestä. Eipäilivät jotain vaaratonta kystaa tms. Joka ultrassa on sykkeet näkyneet, raskaus siellä missä pitääkin ja vain yksi tulokas matkalla maailmaan.

Viikko sitten olikin eka neuvola (9+1). Siellä sticksattiin pissa (puhdas), otettiin ne hiv-sukupuolitauti-veriryhmä -verikokeet, mitattiin verenpaine, punnittiin ja kuunneltiin sydänääniä. Sydänäänet kuuluikin hakemisen jälkeen. Mulla on pystysuuntainen sektiohaava ja se antaa semmosta virhekaikua tosi herkästi. Siitä ihan haavan vierestä sai täti äänet pariin kertaan kuulumaan. Hemppaa ei otettu, kun kävin sillon kontrolliultran jälkeen labrassa otattamassa siellä roikkuneita labroja ja hemppatulos oli sen verran tuore (130).

Sokerirasitukseen joudun painoni vuoksi suoraan, mutta eipä asia mua suuremmin haittaa. Paino on nyt alkuraskauden kuvotuksen myötä melkeen neljä kiloa tippunut, hyvä vaan!

3.1 ois nt-ultra (en oo varma vielä, et meenkö sinne seulontalabroihin) ja 12.1 ois aamulla sokerirasitus ja perään sitten lääkärineuvola. :)
 

Suurimmalla osalla jo ensimmäinen neuvola tuntuu olevan takana  päin ! Ja Mukava lukea muiden kuulumisia! [:
Tääläkin oli ensimmäinen neuvola ja kaikki oli hyvin. Neuvola täti oli tosi kiva, joka tekeekin paljon! Täälä käytäntö, että aina ultraavat, ja joka huoneessa on ultra laitetteeet. Kovasti jo liikkui meidän pieni täydellinen rakkaus! <3 Kyyneleet tuli taas pintaan.  Muutenkin tuntuu, että taas ollaan tosi herkillä. Mieheltä yks väärä liike niin räjähtää :D Viime raskaudessa sama homma, on siinä vaan miehelläkin kestämistä :D
Np-ultraankin tuli aika ja se olis 31.12 [: Ja verikokeissa kävin 23. 12 mulle sanottiin neuvolassa, että 11+6  viikkoihin mennessä tulee käydä verikoikeissa  jos seulaan osallistuu, elikkäs juurikin tuohon Np-ultraan.... tiedä sitten....

koti doplerista; täytyy sen verta sanoa, onhan se ihana!! Tottakai! Saa kuunnella oman pienen sydääniä silloin kun haluaa ja saa tietää, että kaikki varmasti hyvin koko ajan [: Mikäs sen ihanempaa. <3 Mutta se on raskaus ajan suurin stressi lelu. Aina kun ei niitä sydänääniä löydy ja kun koti doplerit on mitä on niin sitten vain alkaa stressaamaan, vaikka kaikki hyvin olisikin. Että te jotka olette sen ostaneet, niin älkää stressailko niiiden kanssa <3 Ja nauttikaa pienen sydänäänistä ! [: <3

Annel kerrohan ultra kuulumiset sitten [:

Saigon Ihana oli varmasti ensimmäistä kertaa kuulla pienenne sydänäänet <3
Meilläkin oli neuvolassa 170 syke. Että ei vielä niistäkään voi päätellä onko tyttö vai poika :D

t t; Me ollaan kans mietitty, että koska sitä muille kertois.... Aluksi kan sajateltiin,että jouluna, mutta eipä kerrotukkaan vielä, vaikka ihan hyvin oltaisiin voitu, ultrassa kun näimme että kaikki tosiaan on hyvin ja 12 viikkoakin on jo takana, joten suurin keskenmenon riski on ohitettu... Kerroitteko te jouluna? :)

Soli no ei ole ollut helppoa sullakaan, kovia olet joutunut kokemaaan <3

 
Heps!
No nyt np-ultra onnellisesti ohiemoticon ! Ja nyt mun on vaan uskottava että tuolla kohdussa asuu uusi kiljukaula emoticon !
Mua alkoi jännittämään aivan sairaasti tuntia ennen ultraa, ja melkein pyörryin kun makasin siinä pritsillä. Onneks ehdin nähdä vauvan heti ennenkuin edes kätilö ehti suutansa avata. Oli tosi mukava katsoa kun ruudulta näki niin hyvin vauvan (niin mulle se on jo vauva...) ja niin mahdottoman isona. Eka kerran kun menimme katsastamaan tilanteen ekasta vauvasta, tuntui että kohdussa oli vain joku sintti, joka uiskentelee siellä. Kyllä sitä on vaan niin mahrottoman helpottunu olo emoticon .
 
Meilläkin np-ultra ohi. Kyllä jännitti! Mutta siellä se napero möllötti. Kaikki ok ja viikkoja tasan 12. Laskettu aika pysyi samana, koska heittoa neuvolan laskuihin oli vain päivä (lisää).

Ihan oli hyvä kokemus, kun tuolla joku kyseli kokemuksia ja mielipiteitä np-ultrasta. Ei minulle ainakaan jäänyt mitään "hampaankoloon", ja ehkä enempi tuo itselle oli vaan mahdollisuus nähdä vauva kuin että olisi pelottanut että niskapoimusta tulee sanomista.

Mahtava tyyppi, ei ois millään halunnut vaihtaa asentoa ja sitten kun täti taputteli mahaa, alkoi huitomaan "äkeän oloisena" ympäriinsä kunnes yritti väkisin päästä samaan asentoon. Äitiinsä tullut. emoticon
 
No niin, nyt on täälläkin NP-ultra takana. Ja kaikki hyvin, siellä se pikkuinen möllötteli jalat ristissä ja sydän sykki kovaa vauhtia. emoticon

Ihana kokemus ja ihanaa kuulla, että kaikki on hyvin. Niskaturvotusta oli vain 1mm, eli pienet on riskit sen suhteen.
Kätilö joutui vähän tökkimään pikkuista liikkeelle, että sai niskapoimun paremmin näkyviin. Eka katottiin mahan päältä, sen jälkeen emättimestä, ja vielä lopuksi mahan päältä, kun siitä sai sitten kuitenkin paremman kulman, kun pikkuinen oli semmoisessa asennossa eikä tökkimisestä huolimatta suostunut kääntymään.

Laskettuun aikaan tuli just se kriittinen 5 pv heittoa, eli sitä tarkennettiin nyt sitten eteenpäin, uusi LA mulla siis 19.7.

Seuraava neuvola+lääkäri onkin sitten ensi viikon keskiviikkona, sitä odotellessa.
 
Takaisin
Top