Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli viimeinen lääkärintarkastus.Kaikki muuten hyvin, mutta maksa- ja sappikokeisiin sain labralähetteen kun kerroin käsien ja jalkojen kutinasta. Huomenna aamusta heti verikokeeseen, lekuri kyl veikkaili et mulla on vaan kuiva iho mut onhan se hyvä varmistaa ettei oo hepatoosia.

Paikat oli vielä kiinni, pehmentymistä oli kyllä tapahtunut. Eli tuskinpa pikkuinen ihan lähipäivinä on syntymässä. Tiettyhän tilanne voi muuttua tosi nopsaan.

Mulla oli tiistaina neuvolalääkäri. Paikat vielä ihan kiinni, kohdunkaula täydet 3cm pitkä, mutta pehmennyt on ainakin jonkun verran. Pikkuinen sentään on pääalaspäin, joskin aika ylhäällä vielä. Lääkäri sanoi, ettei varmaan ihan lähiviikkoina tule syntymään. No onhan tässä toisaalta vielä nelisen viikkoa la:hankin. SF-mitta menee siinä keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Sen perusteella/näppituntumalla lääkäri arvioi ettei yli kolmen ja puolen kilon tule kasvamaan. Eihän sitä ihan tarkkaan pysty sanomaan varsinkaan kun ei ole ultrattu sitten rakenneultran, mutta ehkä tuo puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä. Vaikuttaa ainakin aika pätevältä, kun sydänäänetkin löytyy aina mallilla 'laitetaan laite tähän', kun taas muut on saaneet hakea. :D

Hemoglobiini on noussut ja on taas 127 (viimeksi taisi olla 115). Lääkäri sanoi kuitenkin että jos vatsa kestää voin jatkaa raudan syömistä vaikka joka toinen päivä, kun synnytyksessä kumminkin menee verta ja imettäessäkin hyvä saada tarpeeksi rautaa. Näillä siis mennään ainakin ensi viikkoon. Nyt alkoi mullakin käynnit viikon välein. Nyt on 36+1 ja lääkäripäivänä siis oli 35+6.

Mulla oli kans nyt neuvolalääkäri rv 36+4 , sf mitta 30cm, sama kuin 2 viikkoa sitten. Lääkäri arveli että johtuu siitä että vauva painunu tuonne alas. Paikat pehmeät ja kohdunkaulaa jälellä noin 1cm. Oli eka laittamassa kahen viikon päähän uutta aikaa, mutta vaihto sen ajan ens viikolle jo srn jälkeen kun oli tehnyt sisätutkimuksen. Vauva intoutui mylläämään hurjasti mahassa tutkimuksen aikana ja sykkeet huiteli 150 parhaillaan. Ultralla katsoi että raivotarjonnassa ollaan. :) niin ja mäki sain kävin verikokeissa kun iho hieman kutianut ja näppyläistä ihottumaa selässä.

Tänään oli viimeinen lääkärintarkastus.Kaikki muuten hyvin, mutta maksa- ja sappikokeisiin sain labralähetteen kun kerroin käsien ja jalkojen kutinasta. Huomenna aamusta heti verikokeeseen, lekuri kyl veikkaili et mulla on vaan kuiva iho mut onhan se hyvä varmistaa ettei oo hepatoosia.

Paikat oli vielä kiinni, pehmentymistä oli kyllä tapahtunut. Eli tuskinpa pikkuinen ihan lähipäivinä on syntymässä. Tiettyhän tilanne voi muuttua tosi nopsaan.

Mä kävin myös maksa- ja sappikokeissa koska mulla oli ekassa raskaudessa hepatoosi ja sen uusimistodennäköisyys on 50-70% eli aika iso. Mäkin vähän kutisen mut kutisen muutenkin kuivan ihon takia, joten siitä ei voi nyt päätellä mitään, parempi siis tehdä testit.

Painoarvioiden kanssa on aina vähän niin ja näin. Mulla kun eilen ultrattiin niin vauva kasvoi ihan linjassa edelliseen ultraan nähden eli nelikiloista odotellaan edelleen. Esikoisesta ultra-arvio meni täysin nappiin. Melkein enemmän luotan kokeneen kätilön/terkkarin käsikopeloarvioon. Mielenkiintosta nähä minkäkokonen vauva sieltä oikeasti tulee.

Tämän päiväisellä neuvolareissulla kaikki muut kunnossa, mutta pissassa oli vähän valkuaista, niin joudun/saan viedä aamupissanäytteen neuvolaan. Vauvan sykkeet oli vähän matalat, mutta kun täti tökki vauvan hereille, niin vilkastui ja oli normaalit. Ja kuulemma hyvin reagoi ärsykkeisiin (kun heti heräs liikkumaan, kun sitä tökittiin). Hb olis jäänyt ottamatta, ellen ois itse siitä kysynyt. Se oli taas vähän laskenut, mutta ei mitenkään hälyttävällä tasolla vielä (114).

Kysyin sitä, miksei mulle ole tehty sisätutkimusta lainkaan. Viimeksi kun oli lääkärineuvola, niin sen olisi pitänyt tehdä se, mutta ilmeisesti oli unohtanut! Että semmosta. Vähän harmittaa, kun mulla ei ole nyt mitään käsitystä onko kiinni vai auki ja onko pehmentynyt ja paljonko on kohdunkaulaa jne. No, eipä oo ainakaan ronkittu ylimääräistä...

Miten voi neuvolalääkäri unohtaa sisätutkimuksen, täällä ainakin se oli melkeinpä se koko käynnin ohjelma muutamaa etukäteiskysymystä lukuunottamatta! :grin

Meidänkin vauva nukkui taas neuvolassa mutta neuvola on aina siihen aikaan että neiti vetää kauneusuniaan aamupäivällä. Kyllä sen hereille sai kun vähän tökki mahaa. Painonnousu on ihan järkkyä mutta kaipa nää turvotukset sen selittää.

No joo, sitä sisätutkimuksen unohtamista oon ihmetellyt itsekin, kun luulin, että se olis yksi käynnin pääasia. Mutta se otti vain bakteerinäytteen ja siinä se. :confused:

Meillä taas ei tuota bakteerinäytettä otettu.

Mulla on kaks kertaa jo lääkäri unohtanut ensin tehdä sisästutkimuksen kontrollikäynneillä. Toisella kerralla se jo huuteli mua käytävältä takas sinne tutkimushuoneeseen :D

Onpa kummallista tuollainen unohtelu lääkäreiltä! Mutta ihan kiva kuulla, että sitä tapahtuu muuallakin kuin vain mun kohdalla... nimim. laskettuaika kolmen viikon päässä eikä yhtään sisätutkimusta

Jenniy onko noi olleet niitä äitipolin käyntejä? Mullekaan ei ole siellä tehty kuin jos erikseen pyysin. Ensi kerralla taidan kyllä pyytääkin kun ollaan jo niin lähellä laskettua aikaa, ellei nyt sitten tule käynnistyspäätös muutenkin...

Äitipolikäyntejä joo. Ne lääkärit on aina kyllä ite aikoneet tehdä sen ku oon kertonu kaikista kivuista ym. mutta jotenkin ne on sit vaan melkein unohtunut kokonaan.

Mullakaan ei ole tehty äitipolilla yhtään sisätutkimusta. Tähän mennessä ainoa on neuvolalääkärissä silloin joskus puolivälin jälkeen tehty, eikä mitään bakteerinäytteitä ole otettu missään kohtaa, vain verikoe silloin alussa... Hurjalta kyllä kuulostaa tuo, ettei ole tehty edes sitä yhtä ainoaa sisätutkimusta!

Mulle tehtiin viimeksi äitipolilla sisätutkimus kun lääkäri kysyi supisteluista ja sanoin että niitä on ollut. Halusi sitten tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Mutta edellisellä äpkl-käynnillä sitä ei tehty eikä lääkäri edes ottanut asiaa puheeksi.

Takaisin