Neuvolakuulumiset

Eilen oli 39+0 neuvola. Pienen paniikin aiheutti kahden kätilön käsikopelolla ilmaisema epäily siitä, että vauva olisi kääntynyt perätilaan. Käytiin sitten iltapäivällä ultrassa, jossa taas kahden lääkärin voimin kaiveltiin tyttöä ultralaitteen näytölle. Oli kuitenkin onneksi oikein päin. Ukko oli niin huolesta sekaisin, että ei syönyt koko päivänä ja sai kauheen hedarin. Yöllä se oli ollut niin helpottunut ettei sen takia saanut unta. Söpö...

Hopeareunus eulisessä säikähdyksessä oli se, että pt-synnytyksen tai sektion rinnalla en yhtäkkiä pelkääkään normisynnytystä niin paljoa.

Muutoin kaikki oli hyvin. Paitsi että paino on laskussa.

Synnytysoireet öisiä suppareita lukuunottamatta täysin olemattomat. Joten varaudun jatkoaikaan...
 
Taysin alueella otetaan streptokokkinäyte ja jossain muuallakin mutta olen ymmärtänyt että ei vielä joka paikassa. Ja yhteisnäyte emättimestä ja peräaukosta varmaankin sen takia että kyllähän se vauva ulostullessaan niihin molempiin saa kosketusta. Mulla oli positiivinen, arvolla "vähän", mutta vähän siis riittää siihen että saa sen antibiootin sairaalaan mennessä.

Mulla oli tänään neuvola, 38+3. Seuraavan ajan sain 39+5. Sanoi että vasta 41 lähtee lähete käynnistykseen jos ei sitä ennen mitään tapahdu.

Tänään sain kolmatta kertaa veriryhmävasta-ainetulokset (eli mulla rh- ja vauvalla rh+) niin nyt olikin vasta-aineita veressä. Mutta lausunnossa oli että se johtuu luultavasti siitä vasta-ainerokotteesta minkä sain 2 kk sitten... Eli ei aiheuta jatkoseurantaa, mutta neuvolakorttiin se kirjattiin ja sain sinne väliin vielä tulostetun lapun siitä lausunnosta.

Muuten neuvolassa kaikki ok :) Käsikopelolta arvioi että vauva olis nyt 3 kg tietämillä. Se vastaisi kyllä sitä samaa linjaa minkä sain 3 viikkoa sitten ultrassa, silloin painoarvio oli 2,6 kg :)
 
Ei oo täällä Vantaallakaan otettu streptokokki-näytettä eikä edes sanallakaan mainittu koko juttua.
 
Mulla ei neuvolassa otettu tuota streptokokki-näytettä mut äippäpolilla otettiin perjantaina. Tulosta en tosin tiedä ja esikkoa odottaessa 11-12 ei oo otettu. Mulla oli neuvola 37+4 ja sen piti olla viimeinen mut koska äippäpolilta määräsivät niin kävin eilen neuvolassa mittauttamassa verenpaineen ja pissimässä kuppiin 38+4 (oli täti näreisään kun sieltä polilta tollain vaan määräilevät) seuraavaksi menenkin sitten vasta jäkitarkastukseen varmaankin kun käski soittella sitten kun olen synnyttänyt..
 
Meillä porvoossa se streptokokkinäyte otetaan itse. Neuvolasta sai tikun ja ohjeet ja se piti viedä samana päivänä labraan.
 
Ompa erilaisia käytäntöjä tuon streptokokin suhteen vaikka se on vauvalle vaarallinen ja kuitenkin aika yleinen. Mutta miullakkaa ei mittää tietoa että onko sitä ollu esikoisen aikana koska sillon ei neuvolassa otettu mitään näytteitä. o_O
 
Tuo jotenkin vähän vaan epäilyttää, että jos vauvan riski saada siitä vaarallinen reaktio on todella harvinainen, mutta kuitenkin koetaan että on hyvä juttu tai ok kaikinpuolin että heti syntymästä lähtien annetaan antibioottia terveille vauvoille ja äideille, joka tiettävästi(antibiootit)ei ole mikään hyvä juttu varsinkaan 0-4v lapsille joilla suolisto ja vastustuskyky ei ole kunnolla kehittynyt, päinvastoin voi aiheuttaa lähinnä haittaa terveyden kannalta. Kuulostaa lääketeollisuuden keksinnöltä. Mut tää on taas tämmönen oma mielipide asiasta :D
 
Eipä testattu viimeeksi, eikä ole testattu tälläkään kertaa...(Helsingissä siis.) Luottavatko siihen vaan, että sitä ei ei ole kun ei viimeeksikään vaikuttanut olevan ongelmia...? Omituista. Itse nyt en silleen jaksa stressata, vaikka kauhujuttuja olenkin lukenut. Kuitenkin todennäköisempää jäädä auton alle kuin että lapsi siitä bakteerista vammautuu pysyvästi.
 
Plus että noista entibiooteista olen sitä mieltä, että aika paljon käytetään nykyään liikaa joka tilanteessa. Perusnuhakaan ei saisi itsestään parantua. Onneks Pikkujätissä lääkäri samaa mieltä, että jonkin verran pitää antaa lapsen omankin vastustuskyvyn toimia. Ja mä en siis TODELLAKAAN ole mikään rokotevastainen tai muuta, päinvastoin. Itselläkin useita ylimääräisiä, esim. kohdunkaulasyöpärokote, kaikki kaukomaamatkustamisen rokotteet yms...Mutta antibiootit on aika ylikäytettyjä.
 
Pikavastaus tässä vauvaa imettäessä:
Bakteeri hyvin eläväinen, nyt jos näkyy niin viikon päästä ei välttämättä enään olekkaan, jos vk36 positiivinen niin voi käydä ottamassa uudestaan vielä ennnen synnytystä uuden testin, jos sillon nega niin ei tartte antibioottia, joskus ottavat vielä synnärilläkin testin, Tässäkin varmasti paikoittain eroja. :)
Tässä yksi linkki missä neuvoja miten kys. baktreerista voi päästä eroon: http://wellnessmama.com/8680/avoid-gbs/
 
Rv 38+0 neuvola takana. Paineet ok, liikkeet ok, syke 150, painonmuutos pysähtynyt (nyt tullut 8,7 kg alusta). Pissassa sokeria ++, tästä juteltiin taas, mutta kun kotimittaukset verestä ovat olleet erinomaisia, ei syytä huolestua. Nyt olikin sijainen normaalin neuvolatädin lomaillessa, vaikka normaalissakaan ei mitään vikaa siöleen ole, niin tämä tuntui paljon kivemmalta. Tylsä mennä sitten taas sille normitädille :sad001

Kyllä mullekin varattiin aika jo ensi viikolle, rv 39+1, vaikka kaupungin nettisivuohjeiden mukaan olisi ollut vasta kahen viikon päähän.
 
Neuvolassa taas käyty (38+2). Pissa puhdas, verenpaine ok ja painoa tullut 200g viikossa. Mullakin oli sijainen kun oma hoitaja oli poissa. Oli oikeen pikalähtö neuvolaan kun mulla piti olla aika klo 10 ja heräsin klo 8 siihen et sain tietää et se mun hoitaja on poissa ja uusi aika ois joko klo 8.45 tai 12.45. Myöhempi aika ei sopinut mulle, joten sit sai lähtee aika reippaasti liikkeelle. Onneks neuvola on aika lähellä :) Seuraava aika on taas ens viikolla, jolloin on 39+3.
 
Täälläkin neuvolakäynti taas takana. Rv 39+0, verenpaineet korkeimmat, mitä tässä raskaudessa mitattu (114/74), pissa puhdas. Painoo viime viikosta tullu 800 g. Vauvan sykkeet siellä 120 tuntumassa, eli onneksi vähän korkeammat, kuin mitä viime viikolla. Streptokokki nega, mistä oon tosi iloinen, ettei sitten tartte sitä antibioottia laittaa. Seuraava aika varattiin puolentoista viikon päähän, niin sit voidaan samalla tehdä lähete äippäpolille yliaikakontrolliin, mikäli tarve niin vaatii.

Täällä on kans ollu nyt oikeestaan joka ilta pikkukipeitä suppareita ja alaselässä menkkamaista jomotusta, mutta mitään synnytyssupistuksiin viittaavaa/verrattavaa ei vielä. Saa nähdä, kuinka sukkelaan itse synnytys sujuu, kun tuntuu kuitenkin valmistelevan jo. Niin ja vauva oli ilmeisesti jo melko alhaalla, kun ei terkka saanu hirveästi liikuteltua. Ehkäpä tämä tyyppi tuleekin jo ennen laskettua aikaa, vaikka melko varma oon, että sinne 40+ -viikoille mennään, niin kuin noiden aiempienkin kanssa...
 
Neuvolasta palauduttu. Verenpaine oli 137/88 (korkein tähän asti), Hb 133,pissa puhdas ja sf mitta 33. Rv 40+1 siis mennää. Painoa tullu edellisestä käynnistä 700g lisää.
Suunniteltiin nyt et ens ma meen uudestaa näytille jos ei oo mitää tapahtun ja tilataa perjantaille äp Polin aika.Saas nähä tarviiko mennä vai kitkutellaako käynnistys päivään asti joka olis sit laskujen mukaa 31.3
 
Mites toi käynnistyspäivä lasketaan ja onko kaikkialla sama kaava? Ite ei ainakaan jaksais odottaa kahta TÄYTTÄ viikkoa yli lasketun?!!
 
Mua kiinnostaa sama kuin Liljuskaa. Tosin oon jo miettiny valmiiksi, että jos on todettu radi ja joutunut mittailemaan yms., niin annetaanko silloinkin mennä toi 2 viikkoa yli?
 
Radista en tiiä. Mutta täällä pitää mennä vähintään 10 pvää yli lasketun, muuten ei käynnistetä:shifty:
 
Oon täällä sairaalassa ja lääkäri sanoi et virallisesti katsotaan yli aikaiseksi kun viikot on 41+4. Mut sitä en osaa sanoa et käynnistelevätkö ennen sitä.
 
Ei tietoa täälläkään. Luulis että tuossa radissa ainakin arvioisivat tarkemmin vauvan kokoo ja sillä perusteella mahdollisesti aikaistaisivat käynnistystä. Mulla on perjantaina neuvola, 39+5, sanoi viime kerralla että 41 lähtee vasta lähete yliaikaiskontrolliin. Milloin se sitten on niin ei tietoa...
 
Takaisin
Top