Neuvolakuulumiset

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ensimmäinen aika neuvolaan varattuna ja se on vasta 5.2. Toivottavasti kaikki menee hyvin sinne saakka :) Eipä se tosin siitä neuvolasta parane miten menee. Puhelimitse tuli kuitenkin nyt kaikki tiedot päivitettyä. Syynä tähän myöhäiseen aikaan on koulutus joka pitää minut kolmisen viikkoa poissa pelipaikalta, jos siis toteutuu. Ennen neuvolaa pitää mennä vielä verikokeille ja lähete NT-ultraankin taitaa saapua jo ennen sitä.
 
Meillä on eka neuvola 14.1 eli viikon päästä, viikkoja silloin 9+4. Viikoilla 7+4 käytiin varhaisultrassa ja la olis toinen mikäli en sitä nyt peru, sillon viikkoja 9+2. Varasin siis Mehiläiseen ekaksi ultran mutta saatiin se vasta noin myöhäksi joten kysyin Felicitaksesta ja päästiin paljon aikaisemmin sinne. Nyt sitten arvon että onko se lauantain toinen ultra vaan rahan haaskausta kun se nt-ultra on kuitenkin aika pian eikä ole ollut ainakaan vielä sen suurempia kipuja tai mitään vuotoja.
 
Täällä eka neuvola ens viikon keskiviikkona 16.1.. Viikkoja tuolloin 8+4.
Nt-ultra helmikuun 11pv, sillon viikot 12+3, eli sinnekin on vielä aikaa..
Jotenkin tuntuu, että aika menee hirveen hitaasti.. Tai sitte oon tosi malttamaton :D
 
Täällä ensimmäisessä neuvolassa jo oltu, mutta sekin oli enempi vain lappusten täyttämistä. Oli siis jo 28.12. ja nyt vain odottelen kutsua nt-ultraan. :)
 
Varasin tänään neuvola-ajan ja se on vasta 24.1. Olen ihan hurjan malttamaton. Kuunnellaanko ekassa neuvolassa sydänääniä? Tai onko se yleistä, kun joiltakin on kuullut sellaista huhua. Olis kiva tietää, että onhan siellä varmasti jotakin elollista. Nyt on vasta 6+3, neuvolan aikaan 8+6, toivottavasti kaikki menee hyvin sinne asti ja siitä eteenpäinkin. :)
 
Elli-rouva: Mulle sanottiin ensimmäisessä raskaudessa, että neuvolassa saadaan sydänäänet kuuluviin vasta rv 11-12 aikoihin.. Ei haluta saada äidille lisää huolenaiheta, jos ei kuulukkaan kun aikasemmin yritetään kuunnella.. Mutta on varmasti myös neuvoloissa eri tavat.. :)
 
Se eka neuvolakäynti on oikeastaan vain papereiden täyttelyä ja erilaisia kyselyitä ym. Paino, verenpaine ja jotakin sellaista. Tosiaan saattaa tulla aika hölmö olo että tässäkö tämä nyt oli kun sieltä lähtee pois. Sydänääniä saattaa tosiaan kokeilla jos on ainakin siellä 10rv paikkeilla, mutta harvoin taitavat tosiaan kun se kuuluminen on niin epävarmaa siinä vaiheessa vielä.
 
Mulla taidettiin esikoista odottaessa kuunnella sydänäänet siinä rv 13 tietämillä.. Ja ihan hyvä systeemikin tollanen, ettei tosiaan aiheuteta odottavalle äidille turhia huolia :)
 
Höh. Noh, odottavan aika on pitkä, joten pitää kai vaan yrittää ajatella ihan muita asioita.
 
Täällä oli tänään ensimmäinen neuvola. Ei onneksi mennyt diipadaapaillessa sitä 1,5 tuntia, joka siihen oli varattu, kun kuitenkin toinen lapsi tulossa. Otettiin nämä perusmittaukset: paino, verenpaine, hb. Ja tietysti pissanäyte piti antaa. Paino ehkä vähän laskenut verrattuna painoon ennen raskautta, kun ainakin oletan, että se oli silloin n. 54 kiloa tai vähän päällekin. Nyt 53,65 kg. Muttei sinänsä mikään ihme, näillä "öllötyksillä". Hemoglobiini oli 151, pissanäyte puhdas. Ei tuo hb yleensä ihan noin korkea ole ollut, siinä 140 kieppeillä yleensä. Mutta onpahan ainakin vielä kunnossa. Täällä päin nähtävästi sitten ekalla neuvolakäynnillä ultrataan, joten pääsin ekaa kertaa kurkistamaan pikkuista. Kyllä se hymyn huulille nostatti vielä kotiin tultuakin, kun näki monitorilla pienen "toukan" ja sydänkin sillä sykki. :) Ei tarkemmin mitattu, kunhan katsoi, että pieni löytyy sieltä, mistä pitää, ja vastaako edes suunnilleen viikkoja. Ja siihen malliin oli kehittynyt, että 8+-viikoilla tosiaan mennään, joten lasketun ajan pitäisi ihan oikeasti olla puolenkuun tienoilla. Mutta odotan silti vielä sitä nt-ultraa, jos sitten sen tickerinkin laittaa. :D Pysyy edes jotenkin kärryillä siitä, missä mennään. ;)

Toivottavasti muillakin on mukava ensimmäinen neuvolakäynti! Osallahan se on vielä edessä. :)
 
Mulla oli eka neuvola eilen, rv 8+6 (ticker laahaakin perässä kun viikot muuttuivat ultrassa). Taisin onnistua äimistyttämään terveydenhoitajan aika perusteellisesti ottamalla esiin kolmikon ultrakuvat! :D 

Täyteltiin lippuja ja lappuja, tsekattiin paino, mitattiin verenpaine ja hemoglobiini ja katsottiin pissasta valkuaiset ja sokerit. Muuten kaikki oli täysin ok mutta sokerit olivat jostain syystä koholla ja se tarkoittaa sitten sokerirasitustestiä jo helmikuun alussa. 
 
Mullakin eilen eka neuvola. Hirmu kasa lippuja ja lappuja mukaan ja verikokeisiin mentävä ja pissanäytettä vietävä. Perus hommeleita.
Käytiin aikaisemmat synnytykset läpi ja paino sekä verenpaine mitattiin.
Ultraan pääsee 3 kertaa. Alkuraskauden-uä, niskaturvotus-uä ja rakenne-uä.
 
Mulla ensimmäinen neuvola takana, sydänääniä ei edes yritetty kuunnella.. Ihan hyvä vaan, kun muutenkin alkanu tulla pieni pelko, että onko siellä masussa varmasti kaikki hyvin.. Nyt sitten jäädään odottamaan kirjettä, missä on aika siihen ensimmäiseen ultraan:) jaiks!:) 
 
Mulla oli eilen eka neuvola, rv 10+3. Täyteltiin papereita, käytiin läpi aikaisempi synnytys ja otettiin testit (pissa, hemoglobiini yms.), kaikki oli mallillaan :) Neuvolan "täti" oli aivan ihana! Paino mulla oli noussut 4 kg, olen normaalisti tosi pieni painoinen, joten neuvolassa oltiin sitä mieltä että paino saa ja kuuluukin nousta reilummin. Toivottavasti ei silti nousisi tätä tahtia loppuun saakka. Mulla on ollut sen verran huono olo, että on saanut koko ajan pistää jotain suuhun että olo olisi edes kohtuullinen. Tällä viikolla paha olo on jo vähän helpottanut, onneksi! Sain myös päättää kuunnellaanko sydänääniä....hiukan aikaa pohdiskelin, koska näillä viikoilla on vielä epävarmaa saadaanko ne kuuluviin. Onneksi suostuin, ei tarvinnut kuin pienen hetken etsiskellä ja sieltä rupesi jumputus kuulumaan! Oli kiva käynti, kuukauden päästä neuvolalääkäri :)
 
Keskiviikkona oli ensimmäinen neuvola, silloin viikot arviolta 7 +1. Käytiin vaan nopeasti perusjutut ja testit läpi. Vähän harmittaa, ettei pääse kunnalliseen varhaisultraan, kun takana juuri keskeytynyt keskenmeno, joka selvisi vasta np-ultrassa. Tänään tulikin jo kutsu uuteen np-ultraan, joka on sitten 13.2. eli kuukausi pitäisi vielä sinnitellä epätietoisuudessa. Fiilikset vaihtelee kyllä laidasta laitaan, vielä en oikein tästä raskaudesta uskalla nauttia tai kertoa muille.
 
Ensimmäinen neuvola takana ja kaikki hyvin!:) Aivan mahtava olo, kun näki pienen niin selkeänä hahmona jo, sydän sykki vahvana. Ihana pallukka:D Kuvaa ihastelen vähän väliä!

Ja tosiaan mulla näyttää olevan sitten ainakin tähän mennessä melko oireetonta tämä raskausaika, josta nyt vasta sitten ymmärrän alkaa nauttimaan.
Seuraava ultra on sitten nt-ultra.

Yhtä hymyä olen!!
 
Täällä käyty kanssa jo ekassa neuvolassa. Oli aika vauhdikasta ja puolet jutuista meni varmaan ihan ohi kun oltiin noiden isosisaruksien kanssa paikalla. Neuvolalääkäri aika on jo 5.2 ja ultra ois 7.2. Tuntuu vaan itestä et on jotenkin nopeesti. Täti vaikutti kivalta kun ei vielä ainakaan alkanut puhumaan mitään mun painosta. Sokerirasitukseen kyllä joudun jo 16vk paikkeilla mutta se johtuu itsestä riippumattomista syistä... Kaikki arvot oli ihan kohdillaan ja yllätyin kun hb oli 146 peräti.
 
orvokki 81: mulla nousi ekassa raskaudessa paino 44 > 64, ja sanottiin aina vaan, että se on hyvä, jos paino nousee, niin riittää maitokin, ja jos alkaa nelosella, pitää nousta reippaammin. Yhtään rasvaa ei ollut eikä muitakaan ongelmia. Synnytyksen jälkeen vaan sitten laihduin/ laihdutin liian nopeasti, eikä maitoa riittänyt täysimetykseen kuin niukin naukin 4 kk, mistä olen vielä 10 v myöhemminkin tosi surullinen. Eli jos nyt synnytykseen asti pääsen, teen kyllä kaikkeni pitääkseni painon siellä kutosessa, että maitoakin riittäisi!

Nyt pitää lähteä ekaan neuvolaan -
 
Nyt on sitten eka neuvola takana, eikä sydänääniä kuulunut, vaikka viikkoja pitäisi olla 11+6. Pieni epävarmuustekijä viikoissa on, mutta terkka sanoi, että kohdunpohja tuntuu niin ylhäällä, ettei voi olla lyhyemmän aikaa kestänyt vaan voisi olla pitemmälläkin.

Olen itkenyt siitä asti, enkä pysty lopettamaan. Varasin saman tien ajan Mehiläiseen tälle illalle, meiltä on sinne tunnin matka ja nyt ollaan niin tiukilla että olen myynyt vanhat kihlanikin jotta saataisiin ruokaa pöytään, mutta ei voi mitään. En pysty nukkumaan ensi yötä tässä epätietoisuudessa.
 
Takaisin
Top