Neuvolakuulumiset

Minulla oli neuvola eilen ja täälläkin kaikki oli hyvin. Sf-mitta oli 31,5, normaalisti kasvanut sentin viikossa mutta nyt muutosta oli tullut vain puoli senttiä. vauvalla pää on ihan laskenut alas lantioon mutta vielä ei ollut kiinnittynyt vaan heilui vähän. Oma paino on alkanut nyt pudota viime kerroilla ja tällä hetkellä tasan 10kiloa tullut painoa ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Itsellä eilen oli siis rv 37+4. Hassua miten eri kokonen vauva onkaan jemmun kanssa vaikka viikot melkein ihan samat :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Piti muuten sellainen kertoa että neuvolatäti luki mulle ääneen mitä lääkäri on viime polikäynnillä ylös kirjannut. Sielä luki että suunnitelma on käynnistää synnytys viikolla 38+ jos synnytys ei oo spontaanisti lähtenyt käyntiin. Eli ens maanantaina kun mulla on polikäynti on sillon rv38+2 jolloin käynnistyspäivä samalle viikolle laitetaan, ellei jopa samalle päivälle. Näin neuvolassa asia tulkittiin. Eli tän mukaan mulla on vauva sylissä ens viikolla, tavalla tai toisella... :eek:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Täälläkin neuvola eilen 36+1 ja asiat kunnossa. Sf jo 35 jaiits.. ja jotenkin näytänkin jo niin isolta ja etupainotteiselta ettei peilistäkään ole halua enää itseään katsoa :p 2 viikon päästä äitipolikontrolli sitten. Vauvan kiinnittymisestä terkka ei sanonutkaan nyt mitään .
Painoa itelle tullut 400g/ 3viikossa, kiva kun nyt se on ollut inhimillisissä lukemissa kun niitä edellisiäkin raskauskiloja on vielä tallella. No, kyllä tässä vielä joskus vanhoihin kivoihin vaatteisiin aiotaan mahtua:)
 
Jee, Jemmu kyllä sä varmaan oot seuraava :) siirrä sairaalakassia vaan jo askel eteenpäin ulko-ovea :wink
 
Jemmu, hurjaa, sä pääset kohta synnyttämään. Ellei joku kerkiä yllättää ensin. :) Mä odotan tän viikon polikäyntiä suurella mielenkiinnolla. Minkähän kokoista tyyppiä sieltä pukkas ja millon olis häätöpäivä.
 
Iik onko mun meediotaidot sittenkin kohentuneet ja Jemmu on seuraava! Eikö se lääkäri tuosta suunnitelmasta sulle sanonut mitään? :eek: Lääkärit on kyllä kans varsinaisia mystikkoja välillä... Täytyykin itsekin pyytää jos neuvolatäti voisi lukea mitä lääkäri on kirjannut! Täällä tuli käyttöön sellanen sähkönen systeemi jolla pitäisi nähdä omat potilastiedot mutta ei se taida vielä kunnolla toimia kun siellä näkyy mulle tällä hetkellä vaan joku vanha ummetuslääkeresepti vaikka oon äitipolilla ja neuvolassa jo parikin kertaa käynyt. :grin
 
Kyllähän se jotain ympäripyöreitä höpötti se lääkäri tyyliin "voidaan harkita jos ehkä pitäis käynnistää mut katellaan sitä sitten että mitä tapahtuu. tämä ei nyt sitten tarkoita sitä että se käynnistetään " tuosta ei ottanut selvää niin ajattelin etten ota niitä käynnistyspuheita tosissani. Oli kyllä kirjannut koneelle ihan muuta kuin mulle höpötti. Eli sil oli selkeä suunnitelma muttei mulle voinut suoraan tätä kertoa :D kummallista. Neuvolatätikin ihmettelivät että ei ollut suoraan lääkäri mulle sanonut.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en osaa käyttää sitä potilastietojärjestelmää :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
On kyllä vähän ärsyttäväkin tuo neuvolaihmisten ja lääkäreiden tapa rauhoitella ja sanoa asioita ympäripyöreästi. Ymmärrän ettei kannata alkaa lietsoa paniikkia odottaviin äiteihin jotka helposti hätääntyy, mutta sitten juuri tuon ympäripyöreyden takia jää sellainen olo että kertoikohan ne nyt kaikkea ja sitten alkaa vetää omia johtopäätöksiä ja etsiä rivien välistä tulkintoja. :eek:
 
Samaa mieltä kuin Itu1! Mua ainakin paremmin rauhoittaa se, että kerrotaan, mistä oikeasti on kyse, kuin se, että sanotaan "älä siitä turhaan huolehdi"! Ja sitten huolehdin kahta kauheammin kotona!
 
Mulla oli viimeviikolla neuvolassa se sf 30.
Nyt vkoja 33+3. Mulla on radi-diagnoosi mutta arvot olleet hyvät, vauvan kokoarvio käyrän alamittaa.
Hb oli hyvä, päälle 120. Painoa on tullut yhteensä helmikuusta (jolloin kävin ekan kerran neuvolassa) n.8kg yhteensä.
Ens torstaina olis seuraava neuvola. :)
 
Eihän noista potilastietojärjeselmistä saa mennä itse katsomaan omia tietojaan??
Toki neuvolatädiltä voi kysyä tulostaako / kertooko mitä siellä lukee mutta mun käsittääkseni itse ei saa mennä omia tietojaan lukemaan (vaikka hassulta sekin toisaalta kuulostaa).
Oon hoitoalalla.
 
Käytin varmaan joo väärää sanaa kun kirjoitin potilastietojärjestelmä. Mutta onhan nykyään se sähköinen systeemi missä pääsee omat reseptit sun muut katsomaan ja mä käsitin että joitain lausuntoja lukemaan. Mut en siis oo tarkemmin tutustunut.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Siis tarkoitat omakanta.fi ? Sieltä näkee päivät milloin neuvolassa/ terveysasemalla on käynyt mutta mulla ei ainakaa näe mitä esim neukkulääkäri on kirjoittanut, oma terkka sanoi että syyskuussa vasta tulee se että näkee lausunnot yms:)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullakaan ei näy muuta kuin käyntipäivät vaikka oon luvat antanut,taitaa olla niin alkutekijöissään tuo järjestelmä.Kyllähän aina on oikeus saada itseä koskevia tietoja mutta näppärin taitaa olla tuo jos neukkutäti viitsii lukea tai tulostaa. :) Virallinen reitti on joskus vähän työläs jos pitää kirjallisesti pyytää..Siksi toi sähköinen systeemi on varmaan tullutkin,toivottavasti lähtee hyvin pelittämään.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aahh joo! Eli se on tulos vasta syyskuussa :) hyvä tietää

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt on lääkärillä käyty ja en tullut hullua hurskaammaksi. Vauvan pää oli hänen tunnustelujensa mukaan alaspäin, sen olin arvannut jo itsekin. Kohdunsuu oli vähän pehmentynyt mutta ilmeisesti vielä kiinni. Vauva ei ole vielä laskeutunut eikä siis myöskään kiinnittynyt vielä. Mutta viikkojakin on vasta 35+2 joten tässä on aikaa.

Sf-mitta meni edelleen yläkäyrällä niinkuin on mennyt koko ajan mutta koska mun oma paino on noussut maltillisesti ja sokerit on normaalit, niin mitään jättiläisvauvaa ei odoteta mutta isohkoa kummiskin. Senkin olisin arvannut ihan itsekin, koska me ollaan miehen kans molemmat oltu n. 4 kiloisia ja yli 50 senttisiä ja yläkäyrällä kumpikin ja mun esikoinen on yläkäyrällä ollut aina niin mitä muutakaan tässä vois olettaa.

Lääkäri vaan totes, että synnytys riippuu hyvin paljon vauvan pään koosta, että toi sf-mittakin on suhteellinen, eikä kerro mitään kovin tyhjentävää. Mutta normaalilla alatiesynnytyksellä näillä näkymin mennään ja sitä toivon itsekin.
 
Mulla oli eilen neuvola (37+1) ja kaikki näyttäisi olevan kunossa. Neuvolantäti lohdutti, että koska vauva on jo laskeutunut lantioon, se mitä todennäköisimmin mahtuu myös syntymään. Hän myös sanoi, että kyllä ne sitten synytyssairaalassa osaavat hoitaa hommat niin, että kaikki menee hyvin. Jäi parempi mieli kuin viime viikon lääkäristä. :)

Sf-mitta oli 33,2, verenpaineet normaalit ja vauvan syke vahva. Ensi viikolla uudestaan.
 
Takaisin
Top