Neuvolakuulumiset

Tänään neuvolantäti sanoi itse ääneen, että on kovin kokematon ja siksi ei osannut vastata kysymyksiini. Että näin, ens viikolla tapaamme viimeisen kerran, jos vauva ei ole syntynyt siihen mennessä. Sitten vaihtuu neuvola muuton yhteydessä.
 
Toisessa raskaudessa mun sf-mitta oli todella paha siis en viitsi edes kaivella sitä lukemaa ylös.
Olo oli kuitenkin närästystä lukuunottamatta ihan hyvä, mutta silti mut passitettiin ylimääräiseen ultraan viimeisillä viikoilla, jos vaikka siellä olisikin sitä vettä liikaa.
Eli Taysiin asti mentiin ja ihan turhaan, ku vettä oli normaalisti ja vauva oli syntyessään 3610g..
Ja mun neuvolatäti ei ikinä arvioi vauvan painoa, eikä sen koommin vettäkään.. Tunnustelee vaan miten päin mahassa ollaan, mutta senkin joudun itse aina selittämään...
 
Mistä sen tietää koska sitä vettä lurahtaa tai tiputtaa? Mulla ainakin saattaa tulla valkovuotoa tosi paljon kerralla ja on ihan nestemäistä. :confused004 Eilen olis kyllä housut ollu koko ajan ihan märät ilman pikkuhousunsuojaa, mut en mä jotenkin ymmärrä mistä tietää koska se on sitä lapsivettä ja millon ei.
 
Kun mulla lähti edellisessä synnytyksessä vedet, niin sitä tuli oikein kunnolla, vaikka synnärillä ultrassa näkyi vettä oikein reilusti eli siellä tuli olo uskoiko ne edes, että multa oli sitä tullut olohuoneen lattialle oikein kunnolla o_O
Ei epäilystäkään, että olisi ollut pissaa tai jotain muuta ja olen ymmärtänyt, että ne lorahduksetkin ovat ihan kunnon määriä eli en usko, että ihan mistään pienen pienistä tiposta on kyse...??
 
Kyllähän sitä vettä voi myös tulla ihan tihkutellen. Mutta eikös se lapsivesi yleensä ole vaaleanpunertavaa? Ja ilmeisesti tuoksahtaa makealta, jos en nyt ihan väärin muista kuulleeni/lukeneeni. Joillain ph-liuskoillahan sen voisi testata, kun tosiaan lapsiveden ph on erilainen kuin valkovuodon. Mutta valkovuotoakin voi lorahtaa aikamoisia määriä kerralla. Itse en ole lapsivettä nähnyt, kun viimeksi vedet meni salissa, kun kalvot puhkaistiin. Ja silloin se oli vihertävää, koska vauva oli tehnyt kakat sinne. En sitä siis itse nähnyt, mutta toki kertoivat ja lukeehan se synnytyskertomuksessa.

Mutta jos sitä lapsivettä tulee enemmän kerralla, niin kyllä sen lorahduksen varmasti huomaa. Tai ainakin tulee oikeasti siis epäilleeksi, että olikohan lapsivettä. Sitä tihkumista nyt ei varmasti tunne.

Itsestä tuntuu kyllä ainakin, että oma hikikin haisee nyt makealta, joten yritäpä mitään pikkuhousujakaan nuuhkia. :laughing002 HIrveästi en kyllä siis hikoile, mutta yölläkin, jos tulee pikkuisenkaan nihkeä olo, niin aika makea haju on. Ei kyllä normaalisti ihan siltä haise, jos hikoaa.
 
Mahtoiko eilen olla viimeinen neuvola? (39+0) x) Tuleva isäkin pääsi vihdoin mukaan, kun aina on ollut töissä. Kaikki vaikutti olevan ok, mutta ei mitään tietoa, oisko synnytys yhtään sen lähempänä... Sf-mitta oli kasvanu 2cm viikossa. Seuraava neuvola-aika varattiin laskettuun aikaan 22.8. Jännäääää :Heartred
 
Toivotaan IceCream ettet enää joudu.
 
Ja vois ajatella, jos sitä lapsvettä lirahtelee niin ettei ite huomaan, niin kyllä se synnytys käynnistyy jossain vaiheessa, eli ei muuta tilannetta, huomaa asian tai ei... siihen ite tuudittaudun. Sen verran epäselvää toi värkin vuotaminen :laughing021
 
Mulla lapsivesi oli kirkasta eikä tuoksunu millekään. Mulla ei älyttömiä määriä vettä tullu kerralla ehkä noin desin verran hulahti aluksi. Ei edes sänky kastunu :) Sitten sitä valui pikku hiljaa. Side riitti hyvin suojaksi. Mut mun sisko ei huomannu ollenkaan vesien menoa, oli pikku hiljaa tiputellu yön aikana ja sisko oli rampannu vessassa sillon.. Mä jännitin kans että huomaanko jos vedey menee ja onneks sitä vähän hulahti aluksi.
 
Mulla myös lapsivesi kirkasta ja kyllä sitä tiputteli sen verran paljon tasaseen tahtiin että ei sitä muuksi vuodoksi olisi voinut luulla. Mulla ei siis myöskään tullut "kertarysäykellä" ja lääkärikin sanoi että kalvot olivat lapsen pään kohdalta ehjät vielä seuraavana päivänäkin eli oli reikä kalvoissa jossain ylempänä.
 
Sai oikein selata tämän neuvolakuulumisen, ku on, niin paljon aikaa, ku joku on kirjoitellut.

Tänään neuvolassa käyty rv 40+4.
Turvotus -
Paineet 117/67
Pissa puhdas
Sf-mitta 35cm
Ja sykettä etsittiin taas, vaikka kuinka ja kauan ja täti sanoi, että heti, kun lastenneuvolatäti tulee, niin ihan sata varmasti kuuluu, niinku kahdella aiemmalla kerralla ja niin tapahtui eli syke +135

Ja oli sitten viimeinen neuvola.. Sauraavan kerran sitten sinne yliaikajutskeliin, kun nyt lähetteen saavat ja soittavat tai kirjeen laittavat.. :signs017
 
Täällä oltu kans tänään neuvolassa, rv 39+2.

Pissa puhdas.
Verenpaine 138/77.
Painoo tullu kaikkiaan nyt tasan 8kg.
Sf-mitta 36cm.
Hemppaa ei katottu.
Vauvan syke hyvä.

Viikon päähän varattiin taas aika. Jos sinne joutuu vielä meneen, niin sillon laitetaan lähetettä äitipolille, että laskettu on ohitettu.
 
Täällä oli tänään viimeinen neuvola, hui! Tänään 38+2, ja ensi ma sovittu sektio.

Ei kummempia: ei hepatoosia, syke tasainen +130, sf vain 133,5 eli peräti 5 cm vähemmän kuin esikoisesta.

Oma paino oli kuitenkin kivunnut 59,8:aan, jee!!! Kyllä hymyilin kuin Naantalin aurinko. Lisäkilo viime keskiviikkoon nähden oli varmastikin siitä, kun olin just tankannut ruokaa ja vettä, kun taas viimeksi olin vaa'alla maha nälästä kuristen. Eli en ihan päässyt esikoisen 61 kiloon, mutta melkein tein sen!

Uusi aika sovittiin 3.9. nyytin kanssa, jos kaikki menee hyvin :)
 
No nii neuvolas taas käyty... Pissa ok, painoakin oli tippunut 1800g ja sf 33 cm (laskenu kahella sentillä viime viikosta)

Kerroin myös rytmihäiriöistä jotka esiintyvät harkka supistuksien aikaan käskettiin lähtee tarpeeks ajois synnärille jos niitä ilmenee vielä oikeiden supistuksien aikaan..

Varattiin taas ens viikolle aikaa jos enää sillo ees tarvii näin epäili täti terkkarilla..
 
nappo onko sulla ollut aiemmin ongelmaa verenpaineen tai sykkeen kanssa? Mulla viimesin neuvolalääkäri otti ekg:n sydämen sivuäänen takia, ja välillä tosiaan pumppu hakkaa pitkälti yli sataa vaikka en tekisi yhtikäs mitään. Heräsi mielenkiinto että onko sinulle asiasta infottu enempi? Itse en ole saanut edes vastauksia tuosta ekg:stä.
 
Tänään oli taas neuvola ja rv 39+6.

Pissa puhdas.
Hemoglobiini 132
RR 133/76
Sf-mitta oli sama, kun viime viikolla 32,5
Vauvan syke hyvä/rauhallinen.
Ja mikä parasta, paino ei ollut noussut yhtään viime kerrasta! :thumright

Varas uuden ajan ens tiistaille ja jos sitten ei oo vielä syntynyt, niin yliaikaiskontrolliin laittaa lähetteen. Sano kyllä, että näiden mun selkä- ja reisisärkyjen ansioista vois olla lähtö lähellä. Tiedä tuota ny sitte... :think005
 
Känkkis mulla on aina ollu alhanen verenpaine mut noi rytmihäiriöt on uutta tässä kropassa.
Otin sen puheeksi koska eilinen oli yhtä tuskaa.. Neuvolatäti soitti mulle tossa hetki sitten että otti asiasta selvää soittamalla synnärille.. Siel sanottiin et jos rytmihäiriöt ei ota loppuakseen harkka supistuksen jälkeen niin täytyy mennä ottaa käyrää tk:ssa mut jos ne loppuu supistuksen loputtua niin ei hätää ja jos tosiaan h-hetkellä rytmihäiriöit jatkuu niiden oikeiden suppareiden kans niin si pitää lähtee mahd nopeesti synnärille et kaikki sujuu hyvin..
Synnäriltä sanottiin et nyt tänä syksynä on harvinaisen paljon raskaana olevia joilla on samanlaisia rytmihäiriöitä kun mulla..
 
Neuvola takana rv40+3 :angry

Verenpaineet 102/76 eli samanlaiset ku alkuraskaudessa. Tosin tasasena ne on pysyny koko raskauden ajan mut paril viimekerral yläpaine on ollu "nousussa" eli 110 ja 111. Painoa tullu +500g. Eli kauhul odotan et jos viel viikon päästä joutuu neuvolaan yhes kasas ni sit varmaa menee 90kg rikki :smiley-angry017 .

Mun SF-mitta on niin mystinen tapaus :happy090 Kaks edellistä kertaa se oli 35cm ja nyt pompsahtanu 37cm:n. Silti vauva ollu joka kerta edelliskertaa alempana. Mietittii et onkohaa mun pikkulantio niin leveä, et vauvan pää aina heiluu vaik kuin ois painuksis lantioo. Esikkokaa ei ilmeisesti koskaa ollu varsinaisesti kiinnittyny. Ja esikon aikanaki tapahtu tollanen pompsahdus SF-mitan kans. Silloin se oli ollu useemman viikon 34cm ja vikalla käynnillä 36cm. :confused004

Varattiin vielä ensviikolleki aika 28.8 ja silloin olis 41+3 sit siel soitellaa yliaikaiskontrollii aikaa jos sinne viel mennää.
 
Känkkis ja nappo
Mulle todettiin vuosi sitten supraventikulaarinen takykardia. Sillon, vaikka ei tee mitään mulla voi yks kaks syke pompata 160..
Pelästyin ihan sikana, kun valvoin yön kamalassa tykytyksessä ja mut laitettiinkin mittauksiin, ku ne hoitsut olivat ihan ymmällä. Mittauksen jälkeen, kun menin nuorelle lääkärille, joka osasi heti sanoa mistä on kyse..
Sen jälkeen kohtauksia tuli aika ajoin eli olin ihan paniikissa, kun tulin raskaaksi, että mitä syke tekee..
No ekassa neuvolassa varoitin heti tätiä, että nyt on syke pilvissä, eikä se uskonut mun höpötyksiä ja meinasi laittaa sydänpolille.
Sitten kun kysyin neuvolalääkäriltä, niin se sanoi, että ei sellaiseen, ku hänenkin ohjaajalla se nousi aina jännityksestä 200 ja laski sitten, kun esim laskettelurinne tultiin alas..
Sen jälkeen mulla ei ole ollut yhtään kohtausta eli raskaus ja ruokavalion säännöllisyys muutti asiat. Siis kiinnostaisi kauheasti onko täällä kanssasisaria, kun en tunne ketään muuta, vaikka on kuulemma todella yleinen vaiva nuorilla naisilla o_O
 
Takaisin
Top