Mulle toi streptokokkijuttu oli myöskin ihan uusi asia ja sain positiivisen tuloksen. Sen verran neuvolantäti sitä selitti, että se on yleinen ihmisillä ja sitä voi olla mm. iholla ja ruuansulatuskanavassa. Se ei siis missään tapauksessa ole mikään sukupuolitauti, jonka tartuttamisesta tarvitsisi olla huolissaan.
Mä sain lääkäriltä sellaisen ohjeen, että heti kun lapsivesi menee, niin täytyy lähteä sairaalaan ja soittaessa sinne mainita, että on se strepto positiivinen. Ja jos jostain syystä ei ehdi sitä antibioottia synnytyksen aikana saamaan, niin vauvaa tarkkaillaan muutama päivä tarkemmin jollain testeillä.
Antibiootin annostelusta ei ole mitään tietoa, että onko siinä letkuilla sidottuna tunneiksi sänkyyn vai laitetaanko se suoneen vähän niin kuin rokotusta annettaisiin. Aika harmillista, että on niin vähän tietoa saatavilla kuinka toi vaikuttaa synnytyksen kulkuun ja mitä esteitä ja poikkeamia se aiheuttaa.
En osaa olla asiasta huolissaan koska olen melko varma, että kaksi edellistä vauvaa on jo synnytetty streptokokin kanssa ja hyvin meni. Sitä en ole miettinyt yhtään, että keneltä se on saatu tai olisinko tartuttanut sitä jollekkin.