Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on LA vasta lokakuussa mutta kyselen täältä syyskuisiltakin, jotka olette jo pidemmällä raskaudessa.

Eilen oli neuvola ja perushommat hoidettiin, kaikki oli just niinkuin pitääkin.... MUTTA illalla alkoi supistelemaan tiheään tahtiin ja ne jatkuivat läpi yön. Myös tänään supistelut ovat jatkuneet. Ne eivät ole säännöllisiä, eivätkä juurikaan kipeitä (välillä napakoita ja vähän vihlovia). Kestoltaan muutamasta sekunnista muutamaan kymmeneen sekuntiin.

Voisivatko supistukset johtua siitä kun kohtua kopeloitiin eli vauvan asentoa ja lapsiveden määrää arvioitiin? Onko jollain käynyt samalla tavalla?

Kivuttomia harjoitussupistuksia mulla on ollut kesäkuun alusta asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta ei koskaan vielä näin tiheään ja selvästi napakampia.

Täytyy nyt kuulostella vielä tämä päivä loppuun ja olla sitten tarvittaessa yhteyttä äitipoliin.

Rv 33

Täällä ei ole kokemusta tuollaisesta. Kannattaa kyllä olla yhteydessä polille, jos kipeät supistukset vielä jatkuu.

Olen ainakin ymmärtänyt, että sisätutkimus voi provosoida supistuksia, mutta en tiedä (usko), että pelkkä kohdun tunnustelu sellaista aiheuttaisi. Ainakaan jos se tehdään oikein ja turhaa voimaa käyttämättä. Sulla onneksi nuo supistukset on olleet aika lyhyitä, kun synnytys käynnistyy kestää keskimäärin 40-60 sekunttia. Synnärille voi aina soittaa ja kysyä :) Vai onko tilanne jo parantunut/huonontunut?

Minulla ainakin kun lääkäri kolme viikkoa sitten kokeili kohdunsuun tilanteen, kaikki vihlonnat ym. paheni sen jälkeen. Ja ne lisääntyi. Mutta ei kyllä supistukset oikeastaan.. Niitä on koko ajan ollut kivuttomina aika paljon.

Tällä hetkellä tilanne on jo rauhoittumaan päin. Sain levättyä eilen illalla kunnolla ja yö meni ihan mukavasti. Nyt lähinnä enää asentoa nopeasti vaihtaessa tulee suppareita... Taisi olla onneksi vain tilapäistä. Täytyy viimeistään seuraavassa neuvolassa kysyä/kertoa.

Kiitos neuvoista! :)

Joillain vain taitaa tulla noita harkkasupistuksia herkemmin, voi olla että sullakin on vain sellainen jakso ollut meneillään. Mutta kannattaa tietty neuvolassa kysäistä. :) Musta tuntuu hassulta että aina kysytään onko ollut supistuksia ja onko niitä päivittäin, kun tuntuu että niitä on ihan koko ajan jossain muodossa.. .on jo tottunut.

Joko teillä on alkanut viikoittain neuvolakäynnit?

Kun neuvolassa kysyttiin viimeksi supistuksista, vastasin että pelkästään rasituksessa, koska muuten en oikeasti ole huomannut mitään. Täti vaikutti niin epäuskoiselta, että aloin itsekin epäillä, että olen vain niin uuno etten tunnista supistusta kun semmoinen tulee, vaan pistän sen vain liikkeiden piikkiin... Mutta pitäisikö siitä(kin) sitten olla jo jotenkin huolissaan, jos niitä ei vielä viikolla 34 ala kunnolla tuntua?

Seuraava neuvola onneksi vasta kolmen viikon päästä kun ensi viikolla on taas äitipoli.

Nykyisen ohjeen mukaan ei neuvolakäyntejä ole edes tässä lopussa kuin kahden viikon välein - kuulemma. Eli mulla on seuraava 39+0 ja seuraava onkin kai sitten vasta lasketun ajan jälkeen, jos siis on vielä neuolalle tarvetta. Tuntuu kyllä aika harvalta. Mutta eipä noita nyt niin montaa ole tähänkään mennessä ollut taisin laskea, että 5 perusneuvolakäyntiä + 2 lääkäriä + 2 ultraa. Tai no olen käynyt sekä neuvolassa että lääkärissä noiden ohjelmaan kuuluvien lisäksi yhdet ekstrata, kun piti tarkistella vauvan asentoa ja supistusten aikaansaannoksia. Mutta ei voi ainakaan syyttää, että noi neuvolat jotenkin häiritsis arkielämää, kun niitä on niin harvakseltaan.

Kyllä mä kaipaan tiheämpää seurantaa kun esikoisesta vielä oli vika kuukausi viikon välein käyntejä. Siitä sai jotenkin sellasia henkisiä voimia loppiraskauteen. Nyt on niin kummallista kun parin - kolmen viikon välein vaan...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

En usko et on syytä huoleen jos ei supistuksia ole paljoa,mulla on monta kaveria joilla ei ole ollut juuri yhtään tai niitä jää vaan huomaamattakin varmaan jos on täysin kivuttomia. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minulla onneksi on pelannut tuo neuvola todella hyvin, kesän ajan oli käynnit kahden viikon välein ja nyt kaksi viime kertaa on ollut viikon välein ja loppuun asti mennään samallalailla että joka maanantai on neuvola.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Ok. Eli nämä uudet "valtakunnalliset" ohjeet ei olekaan joka paikassa käytössä sellaisenaan. Hyvä niin, koska silloin ainakin jossain saaparempaa seurantaa :) Itsekin kaipaisin erityisesti nyt loppuvaiheessa tihemäpää seurantaa mm. mahdollisen raskausmyrkytyksen varalta. Juurikin tänään kuulin tarinan, kuinka eräällä äidillä oli myrkytys, jonka ainoat oireet oli proteiini virtsassa. Kuinkas tuota sitten huomaat kotona omassa seurannassa.

Toki neuvolaan tietty meilläkin pääsee lisäkäynneille aina soittamalla/pyytämällä, mutta ilman mitään oikeaa perustetta sekin tuntuu jotenkin turhalta. Tuntee olonsa hysteeriseksi ensiodottajaksi, jos varailee turhin perustein ekstra-aikoja...

Villivadelma, varmaan noi tuntemukset johtui siitä sisätutkimuksesta. Sen jälkeen on ihan tyypillistä että tuntuu supistelua tai joskus tulee jopa vertakin. Tuskin on syytä huoleen jos kivut on jo hellittämään päin. Soita toki synnärille jos ne jatkuu tai huolettaa kovin.

Mullakin on neuvola nyt viikon välein, tai on ollut rv 35 lähtien. Aika tiuhaan, varsinkaan kun mitään oireita ei ole (ainakaan vielä) ollut, mutta tuleepahan turvallinen olo kun seurataan :)

Mullakin olisi pitänyt jo alkaa viikon välein, mutta äitipolikäynnit osittain korvaa neuvolaa. Ihan hyvä niin, jotenkin väsähdin koko neuvolahommaan viime viikolla kun vaan sitä painoa kytättiin (minun, ei vauvan) ja kaikki neuvot vaihtelee viikosta toiseen. Ei vain ole syntynyt sellaista luottamussuhdetta sinne suuntaan kun on työntekijä vaihtunut ja huomaa ettei ne muista mun tilanteesta mitään, niin siksi varmaan ohjeistuksetkin on milloin mitäkin.

Mä olin viimeksi neuvolassa elokuun alussa ja seuraava käynti on vasta loppukuusta. Ei näitä kovin usein uudelleensynnyttäjällä oo tosin eipä oo ollu mulla tarvettakaan ja äitipolikäynti tulee tähän väliin.

Mullakin edelleen kahden viikon välein, kun mitään erikoista ei ole ollut. Ehkä muutoin seurattaisiin tiheämmin.

Mulla oli viime viikolla lääkäri (rv 36) ja nyt on viikottain neuvola laskettuun aikaan asti. Musta on kiva, että huolehditaan ja tarkkaillaan tilannetta.

Hmm mulla ollu nyt 3 viikon välein neuvola, tosin äippäpoli oli tossa välissä mikä korvaa neuvola käynnin.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli neuvola tänään ja kaikki ok. Sf-mitta oli 35 eli mun tapauksessa kasvanut oikein tasaisesti omalla käyrällään. Vauvan pää on nyt kiinnittynyt :) maha on jo niin alhaalla että polvia hipoo :D hhhaha
Muok. Ja siis nyt rv 37+3

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin