Neuvolakuulumiset

[:D][:D]Ei sais nauraa toisten peloille, mut Viirukhan toi oli kyl aika erikoinen pelko [:D][:D]
Ei sillä kyllä itsekin olin välillä peloissani vaikka mistä. Mulla tuli loppuajasta välillä koko vatsalaukun alue kipeäksi ja pelkäsin vatsakalvon ja kohdun tulehdusta ja muita vastaavia.
Nyt olen päättänyt olla vain iloinen raskaudesta kun vuodot loppui ja olo on hyvä. Saas nähdä paljonko painoa sitä ehtii tämän vaavin kanssa kerryttämään kun mulle maistuu koko ajan niin ruoka kuin herkutkin [:)] Ei voi syyttää edes pahoinvointia kun sitä ei ole. Ja se mun etova olo on niin harvinaista kun ruokavälit ei ehdi venyä melkein lainkaan kun koko ajan keksin jotain suuhun pantavaa. Olen aina ollut tosi perso kaikelle hyvälle ja raskaus aikana ei haluais kieltää oikein mitään itseltään. Ihmettelenkin miten esikoisen kanssa tuli painoa lisää vain 10kg.
 
Hei tuosta painosta.. Onko siellä neuvolassa pakko mennä vaa'alle? Mä stressaan muutenkin jo, etten halua saada liikaa painoa ettei sitä sitten jää mukaan jälkeenpäin. Olen perusterve ja hyväkuntoinen, mutta painoindeksini on 26,5. Mä pelkään, että ne rupee kritisoimaan ja mussuttamaan ja kohta mulla on joku syömishäiriö kun stressaan niin kovasti.
 
siniri painon tarkkailu kuuluu neuvolan käytäntöihin ja sillä on lähinnä tarkoitus tarkkailla vauvan vointia. Esim jos painoa tulee liikaa voi vauva kasvaa liikaa tai toisinpäin. Eli jos paino ei nouse riittävästi voidaan miettiä kasvaako vauva, veden määrä ym riittävästi. Uskoisin että suurin osa neuvoloiden henkilökunnasta ei käytä painon nousua painostamiseen tai sillä kiusaamiseen. Jos sua ahdistaa käydä vaa'alla paikan päällä voithan kysyä voitko käydä puntarilla kotona ja ilmoittaa sen neuvolassa. Tärkeintä on kuitenkin että painoa voidaan seurata, jotta mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua ajoissa. Eli yritä olla stressaamatta siitä [:)]
 
Ai niin, piti vielä lisätä että mulla itselläni painon nousu oli tosi epätasaista. Eka ei tullut juuri mitään ja keskivaiheilla tuli välillä ihan reilustikin. Loppuajasta sitten painoa ei tullutkaan sit niin hirveästi kun oli kesä ja ison mahan kanssa ei sit niin paljon tehnyt mieli syödä. Eikä vatsaan niin paljon ruokaa sitten kerralla enää mahdukaan. Mua kans välillä hirvitti kun kotona huomas että paino oli pompsahtanut kunnolla, mut kertaakaan ei täti sanonut siitä mitään. Kuhan kirjas ylös uudet tiedot joka kerta.
 
siniri ei kannata siitä painosta mitää ressiä ottaa, kuten edellä jo sanottu, painoa ei oteta sen takia, että tiedetään paljonko sinä painat tai että joku sais ruveta saarnaamaan painoindeksestä yms. vaan juurikin sen vuoksi, että saadaan tarkkailtua  vauvan kasvua ja vauvan vointia. [: Sehän kun se tärkein on !


viirukhan noi pelot on ihan käsittämättömiä :D Ja varsinkin kun ensimmäistä odottaaa, muistan myös, että sitä pelkäs yhtä sun toista :D

santsu; se on oikeen, nauti vain ihanasta raskaudesta <3 [:


painosta vielä esikoista odottaessa, mulle tuli alussa aika reilustikkin painoa, koska ruoka ja eritoten herkut maistui älyttömän hyvältä ;) keskivaiheilla painon tulo hidastui, mutta tuli kuitenkin ja lopussa ei tullut yhtään !! :o vaikka juurikin sillloin loppuvaiheessa yleensä tapaa se paino nousta, ja mullakin kun meni yli 10 päivää niin silloinhan vauva ei muuta masussa teekkään kun kasvaa kovaa vauhtia. :D
 
Jee, ensimmäinen neuvola takanapäin...se oli tosiaan hyvin keskustelupainotteinen..ja np-ultra menee tammikuun alkuun..joten minä kiireisenä ja innokkaana soitin ajan varhaisultraan ja kävin sielläkin jo...=) Ja olipahan helpottavaa nähdä pikkukirppu masussa ja nähdä kuinka se sydän siellä sykkii...♥♥ ja kuulla että kaikki on kunnossa. Jotenkin tuli niin todelliseksi tämä vauvan vartoominen ? Mieskin oli ihan hämmästynyt =)
(Oli muuten mielestäni halpa ultra+lri:n 1. tarkastus yht. 80e koskikeskuksessa)
 
Reilu viikko niin päästään varhaisultraan, en millään malttanut odottaa tammikuuhun että päästään ultraan niin soitin ajan varhaisultraan :) 

Ihana nähdä onko masuasukilla kaikki ok ja miten sen sydän lyö <3 . Jännä tunne kun yhtäaikaa jännittää ja silti on niin varma tunne että masussa kaikki ok.  :) 

Tsemppiä kaikille odotukseen :) 
 
Mua on ruvennu kovin mietityttää toi varhaisultraan meno, et pitäiskö mennä. Mieli tekis, mut toisaalta jos vaan odottais. Ensimmäinen neuvola mulla on viikon päästä maanantaina, et kaipa sit selviää koska eka ultra ois ja sit voi miettiä jos menee varhaisultraan, ettei tarvii nii pitkään jännittää.
 
On ne varhaisultrat ihania! Pääsee näkemään ensi kertaa oman vauvansa <3
Mä olin esikoista varttues varhaisultrassa viikolla 7+2; mitään kuvasta ei selvää saanu, mutta tärkein näkyi, SYDÄN LÖI. <3 sitähän sinne mennään kattomaan [:
Ja on se äidinvaisto ihmeellinen; kun on tunne, että kaikki on ok ja masussa todella on joku, niin yleensä asia niin on. Ja taas päinvastoin, jos on sellainen olo, että nyt ei kaikki oo ok niin yleensä silloin ei ole. Kyllä se äitiys on vain sellaista, heti alkumetreiltä asti.

Me ollaan päätetty, että me ei mennä nyt varhaisultraan; uskotaan ja luotetaan että kaikki ok! samoin, nyt ei oteta sukupuolta selville. Saa jäädä jotain jännistys sinne synnärillekin ;]
Meillä tosiaan maananataina olis neuvola [:

Joko on mammavaatteet käytössä? Onko masu alkanu pömpöttää? [:
 
:) meilläkin oli neuvola tossa viimeviikolla ja kaikki oli hyvin - ultrattiin vaan päältä siellä se sydän löi.

saatin monta opusta mukaan . oli mukava täti sanoi että voi soittaa että se voi ultrata nopeesti jos tuntuu ettei siellä masussa ketään enää ole.

np ultraankin tuli aika se ois tammikuun eka viikolla :) 
saa sitten tarkemman ajan lasketusta mulla kun se muuttui jo 5.7 stä 15 päivään.. hmm saa nähä vieläkö paljon heittää

mä ootan että mun vaatetilaus tulis tällä viikolla niin sais muutaki ku nää college housut jalkaa :D

joo otin jo kerran ton lily:n pois mutta eikös se tullut takas -viimesimmän neuvolan jälkeen viikkoja nyt 8 + 4

tää uus foorumi on perseestä!! ei voi toimia kunnolla!!
 
Täällä oli eka neuvola eilen. Pissa oli puhdas, kolme putkea verta otettiin (yök!), painoa tullu kaks kiloa, verenpaineet ok ja hemoglobiini 138! Oho! Hyvä vaan, mutta miten se NOIN hyvä?!?

Sama neuvolantäti kun edellisessä raskaudessa ja lisäks oli sairaanhoitajaopiskelija.

siniri koita ajatella sitä painonseurantaa tosiaan vauvan kannalta. Tiedän, että voi tuntua ahdistavalta mutta silti... Mulla edellisessä raskaudessa ei alussa tullut kiloja yhtään ja tuntui pahalta kun  neuvolantäti kyseli, että etkö syö mitään? Tottakai syön, huolehdin hyvin vauvastani!!!!! Sitten lopussa kiloja kertyi tosi paljon ja sitten neuvolassa puututtiin siihen. Sekin ahdisti... Jokatapauksessa taoin itselleni päähän, että vauvan parasta tässä ajatellaan. Mulla kertyi edellisessä raskaudessa noin 15 kiloa ja tosiaan suurin osa vasta puolen välin jälkeen ja se on aika paljon se. Jospas nyt tulis tasasemmin...
 
Minäkin kävin neuvolassa rupattelemassa. Kaikki arvot ovat erinomaisia (mulla oli hemoglobiini 155, mistä se täti pomppi suurinpiirtein kattoon ja iloitsi, että "täähän saa laskeakin jo roimasti eikä oo mittään hätää!") ja muutenkin kaikki ok. Mutta ei ultrattu eikä kuunneltu sydänääniä. Vasta ekan ultran jälkeen, kun raskausviikot varmistuvat, uskaltavat niitä kurkkia, ettei tule äideille sitten stressiä jos ei kuulukaan.

Mutta mikä mulle oli yllätys, painoindeksi on 25 ja joudun sokerirasitukseen. En ole todellakaan ylipainoinen, syön terveellisesti ja liikun paljon, joten alkoi ahdistaa TODELLA paljon kun täti käski jättämään kaikki karkit ja muut pois. No en todellakaan jätä. Oli se vähän hämmästynyt mun painosta (kyllä mä ominkin silmin olen mielestäni hoikka, en edes pullukka), mutta käyriä on tuijotettava. Argh. Jäi jotenkin negatiivinen olo tuosta, vaikka ei mua nyt sinne testiin haittaa mennä. Eikö kuitenkin vois arvioida sen tarpeellisuutta ihmisen fysiikan eikä numeroiden mukaan... Inhottavaa tulla "tuomituksi" huonoista tavoista, kun niihin (ruokailutottumukset ja liikunta) just kiinnitän ihan hirveästi huomiota. Entisaikaan kaikki naiset ois joutuneet suurennuslasin alle, nykyään normaali naiseus on ylipainoa!

No joo. Muuten täti oli ihan ok, mutta ehkä "vähän" rutinoitunut hommaansa. Eka ultra on kolmen viikon päästä, ei kyllä millään malttais odottaa, mutta ei me kyllä varmaan mihkään varhaisultraankaan mennä. Sithän se odotus palkitaan! :)
 
Morjens!
Eka neuvola sitten takana, ja jotenkin helpottunut olo, vaikka en nyt osaa sanoa mikä jännitti, kaikesta huolimatta. Ehkä se helpotti kun terkka otti oikeesti tosissaan sen, että olen raskaana vaikka itsestä ei tunnu että olisin raskaana... olo on niin "raskaaton".emoticon  Oli hauskaa kuunnella ne samat "löpinät", joita kuulin reilu vuosi sitten, ja nyt oikeesti pystyi kuuntelemaan mitä oli kerrottavana kun ei ollut sitä ensimmäisestä lapsesta johtuvaa "paniikkia" päällä.
Ultra on sitten joskus joulun / uuden vuoden paikkeilla ja eka lääkäriaika tammikuussa.Seuraava neuvola vasta helmikuussa, mutta hyvä niin, että voi elää normaalia elämään, ja jos raskaus etenee näin oireettomasti. Ehtiihän sitä neuvolassa juosta moneen kertaa ennen kuin lapsi on maailmassa.
Hemppa oli hyvä kans samoin verenpaineet. Sokerirasitukseen sain jo uuden ajan, koska viime raskaudessa narahdin yhdestä arvosta,joka sekin rajalla, ja jouduin seuraamaan sitä raskauden ajan. Nyt olisi ilman raskauttakin ollut kontrolliaika. emoticon Niin ja LA siirty yhdellä pvällä eteenpäin eli 14.7, mutta itse pidän ehkä tuon LA 15.7,tickerkin kun siihen asetettuemoticon .
 
Heido!

Tulin nyt tänne sivulle seikkailemaan vaikken laskettua aikaa vielä tiedäkään. Meillä on reipas puolivuotias muksu eikä menkat ehtiny vielä alkamaan.

Negatiivisen raskaustestin tein lokakuun lopussa ja positiivisen marraskuun viimeinen päivä. Neuvolaan soittelin viikko sitten ja sieltä laittoivat lähetteen ultraan, että saadaan tietoon laskettu aika. Sitä sitten tässä odotellessa.

Eräät asiat vaivaa tässä kyllä hivenen. Ensimmäisessä raskaudessa rinnat tuli todella kipeiksi. Se olikin ensimmäinen oire mistä tiesin olevani raskaana. Nyt rinnoissa ei yhtään mitään vikaa. Lopetin imetyksenkin pari kuukautta sitten ettei senkään siis siihen pitäis vaikuttaa.

Jos joku tietää tästä jotain niin kuulisin mielelläni. Pelottaa meinaan että on tapahtunut keskenmeno. Ennen edellistä raskautta tuli nimittäin keskenmeno ja sillon rinnat oli hetken aikaa kipeet ja yhtäkkiä ei olleetkaan kún meni kesken. Tosiaan siis tällä kerralla eivät ole olleet arat tai kipeet missään vaiheessa, eikä ole ollut mitään vuotookaan.

Toivottavasti siellä masussa ollaan vielä pelissä mukana 

 
Tervehdys!
Millä viikoilla teille on tehty veri yms.kokeet? mä olen käynyt jo varhaisultrassa ja samalla varattiin neuvola aika,joka on mulla ens viikolla.Ei puhunut vielä mistään  verikokeista yms.Mua kans hieman hirvittää  se painon tarkkailu,kun mulla on kuitenkin ylipainoa ja se on mulle vähän arka aihe.Oon ton painon kanssa kamppaillut ja useesti saanu laihdutettua ja oltua normaalipainoinen.nyt oon ollu ylipainonen jonkun reilun vuoden.No tokihan painontarkkailu kuuluu rutiinitoimenpiteisiin,mutta kuitenkin.Taidan laittaa silmät kiinni puntarilla:)
 
Heippa!
Varhaisultrassa käyty. Kaikki kunnossa,sielä se pikkuisen sydän löi <3 <3

 LA siirtyi viikolla eteenpäin  emoticon   Oi mikä tunne oli nähdä pienen sydämen sykkeen <3 
 
Mä oon menossa verikokeeseen 15.12. ja NP-ultra on sit tosiaan vasta 3.1.
Pitkään miehen kanssa pohdittiin, että mentäiskö varhaisultraan, ja ei nyt oo vaan tullut mentyä, joten taitaa jäädä menemättä, kun ollaan jo 10. raskausviikollakin :-) Mulla on jotenkin levollinen olo nyt tän raskauden kanssa, eikä oo tullut hirveetä tarvetta käydä ultrassa, vaikka olishan se toki ihanaa.

Saigon, mulla oli kanssa sama juttu, painoindeksi 25 ja sokerirasitukseen mennään jossain vaiheessa. Samanlaiset fiilikset kuin sulla, oon harrastanut paljon liikuntaa ja syönkin terveellisesti, mut jotenkin kirpas kyllä kuulla, että painoindeksin takia sinne sitten joudutaan kuitenkin. Onneks mua ei kuitenkaan kehotettu jättämään makeisia väliin tms.

Onks kukaan hankkinut tai suunnitellut hankkivansa kotidoppleria? Huuto.netistä näyttäis saavan 30-40 eurolla, pitäisköhän toivoa mieheltä joululahjaksi...


 
 

Hei!

Käytiin tänään 12. viikon ultraäänessä. :) Vaikka onkin tuntunut nyt välillä siltä, että voinko olla raskaana, niin kyllä ultrassa nopeasti löydettiin yksi aktiiviliikkuja. :) Tutkimus kävi nopeasti ja lääkäri totesi vain, että "näyttää normaalilta". Sydän sykki ja sitä kuunneltiinkin hetken aikaa. Todella nopea syke: 164. O_o Tämä viittaisi kai tyttöön, mutta mulla on vahva tunne, että masussa on poika..

Ultran jälkeen kävin verikokeessa ja tulokset tipahtavat postiluukusta parin viikon jälkeen. Lääkäri mietti, että luultavasti verikokeessakin on kaikki hyvin, kuten ultrassakin. Saatiin 5 ultraäänikuvaa. Käytiin ultrassa myös 8. viikolla ja yhdessä kuukaudessa pikkuinen on kyllä kasvanut huimasti. Viimeksi masussa nähtiin pieni ”sintti” ja nyt pieni vauva. :)

Olen onnellinen! Joillakin muillakin taisi olla tällä viikolla ultraus. Odotan jo innolla teidän muiden ultraäänikuulumisia. Nyt musta tuntuu siltä, ettei tarvitseenää miettiä keskenmenoriskiä tai sitä, kun olo tuntuu niin normaalilta. Voi huokaista ja todeta, että kyllä sitä aika todennäköisesti kesällä vauvaa työnnetään rattaissa. emoticon

 
Takaisin
Top