Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ollu niin päin, että neuvolalääkärin tutkimukset ei oo sattuneet (kanssa tk lääkäri), se oli paljon helläkätisempi.. mut gynekologit koittaneet paljon "rohkeemmin" ja varsinkin alakautta ultrauksen jälkeen on jääny paikat jomotteleen.. mutta varmaan ne aika paljon herkemmin muutenki jomottaa raskauden aikana ku on verenkierto runsaampaa ym, saattaa peitonheilutuksenki jälkeen jäädä jotain ihmeellistä jomotusta mitä ei normaalisti oo.

Mulla siis sf mitta, siinä se ei vielä itessään merkkaa mitään "millä käyrällä" se menee vaan tärkee olis just että se lisääntyy tasasesti "omaa käyräänsä" myöten.

Muokattu viimeksi:
Kiitos Aeria tuosta sf-mitta selvennyksestä. Nyt ärsyttää entistä enemmän, että mulla sitä alettiin mittaamaan vasta rv:lla 29 (hieman epäpätevän oloinen neuvolalääkäri) ja rv:lla 33 (neuvolantäti). Nyt on siis vasta kaksi saman neuvolatädin mittausta olemassa...

Mulla neuvolatäti unohti kerran mitata sf-mitan :D ja edelliselläkin kerralla sain häntä asiasta muistuttaa :D

Ärrrg! Täälä taas kerran pikkunen haluaa olla pieni ja rv 33+4 sf 27,5cm >:| sentti tullut kahdessa viikossa lisää (ollut pää alaspäin jo pitkään, joten asennolla ei vaikutusta.) ensiviikolla lähete ultraan jos ei lähe nousemaan tarpeeksi.. Kaikki muuten kunnossa ja potkii, joten ei sinänsä hätää.. Painoa oli tullu jopa vajaa 100g/vk joten jotain positiivista sentäs! (Viimeksi olikin tullu reilu kilo, joten pienempi luku olkoon suotu.) :D Lääkäri kävi kattomassa ja sanoi että saan kyllä lähetteen heti jos haluan, mutta sanoin odottavani viikon. Olis ehkä pitäny ottaa vaan se lähete heti, ettei olis tarvinu sitä miettiä..

Neuvolassa rv 33+1 oli hemoglobiini tehnyt taas mukavan pudotuksen. Viimeksi oli huikeasti 112, nyt taas tutuksi tullut 101. Täytyy kuulemma käydä vielä labrassa mittauttamassa se, että saadaan tarkka tieto. Painosta ei onneksi sanottu mitään, mutta sitähän on nyt tullut kilotolkulla lisää, kun en pysty liikkumaan yhtään (Eevi, mä oon niin kateellinen!). Ei ilmeisesti saisi syödä kuin porkkanaa ja raejuustoa. Kohta paukkuu nimittäin uudet kymmenluvut jo toistamiseen tämän raskauden aikana. SF-mitta oli 29 cm. Ihan tasaisesti vetelee ylä- ja keskikäyrän puolivälissä. Terkkarilla oli taas vaikeuksia mitata sitä, kun vempula heiluttaaa aina pyllyään puolelta toiselle eikä pysy paikoillaan yhtään. :bootyshake

Mininen, älä huoli. Mul tuli ekassa raskaudessa 33kg :D (tosin painoinkin 5kg normaalia vähemmän) ja tokassa 17kg ja kummastakin palauduin entiselleni.. Kyllä itelkin kaikki mikä on vähääkään rasvaista tai makeaa tarttuu samantien reisiin ja pakaroihin >:| Nyt 33+5 ja 10kg tullu, joten kyllä tässä sen 17kg saa helposti viel kasaan :D Ite kun viel oon sellain herkkusuu et voisin syödä vaik joka ilta jätskiä! :D Mut oon koittanu pitää herkuttelut vain viikonlopuisssa :D (vähä vaihtelevin menestyksin.) Siinä ehkä syy miks välil tulee yli kilo/vk ja välil taas vähemmän :)
Mä soitin nyt kuitenkin sen lähetteen sinne ultraan! ..Tuntuu et asia jäi vähä liikaa pyörimään mieleen. Ekassa ultrassa la muuttui 4pv myöhäsemmäksi ja tokassa ultrassa oli 2pv pienempi (sanoi olevan yksilöllistä kasvua.) Nyt mun sf-mitta on sama kuin keskimmäistä odottaessa oli kaksi viikkoa aikaisemmin..
Ehkä mä oon vaan hermoherkkä, kun edellinen raskaus olikin downin syndrooma sikiö ja se keskeytettiin.. Nyt kaikki pieni tuntuu kovinkin suurelta :D

Tänään rv 32+2 käyty neuvolassa. Paino on noussut hirveesti taas, tiedä sitten että mistä se johtuu kun syömistapoja en ole muuttanut ja liikuntaakin olen lisännyt,turvotus tosin on nyt huippuluokkaa. Verensokeri ja verenpainekotiseurannassa kaikki arvot erittäin hyviä, ja tällä kertaa myös neuvolassa mitattu verenpaine oli hyvä. Itsellä onkin pienoinen anemia päällä sillä hemppa oli vaan 82 :eek: Rautakuurin aloitin pariviikkoa sitten mutta annostus on ollut liian pieni,nyt siis kokeiluun maksimiannostus joka toivottavasti nostaa hemppaa tai ei hyvä heilu.
Tällä kertaa oli opiskelija tekemässä kaikki mittaukset sun muut ja ihmettelen kyllä sitä että myös se hyvinvointi/parisuhdekysely juttu käytiin tämän opiskelijan kanssa läpi eikä tutun vaki terkan :confused: Onneksi oli mukava ja läksynsä lukeneen oloinen opiskelija. Poika teki kyllä opiskelijalle vaativat olosuhteet sydänäänten kuuntelussa,karkuun kiemurteli pitkän aikaa ja potki doppleria kohti niin että koko maha pomppi laughing7 Syke kyllä kuului liikkumisesta huolimatta ja lopulta löytyi hyvä asento jossa maltettiin olla paikallaan ja saatiin kuunnella kovaa laukkaa pitkän aikaa :)

Oho, Mamin hemppa on kyllä todella matala :eek:. Mua kerran sairaalassa "uhkasivat" verensiirrolla kun hemppa oli alle 80 leikkauksen jälkeen. Toivottavasti sulla rauta auttaa - mä oon syöny nyt viis (vai kuus) viikkoa kahta eri valmistetta ilman mitään vaikutusta hemppaan :mad:.

Hui, 80 on kyllä tosi matala! Mä oon testannut kolmea eri rautavalmistetta jo juhannuksesta lähtien, kun hemppa on lähes raskauden alusta hengaillut 100 tuntumassa. Normaalisti (ei-raskaana) se on kuitenkin sentään ollut jotain 130. En tiedä sitten, kuinka matala olisi ilman rautalisiä. Otan pari kertaa päivässä C-vitamiinitabletin kanssa tyhjään mahaan, kun mulla ei onneksi aiheuta mitään sivuoireita. Äiti on aikoinaan kärsinyt samasta vaivasta ja sanoikin, että synnytyksen jälkeen meinannut pysyä tolpillaan ja pyörtyili, kun hemppa putosi tietysti vielä alemmas. Sai sitten hoidoksi siihen jotain rautapiikkejä aikanaan.

LittleMyy: Vieläkö käytät närästyslääkkeitä? Mulle sanottiin, että ne yleensä huonontavat raudan imeytymistä eli kannattaa rauta ja närälääkkeet ottaa mahdollisimman eri aikoihin.

Ihmeellinen on kyllä tämä ihmiskeho, monilla ei raskausaikana vaan imeydy rauta vaikka mitä pillereitä popsisi ja toiset taas pärjää samalla rautamäärällä kun ennen raskautta. Toivottavasti nyt ei mene siihen pisteeseen että jouduttaisiin verensiirtoon. Ainiin,tuli myös lähetteet streptokokin testaukseen ja verivasta-aine testiin,toivottavasti kummatkin on negatiiviset. Jokos muut ovat saaneet lähetteen tai käyneet tuolla streptokokki testissä? Rv 35-37 pitää käydä tuolla streptokokissa.

Muokattu viimeksi:
Mininen ja muutkin, mitä rautavalmiste merkkejä ootte käyttäny? Ja onko ne ollu teidän mielestä toimivia ja vatsaystävällisiä? Itseäni hirvittää erityisesti juuri se että synnytyksen jälkeen tai sen aikana menee niin heikkoon happeen raudanpuutteen ja veren"hukan*" takia. Taysissa kun on sellanen hoida itse menetelmä että ne ei paljoo auttele vaikka ei tolpillaan pysyis.

Juu, mullakin on nyt käytössä tuo Retafer 100mg kaksi kertaa päivässä. Se ei kylläkään sovi kaikille, kun aiheuttaa ilmeisesti mahavaivoja monille. Lisäksi olen kokeillut Miisan mainitsemaa Obsidania ja Iron Vital F -nimistä liuosta. Taidan tuota Iron Vitalia hakea taas Apteekista, vaikka se kaamealta maistuukin, mutta sen ja Retaferin yhdistelmä on saanut aikaan tuon raskausajan korkeimman hemppatuloksen (112). Nyt pelkällä Retaferilla taas tiputtu sadan tuntumaan. Maltofer-nimiset tipat olisivat neuvolantädin mukaan parhaiten siedettyjä mahan kannalta, mutta itse en ole testannut, kun ei ole ollut tarvetta.

Kiitos paljon kun olette jaksaneet vastailla! :) Miisa teilläkö saa neuvolan puolesta rautatabletit? Joskus se on ollut yleistä että neuvolastaa saa rautabletit mutta nykyään ei taida monessakaan paikassa saada kun kaikesta säästetään.

Hei semmonen huomio vielä, jotka lisärautaa purkista otatte, ettehän ota rautaa samaan aikaan maitotuotteiden kanssa? Maitokin heikentää raudan imeytymistä. Tuli vaan mieleen :) Täällä poksuu viikot taas, 35 täynnä jo! Hurjaa :)

Mulla neuvolatäti sanoi että mun ei oo enää pakko syödä rautaa ellen halua kun hemppa oli viimeks jotain 115 luokkaa... Sanoin vaan että kun se ei mulle aiheuta vatsavaivoja ollenkaan niin turhaan jättäisin sen pois, syön siis opsidania. Syön myös raskaus ja imetys- multitabsia ja sekin sisältää hieman rautaa ja kaikkia muitakin tarkeitä ravintolisiä:)

Mulla ollut rautalisänä rv22 alkaen Retafer 50mg, jonka sain neuvolasta ja sitten olen ottanut samaa, mutta 100mg myös (verenluovutuksesta joskus saatu)...tosin en ole otanut noita mitenkään säännöllisesti edes joka päivä. Hemppa on ollut lähtötilanteessa 144 ja alimmillaan 119, viimeksi oli 131, joten tänään ei edes mitattu.
Ja siis tosiaan tänään neuvolakäynti rv34+3, paino 69,1kg (430g/vko) eli vielä puuttu 200g kymmenestä kilosta...mä olen ajatellut, että sellaset 12-15kg vois hyvinkin olla loppupaino, mutta neuvolatädin mukaan jää 12kg. Sf-mitta 31cm, sydänäänet 140-150. Kovasti oli neuvolantäti sitä mieltä, että mulla on niin napakka paketti tossa mahan seudulla, että toden näköisesti vauva tulee viikolla 39 jo ulos, kun käy paikat ahtaaksi. Parin viikon päästä katsotaan vielä tarvetta synnytystapa-arvioon...täällä siis ei ole sitä normaalisti, mutta kuulemma olis hyvä mun tapauksessa tehdä...
Flunssa alkaa hellittää ja kun ei kerran enää niin kamalasti yskitä, niin kohtukaan ei ole koko ajan kovana (eikä lirahda pissaakaan niin helposti housuihin :grin Itse asiassa mulla alkaa olla ihan mainio olo...varsinkin kun tänään viimeinen virallinen työpäivä (=saikkupäivä) ja maanantaina alkaa siis äippäloma!!!

Mininen: Losecit on loppu, Rennietä otan yötä vasten ja yöllä. Raudan oon koittanu ottaa iltapäivällä, joten ei kait pitäis häiritä. Oon ottanu samaan aikaan aina c-vitamiiniäkin imeytymistä tehostamaan. Mut ei taida auttaa mikään. En oo tähän ikään vielä koskaan joutunu noita rautavalmisteita syömään niin ei oo oikeen kokemusta niistäkään.

Mami: Siis mitä, häh?! Mikä streptokokki -testi?! Mä oo kuullukaan koko asiasta :eek:

Mä oon juonu sitä Salus Floradix Kräuterblutsaftia (luontaistuotekaupasta) sekä jotain kilpailevaa (nimi ei muistu päähän millään - myös luontaistuotekaupasta). Sit kokeilin Obsidania ja nyt on Maltofer (ensin tipat ja nyt tabletti). Noista luontaistuotekaupan "mehuista" ei tullu vatsavaivoja, mutta oksennus kylläkin kun maistu niin pahalle mun mielestä (tosin oksennan kyllä muutenkin :rolleyes:). Noista apteekin tuotteista saan tosiaan kamalia vatsavaivoja vaikka näiden kaikkien pitäisi olla hyvin siedettyjä. Ja meillä ei neuvolasta saa yhtään mitään :p

Nyytikin neuvolakäynti kuulostai tosi hyvälle - aika rohkea veikkaus neuvolantädiltä synnytyksestä tosin :grin. Mullakin on muuten maanantaina eka äippälomapäivä :dance011

LittleMyy: Nykyään pitäis kaikille tehdä toi streptokokkibakteerin määrittäminen raskausaikana. Näytteellä on siis tarkoitus selvittää että onko emättimessä streptokokkibakteeri, jos on niin se voi lisätä vastasyntyneen vakavan infektion riskiä. Jos testi on positiivinen eli streptokokkibakteeri löytyy, niin silloin äidille tiputetaan suoneen antibiootti mahdollisimman pian sairaalaan mentäessä synnytyksen alettua. Jos taas antibioottia ei ehditä tiputtaa ennen vauvan syntymää ja vauva saa infektion, niin vauva saa antibioottihoidon mutta se tarkoittaa sitten tietysti sitä että sairaalassa olo venyy ja vauva joutuu tarkkailuun.

Takaisin