Neuvolakuulumiset

Eka neuvola täälläkin takana. Muuten hyvä mutta verenpaine oli koholla, epäilen että johtuu työstressistä. Onneksi pääsen 3 vkon päästä opintovapaalle töistä ja jatkan vapaata äippälomalle asti. Myös sokerirasitukseen joudun jo alkuraskauden aikana lääkitykseni vuoksi. Täti oli kuitenkin mukava, nyt sitten vain pitäis jaksaa oottaa pari viikkoa np-ultraa.
 
Mullakin oli tänään eka neuvola käynti. Sokerirasitukseen joudun kanssa, koska puoli sukua sokeritautisia ja itellä vähä ylipainoa. Oli ihan ok neuvolatäti, hyvin asiallinen ja niukkasanainen, ei valittanut mulle mistään mutta ei ottanut kantaakaan oikein mihinkään. Mulla oli verenpaine ok. Kysyin siltä influenssarokotuksesta, koska opetan pieniä lapsia monessa eri paikassa, että pitäisikö se ottaa kun oma siskoni alkoi siitä puhumaan. Sit ennen ku tajusinkaan, sillä oli piikki kädessä ja laitto sen mun olkapäähän. Oon vähän vastaan rokotteita, jotka ei ole pakollisia mutta olin jotenkin niin häkeltynyt, että annoin sit luvan sen laittaa..No toivottavasti se on vaan hyväksi eikä tuu mitää vaivoja siitä. Mä niin toivoisin että pääsisin ultraan ennen mun synttäreitä jotka osuu just 12 viikolle ku olis niin kiva silloin kertoa lopuille läheisille kavereille, mut tietty se on vasta sen jälkeen...
 
Käytiin tänään neuvolalääkärin tarkastuksessa. Tutkimusten lopuksi kokeili löytyykö sydänäänet ja löytyihän ne. :Heartred Ei siinä ollut onnenkyyneleet kaukana kun sai varmistuksen siitä että joku pikkuinen todella on kasvamassa. ^^ Oli muuten mukava lääkäri. Ihmeen hyvä tuuri näemmä näiden suhteen. :>
 
Näköjään vaihtelee noi ensimmäisen ultrauksen ajankohdat. Itsellä eka ulta on vasta np-ultra. Ekalla neuvolakäynnillä vaan kuunneltiin sydänäänet ja onneksi ne kuului jo :Heartred Neuvolan terkka oli kyllä oikein mukava. Ekasta puhelinsoitosta jo jäi sellanen fiilis, että ihan mielellään sinne neuvolaan menee. Ainos ongelma oli "hieman" koholla oleva verenpaine. Mutta kotona tulee aina ihan hyvä paine, kun mittailee. Liekö sitten valkotakkikammoa vai mitä, kun aina lääkärillä ja vastaavissa paikoissa paineet huitelee missä sattuu.
 
Sokerirasitukset otetaan nykyään kaikilta yli 25v, muilta sitten painon ja mahd sukurasitteiden ym takia. Useimiten virallinen eka ultra on tuo np-ultra ja suurimmassa osassa neuvoloita ei ultrailla ollenkaan, kun ei monesti edes ole laitteita :sad001

Mulla sama homma Böllis, että paineet on kotona ihan hyvät, mutta jos joku muu on sillon vieressä tai jos ne otetaan terkkarissa tms niin ne on aina paljon korkeemmat, samoin pulssi, joka paljastaa jännityksen. Terkan kans neuvolassa sovittiin, että mittailen aina kotona ja rehellisesti sitten vaan kerron ne ja laitetaan korttiin, ja tämä sopii minulle. Eihän siinä mitään järkee ois valehdellakaan, kun se ei olis hyväks mulle eikä lapselle :) Mutta et siis ole ainoa, jolla tuo tilanne. Aikoinaan yks terkkari yths:llä sanoi, että tuo on tosi tavallista ja siksi ei ainakaan sais ottaa samalla kertaa sitä painetta hetimiten uudelleen ja missään nimessä heti alkuun vaan että pitää ehtiä jutustella ja rentoutua ainakin kunnolla ensin, jotta verenpainekin tasaantuu.
 
Juu niin mekin sovittin Raitakarkki, että kotona mittailen ja sitten laittelen paineet ylös.
Ite oon yli 25 v, nyt 26 ja kerkeen just täyttää 27 ennen vauvan syntymää mutta mulle ei mitään puhuttu sokerirasituksesta. Saa nähdä joutuuko sinne jossain vaiheessa sitten kuitenkin menemään. Se ei kuulemma ole mitään kaikista mukavinta hommaa.
 
Mulle neuvolan täti sanoi, ettei taida lasten itkut kauheasti hetkauttaa, kun oli matalat paineet, vaikka kuopus huusi mittaamisen aikana suoraa huutoa neuvolan tädin sylissä :D
 
Ei mullekkaan sokerirasituksesta puhuttu mitään, mutta ei kai sillä mikään kiire. Pitäis muistaa joku aamu pissata purkkiin että saisivat sokerit ja proteiinit mittailtua..
Vasta ens kuun lopussa seuraava neuvola. Vaikka eipä mulla sinne nyt kauhee himo olekkaan.
 
Ei mullekaan mistään sokerirasituksesta ole puhuttu ja ikää siis 28v....vaihteleeko sit tuokin, vai tuleeko sit ns. yllättäen eteen jossai vaiheessa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ompa kumma ettei teille oo mitään sanottu, en sitten tiedä vaihteleeko sekin kunnittain, mutta mä oon käsittäny, että se on nykyään ihan standardi (kaverikin on neuvolantäti ja toinen lääkäri ja molemmat on niin sanoneet) ja oisko ollu 24-28 vkon tienoilla ja jos painoindeksi on yli 30 niin sitten ainakin kaksi krt joutuu siihen. Tosin ei mekään siitä enempää puhuttu ja nyt tällä kertaa ei sanonut mitään, vaan sillon kesällä km johtaneessa puhui neuvolantäti tuosta ja nyt en ees muistanu kysyä, ku käytiin tavallaan vaan puolet asioista läpi kun ei ne ollu 4kk:ssa muuttunu miksikään oikeastaan. Mut ehkä lääkäri sit sanoo ekalla tarkilla teille...tai voittehan kysyä, kun on se outoa ettei siitä mitään sanottu...

En kyllä lainkaan odota tuota koetta, enkä varsinkaan sitä, jos todetaan raskausdiabetes, kun sitten sitä joutuu vaikka mitä seuraamaan, mutta parempi se tietty itsen ja lapsen terveyden kannalta :)

Täälläkin asiaa tuosta, tässä linkki:

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sokerirasituskoe/

Täs toinen linkki, ja tuolta kautta siis Terveyskirjastosta saa muutenkin puolueetonta ja oikea-aikaista tietoa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01608
 
Raitakarkki, viime raskaudessa mullekin sanottiin että sokerirasitus otetaan kaikilta yli 25 vuotialta. Tällä kertaa olen melkein 5 vuotta vanhempi, mutta nyt terkkari sanoi että mikäli oma ja vauvan paino ei nouse yhtä paljon kuin viime raskaudessa, mun ei tartte mennä sokerirasitukseen. Syyksi ilmoitte sen, että edellisen raskauden sokerirasituksessa mulla oli tosi matalat sokerit. Saa nähdä mitä seuraava hoitaja sanoo.

Soitin neuvolaan uutta aikaa, jolloin mulle selvisi että ainakin Helsingissä on juuri julkaistu uudet neuvolakäyntiaikataulut. Meillä on kaikilla sellaiset lasketut ajat, että osa on vanhalla aikataululla, osa uudella ja neuvolatkin saattavat siirtyä niihin vähän eri tahtiin. Mulla olisi osunut seuraava käynti sellaiseen aikaan, jolloin neuvolassa oli tavattoman ruuhkaista joidenkin koulutusten takia. Siksi mulle ehdotettiin että siirrynkin uuteen aikatauluun. Nyt mulla onkin seuraava neuvola jo muutamaa viikkoa aikaisemmin.

Sekavaa, mutta ei haittaa. Ruuhkien takia en myöskään ikinä pääse samalle hoitajalle kahdesti. Taas vaihtuu. Niin se oli viimeksikin. Kaikki on olleet mukavia ja hoitavat työnsä hyvin. Koneella on kaikki tiedot, joten ei haittaa. Masun kasvun mittauksessa tosin voi olla jotain pientä heittelyä jos mittaaja on aina eri.
 
Ompa kerrassaan mielenkiintoista tuo touhu, kun joka paikassa on NIIN eri käytännöt. Ja juu, uudet systeemit on joka paikassa, tulevat ilmeisesti vaan kovin eri aikoihin käyttöön - uusi neuvola-asetus siis takana noissa.

Meillä on aina sama neuvolantäti ellei sit sattus oleen kipeenä tms että ois joku sijainen, ne menee alueittain ne neuvolat ja sen sisällä vielä katujen mukaan missä asuu. OIs kivä jos vois valita, koska itse en tykkää mun neuvolatädistä yhtään, jäi tosi epäammattimainen olo kesän km hoitamisesta, koska mä tiesin enemmän kuin hän. Mutta joo, näillä mennään mitä on.
 
Kyllä mullakin on alueen oma neuvolahoitaja, mutta se on vain vaihtunut niin usein. Lisäksi tätä aluetta on jaettu uudestaan hoitajien kesken. Silloin ei myöskään pääse omalle jos ei löydy aikoja ja käynti siirtyisi sen takia liikaan. Oli mulla viime raskauden lopussa jakso jolloin sain käydä monta kertaa samalla.
 
Ekan neuvolavierailun jälkeen totesin että haluaisin vaihtaa...Hän on aina vaan silloin tällöin paikalla kun on osa-aikaisesti vaan töissä. On muuten eläkkeellä.. Kesällä kun muutamme toiseen kuntaan, niin neuvolatäti sanoi että saamme periaatteessa valita missä kunnassa me käydään neuvolassa. Mietittiin sitten ja päätettin että käyn tässä samassa nyt toinen neuvolakäynti ja neuvolalääkärillä ja sitten vaihdan toiseen viereiseen kuntaan. Siellä kun kuitenkin sitten asumme niin tuntuu hyvältä että sitten ei tarvitse kesken raskautta alkaa vaihtaa ja tutustua uuteen neuvolatätiin uudestaan... :) Sama sairaala on kuitenkin kyseessä niin ei muutu niin paljon..
 
Mulla on varmaan joku merkintä "ei hermostu tädin vaihdosta". Olen käynyt neuvolassa kerran ja kaksi aikaa on jo varattu, kaikki kolme käyntiä on eri hoitajille.
 
Pakko kommentoida, kun on ollut puhetta sokerirasituksesta ja kertoa, miten itselle kävi. Mulla sokerirasitus tehtiin jo rv13 ja seuraavalla viikolla tuli soitto kotiin neuvolasta, että mulla on raskausdiabetes. Ikää 26 vuotta ja BMI ennen raskautta 20, joten en millään tasolla voinut uskoa, että tällaisen diagnoosin saisin. Tosin suvussa isovanhemilla on tyypin 2 diabetes, mutta en uskonut sen nostavan riskiä paljonkaan... Sain sitten neuvolasta sokerimittarin, seurantavihon ja nipun ohjeita. Sokerit piti mitata 3pv/vko 4krt/pv ja mittasin niitä säännöllisesti jokatoinen päivä. Tänään oli toinen neuvolakäynti ja siellä käytiin arvot läpi ja koska ne olivat kaikki hyviä (alle raja-arvojen), saan nyt vähentää seurantaa muutamaan kertaan viikossa.

Halusin oikeastaan tällä (en huolestuttaa muita), kertoa että näinkin voi käydä! Ja että kannattaa pitää tämäkin mahdollisuus mielessä ja katsoa, että tulisi syötyä tasaisesti ja hyvin päivän aikana. Itse olen yrittänyt kääntää tämän positiiviseksi ajatukseksi. Ennen diagnoosia en syönyt niin hyvin kuin tiedän että olisi pitänyt ja diagnoosi sai aikaan sen, että nyt tulee syötyä monipuolisesti ja tasaisesti päivän aikana niin sokeriarvot pysyy aisoissa. Haluan kuitenkin antaa tälle pienelle parhaat mahdolliset eväät elämään, enkä lisääntynyttä riskiä diabetekseen tai muihinkaan sairauksiin. Ja jos se tarkoittaa sitä, että tuleva kesä eletään ilman jäätelöä niin syön sitten seuraavana kesänä senkin edestä! :wink
 
Tänään kävin avoneuvolassa, HB oli 120 ja sydänäänet kuulu:Heartred syke oli 150-160 :) nyt jaksaa oottaa rakenneultraa asti:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli tänään neuvola. Hoitaja on aina ollut eri. Tämä oli oikein hauska tyyppi. Kysyi sydänääniä kuunnellessa onko mulla ollut tunnetta kumpi se voisi olla. "Arvaisin että poika, koska pahoinvointia on ollut vähemmän kuin viimeksi", sanoin."Niin minäkin sanoisin sydänäänten perusteella", vastasi terkkari. Mahtavaa, terkkari fiilisteli sukupuolta sen perusteella millaisia sikiön sykkeet on olleet. Pojalla ne on kuulemma hiukan matalammat kuin tytöllä. :grin
 
Joo niinhän ne kuulema on erilaiset tytöillä ja pojalla ne sykkeet. Paljon sulla Raketti oli ne sikiön sydänäänet?
Mä veikkaan ittelleni tyttöä ihan muuten vaan ja myös senkin takia ehkä hieman että sikiön sydän lyö 150 :grin Saa nähdä :P
 
Meillä sykkeet 145, joka on just siinä rajalla! :wink Luin tästä sukupuolen ennustamisesta sykkeen perusteella jokun tutkimuksen ja siinä sanottiin, että pitkällä aikavälillä seurattuna voisi olla mahdollista. Yhden mittauksen perusteella ei voi oikein sanoa, kun vaikuttaa vireystila, äidin syömiset jne. Mutta itse kyllä, vähän ainakin, uskon ja innolla aina kuuntelen ja yritän arvailla, kumpi sieltä on tulossa...
 
Takaisin
Top