Neuvolakuulumiset

Kysyin sukupuolen lapsivesipunktion tulosten yhteydessä ja ollaan kerrottu se kaikille kysyjille. En liitä siihen sen enempää mystiikkaa, käytännöllistä tietää mm. vaatteiden, nimimietinnän jne. takia. Ja muutenkin ihan hauska ennalta miettiä miltä se poika mahtaa näyttää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä kanssa toivotaan, että saataisiin tietää, kumpi on tulossa. Mun on jotenkin helpompi suhtautua vauvan tulemiseen, kun tietää, onko se tyttö vai poika. Millähän varmuudella sen saa muuten ultrassa tietää? Riippuu ilmeisesti hirveesti vauvan asennosta ja liikkeistä, saadaanko hyvää kuvaa ollenkaan...
 
Me haluttais kyllä tietää kumpi on tulossa mutta jos sukupuolta ei saada selville niin tuskin lähdetään sitä erikseen selvittämään. Rakenneultra on vasta kuun lopussa, huoh!
 
Luulen kans että johtuupi paljon asennosta näkyykö siellä kolmas jalka vai ei.. :) Voikohan siihen asentoon vaikuttaa enää mitenkään, np-ultrassa vaavia ainakin kovin tökittiin ja mun piti köhiä että kääntyis.. :D
Meillä vasta 2.5. rakenneultra :smiley-angry003
 
Kyllä mäkin kovasti haluaisin tietää kumpi on tulossa. Toivottavasti tosiaan sen sielä sitten näkisi.
9.5 ultra ja mä lasken jo melkein päiviä kun en malttaisi odottaa. Eipä siis kai ihme että aika matelee. :grin

Tekis melkein mieli yrittää aikaistaa tuota aikaa, mutta ehkä nyt maltan sitten kuitenkin. Onhan tuolloin jo niitä viikkoja sitten se 22+1 niin toivon että näkisi sitten sen sukupuolen jotenkin varmemmin, vaikka taitaapa olla sillä asennolla se suurin merkitys. :grin
 
Just kirjottelin tuonne Huhtikuun hölinöihin sukupuolistressistä. :grin Eli me ainaki halutaan se tietää! Ei kyllä itelle olis sinänsä väliä, mutta miehelle on. En haluais pitää niitä "perinteisä" tyttöjen ja poikien värisiä vaatteita, tms, vaan olen toivonu, että lahjoihinki saa valita kaikkia muita värejä kuin punasta ja sinistä! :p Ja jos se on tyttö, niin ei mitään prinsessajuttuja... Huh! :eek:
 
Meillä ollut nyt kaksi "varsinaista" neuvolaa ja lääkärineuvola (+ultra ja labra). Ekalla kerralla oli tosi kiva neuvolantäti ja ootettiin innolla että päästäis tapaamaan se uudestaan. Mut saatiinkin sit toisella kerralla eri täti, joka oli ihan ok, mut ei läheskään yhtä kiva. No, toimeen tuonkin kanssa tulee, mut toivon silti että ois se ensimmäinen taas seuraavalla kerralla.

Otetaanko muilta hemoglobiini joka kerta kun käytte neuvolassa? Multa kun ei ole otettu kertaakaan, labranäytettä antaessa vaan ja elin jotenkin käsityksessä että se otettaisiin. Mutta ei, pelkkä verenpaine, paino ja pissa (tuskin sitä sentään siitäkään nykysin näkee, käsittääkseni kuitenkin tarvitaan verta). Oonkin nyt miettinyt että olisiko niiden pitänyt vai onko käytännöt muuttuneet niin ettei enää oteta..?
 
Mulla otettiin hemoglobiini kun halusin, piti siis erikseen pyytää. Sitä ei kuulema tarvii ottaa jos aikasemmin on ollu hyvä hemoglobiini, (esim päivystyksessä ottivat multa viimeksi ja oli hyvä) tai ainankin mulle se neuvolan täti sano niin.
 
Multa on otettu molemmilla kerroilla neuvolassa, mutta mulla onkin muutenkin taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin. Viimeksi se taisi olla 114.
 
Mä olen käynyt vasta yhden kerran neuvolassa mutta olen toissynnyttäjä. Täällä paikkakunnalla on harvennettu käyntejä. Seuraava neuvola on vasta h 22. Mutta ultrat tuntuukin nyt tärkeämmiltä tässä vaiheessa.
 
Vargynja, Turussa ei mitata hemoglobiinia jokaisella neuvolakäynnillä, vaan sitä varten käydään pari kertaa raskauden aikana labrassa. Sulta varmaan otettiin hemoglobiinitason määrittämiseksi verta samalla kun otettiin näytteet hiviä, kuppaa ja hepatiittia varten?

Jos kauheasti alkaa väsyttää, niin sitten kannattaa pyytää lähete labraan hemoglobiinin mittaamiseksi :)
 
Kiitos vastauksista. Turussahan tässä asustellaan, että eiköhän tämä ole selvä juttu. Ottivat juu hemoglobiinin siinä samassa kun ottivat hiviin sun muihin verta (myös veriryhmän katsoivat). (Hassua kyllä kun äitinikin asui odottaessaan Turussa ja häneltä otettiin hemoglobiini joka välissä. Mut toisaalta onhan tuosta jo aikaa yli kaksikymmentä vuotta, kun olen nuorin lapsista. Kai sitten vaan kaikesta karsitaan.)
 
Mä oon ennemminkin ajatellut, että hemoglobiini käydään mittauttamassa erikseen labrassa, koska silloin tulos on tarkempi kuin sormenpäänäytteestä otettuna. Jälkimmäiseen kun voi sekoittua kudosnestettä, jolloin tulos on todellista alhaisempi. Mutta tiedä näistä sitten, kun ei ole tullut kysyttyä, että miksi täällä toimitaan näin.
 
Kyllä siitä hemoglobiinitasosta saa jonkun käsityksen neuvolan pikamittauksestakin. Sen tuloksen saa tietää heti. Pyysin ekalla neuvolakäynnillä mittaamaan hemoglobiinin, koska se oli viimeksi niin matala. Se oli vain 107, joten aloitoin rautalisän jo ekasta neuvolakäynnistä. Kysyin itse hemoglobiinitulosta joka oli mitattu samalla kun ottivat sukupuolitautitestit. Se oli noussut hyvin. Ne ei välttämättä kerro mitään jos mittasivat hemoglobiinin verinäytteen yhteydessä ja arvo oli normaali.

Mulla on ollut tässä keväällä 2 neuvolakäyntiä raskauteen ja 1 esikoiselle. Joka kerta on ollut eri hoitaja. Seuraava käynti on ilmeisesti taas uudelle. Pyysin että loppuajan voisi käydä aina samalla. Mulla ei vielä ole omaa hoitajaa, koska alkuperäinen lähti pois eikä uusi kai ole vielä aloittanut, joten antavat ajan kenelle sattuu löytymään. Tällaista se oli viimeksikin. Lopussa tosin sain käydä samalla hoitajalla monta kertaa
 
Neuvolassa käyty tänään 16+2. :) Kaikki hyvin, verenpainetta mitatessa neuvolatätsy tosin ihmetteli mun nopeaa sykettä, ihmettelin kyllä et miks se sen heti mittas ku istahdin sinne sen huoneeseen ku neuvola sijaitsee suht jyrkän mäen päällä ja sinne "noustessa" hengästyisi varmaan kuka tahansa ja pulssi nousisi. :grin

Vauvelin sydänäänet kuunneltiin, siellä se pieni sydän puksutteli kuin juna. :Heartred suurinpiirtein 150 oli syke ja rätinää riitti, kun kullannuppu jumppaili anturia päin. :love017

Ainoa asia mistä valitin oli päänsärky, mitä on nyt ollut aika lailla jatkuvasti viimeisen viikon ajan.:schocked028 Hormoneistahan se kuulemma vissiin aika varmasti johtuu, mut kaiken varalta varasin ajat fysioterapeutille ja hierojalle kun pääsin kotiin. Tuo niska kun tuppaa välillä jumittumaan. Onko muilla ollut samaa vaivaa?
 
Mulla on kanssa välillä päänsärkyjä. Ilman raskautta mulla ei ole koskaan pää kipeä, mutta nyt on. Jos on matala hemoglobiini, se aiheutta päänsärkyä. Lihasjännitykset aiheuttaa myös. Hieroja sanoi mulle jo viikolla 16 että selästä huomaa jo raskauden, kun pitkät selkälihakset rupeavat jumittamaan.

Koitan ehkäistä päänsärkyä käymällä säännöllisesti hierojalla. Onneksi hieroja on tottunut raskaana oleviin.
 
Mulla on sellainenkin uusi ilmiö tässä raskaudessa tullut että jos nousen nopeasti seisomaan niin järjestään huippaa päästä hetken aikaa. Verenpaine on ollut normaali, ei mitenkään erityisen matalakaan. Ja rinnat on edelleen tosi arat. Koska se loppuu?!
 
Mulla sama juttu kun Aamulla, eli huippaa kun nousee ylös. Verenpaineet on 109/69 luokkaa nii ihan normaalit. Kai ne sit jotenkin jos nousee liian nopeesti ylös nii ei kerkee menee "päähän asti" niinkun meiän neuvolan täti sanoi :D
 
Voi olla. Ärsyttävä vaiva, ei ollu edellisessä raskaudessa ja tämäkin alkoi vasta ehkä 2 vkoa sitten. Kuulunee raskauteen.
 
Raketti, oletko käynyt ihan tavallisella hierojalla? Mulla myös vaivana alaselkä, joka kipuilee nykyään joka päivä. Tähän mennessä mies on hieronut iltasin ja se on kyllä auttanut. Ajattelin varata hieronta-ajan, mutta sitten aloin miettimään tätä mahaa... Ei ole enää mukava olo makoilla mahallaa, joten saako hierontaa "muissakin asennoissa"..?
 
Takaisin
Top