Neuvolakuulumiset

Tänään taas neuvolakäynti. Hemoglobiini oli laskenut aika rajusti sitten heinäkuun ja oli enää 103 (silloin 120), vaikka olen syönyt rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitää yrittää tehostaa loppuajan. Neuvolantädin vinkki oli, että raudan voi ottaa vaikka yöllä vessareissulla, niin on varmasti tyhjä maha eikä tule heti syötyä. Se oli musta hyvä vinkki. Toivotaan, että nyt alkaa rauta imeytyä paremmin.

Muuten kaikki oli kunossa. Vauva ei ole vielä kiinnittynyt (38+1). En tiennyt, että jos lapsivedet menee ja vauva ei ole kiinnittynyt, pitää sairaalaan mennä makuuasennossa eli ambulanssilla ettei napanuora luiskahda ulos. Pitää pitää mielessä.
 
Hyvä kun kerroit, en tiennyt minäkään, en kyllä edes tiedä onko kiinnittyt vai ei

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
No jopas. Sama vika täällä, etten tiedä edes onko kiinnittynyt. Mutta eipä ole tuollainen tieto tullut vastaan aiemmin, että makuuasennossa, jos ei kiinnittynyt... :confused:
 
Mullakaan ei ole kiinnittynyt ja piti oikein kysellä mitä se tarkoittaa synnytyksen käynnistymisen suhteen. Jos lapsivesi menee kuin elokuvissa, kerralla läts. Silloin mennään makuultaan ja soitetaan kuljetus. Sellainen synnytyksen alku kiinnittymättömän vauvan kanssa on kuulemma harvinainen.

Autumn daydream, minäkin olen taistellut hemoglobiinin kanssa. Olen käynyt useassa apteekissa jututtamassa farmaseutteja, puhunut useiden neuvolahoitajien kanssa ja testaillut itselläni mikä toimisi parhaiten.
- Obsidan valmiste on useimpien ihmisten kohdalla parhaiten imeytyvä, ja se tosissaan kannattaa ottaa keskellä yötä tyhjään vatsaan, jos vatsa kestää. Jos ei kestä, voi syödä hedelmän samalla. Itsellä annostus nostettiin 2 tabuun, jotka otan molemmat yöllä. Päivällä pitäisi olla ruokailutaukoa 2 tuntia ennen ja jälkeen. Mulla toimii parhaiten tuo 2 tabua kahden ensimmäisen pissakäynnin yhteydessä.
- Jotkut käyttää Retaferia, mutta mulla se ei toimi.
- Nestemäiset on erityyppisiä valmisteita. Joillakin ne saattaa imeytyä paremmin, mutta ei kaikilla.
-Yksi farmaseutti ehdotti että ottaa yhden tabun Obsidania ja toisen erityyppistä, jos ei tiedä mikä imeytyy hyvin.
- Minä vedän 2 tabua Obsidania ja siihen päälle annoksen Florasys-rautamehua. Mä voin ottaa noin paljon, koska mulla on mitattu veren rautavarastot hemoglobiinin lisäksi, eikä yliannostuksen vaaraa ole. Olen vihdoin saanut hemoglobiinin 100 pinnasta nousemaan 120:iin. Mun ongelma oli se että hemoglobiini oli huono jo raskauden alussa.
 
Mä olin kuullut ton makuuasennossa matkustamisen, jos vauva on perätilassa! Kai se on sitten sama jos ei ole kiinnittynyt kun ei ole varmaa missä asennossa pieni on. Ei mullekaan tosta kyllä neuvolassa kerrottu mutta tämä vauva päättikin kiinnittyä tosi aikaisin, olikohan 34 viikolla ja silloin neuvolatäti sanoi jotain että ainakin voit huoletta lähteä sitten synnyttämään, taisi tarkoittaa juuri tätä asiaa.

Tuo yövinkki rautavalmisteisiin on hyvä, aina niiden ottaminen ruokien välissä muuten unohtuu! Mulla ei tosin vatsa kestänyt Obsidania edes ruoan kanssa eikä se oikein kestä noita mehuversioitakaan. :sad001 Mutta nyt hemoglobiini oli mukamas noussut 110:stä yli 120 eli olisi ollut paras tulos koko raskausaikana, vaikka vain muutamana sekalaisena päivänä olin valmisteita ottanut! En enää luota noihin neuvolan mittauksiin tai sitten on imeytynyt raudat superhyvin vaikka olen ottanut niitä ruoan kanssa...
 
Sf-mitta 33. Painoa -100g edellisestä neuvolasta. No, meillä oli muutto niin kai se jotenkin sitten teki kun on hiki otsalla siivoillut vanhan asunnon (kun ei kerran saanu oikeen mittää kantaa!). :grin
RR oli hyvä, pitkästä aikaa alapainekin vaan 74. :)
Pississä oli vähän sokeria, karkkikielto sieltä sitten napsahti!:oops: Toisaalta ihan hyväkin juttu tietenki.. :oops: :eek: :p
Seuraavaksi on 9.9 neuvola ja lääkäri sitten.
Meillä mennään nyt 34+6 tällä hetkellä.
 
Mikä niistä sen pissatestiliuskan värikohdista on sokeri? Vai mittaako ne kaikki samaa? :p Olen vähän pihalla kun meillä se testi tehdään itse eikä mulla ole koskaan ollut siinä mitään, ainakaan jos olen oikein värejä tulkinnut...
 
Niitä liuskoja on erilaisia, ainakin äitipolilla oli toisenlainen mitä neuvolassa käytetään. Oliskohan se keskimmäinen se sokeri.
 
Niin ja yleensä niissä on kolme kohtaa, ph, proteiini ja sokeri.
 
Okei ajattelinkin että proteiini on yksi, tai alunperin luulinkin että se liuska mittaa vain sitä.
 
Äitipolikäynnillä kaikki hyvin, käyrällä reippaat sydänäänet ja sormelle auki ollaan kuulemma. Paljon muuta vauvan painon lisäksi ei lääkäri sitten mulle puhunutkaan, oli uusi ultralaite jonka saloihin perehtyi konefirman naisen kanssa että tunnuin jäävän vähän sivulliseksi o_O Enkä sitten keksinyt kysyäkään mitään, mutta tärkeintä mulle että vauvan kasvu on hyvää ja asiat mallillaan.
 
Meillä oli tänään toiseksi viimeinen neuvolakäynti. Kaikki kunnossa, vauva ei ilmeisesti ole vieläkään kiinnittynyt, mutta on laskeutunut taas vähän alemmas. Ehkäpä se löytää vielä tiensä ulos. :D
Hemoglobiini oli noussut hyvin yöllisen raudansyönnin myötä (nyt jo 124, viime viikolla 103). Jatkan silti vielä ainakin joka toinen yö, ettei pääse putoamaan.

Viikon päästä on vielä yksi aika varattuna juuri lasketulle päivälle. Sen jälkeen jos ei kymmeneen päivään tapahdu mitään, saa varata äitipolilta ajan yliaikaistarkastukseen ja käynnistykseen.
 
Me käytiin myös tänään neuvolassa. Täälläkin pikkuinen on vähän laskeutunut (ainakin hoitaja sanoi että tuntuu olevan aika alhaalla), mutta ei kiinnittynyt. Hoitajan mielestä voi niin hyvin ettei ihan heti varmaan ole ulos tulossakaan. Huomenna olisi kaksi viikkoa la:han eli ei tässä hirveää kiirettä vielä olekaan.
 
Mä en tyhmänä eilen tajunnut kysyä kiinnittymisestä tai laskeutumisesta mitään kun oli niin vaitonainen lääkäri, mut ei auta kuin päivä kerrallaan mennä ja toivoa että sitten huomaa kun ulkomaailmaan vauva tosissaan haluaa :)
 
Me saatiin lähete neuvolasta tälle päivälle vauvan koon vuoksi. Vauva oli ultran mukaan 37+0 2950 g, mutta lapsiveden määrän vuokdi sf- mitta ollut korkea. Paikat pehmeät ja kohdunsuu sormelle auki. Nyt sitte vaan odotellaan supistuksia, kun limatulppakin on jo mennyt! Aaapuuva! :grin
 
Tänään oli viimeinen neuvola ja seuraavaks joutuu sitten ens tiistaina yliaikaisuuskontrolliin ja kahtovat käynnistetäänkö jos ei nyt tällä viikolla päätä syntyä ja vähän epäilyttää että ei tuu syntymään kun mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta ei ole ollut yli viikkoon ja yhtään kipeää supistusta edes tullu mitä ennen tuli vähän väliä..masentaa

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilinen neuvolakäynti oli taas ihan perussetti. Verenpaine, pissa, sydänäänet jne. kaikki ok. Hemoglobiini edelleen alhainen 113, mutta siitä ei silti sanottu mitään. Painoa oli tullut taas viikossa yli puolitoista kiloa, mutta siitäkään ei sen kummempia, kun oli näkyvää turvotusta, joka lisää painoa. Sf-mitta oli kasvanut vain puoli senttiä edellistä 2 vk:n takaisesta. Keskiviivan alapuolella mennään, mutta se ei tietysti välttämättä kerro vauvan painosta. Kysyinkin, että mitenköhän ison vauvan tässä joutuu pusertamaan ulos, kun mitään painoarviota tms, ei sen kummemmin ole tehty. Käsin painelemalla hoitaja arveli, että ihan keskimääräisen kokoiselta vaikuttaisi. Pää ei tunnu, kun on niin alhaalla ja istukka jotenkin vielä siinä tiellä. Kysyin onko kiinnittynyt, niin vastaus oli jotenkin että luultavasti, kun on niin alhaalla. Mua pelottaa, että istukka on liian alhaalla edessä ja estää alatiesynnytyksen. Se olis pitänyt huomata aikoinaan ultrassa, jos on tiellä, mutta silloin ei ainakaan sanottu muuta kuin että on etuseinässä... Mä niin pelkään sektioon joutumista, että tuo asia kyllä jännittää. :/
 
Voin jakaa Syysmorsian ja Iness tunteenne, muakin jo vähän masentaa ja jännittää kun ei supistele , sunnuntaina tosin täyttyy 40 rv mutta alkaa olla kärsimätön olo. Vaikka eihän se ressaamalla parane mut silti. Perjantaina kokoarviota taas ja jännittää jo jos kasvaa kovin isoksi ja helpollahan ne ei käynnistele siitä syystä kai..
Se odotus sinne 42vkolle asti oli aika hermoja kysyvää viimeksi, kai senkin tähden niin toivois että vauva tulis jo...
 
Tänään rv 40 ja neuvolakäynti. Kaikki oli kunnossa ja vauva on nyt kiinnittynyt eli alkaa olla valmis syntymään. :) Mulla oli myös tullut painoa 1,5 kiloa viikossa, mutta taitaa olla turvotusta, kun (uudet teinien skeittikenkien näköiset) kengät eivät meinanneet aamulla mahtua mun pallojalkoihin.

Lauantaina oli ensimmäiset supistukset, mutta niitä oli vaan kolme tunnin aikana ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään, joten odottavalla kannalla ollaan edelleen.
 
Takaisin
Top