Neuvolakuulumiset

Täällä oli vika neuvolakäynti. Verenpaineet huiteli 150/95, jokohan se tietäis synnytystä.. Tai sitten olin vain hermostunut, tai olen koko ajan. Se ylihuomisen käynnistys on takaraivossa koko ajann ja hiljaa mielessä toivon että alkais ennen sitä tämä lapsi tulemaan maailmaan. 40+1 tänään.

Tänään oli neuvola, 39+0, pissa puhdas, verenpaine koholla 136/94, sf 32 cm. Seuraava neuvola varattiin 40+3, jos ei vaavia siihen mennessä kuulu, silloin varataan aika äippäpolille. Toivottavasti syntyis pian, odotan aika malttamattomana.

Tänään oli neuvola
rv 39+0, paino +2,2kg, turvotus + , RR 103/81 , hb 121, SF huimat 38 tai 39!! Mulla koko ajan ollutkin yli yläkäyrän ja siltikin ovat tähän mennessä aina arvioineet vauvan kooksi syntyessään n.3kg.Mutta nytten neuvolatäti vähän epäili ja sano että varaa ajan viikon päähän kontrolliin joka normaalisti olisi 10pv lasketun ajan jälkeen, koska jos vauva sittenkin olisi isokokoinen nii tietää käynnistää ajoissa ellei ole siihen mennessä syntynyt...huh inhottavaa tää epätietoisuus.. varsinki vielä sen asian kanssa kun strepto b oli positiivinen! :crybaby2edellisessä raskaudessa sitä ei otettu laisinkaan ja ihan uus juttu minulle. En ooikein ymmärrä että mistä se on tullu ja mulla stressaa nyt ihan hirveänä että jos se vauvaan tarttuu! Sitten mietin sitäkin kun joutuu siihen ab tippaan niin pääseekö sitten enää esim.suihkuun? Ja jos se on minulla niin voiko se olla miehelläkin?

En ole varma tuosta streptokokista, tää on ihan oma tuntuma asiasta mutta vastaan kun itelläni oli kans positiivinen. Ymmärsin että on varsin yleinen, ja se joko "on tai ei ole", eli siitä ei ole sulle haittaa etkä ite oo voinut sille mitään että onko se vai ei. Ilmeisesti ei siis ainakaan kannata kantaa huolta onko miehellä se vai ei. Mielestäni jos sairaalassa on amme kivunlievitykseen niin siihen ei kai pääse jos on streptokokki mutta suihkuun voi mennä? Ja jos lapsivesi menee ennen supistusten alkua niin kannattaa soitella sairaalaan ja tietty kertoa puhelimessa tosta positiivisuudesta. Ehtivät sit laittaa sulle sen antibiootin kun pääset sairaalaan. Muistaisin että jossain oli 4 h ennen synnytystä niin riittävä aika?

Huom.tämä siis "musta tuntuu" -vastaus ja saa korjata jos jollain on parempaa tietoa :)

Mulle toi streptokokkijuttu oli myöskin ihan uusi asia ja sain positiivisen tuloksen. Sen verran neuvolantäti sitä selitti, että se on yleinen ihmisillä ja sitä voi olla mm. iholla ja ruuansulatuskanavassa. Se ei siis missään tapauksessa ole mikään sukupuolitauti, jonka tartuttamisesta tarvitsisi olla huolissaan.
Mä sain lääkäriltä sellaisen ohjeen, että heti kun lapsivesi menee, niin täytyy lähteä sairaalaan ja soittaessa sinne mainita, että on se strepto positiivinen. Ja jos jostain syystä ei ehdi sitä antibioottia synnytyksen aikana saamaan, niin vauvaa tarkkaillaan muutama päivä tarkemmin jollain testeillä.
Antibiootin annostelusta ei ole mitään tietoa, että onko siinä letkuilla sidottuna tunneiksi sänkyyn vai laitetaanko se suoneen vähän niin kuin rokotusta annettaisiin. Aika harmillista, että on niin vähän tietoa saatavilla kuinka toi vaikuttaa synnytyksen kulkuun ja mitä esteitä ja poikkeamia se aiheuttaa.
En osaa olla asiasta huolissaan koska olen melko varma, että kaksi edellistä vauvaa on jo synnytetty streptokokin kanssa ja hyvin meni. Sitä en ole miettinyt yhtään, että keneltä se on saatu tai olisinko tartuttanut sitä jollekkin.

Mulla kans oli positiivinen. Ja neuvolassa sanottiin ettei mitään hätää, on kuulemma yleistä :) sanoi että niitä plussia voi olla 1-3 ja mulla oli 1. Ei kannata siitä murehtia! :) Tuosta ei kyllä puhuttu et pitäis ilmottaa synnärille... :|

Puh, viime neuvolassa37+2 tuumaili neuvolatäti että tulisi iso vauvva ja sf- mittakin hujahteli yläkäyrän yläpuolelle, 37cm. Muutenkin synnytystapa arviokin olisi ollut suotava...Mutta sitten kun kävin äippäpolilla 38+0 niin painoarvioksi tuli pieni ja siro 2800g.. Eikä kuulemma ole noin pienen lapsen puolest syytä ainakaan sitä ruveta tutkimaan. Istukan virtaukset ja muut ok. Jotenki jäi tunne että jotain olisi vialla, kun kuitenkin sanoi että jos yhtään tunnostaa niin voin keskusteltuani neuvolatädin kansa pyytää laittamaan lähetteen niin seurattaisiin vauvan painon kehitystä tarkemmin...

Suosittelisin seurantaa Loisto. En nyt tahdo pelotella mut itsekkin esikkoa odottaessa olin reilusti yläkäyrillä tuon sf-mitan suhteen ja vaikka painoarvio äippäpolilla oli 2800g minkä perusteella syntymäpainoksi arvioitiin 3,5kg niin synnytin kuitenkin sen vajaa 5kg vauvan.. Itsellä ainakin se kokemus että luotan tuohon sf-mittaan enemmän kuin noihin painoarvioihin. Tässäkin raskaudessa olen nyt käynyt painoarvioultrissa kun tarkastetaan sitä painoa ettei uudestaan noin isoa tulisi ja kyllähän noita heittoja on kun 27.2 arvio oli 2940g (rv 37+0) ja 6.3 arvio olikin 3500g (rv 38+0) ja vauvanhan pitäisi kasvaa sen 200g/viikko ni mun muka kasvais 600g/viikko.. Nyttenkin mennää yläkäyrillä sf-mitan suhteen ja perjantaina käynnistys jos on tilaa.

Voiko se todella heittää noin paljon! Karvat nous pystyyn! Mihinköhän sitä luottaisi, oisikohan muillakin kokemuksia? Kiitos sinulle ninnuli87 :)

Mulla ei ole ninnulia vastaavia kokemuksia, kun ensimmäistä odotan, mutta kyllä ottaisin kaikki mahdolliset seurannat itse. Jos ei muuten, niin kyllä siellä sitten saatetaan huomata jos vaikuttaakin menevän isoksi.

Ja mulla tosiaan ei kunnallisella rakenneultralla nähty kohdussa poikkeamaa, jonka yksityinen lääkäri näki heti seuraavana päivänä ja jota on seurailtu. Eri kunnissa vielä noi ultratkin voi olla todella eri tasoa, just juttelin työkaverin kanssa joka Lohjan sairaalan piiriin kuuluu, siellä on pelit ja vehkeet viimesen päälle toisin kuin meillä...

Näinpä, ei kyllä ainakaan meijän kunnallisen neuvolalääkärin laitteilla voinu edes tuumia varmasti että kuin on lapsivettä... On ne kyllä kivikautisetki...

Neuvola takana rv 37+0 (vaikka ultran mukaan olis ny 38+2) LA:ta ei kuulemma enään aikaisteta, mutta käynnistetään aiemmin jos ei luonnollisesti lähde...pikkasen rupes stressaa tilanne, pelkään että kasvaa liian isoksi:sad001 pissa puhdas, rr vähä koholla, pikkusen sykkeet 130-150. Hb 129, sf 36..on laskeutunut tarpeeksi, mutta vielä tilaa mennä kuulemma alemmas...streptokokki oli positiivinen.
ihan hirveet selkäkivut ollu tänään! :grumpy:

Multa ei oo koko streptokokkia edes otettu, onko sama juttu muillakin Helsinkiläisillä?
Tosin se kuulostaa niin ylimääräiseltä että parempi näin. Jos kerta siis ainakin joka kolmas kantaa niin mun mielestä turhaa hysteriaa

Toi näytteen otto on kuulemma joku melko uus juttu. Antibiootti annetaan ilmeisesti synnytyksessä tai ennen synnytystä tiputuksella ja se suojaa vauvaa... terkan mukaan harvinaista että siirtyisi vauvalle ja aiheuttaisi ongelmia. En oo ruvennu googlettaa sen enempää ku siellä on kuitenki jotain kauheita kertomuksia tästä streptokokista:dead::grin

Nii ja sen terkka sano että altaaseen ei pääse lievittää kipuja jos on vedet menny...kuitenki tästä on tehty kuulemma poikkeuksia. Mitään ei kyllä sanonu että pitäis ilmottaa että on positiivinen ku tulee lähtö synnärille...ja ilmeisesti olen aina kuitenkin positiivinen vaikka nyt saankin antibiootin, se tulee takasi...

Streptokokki B tai GBS -näyte pitäis vissiin nykyään ottaa kaikilta mun ymmärryksen mukaan, 35+0 ja 36+6 välisenä aikana. Ja jos positiivinen niin tarttis ilmoitella synnytykseen mentäessä jolloin antavat antibioottia jottei tarttuisin vauvaan alatiesynnytyksen yhteydessä. Vauva ei voi saada sitä jos tehdään sektio. Mutta jos se tarttuu vauvaan niin vaatii suonensisäistä kuuria jolloin vauvan sairaalassaolo saattaa pidentyä muutamalla päivällä. Tän verran käsitin asiasta kun neuvolassa oli puhetta. Lisäks yhden kaverin vauva sai sen (kolmisen vuotta sitten kun tutkimukset eivät olleet vielä yleistyneet)...

Multa ei myöskään täällä Lahessa ole kyseistä näytettä otettu. Eikös se oteta suoraan tuolta pelipaikoilta?

Miten muuten teillä muilla menee tässä lopussa neuvolat? Mulla on huomenna seuraava, rv 38+0, mutta sitten seuraava vasta 40+. Jostakin ymmärsin, että tässä pitäis olla viikon välein?

Juu emättimestä ja peräaukosta näyte (yhteinen näyte eikä erilliset, pidin vähän ihmeellisenä juttuna!?).

Meillä on saatu päättää aika vapaasti vapaana olevista ajoista milloin mennään neuvolaan. Nyt oltiin maanantaina (38+6) ja seuraava käynti sit ens to (40+2).

Kysäskää terkalta tuosta näytteestä, kai osaa sanoa miksi ei ole otettu ku tossahan ei tosiaan mee ku muutama sekka ja näyte on otettu...

rv 37 eteenpäin neuvola kerran viikossa täällä pohjanmaalla jos vapaita aikoja, tuntuu omasta mielestä hirveen tiuhalta ku tärkeintä on kuulemma terkan mielestä seurata vaan onko prot/sok pissas, rr ja vauvan liikkeet...tässäkin varmaan eroja kaupungeittain:dontknow

Takaisin