Neuvolakuulumiset

Itsekin ensin epäilin et olisko mulla hemoglobiini laskenut, mutta se olikin korkeampi kuin ensimmäisellä käynnillä. :) On ollut banaanien ja ruisleivän mättämisestä vissiin hyötyä. :grin

Hierontaa voidaan antaa kylkiasennossa ja istuen raskaana olevalle. :)
 
Täällä myös yksi päänsärkyinen. Migreeni pahentunut raskauden aikana. Lääkkeitä ei olisi kiva koko ajan syödä (edes parasetamolia), joten ajattelin ensi kerralla neuvolassa kysyä, olisiko mitään lääkketöntä hoitoa vaivaan. Toiset on nimittäin suositelleet akupunktiota tai vyöhyketerapiaa. Kun joka päivä jo monen viikon ajan on ollut pää kipeä, niin on valmis kokeilemaan melkein mitä vain, jotta se loppuisi...
Hierojalla käyn säännöllisesti ja viimeksi (olin viikolla 16) hieroja jo kysyi, vieläkö pystyn/haluan olla mahallaan vai siirrytäänkö jo istuma-asentoon. Mahallaan olo on vielä onnistunut. Katsotaan sitten loppukuusta miten on asia.
 
Tänään on 17+0 ja oli taas neuvola ja siellä oli kaikki kunnossa. Vauvan syke oli 150 eli sama mitä Kättärillä ultrassa mitattiin. Ja vilkas liikehdintä kuului selvästi myös. Oma doppler ei näytä sykkeitä numeraalisesti niin tuo sykeasiakin oli hauska tietää.
 
Kuinka monta neuvolaa teillä on tähän mennessä ollut? Laittakaa myös viikot perään ni on parempi vertailla?

Mulla nyt rv 19 ja takana 2 neuvolaa ja seuraava vasta toukokuun lopulla.. Melko harvakseltaan mun mielestä, tosin ei mulla ole mitään tarvetta siellä ravatakaan jatkuvasti.. On vaan semmoinen muistikuva että 8 vuotta sitten kun esikoista odotin niin ois ollu neuvola vähän väliä.. Voi toki olla että muistan vaan niin väärin..
 
Hoitajalla oon käyny kaks kertaa ja sit kerran ultrassa. Seuraavaks on lääkärin tarkastus n.kolmen viikon päästä ja heti perään rakenneultra.

Muilla lääkäreillä (lähinnä työterveydessä) oon sitte käyny sitäki enemmän. Selkä oli jossain vaiheessa pahasti mutkalla, ku vauva pyrki kasvamaan vaan taaksepäin. Otin siitä neuvolaanki yhteyttä, mut ne käski hoitaa asian työterveydessä.

Alkuvaiheessa neuvolakäynnit on aika harvassa, koska mitään tarkkailtavaakaan ei pahemmin oo. Mut loppuraskaudesta saaki ravata vastaanotolla vähän tiuhemmin. Toki ongelmatilanteissa voi saada aikoja useamminkin.

Ai niin... ja raskausviikkoja on 17+1
 
Mulla on 15+4 nyt.
Olen ollut kaks kertaa neuvolassa, kerran lääkärillä.
2 kertaa ultrassa (ne oli pienel aikavälillä koska ekasta ultrasta LA muutettiinkin pidemmälle).
Seuraava neuvola 6.6, rakenneultra sitä enne 26.5. eli ei niitä kai nykyään enään niiiin tiuhaan oo mitä ennen kuulemma ollut?
 
Mulla 18+4 ja kaksi terkan käyntiä sekä lääkärikäynti ollut. Ja seuraava käynti myös toukukuulla kuten sulla Heikkuliini. Rakenneultraa odotellessa :)
 
Ekassa neuvolassa terkkari sano, että just tän vuoden alusta on uudet säädökset neuvolakäynneissä, eli jos on ongelmaton raskaus eikä odota monikkoja käyntejä on vähemmän, mutta sit taas ne joilla on ongelmia/riskiraskaus on enemmän käyntejä. Mulla siis ollut neuvola vain viikoilla 8 ja 14 ja lääkäri viikolla 16, seuraava neuvola vasta 22.5. Onneks ru 5.5 siinä välissä, niin kuulee taas pikkuisesta :Heartred. Mutta ihan mun mielestä tarpeeksi on seurantaa, kun ei mitään ongelmia ole ollut.
 
Mä oon ollu neuvolassa vasta yhden kerran ja seuraava aika on rv 22. Mutta eipä tässä mitään ihmeitä ole ollut ettei sen puolesta mulle pakollista. Tuttua juttua!
 
Hei ihmiset. Oottelen nyt ekaa lastani 17+2 rv ja yhesti nyt käynyt neuvomassa sekä ultrassa. Siis kysynki nyt ett montako kertaa raskausaikana käydään neuvolassa ja missä vaiheessa. Oon ettiny jotain tietoa mutta tähän mennessä en selvää vastausta oo saanut...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon käynyt nyt 2 kertaa neuvolassa, kerran ultrassa. Seuraava neuvola 6.5. Riippuu tosi paljon paikkakunnasta. Meidän paikkakunnan sivuilla lukee näin: "Käyntien tiheys vaihtelee yksilöllisen tarpeen ja suunnitelman mukaan. Terveydenhoitajan kanssa tavataan aluksi 1-2 kuukauden välein ja käynnit tihenevät raskauden edetessä. Lääkärintarkastus on keskiraskaudessa ja muuten tarpeen mukaan." Mutta mulla ainankin on kerran kahdessa kuussa ollut nuo käynnit..
 
OK... Kiitos tiedosta... Mulla nyt muutto miehen/lapsen isdän luo omakotitaloon Loviisaan ja siksi yrittänyt vähän asiaa selvittää kun joudun neuvolaa vaihtamaan...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on nyt viikkoja 19+5 ja olen käynyt kaksi kertaa neuvolassa ja kerran ultrassa. Keskiviikkona rakenneultra. Jännittä!
 
Musta tuntuu, että tarttisin tällä hetkellä vaan aika paljon enemmän varsinki henkistä tukea, mutta kun edellinen neuvolakäynti oli pari viikkoa sitte ja seuraava yli kuukauden päästä. Joskus olen neuvolaan soitelluki omista huolistani. Puhelimeen vastannu hoitaja on sanonu vaan, että seuraa tilannetta kotona ja ettei oo mitään syytä varata tai aikaistaa seuraavaa aikaa. Osaks tää oma avuttomuus johtuu siitä, et odotan esikoista ja olen huolieni kanssa aika yksin. Toki mies tukee ja kuuntelee, muttei sekään ymmärrä kaikkia asioita. Lisäks mun työpaikan ilmapiiri on täl hetkel niin käsittämättömän hirveä, että meinaan musertua niiden paineiden alla. Stressin taso on välillä niin korkea, että ihan pelottaa syntymättömän lapsen puolesta :sad001
 
Tänää ois neuvola:) saa vihdoin raskaustodistuksen:) samalla on kuopuksen 1v neukku:) hirvittää mennä neukkuu ku tässä tullu VÄÄHÄN syötyä makeeta:/

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Neuvolassa käyty:) 23+6

Painoa tullu 379g/viikko (ekasta neukusta)
Paineet 111/74
Pissa puhdas
Hemppa 116
Kohdunpohjan korkeus 22cm
Liikkeet ja sykkeet ++ :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
RvD, soita neuvolaan ja pyydä päästä puhumaan neuvolapsykologin kanssa. Jos sellaisia on olemassa, sinä olet varmasti se joka niitä ansaitsee käyttää. Jos työpaikallasi on työterveydenhoito järjestettynä, voit varata ajan ja puhua työuupumuksestasi. Jo se helpottaa jos saat kertoa huolistasi jollekin muullekin kuin miehellesi.
 
Oonkohan mä ainoa keneltä ei ole kertaakaan mitattu tuota kohdunpohjan korkeutta? Enpä kyl ensikertalaisena ole hokannut edes kysyä asiasta, nooh, viikon päästä on neuvola taas nii pitää tiedustella asiasta.
 
Terkka mulle sano et nyt ku tuli uudet "säännöt" nii näillä viikoilla ei edes pitäis mittaa..meidän neuvola kun on vasta vaihtanu tän päiväseen kasvukäyrä yms juttuihin:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top