Neuvolakuulumiset

Rv 28 neuvola , 10 kiloo tullut painoa. Hemoglobiini 118, laskenut vähän. Verenpaine 103/79 . Käytiin läpi synnytykseen lähtöä tai muutenvaan hälyttävään menoon sairaalaan. Seuraava käynti 4viikonpäähän eri neuvolaan. Huomenna pitäisi viiä pissanäyte labraan. Katsotaan et ei olis virtsatulehdusta. Ja ylimääräinen lääkärikäynti supistustentakia parinpäivän päähän. Eli menoa riittää.
 
Neuvolassa käyty taasen. Sokerirasituksen tuloksetkin oli selvillä, kaikki arvot oli kunnossa, joten ei raskausdiabetestä :) Ainoa harmitus oli taas kun painoa oli tullut lisää, nyt siis +13kg (26+2) :sad001 Sf-mittakin otettiin ekaa kertaa ja huiteli jo hieman yli yläkäyrän. Mutta onneksi vauvalla kaikki vaikutti olevan hyvin ja itsekin olen voinut mainiosti :)
 
Käytiin tiistaina neuvolakäynnillä. Otettiin pari putkea verta, verenpaine kunnossa, hB 135,sf-mitta 23,5(rv 27+0 ) ja hyvin eläväinen kaveri.Lääkäri naureskeli,kun monoo tuli tämän tästä,et taitaa olla melkonen potku nyrkkeilijä :grin seuraava käynti kolmen viikon päästä.Annettiin ajat jo synnytysvalmennukseenki :)
 
Mörri-Möykky: otitko sä selvää kumpi on tulossa? mietin vaan että samat kuljeet täällä meitin pienellä täällä mahassa liikkeiden suhteen ja sykkeen.
 
Meillä oli jo viime pe tuo neuvola, ja tuli sellanen fiilis et se synnytyshän alkaa vissiin olla lähellä kun anto ne ohjeet miten sit toimitaan jos alkaa tapahtua. Keskiviikko se olikin sitten mielenkiintonen kun oli radiseuranta äitiyspolilla. Ekaa kertaa oli sellanen lääkäri, että ultratessa käänsi monitorin niin, että minäkin nään. Selitti tarkkaan mitä mittailee ja näytti missä kohdunsuun kohta on, ja kuinka ylävatsasta painaessa pysyy hienosti kiinni eikä tuu "onkaloa". Jos ois tullu, niin ois kieltäny tän reissun, huhhuh. Pikkuoravilla siis kaikki oikein hyvin masussa :love017 ja ovat edelleen ihan samankokoisia. Siellä ne oli nätisti perätilassa (!) ja päät ihan vastakkain... Lääkäri kysy et oonko nähny videoita, missä vastasyntyneitä kaksosia kylvetetään, ja ne hakeutuu toisiaan vasten.. vastasin että oon ja ne on hellyttäviä! - sano et nääkin saattaa olla sellasia kun nytkin ovat noin lähekkäin. Johan siinä alko vesi nousta silmiin..

MUTTA sitten, katottiin noita minun jalkoja, ja pisti lähetteen saman tien ultratutkimukseen, missä katotaan siis noita suonikohjuja. Sit pitikin soittaa mies töistä kotiin vapauttamaan lapsenvahti kun jouduin itse jäämään sairaalaan oottelee lisätutkimuksia ja sit uutta käyntiä lääkärillä joka päättää mahollisesta verenohennuslääkityksestä. Voi luoja että olin paniikissa siihen jalan ultratutkimukseen asti, koska se ohennuslääke ois pitäny pistää vatsaan! ! :eek: Onneks ei ollu tukoksia, onneks!!
 
Mikä on radiseuranta?
Meillä tänään kontrolli ultra, kun istukka oli kohdunsuun päällä aiemmin ja sydän kuvat sumeita ja positiivisia uutisia saatiin. ☺ istukka oli siirtynyt vajaa 4 cm joka on jo tarpeeksi että voipi alateitse synnyttää ja sydän oli kaikin puolin normaali. Ainoana miinuksena käynnissä oli venäläinen lääkäri, joka jaksoi mielestäni turhaa naputtaa olemattomasta turvotuksestani ja yläverenpaineesta. Lisäksi vaikka kuinka puhuisi hyvää suomenkieltä niin jotain tahtoi kuitenkin jäädä vähän epäselväksi..
Tämä oli meillä muuten eka lääkärikäynti, viikot 28+2, ootteko päässeet lääkärillä käymään aiemmin/ useammin?
 
Radiseuranta = raskausdiabetesseuranta.

Mulla oli se lääkäri jo viikolla 9, sen jälkeen ei ole virallisia käyntejä ollut. Toki kuukausi sitten kävin ylimääräisessä kontrollissa sen kohdun juosteen takia, mutta ei muuten ole ollut.
 
Mullakin oli se eka käynti viikolla 9 mut ei hajuakaan koska seuraava on.. Seuraavan kerran neuvolaanki meen 13.1 ja silloin viikkoja 30+3...
 
Helsingissä se eka neuvolalääkäri sijoittuu raskauden alkupuoliskolle ja toinen käynti on viikoilla 35-36.
 
Sama mulla että eka neuvolalääkäri oli jo rv 11 ja seuraava kuulemma vasta rv 35. (ellei aiemmin tule jotain vaivaa)
 
Tuolla näyttikin olevan oma ketjunsa lääkärikäynneistä, mut kommentoin nyt vielä.. Asun täällä Mikkelin seutukunnassa ja sanoivat että seuraava käynti lääkärillä on sitten viikolla 36. Jotenkin olisin kaivannut lääkärikäyntiä alkuraskauteen varsinkin kun on esikoinen kyseessä, mutta ihan hyvin olen pärjännyt tähän asti neuvolan terveydenhoitaja käynneillä kun muuta ei ole tarjolla.

Mites teillä synnytysvalmennukset ja synnärille tutustuminen? Pidetäänkö synnytysvalmennus yhteisvalmennuksena useammalle yhtä aikaa odottavalle parille?
Meillä eivät oo oikein sanoneet vielä mitään, mut ens viikolla taas neuvola, joten ehkä ne tulee siellä sitten.. Toivottavasti!
 
Mulla eka lääkärikäynti oli rv 27 ja seuraava on rv 35. Nyt tuliki pitkä tauko neuvolakäynneistä kun viimeksi oli 15.12 ja seuraava käynti on vasta tammikuun lopussa jolloin rv 35 jo :). Perhevalmennus tulossa 13.1 ja siellä useampi odottava pariskunta. Synnärille pitäisi vielä varata tutustuskäynti... Soittelen sinne varmaa ensi viikolla.
 
Pippan, saako kysyä missäpäin Mikkelin seutukuntaa? Kun me majaillaan tälläkin hetkellä Mäntyharjulla :)

Lahdessa kuitenkin siis vakituinen asunto ja siellä äitiysneuvolapalvelut. Näkyy meillä olevan viikolla 36 seuraava tarkastus lääkärillä. Musta oli hyvä, että se eka käynti oli niin aikaisessa vaiheessa (näki ultralla, että siellä oikeasti on joku), mutta tosi pitkä väli muuten tulee tässä. Perhevalmennuksia ja synnytysvalmennuksia meillä järjestetään ilmeisesti porukalle kerrallaan, mutta kun ei meinata osallistua, niin en oo varma miten ne on.
 
Meillä oli Tuusulassa perhevelmennusta noin 8 kertaa ennen vauvan syntymää. Eka oli jo joskus rv 8. Käytiin esikoista oottaessa niistä melkein kaikissa, syntymän jälkeen olleet jäi kyllä kokonaan käymättä, kun ei vaan muistanu et niitä vielä ois. Mitään ihmeempää niistä ei saanu irti, aika kauheen vaivautunu tunnelma oli ja tosi huono terkkari joka piti kalvosulkeisia. Ainut kerta mikä oli hyvä, oli se kun oli kätilö vieraana ja anto neuvoja synnärille tuloa ja itse synnytystä varten. Jos lähipiirissä on yhtään lapsiperheitä tai muita keneltä saa käytännön vinkkejä - täältä foorumilta myös - niin ei menetä mitään merkittävää minun mielestä vaikkei oliskaan valmennuksessa. Oli ne niin itsestään selviä asioita mitä siellä käytiin ja sellasia, mitä voi päätellä ihan maalaisjärjellä tai ettii vaikka netistä jos askarruttaa. Synnärille tutustumiskäynti oli hyvä, tuli paikka tutuks ja näki millanen se synnytyssali sit on. Jännitti vähemmän, kun näki et siellä ei oo kaikkia mahollisia sairaalahärveleitä vaan suunnilleen vaan sänky ja yks monitori. :)
 
Meillä olis ollu perhevalmennusta 5kertaa, mutta kertaakaan ei sinne päästy ku minä aina just sillon iltavuorossa tai mies oli työmatkalla....synnärille naapuri kaupunkiin saa mennä tutustumaan joka torstai, sinne varmaan nyt tammikuun lopulla vois mennä:) meillä ei oo erikseen mitään synnytysvalmennusta, terkka sano että saa lainata jtn dvd:tä jos tahtoo....näin telkkarista kerran synnytyksen niin läheltä ku sen voi vaan kuvata ja se sai mut jopa pelkäämään ja miettimään leikkaustao_O eli pelkopolia varmaan tiedossa ennen maaliskuuta.
Tuntuu että käyntejä neuvolassa on hirveen vähä, kävin viimeks 5vkoa sitte ja seuraavaan käyntiin vielä viikko....lääkärillä on tullu käytyä kerran ja se oli ihan turha, toinen käynti pitäis olla vkolla 34-36.
 
Mua alko vähän huvittamaan toi käyntien määrä. Ensisynnyttäjälle sanotaan olevan neuvolassa 7 käyntiä, joista viimenen viikolla 40. Kuinkahan moni sinne enää edes pääsee? :D Mutta tuolleen kaupunki voi sanoa, että tarjotaan käyntejä se x määrä, todellisuudessa määrä lienee eri. Ja lääkärikäyntejä tosiaan se 2.
 
Heippa Sanoja, täällähän Mäntyharjulla minäkin. ☺ Ootko jäänyt jo äitiyslomalle tai jäätkö pian ? Vietättekö paljon aikaa täällä mökillä?
Oon yrittänyt katella muita äitejä täältä suunnalta, mutta taitaa olla aika hiljaista ja onhan Mju aika pieni paikka muutenkin..
 
Pippan, mä jään vasta 18.2. eli sen 30 päivää ennen, kun on ihan loppukuusta laskettu aika. Me ollaan aika paljon täällä, talviaikaan lähes joka viikonloppu ja nyt tietty tässä pyhät oltu, kesällä useampi kuukausi.
 
Takaisin
Top