Neuvolakäynnit

Äitiyspakkaukseen liittyen tuli mieleen, että onko kellään tietoa koska viime vuosina on siirrytty jakamaan uutta pakkausta? Mulla taitaa ainakin olla laskettu aika niin, että ei kikkailut auta ja tän vuoden pakkaus tulee hakemusajankohdasta huolimatta 🤔
 
Äitiyspakkaukseen liittyen tuli mieleen, että onko kellään tietoa koska viime vuosina on siirrytty jakamaan uutta pakkausta? Mulla taitaa ainakin olla laskettu aika niin, että ei kikkailut auta ja tän vuoden pakkaus tulee hakemusajankohdasta huolimatta 🤔
Yritin itsekin etsiä tietoa, ja ilmeisesti vuoden lopussa julkaistaan uusi pakkaus, mutta sitä aletaan jakaa vasta kun vanhat on jaettu loppuun. Ja pakkausta pitää hakea viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa. Voisi kuvitella, että joulukuisille vauvoille riittää vielä vanhaa pakkausta, kun nyt on uutisoitu, että vauvoja on syntynyt tänä vuonna vähän 🤔
 
@Mrs Willow Viime vuonna oli ainakin jo helmikuussa jaettu vuoden -22 pakkausta, joka oli poikkeuksellista koska yleensä vielä keväällä jaetaan edellisen vuoden versiota. Vuonna -21 syntyi vissiin enemmän vauvoja kuin yleensä. Tämä siis jostain Kelan tiedotteesta viime vuonna 😊

Mutta vois siis arvailla että tänä vuonna jossain siinä kevään nurkilla on siirrytty tähän -23 versioon
 
Mä laitoin tänään KELA:an vanhempainvapaat, lapsilisän ja äitiysavustuksen hakemukset! Meille ei äitiyspakkausta tule, vauvan vaatteita on mun kirppisharrastuksella jo aivan riittävästi, eikä tän vuoden pakkaus oo mun makuun 😅
 
Neuvolassa käyty kaikki muuten hyvin mutta rauta kuurille jouduin jälleen hempat tippuneet 138-->110 tietämälle. Kuinka moni muu syö rautaa? Mitä syötte raudan otto päivinä kun maito ja kasvistuotteet heikentää imeytymistä? Kelassa meen käymään tulevalla viikolla kun sain sen kelanraskaustodistuksen.
 
Neuvolassa käyty kaikki muuten hyvin mutta rauta kuurille jouduin jälleen hempat tippuneet 138-->110 tietämälle. Kuinka moni muu syö rautaa? Mitä syötte raudan otto päivinä kun maito ja kasvistuotteet heikentää imeytymistä? Kelassa meen käymään tulevalla viikolla kun sain sen kelanraskaustodistuksen.
Mulla tippui ekan ja kolmannen neuvolakäynnin välillä muistaakseni 148->125, silloin ei vielä huolestuttu mutta sanoin että haluan syödä rautaa ja sanottiin että se on hyvä idea. Mä syön rautaa joka päivä ja koska vatsa ei mene siitä sekaisin, syön illalla just ennen nukkumaanmenoa. Iltapalalla ei ole meillä maitotuotteita. Jossain kohtaa söin aamulla ennen aamiaista, mutta koska tee jne. haittaa imeytymistä kanssa, siirsin iltaan.
 
Mä itse käytän rautavalmisteena Sideralia, ja sen kanssa voi onneksi syödä maitotuotteita. Mutta hedelmät ja marjat on muuten raudan kanssa hyviä kun c-vitamiini edistää imeytymistä.
 
Neuvolassa käyty kaikki muuten hyvin mutta rauta kuurille jouduin jälleen hempat tippuneet 138-->110 tietämälle. Kuinka moni muu syö rautaa? Mitä syötte raudan otto päivinä kun maito ja kasvistuotteet heikentää imeytymistä? Kelassa meen käymään tulevalla viikolla kun sain sen kelanraskaustodistuksen.
Ite kävin neuvolassa torstaina ja oli hb tippunut alun 126-103, eli viikon päästä kun pääsen sokerirasitukseen otetaan samalla ferritiinit ja hb uudestaan. Itse syönyt koko ajan oikeastaan rautaa, ensin söin sen yhden kuurin sideralia, oli hetki taukoa, että tuli käytyä kaupungissa ja siitä lähtien olen syönyt laktoferriiniä, jonka kanssa ei myöskään pitäisi noista maitotuotteista olla haittaa.
Nyt kokeilussa niin, että otan joka toinen päivä täyden annoksen rautaa; jokunen aika sitten ollut asiasta jotain tutkimusta, että tällä tavoin keho kykenisi hyödyntämään raudan paremmin. Asiasta kysyin juuri neuvolassakin käydessä ja hoitaja oli myös sitä mieltä, että näin olisi hyvä kokeilla.

Muuten neuvolassa kaikki ok, eläväinen olento edelleen, sykkeet hyvät ja sekä kohtu että oma paino kehittynyt ihan käyrien mukaan. :red-heart:
 
Mulla käytössä rautavalmisteena Ferrodan. Neuvolasta suositeltiin joko tätä tai sit jotain kapselimuotoista, jonka nimen jo unohdin. Oliskohan ollut Sideral, en oo varma. Näitä kuulemma raskaana olijoiden vatsat parhaiten sietävät. Mulla oli tuota Ferrodania kotona ennestään ja toisen valmisteen kapselit näytti apteekissa niin isoilta, että ei kiitos :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Ferrodania neuvottiin ottamaan joka toinen pv ja otan myös yleensä just ennen nukkumaanmenoa. Mulla oli hemoglobiini tipahtanut siis tässä kesän aikana 145 -> 105.
 
Mä syön Ferrodania 200 mg/pvä (iltaisin), ei ongelmia. Kuulema 400 mg/pvä on ihan maksimi, mutta menen nyt tämän raskauden tällä... Mulla hemoglobiini on ollut viime vuodet ihan OK (120-145), mutta ferritiini pahimmillaan 6,5 ja parhaimmillaan 50. Molemmat on naiselle (ja varsinkin raskaana olevalle) huonoja tuloksia. Tuo tutkimustulos siitä, että rauta imeytyisi paremmin joka toinen päivä otettuna on ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa, jos vaan vatsa kestää jokapäiväistä annosta: https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-syoda-vain-joka-toinen-paiva/
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon syönyt Ferrodania 100mg/pvä iltaisin, joskus jos oon joku ilta unohtanut niin seuraavana 200mg. Mutta mulla ei tosiaan oo ollut lainkaan herkkä vatsa noiden kanssa niin oon pystynyt vaan vetämään 😄
 
Tänään (28+2) käynti neuvolassa, ja hoitaja vaihtui. Olotila jotenkin todella ärtynyt. Edellinen hoitaja oli sitä mieltä, ettei hyvä nämä hempat/ ferrit (104/12) ja nykyinen vaan totesi, että jatkat varmaan raudan syömistä vielä ja se keskustelu oli siinä.
Lisäksi ärsyttää, että "pääsee" seuraamaan niitä verensokereita ja tekemään ruokapäiväkirjaa, mille nyt ei tietenkään mitään voi.
Muuten onneksi kaikki ok, mutta tuo uusi hoitaja vaan, plaah. :Smirking Face:
 
mulla seuraava neuvola 30.10 isyydentunnustus ja muut normaalit tarkastukset sf-mitta, paino, sykkeet, verenpaineet ja ehkä hemppa sormenpäästä.
 
Tänään oli neuvola ja sokerit tahtoo olla ongelma. Kohdun koko ja kaikki muut oli ihan jees, mutta tiistaina tein mittailut ja paasto oli just eikä melkein viitearvon ja muutenkin oli vähän koholla kaikki päivän sokerit, tänään oli sitten pissassa vähän sokeria. Eli maanantaina uudestaan seurantaa neuvolassa.
Mutta positiivista; hempparit oli lähteneet nousuun ja oli nyt 109 edellisten kertojen 103 sijaan.
Äitiltä sainkin tuossa edellisen 103 tuloksen jälkeen vinkin Saluksen Floradix rautamehusta, jolla hän ja täti aikoinaan saaneet arvot nousemaan ja siitä nähtävästi on hyötyä! :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top