Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kun kysyin neuvolassa, sanoivat, että jos ei tule huonoa oloa, voi selällään nukkua. Varmaan vaikuttaa sekin missä istukka ja vauva on, ovatko sellaisessa paikassa, että painaa suonia helposti.

Jes kiitos Tekah, nyt uskallan köllötellä selälläänkin. :) Varmaan se käy ihan luonnostaan mahdottomaksi sitten kun vatsa tästä kovasti kasvaa. :grin Olisihan se tosiaan jotenkin outoa ettei luonto varoittelisi tuollaisesta vaarasta johon aika helposti joutuu.. Mäkin olin neuvolassa tota kysynyt mutta joskus tuntuu ettei se täti oikein uskalla kertoa mitään maalaisjärjellä vaan kaikki vastaukset tulee kuin suoraan jostain oppaasta. Vaikka muuten mukava täti onkin.

Itsellä tuntuu että ei voi nukkua missään asennossa..selällään voi hetken olla sitten alkaa ahdistamaan ja kyljillä kun yrittää nii vähän väliä joutuu vaihtamaan kylkeä koska lonkat puutuu eli nukun puoliksi kyljellään ja puoliksi selällään, asento ei ehkä näytä mistään kohti hyvältä kun selkä on niin mutkalla. Kyljellä kun on niin peittoa pitää laittaa myttyyn mahan alle kun tuntuu että maha on tyhjän päällä tai että roikkus kun ei ole tukea. Osaan tehdä kaikesta hankalaa :D

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Neukussa käyty: Rv 32+6, Hb 111(vaikka syöny rautaa), pissa puhdas, verenpaine 99/65:O, sf mitta 31, sykkeet hyvät ja pää alaspäin kuulema:) keski ja - yläkäyrän välissä kasvaa:) äitipolille laitto synnytystapa arvio lähetteen:) ja neukku vielä 1.8:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Mulla tuli mieleen niinkin tärkeä yksityiskohta että onkohan neuvolakortit joka paikassa Suomea saman näköiset? :rolleyes: Kyllä varmaan...

Mulla on tällänen ja oli samanlainen jo esikoisesta :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Liitteet

• 1405353184275.jpg
    1405353184275.jpg
    67 KB · Katsottu: 22
Mullakin samanlainen kun jemmulla :) Plus tälläset "kuoret" sille

Liitteet

• IMG_20140714_185702.jpg
    IMG_20140714_185702.jpg
    664.5 KB · Katsottu: 22
Tutulta näyttää äitiyskortti! Kuoriksi mulle osui Bebanthenin mainoskuori joka julistaa pepun ja nännien rasvailun ilosanomaa. Mutta kaverille osui hiivalääkemainos joten ehkä tuo vauvan pylly on ihan söpö vaihtoehto.. :grin

Mä otin tänää tollasen neuvolasta:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Liitteet

• 1405357354779.jpg
    1405357354779.jpg
    41.4 KB · Katsottu: 24
Eli kuoret vaihtelee mutta vihkonen on kaikilla sama ;)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Juu, sama on kortti ja kuoret täälläpäin sponsoroi Nordea kaupaten sisäsivulla syntyvälle lapselle rahastosäästösopimusta o_O

Äitiyskortti on sama kaikkialla maassa. Koteloita löytyy vaikka millaisia.

Mulla oli hb laskenut 108:n... Se ei kuulemma ole vielä kovin paha, mut jos menee alle 100:n niin tiputtavat rautaa suoraan suoneen. Ja lähempänä synnytystä saisi olla korkeampi lukema. Sf-mitan mukaan koko pompahti alakäyrältä keskivaiheille.
Multa ei oo kertaakaan katottu kohdunsuun tilannetta. Ensi käynnillä kuulemma hoitaja katsoo tarjontaa (nyt ei oikein selvinnyt miten päin on ja tuntuu tekevän kuperkeikkoja harva se päivä).

Meillä oli tänään neuvolakäynti (rv 32+2), jossa sovittiin viimeinen lääkäri ja kaikki loppuraskauden neuvolakäynnit. Meillä on nyt loppuajan niin, että lääkärin jälkeen (elokuun toinen viikko) on joka viikko neuvola laskettuun aikaan asti (9.9.).

Vauva on kasvanut hyvin ja olen kuulemma "ihan täynnä vauvaa" :laughing002 Hemoglobiini oli noussut edellisen keran 104:stä 120 eli rauta on auttanut. Käskettiin kuitenkin jatkaa raudan syömistä, koska hemoglobiini ei voi nousta liikaa. Lisäksi korkea hemoglobiini helpottaa palautumista synnytyksen jälkeen, jos vaikka menettää paljon verta. Vauva oli jo käntynyt oíkein päinkin.

Mä tykkään kovasti meidän neuvolatädistä, hän on reipas ja rempseä ja kertoo asiat aina tosi selkeästi. Harmi vaan, että hän siirtyy toisiin tehtäviin vuoden loppuun asti ja me saadaan sijainen nyt väliajalle. Toivottavasti on yhtä hyvä tuuri sijaisen kanssa kuin tämän varsinaisen kanssa on ollut.

Aika jännä tuo hemoglobiiniasia. Itselläni oli viimeisimmällä neuvolakäynnillä noussutt hemoglobiinin 121:een ja nyt käskettiin lopettaa raudan syöminen, koska liian paksu veri voi olla huonoksi istukan toiminnalle. Hämmentäviä kyllä nämä eri ohjeistukset eri neuvoloissa.

Tosi jännä juttu! Mule vielä sanoi useampaan kertaan, ettei hemoglobiini voi olla liian korkea. Tuo 121 ei vielä edes ole paljon. Verenluovutuksen alarajahan on 125 ja mä oon aina ajatellut, että se on myös "normaalin hemoglobiinin" alaraja.

Onkohan mitään asiaa, jossa ohjeet olisivat joka paikassa samat? Mä olen kuullut, että normaalin hemoglobiinin alaraja olisi 117... :confused:

Tänään oli täysipainoinen vauvapäivä: aamulla neuvola, iltapäivällä äitipolin radi-kontrolli. Vihdoin oli semmoinen fiilis, että sain kysellä sydämeni kyllyydestä ja kysymykset loppuivat ennen kuin vastapuolen valmius vastata. Järjestyksessä neljäs uusi neuvolantäti, ja kahden viikon päästä vielä uusi -- ja sitä seuraavalla vielä yksi! Vähän on kerää koko sarja -tyyppinen olo...

Tämänkertainen terkkari oli aikaisempia kokeneempi tapaus ja jopa pahoitteli tuota tätien jatkuvaa vaihtuvuutta ja sitä, että mun radi-testaukset ja ohjaukset ei tosiaan ole menneet ihan ohjekirjan mukaan. Ihan hyvä mieli jäi, kun sain annettua palautteen ja tuli semmoinen fiilis, että se tuli myös kuulluksi; itse asiassa täti pyysi lähettämään palautetta esimiesportaalle, koska asiakaspalautetta säästöjen aiheuttamista mokista kuulemma kuunnellaan paremmin kuin työntekijöiden valituksia... Luulen että sen teenkin, kunhan saan ajatukset kokoon -- olen itse ollut joskus julkisella puolella töissä ja ihmetellyt, että vaikka työolosuhteista tehdään melkein mahdottomat, kukaan ei uskalla avata suutaan.

Mutta pääasiat: ultrassa muksulla kaikki hyvin, pulssi 140, kokoarvio 1440 g eli edelleen alle keskikäyrän, ja oli kääntynyt edelliskerran perätilasta oikein päin. Jee.

Kiva kuulla, että Syyskuinen on saanut hyvää palvelua neuvolassa! :)

Tutkin hemoglobiiniasiaa ja terveyskirjasto sanoi näin:
"Rautahoitokokeilu 4–6 viikon ajan on aiheellinen, jos hemoglobiiniarvo vähemmän kuin 110 g/l. Rauta-annos on 100 mg/vrk ja tavoitteena nostaa hemoglobiini tasolle 110–120 g/l. Rautalääkitystä voi yksilöllisesti harkita annettavaksi korkeammallakin hemoglobiinin tasolla (kuitenkin aina alle 120 g/l), jos raskaana olevalla on oireita, kuten voimattomuus ja väsyneisyys. Tällöin tulee kuitenkin muistaa miettiä muitakin syitä oireiden aiheuttajana, kuten masentuneisuus, kivut ja univaikeudet."

Myöhemmin sanotaan myös, ettei lisäraudasta ole mitään haittaa. Ota noista nyt selvää..

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00882

Kiitos Autumn Daydream tuosta infopläjäyksestä. melkonen viidakko tuntuu olevan nämä ohjeet ja niiden seuraaminen. Pitänee itsekin vain seurailla omaa oloa ja aloittaa rautakuuri uudestaan, jos siltä alkaa tuntua. Rautatablettien ikävien sivuoireiden vuoksi taidan kuitenkin olla ilman ellei tule toisenlaista ohejistusta/ alhaisen hemoglobiinin oireet palaa.

Takaisin