Neuvolakuulumiset

Sen ammattikätilönkin saa vaihtaa (pyytää jonkun toisen paikalle) jos sen omalle kohdalle osuneen kanssa ei toimi kemiat yhtään tai kommunikaatio pelaa. Toistaiseks itsellä on ollut pelkästään hyviä kokemuksia oman synnärin henkilökunnasta ja toivottavasti jatkuukin sellaisena.

Mutta jos tulis sellanen tilanne, että kesken ponnistuksen paikalle olis pamahtamassa luokallinen opiskelijoita, mä pyytäisin ne poistumaan. Yks harjoittelija vois vielä mennä mutta ei sekään jos on yhtään säätämisen ja sähläämisen makua siinä hommassa.

Mäkin olen omassa työssäni ohjannut paljon harjoittelijoita ja kouluttanut opiskelijoita (ihan muu ala kuin hoitoala tosin) joten ymmärrän harjoittelun tärkeyden. Silti musta synnytys on sellainen tapahtuma, missä synnyttäjä voi ja saa olla itsekäs.
 
Meillä oli myös esikoisen synnytyksessä aivan loistava ja empaattinen kätilöopiskelija, oli suureksi avuksi ja tueksi! Mutta tuo syyskuisen kertoma nla-käynti ja missattu sokerirasitus on kyllä tosi paha moka siltä vakiterkalta, koska vastuu opiskelijan toimista oli hänellä. En ois varmaan voinut olla palautetta antamatta ja taisit antaakin vai muistanko väärin..?
 
Joo, tein hoitovirhemuistutuksen, mutta en tiedä, oliko sillä mitään merkitystä, kun mulla ei ollut mitään muita vaatimuksia asian suhteen kuin just että opiskelijoita ei laitettaisi vastuuseen kokonaisista hoitokäynneistä.

Totta kai vastuu ko. käynnistä oli vakiterkkarilla (ja hänen pomoillaan, jotka olivat resurssoineet työvoiman väärin), mutta ei tänäänkään tullut juuri ko. opiskelijasta kovin hyvä fiilis. Ei hahmottanut omaa rooliaan tilanteessa vaan puhui sekä mun että terkkarin yli, ohi ja päälle, ja olisi vaatinut terkkarilta opiskelijan suoranaista nolaamista asiakkaan (mun) edessä, jos olisi yrittänyt siinä palauttaa hänet ruotuun. Mun puolesta sopii hyvin, jos mun synnytyksessä on opiskelija, jolla on jo vähän ammatillista silmää ja ihan yleistä kykyä lukea sosiaalisia tilanteita, mutta en taatusti halua paikalle opiskelijaa, joka alkaa ladella oppikirjatietojaan kokeneille ammattilaisille...
 
Toimisin itse täsmälleen samalla tavalla. Jos harjoittelija on tilanteen tasalla, on ihan ok hänen olla paikalla muussa tapauksessa ei.

Itse olen hammaslääkärissä ollut sellaisessa tilanteessa, jossa lääkärin piti pyytää harjoittelijaa poistumaan huoneesta kun meni niin sähläämiseksi.
 
Joo. Itsekin niin kuin moni meistä, paljon opiskelijoita ohjanneena, on tuohon törmännyt. Se on kaikkein vaarallisinta kun ego on pilvissä ja luullaan tietävänsä kaikki ja kehdataan vielä tyrmätä vaki-ihmisten mielipiteetkin.. pistää kyllä vihaksi. Ja semmoista hösäämistä en mäkään jaksa yhtään. Toivotaan kovasti että jos opiskelijoita kohdallemme osuu että ne OLIS fiksuja ja kivoja ja kohta valmistuvia :) tää on oikeesti niin stressaavaa aikaa jo ettei enää kyllä sähläreitä kestäis..
 
Meillä on opetussairaala (Satakunnan Keskussairaala) niin siellä on opiskelijoita ja todnäk. myös synnytyksessä mukana. Oltiin alkuviikossa synnytysvalmennuksessa ja siellä sanottiin että tällä hetkellä kätilöopiskelijoilla on menossa harjoittelu, ovat loppuvaiheen opiskelijoita (valmistuvat marraskuussa), ovat käytännössä valmiita ja heistä on varmasti enempi apua kuin haittaa paikanpäällä. Kiireen sattuessa kun kätilöt voivat joutua paikasta toiseen samaan aikaan niin opiskelija on paikalla eikä se tee mitään silti ilman kätilön lupaa, ei tarvi pelätä että toimivat ominpäin.

Laitoin aiemmin synnytystoiveisiin että ei mieluiten opiskelijoita paikalle ettei ala sen tähre liikaa jännittään mutta toisaalta olen vähän muuttanu mieltäni että toisaalta siellä voi ollakki opiskelija kun kerran ovat lähesvalmiita kätilöitä jo.
Neuvolalääkärissä oli kätilöopiskelija mukana ja samainen opiskelija (on terveydenhoitaja kuitenkin) oli mulla yhen neuvolakerran kun neuvolatäti oli lomalla. Ihan kiva ja pätevän oloinen oli hän.
 
Minulla oli synnytyksessä kahdessa vuorossa aamussa ja iltavuorossa kätilöopiskelijat ja he osasivat hommansa ja olivat todella huippuja! Kun kätilölle tuli kiire toisessa synnytyksessä niin opiskelija oli kanssani ja teki hommat hyvin mutta aina kävi kysymässä kätilöltä mitä tekee jos on tämä ja tämä tilanne, että ei tarvii pelätä että ominpäin tekisi jotain. Opiskelija tsemppasi ja oli muutenkin huippu positiivinen apu! :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Hyvä että kerrankin positiivista juttua opiskelijoista, kun harva niistä tykkää! :)
 
Eilinen neuvolakäynti oli taas ihan perus. Viikon päästä seuraava aika (jota ei toivottavasti tarvita!) ja silloin laittaa ajan äippäpolille, jos ei oo syntynyt siihen mennessä. Kyllä odottavan aika voikin olla pitkä.
 
Samat on sävelet syysmorsian täällä, mulla vika neuvola tänään 40+3 ja odotusta odotusta vaan.. mahassa myllätään ja iltaisin tuntuu välillä jomotusta mutta alkaa tuntua siltä että ilman käynnistelyapuja ei taideta syntyä..
 
Tulin äsken neuvolasta, rv 38+4. Oma paino oli taas noussu 700g/vko ja sf-mitta oli nyt 33.
Vauva on pää lantiossa, mutta ei olekaan vielä kiinnittynyt! Tämä pitäisi sitten muistaa sanoa sairaalaan soittaessa, jos synnytys sattuisi käynnistymään. Vauva oli kääntynyt vielä toiselle kyljelleenkin, onneksi tosiaan pää oli pysynyt alhaalla.
Terkkari arveli, että ensi viikolla tavataan, ei siis merkkejä synnytyksestä vielä!
 
Huomenna neuvolakäynti. Neuvolatäti joka ollu mulla muuten niin hän on kai lomalla joten on uus ihminen sitten siellä.
 
Se oli viimeinen äippäneuvola sitten siinä, ylihuomenna käynnistellään. Sf-mitta oli ottanut kasvuspurtin ja nyt 32,5, tyypillä hyvät sykkeet ja liikkeet, oma hemoglobiini ilman rautalisiäkin 136, painoa tullut raskautta edeltävästä ajasta yhteensä 5,5 kg (josta puolet ihan viime viikkoina). Aika seesteinen olo koko homman suhteen juuri nyt, mutta saa nähdä, tuleeko näinä viimeisinä öinä uni silmään! Ei vain ollut tyyppi kiinnittynyt vielä, saa nähdä kauanko joudutaan käynnistelemään.
 
Neuvolakäynti takana!
Vauvan pää oli nyt hyvin kiinnittynyt, rv 39+4.
Terkkari epäili, että pian saattaa vauva syntyä! :)
Jännittävää, mutta hyvällä tavalla! :)
Painoa oli tullut taas melkein 0,5kg lisää! :O
 
Täällä myös takana hyvin ärsyttävä neuvola! Ette arvaa miten kyrpii! Mun oma neukkutäti oli siis sairaana ja sijainen hoiti mua, käski hypätä vaa'alle ja jostain ihmeen kummasta neukun vaaka väitti, että mulle olis viikossa keränny painoa 2,6kg :eek: No minä en ihmetykseltäni saanut sanaa suustani ja täti alkoi paasaamaan kuinka kasvatan mun lapsesta sokerilasta kun niin paljon karkkia syön. ( Viime viikon neuvolan jälkeen oon ottanut yhden rivin miehen suklaalevystä ) Kotona sain aivot kasaan ja kävin uudestaan puntarilla, paino 500g enemmän ku viimeviikolla, eli täysin normaalisti on tullut lisää.
Ei tässä vielä kaikki, tutki tämä täti myös vauvan tarjonnan ja kirkkain silmin mulle selitti, että " joo, tämän selkä on täällä vasemmalla puolella ja kädet ja jalat oikealla" samaan aikaan muksu kummiskin potki ja nyrkkeili vasempaan kylkeen.

Mää en nyt tiiä, että onko tämä kauhean iso asia, mutta pisti ärsyttämään ihan kamalasti ja sain tuon 2,6kg takia tosi paskan mielen. Etenki ku sitä painoa ei edes oo niin paljoa voinut tulla :/
Ärsyttävä täti, toivottavasti saan oman tätin jo ens kerralla takas, tai mitä parempi, "sokerivauva" olis jo maailmassa ennen seuraavaa neuvola :)
 
Tosi ärsyttävää ja ikävää kommentointia oot saanu osaksesi :sad001
Ihan asiatonta valittaa jostain sokerilapsesta! Ja kyllähän terkkarin pitäisi tietää, että nopeat painonnousut loppuvaiheessa on pääasiallisesti nesteen kertymistä eli turvotuksia eikä lihomista!
Toivottavasti et enää joudu samalle henkilölle..
 
Miten terkkarit ei hoksaa myöskään vaatteiden,vuorokaudenajan jne. vaikutusta,on ihan eri juttu käydä kotona vaa'alla aina samoissa olosuhteissa.
 
Jos torstain neuvolaan mennään, niin saa oma neukku kyllä kuulla asiasta, etenki kun tosiaan kotona puntari näytti paljon pienempiä lukuja.
Täällä Oulussa kuulemma saa tosi helposti sekä kätilöiltä, että terkoilta sokerilapsi diagnoosin jos vauva on yhtään normaalia kookkaampi jne. Tosi inhottavaa tuommonen, ku esim. munkaan ei oo tarvinnut missään vaiheessa edes rasituksissa käydä, kun en oo missään vaiheessa kuulunut "riskiryhmiin"
 
Viimeinen neuvola takana, kaikki hyvin, ja ei meinannu neuvolatäti tuntea päätä ollenkaan ku on nii lantioon painautunu :) se ihan hämmästeli miten alas se on kerenny viime viikkoon verrattuna. Mut sen huomaa kyl tästä viime päivinä tulleesta oudosta paineesta. Perjantaiksi varattu äitiyspolilla yliaikaistarkastus ni saa nähdä mitäs siellä tuumaillaan. Jeejee kohta päästään tositoimiin!
 
Takaisin
Top