Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se vaan kun on noita eri potilastietojärjestelmiä... Niin esim. mä kun asun Paraisilla n 40 km Turusta niin meillä on Pegasos potilastietojärjestelmä kuin sit taasTYKS:ssä on joku ihan muu. Ja niiden välillä ei tiedot kyllä liiku mihinkään vaikka ois mitä lupia tahansa. Et en kyllä todellakaan tiedä miten sähköinen neuvolakortti tulis toimimaan tälläsissä tilanteissa.. Vai onko sitten sähköisellä neuvolakortilla jokin oma järjestelmä mikä on sitten sama kaikkialla? :O Paperinen on muutenkin parempi niin näkee itsekkin niitä tietoja jos käy niin kuin mulla et neuvolakäynnit on niin nopeita ettei muista mitä siel on edes tapahtunut :D

Voihan tietokoneiden ihmeellinen maailma.. Miks kaikki pitää tehä sähköiseksi!? Ok, esim e-resepti on pirun kätevä, mutta jotkut asiat vois vaan pitää "tuttuna ja turvallisena" paperi versiona :)

Mariya_ minä sain samanlaisen painoarvion..vaavi 2828g ja jotakuinkin samoilla viikoilla. Meilläkin synnytään isoina sekä miehen että minun suvussa. Olen joka kerta neuvolatädille tästä huomauttanut ja saanut semmoisen käsityksen, että "entä sitten"...ei ole noteerannut kokl asiaa mitenkään, vaikka koitan vääntää rautalangasta, että jännittää :( me ollaan myös kuten myös sisaruksemme, olleet yliaikaisia.

Käyttäjä52st: Tosi inhottavaa jos ei kuunnella :S oletko käynyt siis kokoarvio ultrassa synnärillä vai neuvolalääkärillä?

Itse olen siis jutellut asiasta sekä synnärin lääkärin, että kätilön kanssa. Kumpikin olivat hyvin ymmärtäväisiä.
Mulla on nyt siis uusi aika kokoarvioon viikon päästä maanantaina. Mikäli siellä näyttää yhä menevän yläkäyrillä, lääkäri määrää käynnistyksen 38 viikolle. Ainoa pelko (josta puhuimme kätilönkin kanssa) on se, että jos se käyrä olisikin vähän tasaantunut ja lääkäri olisi sitä mieltä että annetaan mennä vaan luonnon mukaan, niin vauva tekisikin tuloaan vasta 42 viikolla ja olisikin kasvanut niin isoksi, että ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi sektio...itse en sektiota haluaisi missään nimessä!! >:/

Kyllä mä sinuna nyt ottaisin asian uudestaan esille neuvolassa ja pyytäisin päästä pikaisesti synnärille kokoarvioon ja vaikka pelkopolille juttelemaan asiasta :)

I feel you käyttäjä52 . Mä oon koko neuvola-ajan valittanu tädille, että pelkään kuollakseni vauvan olevan iso. Sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella ja vauva on jokaisessa ultrassa ollut viikon suurempi. Sekä minä että veljeni ollaan oltu tosi isoja ja siksi synnytty molemmat sektiolla. Nyt sitten viimeksi kun neuvolassa oli opiskelija mukana niin täti lähettikin mut ilman mitään mutinoita pelkopolille :). Kätilön kanssa kävin jo juttelemassa (ihan hukkareissu :mad:), mutta ens ke ois nyt sitten lääkärille siellä kokoarvio - ja kyllä hermostuttaa :bounce!

Täälä samaa mieltä! :) Enään ei pyydellä, vaan vaaditaan ultran kokoarviota! ;) Mua niin ärsyttää joittenkin sairaaloiden suhtautuminen näihin leikkauksiin..

Täällä kans sf-mitta on huidellut yläkäyrien yläpuolella, mutta nyt laskeutui jopa yläkäyrälle, Täälläkin viime ultrassa, mikä oli neuvolalääkärin yhteydessä, niin vauva oli viikon suurempi.

Itseäkin pelottaa, että vauva tulee olemaan iso. Huomenna olisikin synnytystapa-arvio ja jotenkin salaa toivoisin, että synnytys käynnistettäisiin. (nyt 34+4). Neuvolalääkäri sanoikin viimeksi kun tutki, että voisin synnyttää rv37, mutta katotaan mitä se huomenna sanoo. :confused:

Taas tuli käytyä neuvolassa. Viime viikolla painnonnousu joku 200 g per vko ja nyt tänään 1,7 kiloa?! Siis :wtf. Neuvolatäti kysyi, että mahtoiko tulla syötyä vähän enemmän isänpäivänä. No ei kyllä se kummemmin. Eli sain kotiläksyksi juoda hirvittävästi vettä ja torstaina testata paino, onko edelleen noussut tuossa määrin. Myönnän kyllä, että veden juonti jäänyt, kun jäi pois töistä pois. Siellä oli aina vesipullo vieressä. Nilkat turvonneet hippasen. Vaavan syke oli vaan 120, ilmeisesti nukkui.. Viikon päästä taas takaisin neuvolaan.

Miisa78: Turvotukset tekee äkkiä useemmankin kilon muutoksen painoon... Itse oon huomannu nyt saman kun on tullut juotua ihan liian vähän vettä, turvottaa nilkkoja ja sormia ihan hulluna. Tänä aamuna oli ihan kipeen tuntoset sormet kun niin turvoksissa olivat :/ Vettä kippailin kitusiin varmaan semmosen litran verran aamupäivän aikana ja koukistelin / ojenetelin sormia enempi niin se kyllä helpotti. Mikähän siinä muuten onkin ettei näin kotona ollessa meinaa tulla juotua tarpeeksi.. Töissä mullakin meni vettä melkein pari litraa päivässä helposti.

sama homma että paino ei ollu ennen noussu enkä nyt ollu lisänny syömistä, mutta kun ei ollu tullu hetkiseen juotua + oli ilmestyny sen verran turvotusta että sormukset lakannu mahtumasta ja sukat alkanu jättää kunnon raidat nilkkaan niin johan oli paino pompannu muutamassa päivässä rutkasti, ei kai sellasta vauhtia ees voi lihoa joten nestettä sen on pakko olla. Outo juttu muuten, että kun turvottaa eli elimistössä on jo muutenkin liikaa vettä, niin siihen auttaa juominen?!?!?

Muokattu viimeksi:
Niin se vain on että juomalla vettä saa ne nesteet elimistöstä liikkeelle ja sitä kautta turvotukset kuriin :) Mä otin kans viime viikolla ihan suosiolla sormukset pois kun rupes turvottamaan sormiakin. Sukan rajat nilkoissa löytyy myös :P Olo on kaikin puolin niinkuin elefantilla...

Ite tulee juotua aina illasta 1,5l vettä ja päivällä melkein saman verran :) Niin siitä huolimatta on hirveesti turvotusta nilkossa ja polvissa...

Tänään oli synnytystapa-arvio. Tämän hetkinen paino pikku isännällä on n. 2,5kg (rv 34+5) :D Lantio normaali ja kohdunkaula kiinni eli todnäk laskettuna aikana syntyy ellei mitään radikaalia tapahu.

Mullakin täällä kotona tapana kyllä ottaa vesipullo viereen, mutta sitten havahdun iltapäivällä, että siinä se pullo edelleen iltapäivällä ja olen ottanut siitä suullisen :rolleyes: Nyt on PAKKO skarpata. Mä en saa kolmea viimeistä sormusta enää pois turvotuksen myötä. Tai kyllä ne jollain öljyllä varmaan lähtis..

Mulla oli verenpainearvot huonontuneet, mutta pissa onneks puhdas.. Seuraillaan.

Hyvä kun muistuttelette tuosta juomisesta! Mullakin tuli vielä töissä käydessä tyhjennettyä vesipullo kolmeenkin kertaan päivässä. Tosin silloin loppuvaiheessa oli kyllä koko ajan hirveä jano. Nyt ei enää janota, vaan turpoan. Neuvolassa siis tuli käytyä ja vaa'an lukemat järkyttää joka kerta. Meillä ei oo kotona moisia kapistuksia eli nevvolan vaaka saa yllättää yhtä surullisesti joka kerta. Nyt siis jo 12 kiloa lähtöpainosta ja vielä 5 viikkoa laskettuun aikaan. Eh, no kyllähän tää lapsikin jo yli 2 kiloa painaa ja istukka ja lapsivesi ja mitänäitänyton... :smiley-angelic006 Neuvolantäti kopeloi pikkutyyppiä hartaasti ja totesi, että sopusuhtainen kaveri tulossa. Toivotaan! Niin, ja ei oo tyyppi kiinnittynyt eikä kyllä mitään muutakaan merkkiä lähestyvästä synnytyksestä. Tilaakin on kuulemma vielä runsaasti kasvaa. Itken täällä sitten yksinäni katkeria kyyneliä, kun kaikki muut on synnyttäneet jo kuukautta aikaisemmin. :sad010

Miisa78: Mullakin verenpaineet hiljalleen nousussa, mutta pissassa ei mitään häikkää. Eikä mulla kyllä ole mitään kutinoita tai päänsärkyäkään, että erityisesti tarvis huolestua.

Hemoglobiini näytti muka alle sadan, mutta en usko, kun sain labratestissä reilu viikko sitten paljon korkeamman lukeman. Neuvolan mittarit näemmä näyttelee ihan omiaan. Varmaan mun turvokkikudosnesteet siellä vääristelee näitä numeroita.

Kokeilkaas ostaa oikeaa greippimehua (ainakin ennen valio valmisti) ja sekoittakaa siihen vettä.. Sillä ainakin ite sain nesteet liikkeelle :) Neuvolassa joskus kertoi tälläisen vinkin ;) Toki jos ei tykkää greipistä niin sit kantsii kokeilla vaikka ihan ananaksia, mansikoita, selleriä..
Itel oli esikoisesta mukavat 8kg nestettä!! :O Oli jotain kamalaa kesähelteellä.. Mut sitte se 8kg tipahtikin painoa ihan yhtäkkiä vähä jälkeen synnytyksen..

Ja sitä mehusekotusta saa ihan oikeasti juoda sen 1l -1.5l päivässä :) ja syy miks kantsii sekottaa sitä vettä on se, että mehu on muuten aika sokerista :) (ja mun rahapussi ei ainaka kestäis vetää sitä raakana purkkia päivässä :D päältä 2€ taitaa olla hinta?!

Hei, toi greippimehu onkin mulle jo tuttua kamaa yrityksen puolelta (luin jostain luotettavasta :wink lähteestä, että auttais raskautumiseen ja itseasiassa tärppäskin heti :grin) ja aloin itseasiassa kovasti tykkäämään ton mausta :). Harmi vaan, ettei sitä hampaiden takia saa kovasti litkiä.... Tattis vinkistä. Tää lähteekin tästä heti mehuostoksille! :)

Eilen oli rv 36+4 ja neuvolakäynti... Viimeks hehkutin sitä et on painoa tullut VAAN 70 g lisää ja nyt sitä oli tullut 2,7 kg :O siis WTF? :D tosin mun jalat on niin turvonneet limput jo et neuvolantäti kysyi et tunnenko vielä lattian kun kävelen... -.- Raskausmyrkytyksestä ei kyllä ole tietoakaan sillä verenpaine on ollut hyvä ja pissa on ollut puhdas koko ajan.

Tällä kertaa sitten kysyin tädiltä et pitääkö viime kerran kokoarvio paikkaansa et vauva painais nyt jo 3,5 kg. Totes siihen että hän veikkais että tällä hetkellä ihan vähän yli 3 kg. Mutta sanoi että vielä ehditään tehdä Tyksiin lähetä kokoarvioon jos haluan. Ehkä ens viikolla vois sitä sitten pyytää. Meinaan hirvittää ajatus että vaavi painais nyt jo 3,5 kg mitä se sitten kuukauden päästä painaa jos viihtyy pidempään masussa?? :O

Tosin neuvolantäti sanoi että vauva on edelleen laskeutunut alemmas sillä mun vatsa ei enään pingota kun makaan selälläni ja saman oon kyllä itekkin huomannut. Neukkutäti puhui myös siitä et jos synnyttämään lähden niin neuvolaan ei tartte soittaa ja ilmoittaa mitään että he saavat kyllä tiedon siitä. Mutta sitten kun kotiudun niin piti kuulemma sinne soittaa, jos ihan oikein muistan :D

Okei greippimehu. Kiitos vinkistä :) Greipin mausta en kyllä erityisemmin tykkää, mutta tuo varmaan hyvää vaihtelua veden "makuun".

Täälläkään ei kuulemma ole vauva kiinnittynyt, vaikka masu alhaalla roikkuukin, joten alkaa kyllä tulemaan tunne, että yli menee niin et paukkuu :( ..ja se vielä, että vauva on nyt jo yli kolme kiloa, jos laskee niin, että viikko sitten painoi 2,9 kiloa.,että sen puolesta voisin pyytää, että pallero saisi tulla, jos ei ens viikolla niin vaikka sitä seuraavana..:smiley-angelic001 Ehkäpä 27.11., joka oli edesmenneen pappani syntymäpäivä...no se oliskin ihmeiden sattuma :)

Ei kannata tosta kiinnittymisestä murehtia.. Neuvolassa juuri kertoi, että jotkut vauvat kiinnittyy vasta synnärille mentäessä :) Itelläkin vatsa aina "tipahtaa" eli siis varmaan vauva on kiinnittynyt pari päivää ennen synnytystä :)
Onneksi sinne mahaan ei ole kukaan jäänyt =)

Takaisin