Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakaan ei oltais tehty sillon 26 viikolla ellen ois sanonu että on ollu supistuksia. Ja nyt viimeks polilla sano että ei ota kun viikkoja on niin vähän :o (muistaakseni oli sillon 32+6)
Onks sulla ollu supistuksia, syysmorsian?

Oho mulle on tehty molemmissa neuvolalääkäreissä sisätutkimus, luulin että ne tehdään aina ja merkataan neuvolakorttiin! Mutta mulla on kyllä ollutkin paljon harjoitussupistuksia, ehkä se on sitten se kriteeri. Ja vauva kiinnittyikin mulla tosi aikaisin. Sen sijaan mitään bakteeriviljelyä täällä ei otettu.

Mulla tehtiin sisätutkimus joskus vähän ennen ensimmäistä ultraa (nt-ultraa siis, paitsi että ei haluttu turvotusta mitattavan). Sen jälkeen on ollut tähän mennessä yksi lääkärikäynti, jossa sitä ei tehty...

Mitä synnytystapa-arviossa tehdään? Mulla olisi se vuorossa viikon päästä. Ei ilmeisesti ainakaan kovin paljoa mitään, kun on vain vartin aika... Tekeekö se lääkäri ylipäätään muuta kuin tunnustelee miten päin vauva on?

Mulla tehtiin sisätutkimus nyt loppuraskauden lääkärinla:ssa ja ens viikon neuvolassa ottaa terkka streptokokkinäytteen.

Mä sain ottaa sen streptokokkinäytteen itse ja vielä labraan :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli tänään tutustuminen synnytyssairaalaan (Kätilöopisto) ja siellä sanottiin, että ottavat streptokokki näytteen sitten, kun tulee synnyttämään. Oli muuten tosi hyödyllinen käynti. Oli kiva nähdä huoneet ja välineet ja kuulla kätilöltä, mitä kaikkea sairaalassa tapahtuu.

Meidän tutustumiskäynti oli aika turha. Tai toki oli hyvä nähdä se synnytyssali kun ei ole koskaan ennen sellaista nähnyt, mutta muutoin vain käveltiin isona laumana käytäviä. Ei siinä tullut juurikaan tietoa synnytyksen kulusta, tyyliin mihin mennään ensin odottelemaan ja mitä tapahtuu...

catti: lääkäri kyllä kysyi, onko ollut supistuksia ja sanoin, että on ollut jonkin verran. Silti ei mitään sisätutkimusta. Ihme juttu kyllä...
Me ei vissiin ees päästä tutustumaan synnärille. Ainakaan synnytysvalmennuksen kolmen kerran ohjelmaan se ei näytä kuuluvan. Ja Vaasassa on kuulemma nyt elokuussa hirvee ruuhka synnärillä, että ehkä ei senkään takia sinne pääse. Harmi kyllä.

Esikoisesta käytiin Kättärillä tutustumassa ja mun mielestä se oli hyvä käynti. Asiallista tietoa tuli synnyttämään lähtemisestä ja jopa mieskin jaksoi kuunnella.

Syysmorsian: Vaasassa ei enää kuulu synnytysvalmennukseen synnärillä käynti/tutustuminen. Itse pääsin kummikätilön juttusille ja tutustumaan synnärille kun kerroin heti ensimmäisillä neuvolakäynneillä että kärsin suuresta synnytyspelosta. Täytyy kyllä sanoa että olin aluksi epäileväinen onko käynnistä mitään hyötyä,mutta kätilö oli todella mukava ja kuunteli oikeasti mikä pelottaa ja lupasi laittaa papereihini että minulle on laitettava emlaa ennen tipan laittamista (kärsin suuresta neulakammosta)

Mulle tehtiin tänään se kohdunkaulan tilanteen selvitys kun kerroin että kipeitä suppareita ollu. 1,5 cm oli jälellä enää, ennustaako noi lyhemiset synnytystä?

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Kyllähän ne ennustaa,mutta ei ne silti kerro kuinka pian :D Eli voi silti mennä vaikka yliajallekin,mut kyllähän se siihen valmistautumista on.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Okei , kiitti vastauksesta! :) mä jo säikähin ku on lyhentyny niin paljon :D

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja oli kyllä tosi kummallinen tyyppi. Tähän asti kaikki raskauteen liittyvät käynnit on ollut tosi kivoja ja hoitajat/lääkärit asiallisia, mutta tämä oli jotenkin todella elämäänsä kyllästyneen oloinen eikä yhtään kiinnostunut musta. Teki sisätutkimuksen (kohdunsuu pehmentynyt, kaula edelleen 3 cm, viikkoja 36+1) ja ultrasi vähän, mutta ei ottanut mitään mittoja ultralla, pelkästään sf-mitan (33cm). Ihmetytää kovasti, koska edellinen lääkäri ennusti meile jättiläistä (yli 4,5 kiloista vauvaa) ja sanoi, että katsotaan sitten ensi kerralla tarkemmin. Sanoin siitä tälle lääkärille, mutta hän oli sitä mieltä, ettei mitään tutkimuksia tarvita. Vauva tällä hetkellä noin kolme kiloa eikä tule kasvamaan yli kiloa ennen synymää, oli hänen arvionsa (mihin lie perustui...). Etukäteen mua jännitti tämä käynti kovasti tuon ensimmäisen arvion jälkeen. Nyt en tiedä olenko vielä enemmän jännittynyt, kun en ihan täysin luota, että tuo arvio perustui mihinkään oikeaan tietoon. :(

Catti en ole siis kovin asiantuntija tässä hommassa kun esikoista odotan mutta tutkailin vain tuota asiaa kun mullakin aika aikaisin lyhenemistä jo tapahtui. Selvisi että mun äidillä ja monella tutulla on kanssa lyhenemistä tapahtunut hyvissä ajoin mutta ei ole vauvojen syntymäajoissa silti mitään kaavaa. Voi silti olla ihan hyvä juttu jos valmistautumista on tapahtunut jo huomaamatta, hyvällä säkällä helpottaa synnytystä. :) Hmm tosin jos kovin aikaisilla viikoilla lyhenemistä tapahtuu (siis silloin ekan neuvolalääkärin aikaan joskus 20 viikon tienoilla), siihen varmaan tartutaan herkemmin kun on riskialttiimmat ajat vielä.

Autumn daydream ikävää että sattui noin hapan lääkäri ja hassua kyllä jos ei muita mittoja ottanut jos siinä ultrassa jo joka tapauksessa olit! Ärsyttäviä sellaiset lääkärit jotka ei kunnolla kerro missä mennään, noita käyntejä aina kuitenkin kovasti odottaa! Mulla taas ei ultrassa koskaan sf-mittaa ole otettu, meillä tosin niitä tehdäänkin vain sairaalalla eikä neuvolassa ja siinä on aina mitattu vauvaa muutenkin niin sf on sen jälkeen varmaan aika turha.

Okei. Hyvä tietää :)

Autumn daydream hassua ettei muita mittoja otettu :o Oisko perustunu se arvio siihen että loppuajasta vaavi kasvaa n. 200g viikossa. Mutta tyhmää jos perustui tuohon koska eihän se kaikilla mene niin. Toi on just ärsyttävää kun jotkut lääkärit menee tietyn kaavan mukaan :/

Catti, kyllä siellä tapahtuu koko ajan valmistautumista mutta silti voi mennä viikkoja vielä. Silläkin on iso ero onko ensari vai uudelleensynnyttäjä. Uudelleensynnyttäjällä voi olla paikat auki jo tosi aikasessa vaiheessa. Omasta tilanteesta en edes tiedä kun viimeks katottiin rv 27. No, ens viikolla varmaan tulee lisävalaistusta kun meen äitipolikäynnille.

Neuvolassa käyty ja oli oikein asiallinen kokemus, kun tämänkertaisen tädin pitäisi olla vastassa lopuillakin kerroilla ja kai siksi vaivautui kyselemään peruskysymykset ihan huolella. Olin kyllä niin yllättynyt, etten oikein osannut vastailla...

Sf-mitta ennallaan (29 cm), mutta ei kuulemma syytä huoleen, kun eri mittaajilla on eri käsiala ja ensi viikolla taas polilla painoarvio, ja vauvan laskeutuminenkin kuulemma voi vaikuttaa. Tyypin syke 130:n kieppeillä.

Verenpaine oli ensimmäistä kertaa neuvolassa jotenkin järkevissä luvuissa, 128/86, kun aiemmin on ollut melkein raskausmyrkytyslukemissa, mutta silti tuo oli vielä koholla kotitasosta. Painostakaan ei tullut noottia koska vauva kuulemma ottaa joka tapauksessa omansa, ja saa myös syödä niin ettei ole nälkä. Kaikin puolin terveen järjen sävyttämä käynti siis :)

Mulla oli tänään toinen ja viimeinen neuvolalääkärikäynti. Tätä "markkinoitiin" neuvolatädin puolesta synnytystapa-arviointina. Joten odotin edes jotain summittaista kokoarviota ja kommenttia siitä, voinko synnyttää alateitse ja ehkä varmistusta myös vauvan asennosta. Turhia olivat nuo odotukset. Käynnillä otettiin "vain" se streptokokkinäyte ja tarkistettiin kohdunsuun tilanne, missä ei ollut tapahtunut mitään - Mikä pettymys viime päivien supistelumaratonien jälkeen. Kokoarviota kysyessäni nuori lääkäri totesi vain, ettei hän osaa tuota ultraa käyttää, joten ei sitä tehdä... Jäi kyllä siinä mielessä harmittamaan, että mun hiukan neuroottista luonnetta olisi rauhottanut kummasti, että tietäsi edes vähän, missä mennään tai mitä voisi olla odotettavissa. Mutta ilmeisesti pitäisi olla jotain suurempaa huolta/vaivaa/riskiä, jotta saisi jotain arviota. Raskausdiabetes ei siihen riittänyt täällä.

Onneksi noin muuten kaikki on hyvin. ei proteiineja tai sokereita pissassa, ei turvotuksia ja painoakin on kertynyt neuvolatädin sanoin vain 8 kiloa. Hän totesi, että olen tainnut laihtua itse, kun kuulemma raskaus itsessään nostaa enemmän painoa. No tämä ei olisi huono asia, kun lähtöpainossa on kyllä varaa vähän laihtuakin.

Ihmeellistä että lääkäripalvelut on tosi monessa paikassa noin surkealla tolalla. Miksei sitä lekuria oltu koulututettu sen ultran käyttöön? Laitteet kun olis mutta ei osata käyttää...

Takaisin