Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mami91: Juu kaupunki kuulemma vielä tarjoaa rautapurkin odottaville, jos tarvis :thumleft Piti ihan varmistaa lähtiessä, että eikö siis mitään tarvitse maksaa. Ihmeellistä!

Hei ihanaa mammalomaa kaikille uusille lomalaisille:hello2 Jännitysmatka kohti synnytystä lähestyy!

Voi kun mäkin saisin tuommoisen arvion ensi viikolla, kuten Nyytikki, että tietäs oisko nyytti tulossa jo marraskuun puolella, koska siltä ainakin itsestä vois tuntua..

Huh, sain ajan ultraan jo tiistai aamuksi :) Saas nähdä mikä sielä on "tuomio." Tosiaan sf-mitta 33+3 oli 27,5cm ja kasvua oli vain sentin kahdessa viikossa. Aikaisemminkin ollut puolensentin viikko kasvua, mutta nyt välissä oli pitempi jakso 1cm/vk. Vauva kuitenkin potkii ja kaikki muuten tuntuu olevan hyvin :) Onko kukaan muu käyny tommosessa ultrassa? Tietääkseni katsoo sikiön kokoa ja napanuoran toimintaa??

-Eevi- : Minä kävin juurikin ilmeisesti samanlaisessa ultrassa ekassa raskaudessa kun pojan kasvu oli käyrien alarajoilla. Se oli ihan normaali kokoarvio ja mittasivat ne napanuoran/istukan virtaukset. Kaikki mulla kuitenkin oli sillon ok, täysiaikaisena poika syntyi ja painoa 2890g.

Minä kävin tänään neuvolassa rv 31 menossa. Perätilaan oli vauveli kääntynyt, ollut jo monta viikkoa tähän asti raivotarjonnassa, mutta tunsikin tällä viikolla kun muksu eräs yö pyöräytti masussa kunnon voltin..arvasin heti että nyt ollaan jalat alaspäin.. Hengästyy ihan tosi helposti ja hengitys muutenkin tuntuu huomattavasti työläämmälle. 2 viikon päästä taas neuvola-aika ja jos edelleen ollaan perätilassa niin sitten ultraan ja suunnittelemaan ulkokäännöstä! Kaikkea jännää sitä vastaan osaa tulla, jännityksellä odottelen!

Ok, no en mäkään tosiaan usko minkään olevan pielessä, mutta kiva se on päästä tarkistuttamaan.. Kyllä tässä itekkin on tosiaan sen tajunnut että kaikki raskaudet ei ole vain sitä "mennään neuvolaan, syödään vähä rautaa ja kaikki menee hyvin" :D Kyllä nää vauvat osaa meijän äitien päätä vaivata kääntyilemällä väärinpäin ja olemalla pieniä :D
Mulla esikoinen käänty raivotarjontaan vasta rv 36 :D (viimehetkillä ennen synnytystapa arviota.) Ite oon vähä kuullut että perätilassa olevat melkeinpä kannattaa leikata O.o

Hiphei, täällä vauva kääntynyt raivotarjontaan vihdoinkin :). Tosin onhan se vielä pieni, että pääsee myös kääntymään takaisin, mutta toivotaan nyt ettei kääntyisi.

Sitten pääsin/ (jouduin) eilen ylimääräiseen ultraan, mikä oli kyllä ihan kiva. Kuulemma kaikki on kuin oppikirjasta, sanoi ultraava lääkäri :D. Ja painoa pienellä nyt viikolla 34+3 oli 2,2 kiloa ja kuulemma 3,2 -3,3 kilonen jässikkä on jos menee tappiin asti (kuhan ei yli menisi) :). Virkeä veijari oli taas ultratessa ja peppu pyöri kovasti ;)

Noissa ylimääräisissä ultrissa on tosiaan puolensa, kun pääsee samalla kurkkaamaan pikkutyypin puuhat. :love7
Tosin rehellisyyden nimissä mä en ainakaan omassa ultrassa (rv31) saanut juurikaan selkoa, mitä ruudulla tapahtui. Rakenneultran aikoihin vauva näkyi vielä paljon selkeämmin. Onneksi oli sentään lääkäri tulkkamassa näkymiä ja jalkovälin tavarat sentään mäkin tunnistin ilman tohtorin selostuksia. :cool01 Niin, on tietysti aina huojentavaa kuulla, että kaikki on hyvin.

Tuosta streptonäytteestä sen verran, että mullekin siitä edellisessä neuvolassa mainittiin. Kehotettiin menemään suunnilleen viikoilla 36-37, jotta synnytys olisi mahdollisimman lähellä. Mami91 aika hyvin tuon jutun selostikin. Lisäksi sanottiin, että jos vauva syntyy ennen näytteen ottamista, niin synnärillä laitetaan äidille automaattisesti antibioottitippa.

Ai joo, saispa täälläkin tosiaan ilmaiset raudat. Niihin kun uponnut jo aikamoinen summa rahaa jo tämän raskauden aikana ja apteekkiin käy taas tie, kun on varastot ehtyneet. Noh, ensi viikolla kuulen verikokeiden tulokset, niin selviää miten loppuraskaus menetellään noiden rautajuttujen suhteen.

Cherry. Mahtavaa, että pikkuinen tajusi miten päin sieltä pitää ulos tulla xD Mä kans innolla odotan kokoarviota :) Neuvolassa kertoi joskus kuulleen teorian, että 21 viikolla tehdyssä ultrassa arvioitu paino noin kymmenkertaistuisi. Jos syntyy ajallaan.. Eli tämä pikkunen painaisi syntyessään noin 3100g. Siinä sitte katottiin meidän kahta aikasempaa lasta ja aikalailla pitäny paikkansa :) (toki niistä ultrat tehty 22 ja 23 viikolla, joten vähä joutui arvioimaan painoa pienemmäksi 21 viikkoon sopivaksi.) Oi, mä en malta oottaa ultraan pääsyä!! :D Aijon tosiaan kyllä vielä kysästä voisiko samalla katsoa, että tarviiko vaatekaapin sisältö vaihtaa punaisesta poikamaisempaan ;)

Törkeesti kopioin tän tekstini tuolta toisesta ryhmästä :D

No niin, neuvolalääkärillä käyty. Viikkoja 35+3, sf-mitta 33:p Hb 120, RR ok, pissa puhdas.
Streptokokkinäyte otettu, vastaus tulee ens viikolla. Painoa tullut 600g/viikko Kaikkinensa heilutaan siis jo 10kg "huonommalla" puolella...
Tonttu oli lääkärinkin mielestä perätilassa edelleen, otti ihan törkeen kipeesti se mahan painelu kyllä tällä kertaa ja edelleen on hellänä koko maha. Paikat oli hieman pehmentyny jo ja kohdunkaulaa jäljellä 2cm eli sekin pikkasen lyhentyny. Kiinni kuitenkin kohdunsuu vielä.

Eli näemmä nää ei-kivuliaatkin supparit tekee "jotain" tuolla alakerrassa. Nytpäs sitten odotellaan aikaa Oyssin äitipolille ultraan ja kuulemaan että mitäs sitten. Ens viikolla taas neuvolaan aika, ellei Oyssiin ehdi tulla aikaa sitä ennen.

Käännökseen en aijo suostua, jos sellaista ehdottelevat. Vauva on ollut monta kuukautta väärinpäin niin jotenkin tuntuu luonnottomalta alkaa väkisin vääntelemään eri asentoon. Ja voin vaan kuvitella miltä se kääntäminen mahtais tuntua kun tuommonen "perus" tarjonnantunnustelukin tuntu noin ilkeeltä. Ja lääkäri tuumi että aika tulee varmaan n. rv 37-38 tienoilla niin ei se kääntäminen kovin järkevältä tunnu. Jännittävät ajat siis edessä täällä...

ONNEKSI tmj vauva saattaa onnellisesti kasvaa loppuun asti sielä masussa, alakerran tilanteesta huolimatta :) Mulla oli esikoisen kohdalla pehmestynyt ja kaulaa jälellä 1cm rv 36. Poika kuitenkin onneksi päätti olla loppuun asti ja vielä viikon yli, vaikka lääkäri sanoi "saattaa tulla ihan koska vain" O.o Myös poika halus istua 36 viikolle asti kunnes kääntyi pää alaspäin :D En olisi itsekkään suostunut käännökseen, enkä myöskään perätilassa synnytykseen..
Toivotaan että teilläkin pikkunen tajuaa miten päin sieltä ulos pitää tulla ja kääntyy :)

Täällä saa taas kyllä hyvää infoa :thumleft Että voi mennä ylikin vaikka kaulaa jäljellä noin vähän ja noilla viikoilla eli ihan arpapeliähän sen synnärin alkaminen on, oli tilanne millainen vaan. Miten toi mahdollinen kääntäminen tehdään? Kiinnostaa tietää, jos itselle käydään moista ehdottelemaan..

-Eevi- : Joo ei mua siis huolestuta tuo paikkojen kypsyminen ollenkaan, oonhan mä kuitenki jo toissynnyttäjä kans niin eiköhän se oo ihan luonnollista että paikat alkaa näillä viikoilla pikkasen ja kypsymään. Hyvillä viikoilla tässä kuitenkin jo ollaan vaikka vauva päättäis syntyä. Mä en jotenkin jaksa uskoa että tää enää raivotarjontaan pyörähtää kun on tosiaan jo kolmisen kuukautta istunut tuolla :D Sektio jos tulee niin hyvillä mielin otan sen vastaan.

Miisa78 : Käännös tehdään mun käsittääkseni synnytysalissa ultran jälkeen, eli kunhan on tarkastettu ettei kääntämiselle ole masussa jtn esteitä, esim. lyhyt napanuora tai että se vaikka olisi vauvan kaulan ympäri tai muuta. Kääntämisen aikana seurataan vauvan vointia ultralla myöskin.

Sydänkäyrää ja supistuksia seurataan ennen kääntämistä sekä sen jälkeen. Joillekin annetaan supistuksia estävää lääkettäkin ennen kääntöyritystä. Itse kääntäminen tapahtuu vatsan päältä siis yksinkertaisesti ohjailemalla vauvaa päästä ja pepusta käännähtämään raivotarjontaan. Näin olen asian ymmärtänyt. Mitään väkisin runnomista se ei pitäisi olla, eikä periaatteessa pitäisi käydä kipeääkään. Riskejähän siinä yrityksessä on olemassa, muun muassa istukka voi irrota taikka epäonnistuneen käännösyrityksen jälkeen synnytyskin voi käynnistyä.

Katsellaan mitä tuleman pitää :)

No apua.. Kuulostaa aika..luonnottomalta tuo "kääntötemppu" :eek: Noo ei kai sitä etukäteen kannata miettiä, mutta hyvä tietää.

Mä oon ollut semmoisessa käsityksessä, että suurin osa noista kääntöyrityksistä vieläpä epäonnistuu. Toivottavasti siis kaverit tajuaisivat ihan itse siellä pyöräyttää sen pään jalkovälin suuntaan. Ja pysyisivät sillä tavalla, kuulin nimittäin vasta tutulta mukavasta ylläriperätilasynnytyksestä. Alien oli päättänyt sitten viimeisillä viikoilla muljauttaa itsensä istuaalleen. Onneksi lapsonen oli jo toinen ja muutenkin pienikokoinen. Onnellinen loppu siis tällä tarinalla.

Toinen lapsi tää mullekkin on ja nyt vaikka perätila on tiedossa jo niin en mä silti halua synnyttää alateitse... Esikoinen syntyi ihan normisti alateitse mutta tarjontavirheen takia jouduttiin käyttämään imukuppia lopuksi. Poika tuli siis kasvot edellä. Tuli "kivat" 2. asteen repeämät vielä epparin lisäksi ja tikkejä niin paljo ettei sitä edes kerrottu mulle :P Tunnin se lääkäri niitä ompeli tonne alakertaan. Jotenkin ei siis toi perätilasynnytys houkuttele.

Tähän asti omat vaistot on osuneet oikeaan, vauva on istullaan eikä ole kääntynyt vaikka ovat sitä neuvolassa sanoneet että vielä on aikaa... No juu, aikaahan on siihen synnytykseen asti :D Mutta entäs jos vauvalla ei ole halua kääntyä? Mullon ollu rakenneultrasta saakka sellanen tunne että sektioon tää menee, en tiedä mistä moinen tunne tulee. Siellä siis sanottiin jo että vauva istuu mahassa niinkuin intiaanipäällikkö konsanaan, jalat ristissä oikein. Ugh. Hän on siis päättänyt :)

Pakko vielä tarkentaa tuota mun hauska-tykkäämistä, että siis intiaanipäälikkö kuulosti hauskalta, ei muu :D.

• Tykkään
Reaktiot: TMJ
No jooh, jos ei itse käänny, niin en kyllä taida suostua "käännytykseen"....

Ja sama tarkennus TMJ:n kommenttiin, kuin cherry. Näin silmissäni pienen intiaanipäällikön kädet puuskassa "minähän en käänny" :grin

Nyt vois taas sanoa että kolmas kerta toden sanoo! Tää piltti kyllä koettelee äitin kärsivällisyyttä jälleen.
Kävin tänää ultrassa.. Vauva on vajaa pari viikkoa pienempi kun "pitäisi" kaikki muuten onneksi näytti olevan kunnossa.. 1977g oli painoarvio kun n.2300g olis normaali. Nyt seurataan liikkeitä ja vedetään rastia paperiin seuraavat pari viikkoa kunnes "pääsen" kuudennen kerran ultraan! >:| Kyllähän noi kaksi aikasempaa raskautta onkin ollut ihan liian helppoja, mutta olis kyllä saanu toi yksi down raskaus riittää tän äitin vastoinkäymisiin.. Mutta ei kuulemma tarvi olla huolissaan vauvan hyvinvoinnista. (Jep, kauheen kannustavia sanoja raskaanaolevalle jolle annetaan liikeseuranta paperi käteen ja pyydetään uudestaan ultraan.)
Hemmetin lääkäri unohti siinä tohinassa tarkistaa pitääkö vielä sukupuoli paikkaansa, joten ei edes iloa siitäkä asiasta :D
Mut jotaa positiivista! Vaikka vauva on hyvin alhaalla niin painat on kiinteät, kiinni ja kaulaa 3cm jälellä, huh! Jos kerta tuttu synnytti melkei 3kg pojan 4viikkoa etuajassa ja joutui olemaan 20pv keskolassa, niin en ees halua tietää mitä se olis näin pienen kanssa..

Rv 35+4 (eilen)
Eilen oli sitten ns. synnytystapa-arviointi neuvolassa. Se oli kyllä niin pikainen käynti et piti lukea neuvolakortista et mitä se lääkäri sinne oikein kirjotti :D Mutta siis perus rr,pissa ym. olivat normaalit. Ensimmäinen HYVÄ uutinen oli se et kerranki paino oli noussu vaan 68 g :D ja sitten siihen että vauva on edelleen alhaalla, mutta kuulemma laskeutuu vielä :S se vähän pelotti, kun nyt jo alapäähän kohdistuu aikamoiset paineet. Paikat oli kuitenkin kiinni ja kiinteät ja kaulaa oli jäljellä 3 cm. Paino arvioksi tuli nyt vähän alle 3,5 kg?? se kuulosti musta jotenki tosi hurjalta... syntyessään neidillä on kuulemma arviolta painoa n. 4 kg... :D Tosin neuvolatäti totes et lapsivettä on aika reilusti et koko arvio saattaa heittää hieman. Ja aivan alatiesynnytyksellä mennään, eli vauvan pitäis mahtua sitä kautta tulemaan! :)

Mä jo oli niin toiveikas et ois tuolla alapäässä tapahtunu jo jotain muutoksia ja vauvan sais jo pian syliin, mutta paskanmarjat. Yliaikaiseks menee ihan satavarmasti! :D

Mut nyt moikkaamaan isän äitiä pitkästä aikaa ja varmaankin viimeistä kertaa vauva masussa ;)

Suski, älä huoli. Mä tossa aikasemmin jo mainitsin että mulla oli rv36 kiinni,pehmeä ja kaulaa jälellä 1cm ja poika vetäs viikon yli xD
Sit yks tuttu kätilö mul kertoikin, ettei se alakerran tilanne välttämättä kerro mitään siitä synnytyksen ajankohdasta :) Joten voit ihan hyvin synnyttää ajallaan vaikka tilanne on tuo :)

Takaisin