Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ole kuullutkaan tosta Eevin mainitsemasta rv21 painoarviosta... Sithän täältä olis tulossa :eek:sellainen yli 4kg vauva, kääk!!! No, mäkin olin itse kyllä yli 4kg vaikka tulin 2vkoa etuajassa. En malta odottaa terkkarin lupaamaa synnytystapa-arvioaikaa...miksköhän se varaa sen vasta ensiviikon käynnin jälkeen? Tosiaan mä toivon, et vauva pysyis mahassa laskettuun aikaan asti, mut mun tuurilla se tulee etuajassa ja on silti joku jätti!
Täytyykin muistaa kysyy sit viel siit streptokokkijutusta...mitä mää tekisinkään ilman tätä palstaa. Olisin ihan pihalla :)

Juu en mäkään ennen kuin terkkari siitä kertoi :D (ok, eihän se välttämättä pidä paikkaansa, joten ei kantsi luoda mitää kauhukuvia etukäteen :D )

Mä kysyin sekä neuvolasta että Kättäriltä tosta streptokokkijutusta ja sitä ei täällä testata automaattisesti.

Mie kysyin kans tuosta streptikokki hommelista tänään neuvolassa ja ensi vuonna tulee vasta sillai että testataan kaikilta. Nykyisin vain jos on mahdollisia oireita tai jos aiemmissa raskauksissa on esiintynyt.
Tänään tosiaan neuvola jossa sain ajan viimeiseen lääkärin tarkastukseen kahden viikon päästä. Muuten vain rutiinin mukaiset tarkastukset ja höpinät. Ja sieltä ne sydän äänet kuului ja vauva edelleen raivotarjonnassa :)

Ai sitä ei siis viellä testatakkaan automaattisesti jokapaikassa :/ Siitä on jo aikaa kun ruvettiin ajamaan sitä asiaa eteenpäin että toi streptokokki tutkittais jokaiselta raskaanaolevalta, mutta viellä se ei siis ole saavuttanut kaikkia paikkoja.

Onkohan tuo sähköinen neuvolakortti muuten kuinka yleinen,onko kellään teistä sellaista? Olisi kiinnostavaa tietää kuinka sellainen käytännössä toimii ja mitäs jos ne tiedot hukkuukin johonkin bittiavaruuteen tai jotain :eek:

Mulla on se perinteinen neuvolakortti, sitten tietty potilastietojärjestelmään kirjataan samat tiedot ja synnäriä varten täytettiin viimeksi neuvolassa loppuun sellanen Ipana-järjestelmä, missä oli jotain tietoja liittyen raskauteen, synnytystoiveita yms. Eli ei varsinaisesti ole sähköistä neuvolakorttia mulla ainkaan...

Mä en ole kuullu koko sähkösestä kortista! :D hyi, kamalaa.. Ei täysin sähköiseksi! Eihän siinä ole enää mitään kivaa, kun ei voi ihastella ja hypistellä sitä korttia käsissä :D

Niin ne meinaa että jossain vaiheessa menis kokonaan sähköiseks :eek: Meillä on nyt neuvolassa testissä toi sähköinen neuvolakortti, itse sain valita että otanko normaalin vai sähköisen ja valitsin normaalin. Minkähän takia kaikki pitää sähköistää o_O Mielestäni nykyinen neuvolakortti toimii tosi hyvin, tiedot on aina helposti nähtävillä eikä ne voi vaan kadota jonnekkin kuin tuhka tuuleen.

Kannatan normaalia perinteistä neuvolakorttia :)

Tänään oli tosiaan neuvola lääkäri rv 34+6
Mun paineet alhaiset, mutta suht ok, paino ok 66,1 kg (+11,1kg) ja lekuri sanoi että hyvä ei ollenkaan liikaa, helpotti mua :) nousu olikin tasoittunut. Vauvalla taisi olla pieni kasvupyrähdys tuossa :)
Vauvan sykkeet hyvät ja liikkuu tosi paljon, vastaili lekurille koko ajan liikkeillä. RT edelleen ja laskeutunut jo hyvin lähtökuoppaan :) lääkäri tunsi pään tuolta alakautta.. Jänskää.. Kohdunkaula pehmeä ja 2cm, elikkäs synnytys lähenee.
Streptokokista ei myöskään tarvitse huolehtia, se olisi jo jotenkin huomattu pissa ym. Näytteillä..
Supistelut normaaleja, koska vauva liikkuu, niin kohtulihas supistelee myös sen vuoksi paljon.

Wau, nyt olen virallisesti mammiksella ja kohta vauva on sylissä :love7

Mulla olikin neuvolan lisäksi polikin jo eilen. Soitettiin aamulla, että voisinko tulla jo torstaina ja sehän passas hyvin. Polilla selvisi, että napero edelleen raivotarjonnassa (ollut varman kokoajan sittenkin), vaikka neuvolalääkärin mielestä poikittain :rolleyes: Pienokainen painoi eilen 2 kiloa 900 grammaa!! :) Ja kuulemma "sutjakka" vauva ja mahtuu tulemaan alakautta. Vilkasliikkeinen (vaikka täällä olen sitä välillä epäillyt) oli hän. Eli ei muutakun odottamaan :grin Kivuttomuus/oireettomuus jatkuu ja jatkuu....tässähän alkaa jo odottamaan, että jotain tuntuis :grin

Kuinka moni on käyny tossa kasvukontrollissa ja mikä teillä on ollut siinä painoarvio? O.o mua nimittäin vähä alkaa kauhistuttaa toi meijän piltin painoarvio! 34+3 se oli 1977g (ok, tiedän et se voi heittää) ..oon vaan lukenu netistä ja monella ollu tossa rv35 kohdalla (reippaasti) yli 2kg. Toki kaikki on muuten ok, että ehkä sitä ei pitäisi miettiä..

Eevi: En oo käynyt kasvukontrollissa, mutta mulla oli vauvan painoarvio oli 31+0 (suunnilleen noi viikot, en muista ihan tarkkoja päiviä tähän hätään) n. 1830g, että siihen nähden kuulostaa tietty aika pieneltä (tai mun vauva jättimäiseltä), mutta kuten sanottu, toihan on vain arvio. Työkaverin lapsi arvioitiin vajaata viikkoa ennen synnytystä kokonaisen kilon keveämmäksi kuin mitä todellisuudessa sitten oli, että ei tosiaankaan kannata sataprosenttisesti noihin arvioihin luottaa. :eek: Oli onneksi suunniteltu sektio joka tapauksessa, niin hänen ei tarvinnut viiskiloista jättiläispalloa puskea jalkovälistä. Ja jos siellä tosiaan sanottiin, että kaikki näyttää muuten olevan ok, niin en lähtisi vielä hirveästi panikoimaan.

Täälläkin muuten ihan pahvinen neuvolakortti, ei sentään niin edistyksellisiä vielä olla, vaikka streptokokkinäyte otetaankin. Noi Ipana-jutut sen sijaan kuulosti tutuilta.

-Eevi-: Meille on tulossa iso vauva ja meillä painoarvio oli 2 viikkoa sitten rv34+2 melkein 3 kg. Tarkalleen 2869gr.
Mulle ovat mahdollisesti suunnittelemassa siis käynnistystä viikolle 38, mikäli vauva jatkaa kasvuaan samaan tahtiin.
Mutta ei kai siitä koosta tarvitse huolestua jos muuten näyttäis olevan kaikki hyvin :)

Toisen kokoarvio ultran piti olla 22.11, mutta aikaistettiin 18 päivälle. Aika jännää, sillä siihen ei ole enään kun puoltoista viikkoa ja jos lääkäri päätyy käynnistykseen, niin sekin saatetaan tehdä jo heti parin päivän päästä :)
voi siis olla että synnytys olis edessä jo kahden viikon päästä! XD

Niin ja lisäyksenä vielä, että kun olen käynyt tuolla kokoarviossa kerran ja sitten toissapäivänä samasta asiasta pelkopolilla juttelemassa, niin kummassakin automaattisesti olettivat että haluan sektion.
Olivat kaivaneet jo paperit valmiiksi, missä selostetaan enemmän sektiosta, jotta voisin tutustua niihin.

En tiennyt, että sektion saaminen voi olla noin "helppoa" ja että sitä oikein yksi kätilö ja yksi lääkäri ehdotti mulle..
Sanoin sitten vaan, että tottakai haluan mielummin yrittää alakautta, mistä he titetysti olivat positiivisesti yllättyneitä :)

Olin tehnyt ihan selväksi että tulen sinne juttelemaan vauvan isosta koosta ja että se on ihan tavanomaista meidän suvussa että tulee isoja vauvoja ja sinnittelevät usein vielä pari viikkoa ylikin :S

Hui kun kuulostaa jännältä! =) kyllä toi sf-käyrä vetää pari viikkoa pienempänä kuin aikaisemmista, mutta en mä jaksa uskoo et sieltä alle 3kg tulee :D (myös vajaa pari viikkoa pienemmäksi antoi niiden laitteet.)
Hyvä että jossain leikkaus myönnetään helpolla! =) Täälä tuttu taisteli sektion puolesta pitkään, vaikka esikoista oli pusannut 4pv ja päätynyt hätäsektioon..

Meillä ei oo sähkösestä versiosta puhuttukaan eli pahvinen käytössä. Meillä otetaan automaattisesti se streptokokkinäyte synnytystapa-arvion yhteydessä.

Itsellä tuo arvio onkin jo ensi viikolla, HUI!! Pelottaa, että minkälaisen kokoarvion sieltä saa. :confused:
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin :) Ja pitihän sen pienen mönkijän potkasta tuttuun tapaan doppleriin :)

Mitenköhän toi sähköinen toimii jos sattuukin synnyttämään jossain muualla kuin missä on suunniteltu..? Siis jos synnytys käynnistyykin jossain kotipaikkakunnan ulkopuolella silleen ettei ehdi "omaan sairaalaan" synnyttämään, niin luulis että pahvikorttia voi pitää mukana mutta bittikortti on sitten siellä jossain ja yllätystilanteessa pitää mennä ihan ummikkona siellä toisessa paikassa..

Se on varmaan sellainen mihin annetaan lupa, että kaikissa potilastietojärjestelmissä se nähdään.. Tai sitten jos menet toiseen sairaalaan niin annat sielä luvan heidän nähdä sun tietosi.. Paha sanoa :D Kylhän ne nytkin koneelle kirjataan ja tuskin kaikki on omaan sairaalaan päässyt synnyttämään :) ..hmm, täytyykin lisätä tuo sairaalakassi ketjuun :D

Takaisin