Neuvolakuulumiset

No voihan peeveli!! Toi osuis mulla (Aqqulla kans) ainakin viikonloppuun ja silloin ei kai käynnistellä... et se se olis 30.3...
 
Mulla on ylihuomenna neuvola (39+1) ja aion sillon tuota kysellä. Mua on ihmetyttänyt, että kun on sen radin takia pitänyt mittailla joka viikko edelleen ja pissassa sokeria joka käynnillä, niin silti kukaan ei oo puhunut noista kokoseurannoista tms...et mikä hyöty sit on ees mittailla ja seurailla.
 
Meillä päin kans 10pvää pitää olla yli lasketun et aletaan edes miettii käynnistämistä ellei ole sit joku sairaalloinen tai vakava syy.
 
Hei muuten ne joilta ei streptokokkia ole testattu, niin ne katsoo sen pikatestinä ainakin HUS:in synnäreillä kun ollaan synnyttämässä!
Multa otti heti kärkeen sen näytteen ku menin synnyttämään ja sanoivat että sit saan antibioottitipan jos +. No mulla se oli sit negatiivinen mut älähdin heti että en kyllä suostu mihkään antibioottiin ku aiemmistakaan en ole joutunut :D mut en sitten tiedä olisivatko suostuneet pyyntööni jos +...ei kai mitään ole pakko ottaa..?
 
AadaEveliina, kiitos tiedosta kun mua on ainakin ihmetyttänyt et miks ei ole puhuttu koko testistä mitään neuvolassa.
 
On tosi outoa mun mielestä jos ei asioista puhuta..varsinki kun tuo on hengenvaarallista sille vauvalle :sad001 mietin tuossa itsekin miten paljon enemmän olen saanut tietoa asioista esim tämän forumin kautta, kuin neuvolasta..ei sen nyt ihan näin pitäis mennä.
 
Taas oltiin neuvolassa. Toivotaan et ois vika neuvola ennen synntystä takana! Tänään 40+2. Eikä ny sinänsä haittaa et menee yli mut nää parikolme päivää on ollu suhteettoman pitkän olosia. Ainoo mikä on auttanu on sopiva suhtautuminen, et synnytän vasta lauantaina...
RR 121/77, p 87. Pissat ok. Paino tippunu puolisen kiloa 10 päivässä (vatsa ei o toiminu mut eipä silloinkaan). Pikkuisen pulssi 135, lapsivedestä ntäti oli sitä mieltä ettei oleellisesti ole vielä vähentyny. Liikkeitä sopivasti ja kovistelua. Sf-mitta 29 (edelliset 29, 28 ja 28,5). Ntäti oli sitä mieltä et ois laskeutunut hyvinkin paljon mutta ei pystyny sanoon kiinnittymisestä mitään, pää jo kunnolla lantiossa.
Ensi tiistaiksi varattiin uusi aika ja ensi viikon lopulla sais kyl "jo" äippäpolille aikaa varattua tiistaina, pienen pieni pelastus jos ei synny vielä lauantaina!! :)
 
Mäkin olin yllättynyt, kun paino olikin pudonnu melkein puoli kiloa edellisestä neuvolasta! Ehkä mulla olikin sitten ollu jotain turvotusta, joka nyt on lähteny pois. Oon kyllä syöny ihan normaalisti. Mies huolestui, ja pakkosyötti mut heti lounaalla ravintolassa pitkän kaavan mukaan. Ostin vielä kotiin mämmiä ja kermaa lisäiltapalaks, ettei nyt ainakaan samanlainen painokehitys jatku. Mulla ei nimittäin oikeasti ole paljoa mistä ottaa tällä hetkellä, kun vähän tutkailin peilistä...
 
Neuvolassa käyty, rv 39+1. Paino tippunut 0,5 kg edellisestä käynnistä viikko sitten. Paineet ok, syke 150, pissassa edelleen sokeria pari plussaa. Seuraava käynti ensi viikolla 40+0.

Meillä kuulemma tulee sitten lähete äitipolille viimeistään 12 päivää yli lasketun ajan, jolloin mietitään käynnistystä ja että jääkö jo suoraan sairaalaan. Radi ei vaikuta tähän mitenkään, kun ei ole tarvittu lääkehoitoa eikä ole syytä epäillä isoa vauvaa (mistä hitosta ne siitäkin osaa sanoa, jos on katsottu tilanne 4 viikkoa sitten eikä enää tarkisteta??).

Ja kysyin myös streptokokista. Phks:n alueella ei oteta rutiinisti edes synnytyksen yhteydessä, vain jos on epäilys siitä?
 
Mut eikai streptokokista voi olla mitään epäilystä? Eihän siinä ole oireita? o_O(Vai onko?) ymmärtääkseni hoitamattomana vauvalla mahdollisuus saada jtn oireita ja siksi voi joutua tarkkailuun, en halua nyt pelotella, voin olla väärässäkin:shy:

kai vauvan koko ultrataan vielä ennen käynnistystä:woot: oon koko ajan eläny siinä toivossa että tarkistetaan tilanne ennen käynnistystä jos siihen joutuu....entäpä jos tulossa joku 5kg jössikkä??:confused:
 
Synnärillä kun käytiin tutustumassa niin siellä sanottiin kun sitt tulee sinne synnyttää niin ultran kanssa katsotaan ja sisätutkimus myöskin tehdään. Ekana käydään ns. tutkimus huoneessa ja sitten vasta saliin jos niikseen on. :)
 
Nodde, näin mäkin olen käsittänyt (ettei voi etukäteen tietää mitenkään), mutta mun neuvolatäti kysyi että onko mulla ollut virtsiksiä? Eli ota noista nyt selvää...
 
Täälläkin neuvola taas takana päin (39+3). Kaikki vaikutti olevan ok, arvot kunnossa sekä mulla että vauvalla. Hoitaja ei meinannut tuntea vauvan päätä ja haki toisen hoitajan avukseen ja löytyihän se pääkin sieltä sitten raivotarjonnasta kuten tähänkin asti :) Ei vaan kuulemma ollutkaan ihan niin alhaalla kuin tää mun hoitaja oli viikkojen perusteella olettanut. Sanoin sitten siihen, että ei siis taida olla vielä syntymässä. Hoitaja vaan naurahti ja sanoi, ettei sitä voi yhtään tietää kun koko syntymä on niin mysteeri ja voi alkaa ihan koska vaan :) Seuraava aika varattiin taas viikon päähän, jolloin ois 40+3.
 
Ompas ihmeellistä toi koko streptokokki, ei varmaan oikeesti olis hirveen raskasta tutkia niitä näytteitä ennen synnytystäo_O erikoista että on monta eri käytäntöä vaikka samassa maassa asutaan.

Neuvola myös takana, rv 38+3. pissa puhdas, ei turvotusta. Pikkusen syke 130-145. RR 130/80. Hbtä ei mitattu ollenkaan... tuntu vähä turhalle käynnille, koska ei itellä ollu mitään sen ihmeempää mielessä. Uus aika tasan viikon päähän ja sillon toivottavasti ollaan jo synnyttämässä!:rolleyes:
 
Täällä kans neuvola (ja lounas + shoppailut) takana :) vauvalla ja äidillä kaikki hyvin. Pienokainen todella alhaalla lähtökuopissaan.. Joten pidetään peukkuja että jotain alkais pian tapahtumaan :) sf-mitta laskenut 35cm (viimeksi 36) ja painoa ei ollut tullut viime viikosta kuin 200g.

Tuossa anopin kanssa keskustelin tästä streptokokista kun kerroin ettei sitä edes joka paikassa oteta. Hän tuumasi lääkärinä että on ensinnäkin ihan uus juttu ja että onhan näitä lapsia synnytetty iät ja ajat tietämättä moisesta. Se on kyllä totta..aina keksitään uusia juttuja näihin ja taas yksi syy pumpata lisää lääkettä ihmisen kehoon. Mä en kyllä perusta noista "ylimääräisistä" lääkkeistä mutta siinäpähän laittakoon sitä antibioottia jos kerran haluavat..
 
Täälläkin neuvola 39+5. Kaikki näytti ok:lle, vauva edelleen laskeutunut, sf-mittakin oli pudonnut viime kertaisesta 33->32. Painoa tullut itelle melkein 800 g/vko ja turvotusta on niin että sormia ja kättä pistelee koko ajan. Vauvan syke 130. Viikon päähän sain ajan eli 40+5 ja silloin tehdään lähete Taysiin jos ei näytä itekseen käynnistyvän.
 
On joo kummallista, miten paljon eri käytännöt kunnittain vaihtelee. Oon toisaalta myös itsekin sitä mieltä, että lapsia on maailmaan tullut ennenkin eikä mielestäni kaikki nykyajan jutut ole mitään ehdottoman oikeita. Ja ohjeetkin vaihtelee muutaman vuoden välein, kuten nyt se ihan uusi suositus soseiden aloittamisiästä.

Mä itse esim olen saanut korviketta pelkästään parikuisesta lähtien ja kasvanut perusterveeksi ilman allergioita :)

Tärkeää olisi mun mielestä myös neuvolalla osata kuunnella äitejäkin ja tukea valitsemallaan tiellä.
 
Mulla ei ole ollut neuvolakäyntejä , kun olen ollut osastolla ja tänään kävin synnärillä testeissä. Ottivat ktg käyrää, joka oli oikein hyvä, pissa proteiinit oli noussut taas vähän ja verenpaine vähän turhan korkea, mutta onneksi pääsin vielä kotiin ainakin maanantaihin asti. Maanantaina onkin 40+1 joten en tiiä vielä ottavatko taas osastolle ja yrittävätkö jatkaa käynnistelyitä. Siihen asti on nautittava kotona olosta, koska mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä ei ole.:)
 
Mua on mietityttäny tuo streptokokkijuttu kans. En millään haluais antibiootteja ellei ole ihan tosi pakko, sillä oon niin mahavaivanen jo muutenkin ettei suolistoflooran tappaminen tunnu yhtään hyvältä idealta. :confused: Täällä Oulussa se näyte otetaan kaikilta, en tiiä vielä omia tuloksia.

Onnistuin muuten näiden neuvoloiden kanssa.. Eilen olisi ollut aika 10:30, minähän olin sitten päässäni kääntänyt sen 13:00:ksi. Hoksasin puoliltapäivin sitten tarkistaa kalenterista... :grin
 
Takaisin
Top