Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten sitä mitataan? Mittanauhallako? Multakaan ei ole otettu, eikä mun muistaakseni otettu ekassakaan raskaudessa vuonna 1999-2000.

Jotenkin tuntuu vähän epätieteelliseltä semmonen mittanauhamittaus koska eikö siihen nyt vaikuta odottajan mittasuhteet ja se minkä mallisesti vatsa nyt sattuu kasvamaan?

Täälä kans taas yksi neuvola takana. Kolmas taisi olla tämä käynti.

Hemoglobiini oli 116, huonosti noussut vaikka päivittäin rautaa olen syönyt.
Kohdunpohjan korkeus 21cm ja viikkoja se 22+5. Eli keskikäyrällä mennään kuulemma.
Painonmuutos +602 :eek: ja pian saakin varailla sitten aikaa sokerirasitukseen...

Ei sitä sf-mittaa tartte ottaa vielä rv 22 käynnillä kun ne mitat hyppää aina jonnekin yläkäyrille. Järkevää olis mitata vasta rv 26 hujakkeilla eka kerran.

Anyway, täälläkin käyty tänään neuvolassa rv 22 visiitillä. Kaikki kunnossa, neiti potki doppleria oikein iloisesti. :) Verenpaine hyvä, samoin Hb (ajattelin että olis laskenu kun on ollu väsymystä). Kelan asiat alkaa olla nyt ajankohtaisia, raskaustodistus kirjoitettiin. Meillä oli oikein hyvät keskustelut terkkarin kanssa.

Sakura: sf mitta mitataan häpyluusta siihen kohtaa missä kohtu on korkeimillaan:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Neuvolassa niillä on se taulukko mistä kattovat että meneekö alakäyrällä vai keski tai yläkäyrällä sikiön kasvu:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Multa mitattiin viimeksi nevolassa (rv23) ja yläkäyrällä mennään. Neuvolan täti sanoi, että enemmän kuin yksittäistä mittaa tarkkaillaan sitä, miten mitta muutuu. Eli hälyyttävää on, jos mitta ei kasva tai pienenee raskauden edetessä.

No tuo käy järkeen. Just sitä mietin, että ei se yksittäinen mitta voi oikein mitään kertoa mutta sitten jos sitä seurataan pidemmällä aikavälillä ja jos trendiin tulee suuria poikkeamia niin, se voi kertoa jotain.

Mulla ei oo mittailtu mitään tuollaisia! :o Tosin, mulla siirtyikin tuonne lokakuisiin tää raskaus joten missä vaiheessa tuollaisia siis mittaillaan?

2 neuvolakertaa takana, niitten välissä yks lääkäri ja kaks kertaa ultrassa (sen takii kun siirtys se LA niin toinen ultra oli melko pian uusiksi). Meillä rakenneultra 26.5, raskaus on nyt 19+4 tässä vaiheessa.

Ei ole muakaan mittailtu, eikä mulla ole edes ollut lääkäriä. Flunssan takia kävin lääkärillä ja pyysin samalla ottamaan maksa-arvot koska on alttius raskaushepatoosiin mutta kaikki oli kunnossa.

Yksi neuvola taas takana, Rv23+0.
Mulla mitatiin 19+6 rakenneultrassa ekan kerran se sf...
Nyt tänään uuestaan.. :)
Sydän äänet oli ihana kuunnella, ne oli normaalit.
Hemoglobiinia ei otettu kun oon viikon unohtanu syyä rautaa ja verenpaine oli matala kuten tähänki asti.. kutakuinki siis normi reissu, eniten ootin vaan sydänäänien kuuntelua :)
Sain "lapsiperheen etuudet ja asumisen tuet" kela neuvonta vihkosen, mutta en älyä mittään tästä mut eiköhän tähänki apua saa :)
Painon muutos/viikko +891g :) olikohan siinä kaikki... :D

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Eilen kävin neuvolassa, oli edellisestä kerrasta viikolla 16+ paino noussut 5 kiloa. Hups :oops: Heti alettiin pitää valistusta terveellisestä syömisestä, eikä edes viitsitty kuunnella kun sanoin että syön jo nyt aika terveellisesti. En haluis liikaa ruveta kyttäämään syömisiäni, kun vanhasta kokemuksesta tiedän et se touhu voi mennä mulla aika neuroottiseksi. Siitäkin sanoin siellä, mutta jotenkin tuntuu ettei mua oikein kuunnella.

Mustakin toi neuroottinen painon kyttääminen on aika turhaa kun kyllähän sitä nesteetkin voi heitellä miten sattuu, eikä painonnousulla ole välttis mitään tekemistä syömisten kanssa.

Toki eri juttu jos alkaa ihan älyttömät turvotukset, sitten pitää tietty tutkia raskausmyrkytyksen mahdollisuutta.

Mun neuvolassa ei ole kommentoitu mitään painosta. Tosin aika tasaista mulla on nyt ollutkin viimeaikoina.

Mulla oli tänään neuvola ja kyselin noista turvotuksista niin terkka sanoi, että kyllä ne nesteet heittelee raskaanaolevilla helposti ja varsinkin nää kesähelteet on tukalaa aikaa. Pitäs vaan välttää suolaa ja sokeria ja juoda paljon vettä.

Ja multa otettiin nyt vihdoin kans se SF-mitta, se oli yläkäyrällä kuten pojan pituus/painoarviokin ollut koko ajan.

Tunnusteltaessa pojan päälaki oli jo monta senttiä mun navan yläpuolella. Ja sen olen itsekin huomannut, päätään hän puskee mielellään mun oikeaa kylkiluuta kohti ja jalkoja vasemmalle nivusia kohti. Vatsakin on ylhäältä katsottuna ihan epäsymmetrinen, oikea puoli pullistuu enemmän.

Mutta kaikki oli OK, hemoglobiini, verenpaine, proteiinit ja sokerit virtsasta mitattuna, vauvan sykkeet myös ok. jne. Ja raskaustodistus Kelan tukia varten tuli tietty myös.

Muokattu viimeksi:
Täällä oli tänää neuvola jossa otettiin sf-mitta ja pieni kasvaa alakäyrässä. 2viikon päästä lääkärin tarkastus ja lääkäri laittaa jatkotutkimuksiin ja seurantaan. Itsellä paino noussut kuitenkin hyvin mutta vauva vaan on pieni eikä vastaa viikkoja ja tämä nyt pelottaa :/ miten vauvan kasvua seurataan jatkossa? Ultrataanko? Voinko jotenkin vaikuttaa että kasvaisi enempi vai tuleeko siitä vaan pieni? Tällä hetkellä viikkoja on 25+5 ja sf-mitta oli 20cm.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Mun kaverilla oli myös tuo tilanne, että itsellään oli paino noussut hyvin ja neuvolassa ensin luulivatkin, että tulee joku isompikin sokerivauva ja paasasivat ruokavaliosta yms.

Mutta kävikin sitten ilmi, ettei mitään sokeriongelmia ollutkaan vaan vauva olikin pieni, eikä vastannut viikkoja. Istukka ei ilmeisesti ollut toiminut tarpeeksi tehokkaasti.

Mutta lopulta kuitenkin syntyi terve tyttö joka on nyt reipas kuusivuotias.

Veikkaan että jos epäillään vauvelin kasvavan hitaasti, ultrataan pari ylimääräistä kertaa. Mulla ilmeni verikokeesta että istukkahormoni on koholla, ja sen takia ultrataan pari ylimääräistä kertaa koska se korkea pitoisuus SAATTAA vaikuttaa vauvan kasvuun. Rakenneultrassa pieni oli kyl just sen kokoinen ku pitikin, mutta jos meillä ihan vaan kaiken varalta ultrataan niin luulisin että sitten ultrataan varmasti jos ollaan varmoja että kasvu on hidasta.

Itse kävin rakenneultrassa viikolla 22+5 ja sillon vauva vastas viikkoja 22+0 eli sillon jo pienempi, ultraaja sanoi ettei ole syytä muuttaa LA ta että se on vaa pieni tai jatkossa aletaan seuraamaan enemmän jos tilanne ei muutu että ottais kasvua kiinni. Rakenneultrassa pienellä oli kaikki niinkun pitikin. Kaikki sanovat että kun pieni on nii kauhean liikkuvainen ettei sillä mitään hätää ole ja ne mitatkaan ei välttämättä pidä paikkaansa kun ei ole toista arvoa mihin verrata kun sf-mitta otettiin nyt ensi kertaa, äh mutta silti kun tämä on ensimmäinen nii kaikki tämmöset asiat huolettaa

Ei kun rakenneultra oli viikolla 20+5 ja vastas sillon viikkoja 20

Takaisin