Neuvolakäynnit

Neuvolatäti oli onneksi tosi ihana ja kannustava. Etukäteen pelkäsin, että saan kuulla saarnan ylipainosta ja korkeasta verenpaineesta. Oli sitä mieltä, että mun pyyhkäisyvuodot kuulostaa normaalilta, mutta pisti kuitenkin konsultaatiopyynnön äitiyspolille. Josko pääsisin kuitenkin varhaisultraan jossa tarkistettaisiin, että kaikki on kunnossa.

Huolet hälveni sen verran, että uskalsin kuitenkin tehdä ajanvarauksia tuleviin tutkimuksiin. Eli seuraavat etapit ovat 8.5. verikoe ja 31.5. nt-ultra. Toinen neuvolakäynti olisi sitten kesäkuun alkupuolella. En kyllä näistä tehdyistä ajanvarauksista huolimatta vieläkään usko koko raskautta todeksi. 😅
 
Hyvä, että ottavat tilanteen tosissaan ja pääset heti tsekkattavaksi @Illuusiotar ! Vuodoille on monta selitysvaihtoehtoa ja paras tietenkin käydä heti katsomassa tilanne. Oon kyllä yllättynyt, että jossakin pääsee ylipäätään näillä viikoilla ja tuolla perusteella ultraan, pisteet siitä!
 
Kohdusta ei löytynyt mitään. Eli mun intuitio oli ihan oikeassa sen suhteen, etten oo raskaana. Merkkejä myöskään kohdunulkoisesta raskaudesta ei löytynyt, mutta sen mahdollisuutta (erikoistuva) lääkäri ei kuitenkaan uskaltanut kokonaan sulkea vielä pois.

Sanoi ultratessa että oikea munasarja näyttää ihan normaalilta ja heti tietysti kysyin, etteikö näy monirakkulaisuutta. Ei kuulemma huomannut. Vasemmasta munasarjasta ei sanonut mitään, kysyi tosin sitä puolta tutkiessaan että aristaako. Ei aristanut, mutta nyt rupesin jälkikäteen funtsimaan että näkikö sitten kuitenkin sillä puolella jotain kohdunulkoiseen viittaavaa, mistä ei ollut varma.

Raskaushormonin määrän selvittämiseksi otettiin verikoe. Sen tuloksesta soittelevat sitten huomenna. Nyt täytyy vaan pitää peukkuja, että tää olis kuitenkin ihan normi keskenmeno, joka hoituu itekseen pois päiväjärjestyksestä. Toki mulla vilisee päässä jo kauhuskenaariot ties mistä syövästä.
 
@Illuusiotar Oon tosi pahoillani 🥹❤️ Paljon voimia❣️ Puhuttiinko sulle tuulimunaraskauden mahdollisuudesta? Se on tyyliin yleisin keskenmenon tyyppi. Siinä raskaushormonitkin nousee ja raskausoireita on, mutta kohtu on tyhjä. Täällä ryhmässäkin taisi olla muutama tuulimunan kokenut. Se on valitettavan yleinen. Eli älä nyt mitään syöpää pelkää ❤️ Paljon jaksamista sinulle❣️
 
Mulla oli tänään eka neuvola ja täti oli kiva ja symppis. Eivät modaa laskettua aikaa eteenpäin viime viikkoisen varhaisultran perusteella, vaan kuulemma mennään sillä menkoista lasketulla ainakin toistaiseksi. Ehkä sitten nt-ultran mukaan modaillaan laskettua aikaa.

Oletin olevani joku riskiraskauspotilas jo pelkästään iän perusteella, mutta en ole, koska oon perusterve ja paino normaali. 🙏🏼 Mini-Asa määrätään kuitenkin nykyään ikäperusteisesti + koska mun äidillä on ollut raskausmyrkytys jo 29-vuotiaana.

HUS alueella ei pääse ikäperusteisesti edes perusNiptiin, jos seulat ei hälytä eli menee sitten omasta pussista. Luulis kyl et ikäperusteisesti seulat hälyyttäis🤷‍♀️

Positiivinen yllätys oli, että kaupunki tarjoaa 2 lääkärikäyntiä, jotka tekee gyne ja oikein ultran kera! 🎉 Siis nuo käynnit nt-ultran ja rakenneultran lisäksi. Kun siis naapurikaupungista Espoosta olin kahdelta raskaana olevalta kuullut, että Espoo on karsinut säästösyistä toisen lääkärikäynnin pois kokonaan, myös ekaa odottavilta 😳

Toinen positiivinen ylläri oli, et neuvolatäti tarjosi meille perheohjaajaa keskusteluavuksi, jotta saatais käsiteltyä exän kanssa viime vuosi (kun halusin erota, mitä nyt kadun) ja pystyttäis kenties jatkamaan puhtaalta pöydältä. ❤️🥹
 
Muokattu viimeksi:
Sain ekan neukkukäynnin 10.5., silloin viikkoja 7+5 😊
Terkka kysyi multa aiemmista raskauksista ja kyseli, miten hyvin asiat muistissa. Totesin, että mua voi käsitellä kuin ensikertalaista, kaikki on nykyään niin eri tavalla, kuin 9 vuotta ja 12 vuotta sitten :D mikä on toki hyvä.
 
Kohdusta ei löytynyt mitään. Eli mun intuitio oli ihan oikeassa sen suhteen, etten oo raskaana. Merkkejä myöskään kohdunulkoisesta raskaudesta ei löytynyt, mutta sen mahdollisuutta (erikoistuva) lääkäri ei kuitenkaan uskaltanut kokonaan sulkea vielä pois.

Sanoi ultratessa että oikea munasarja näyttää ihan normaalilta ja heti tietysti kysyin, etteikö näy monirakkulaisuutta. Ei kuulemma huomannut. Vasemmasta munasarjasta ei sanonut mitään, kysyi tosin sitä puolta tutkiessaan että aristaako. Ei aristanut, mutta nyt rupesin jälkikäteen funtsimaan että näkikö sitten kuitenkin sillä puolella jotain kohdunulkoiseen viittaavaa, mistä ei ollut varma.

Raskaushormonin määrän selvittämiseksi otettiin verikoe. Sen tuloksesta soittelevat sitten huomenna. Nyt täytyy vaan pitää peukkuja, että tää olis kuitenkin ihan normi keskenmeno, joka hoituu itekseen pois päiväjärjestyksestä. Toki mulla vilisee päässä jo kauhuskenaariot ties mistä syövästä.


Voi ei, olen niin pahoillani 😭
Niinkun toukkis jo kyseli, puhuttiinko tuulimunan mahdollisuudesta mitään? Meillä ensimmäinen keskenmeno oli tuulimunaraskaus.
 
Ei maininnu tuulimunasta mitään. Tein oman mielenrauhan vuoks uuden raskaustestin, jossa näkyi enää vain haalea viivan paikka kun testiä käänsi valoon päin. Joten luultavasti huomenna tulevassa verikokeen tuloksessakaan ei oo paljoa raskaushormonia.
 
Minä kävin eilen neuvolassa. Siellä ultrattiin koska viikoista ei ole mitään hajua todella epäsäännöllisen kierron takia.
Siellä näkyi syke ja toukka n. +/-7vko.
Vielä ei lyöty Viikkoja tai laskettua lukkoon vaan katotaan 9.5 uudestaan ku toukka vähän isompi et millonkahan mahtais olla laskettuaika.
Raskauden siis bongasin ku pois suljin raskautta testillä kun oli rinnat niin kipeät ja pahoinvointia.
 
Neuvolassa kävin vu:ssa, mutta virallinen eka aika tulossa vasta joskus, jos kohdusta löytyy elämää seuraavassa vu:ssa 😊 nyt siis oli viikkojen määritys ja vielä niin pienet viikot, ettei näkynyt mitään muuta kuin epämääräistä paksuuntumaa.
 
Mulla olis neuvola aika 11.5.! Joudun kyllä siirtää sitä, toivottavasti tulee lähiviikoille kuitenkin. Odotan sitä tasan sen takia, et sit pääsee varaan ajan sinne nt ultraan 🤩🤩
 
Meilläpäin yleensä on saanut nopeesti neuvola-ajan. Ajattelin varata sen vasta siellä viikolla 8. Nyt rv 6+2
 
Siihen mennessä itsellä aiemmat kolme keskenmenoa jo tapahtuneet. Tosiaan kurjaa peruutella niitä sitten jos niin käy. Vaikka onhan viikon 8 jälkeenkin vielä riskit aika isot...
 
Aaaaaah oon innoissaan, mun eka neuvola-aika on nyt tän viikon pe 5.5. kun viikkoja on 9+1 🤩

Mut samaan aikaan jännittää se että puolisoon puhunut siitä miten tää on jossain määrin triggeröivää, kun edellisessä parisuhteessa oli tietty kans neuvolakäynnit ja se parisuhde oli samaan aikaan aivan kivillä ja ero lähellä, että kuinka paljon hän joutuu käymään niitä muistoja ja tunteita läpi ja kuinka paljon pystyy nauttimaan tästä hetkestä 😢 ollaan puhuttu että tää on mahdollisuus vähän niin kuin ”kirjoittaa niiden muistojen päälle” parempia muistoja, mutta jännittää toki että onnistuuko se vai miten käy. Varhaisultra oli onneksi ihan vaan meidän juttu ❤️
 
Aaaaaah oon innoissaan, mun eka neuvola-aika on nyt tän viikon pe 5.5. kun viikkoja on 9+1 🤩

Mut samaan aikaan jännittää se että puolisoon puhunut siitä miten tää on jossain määrin triggeröivää, kun edellisessä parisuhteessa oli tietty kans neuvolakäynnit ja se parisuhde oli samaan aikaan aivan kivillä ja ero lähellä, että kuinka paljon hän joutuu käymään niitä muistoja ja tunteita läpi ja kuinka paljon pystyy nauttimaan tästä hetkestä 😢 ollaan puhuttu että tää on mahdollisuus vähän niin kuin ”kirjoittaa niiden muistojen päälle” parempia muistoja, mutta jännittää toki että onnistuuko se vai miten käy. Varhaisultra oli onneksi ihan vaan meidän juttu ❤️
Puolisolle myös tosi korjaavia kokemuksia tällä kertaa 🤍
 
Mä kävin eilen ekassa neuvolassa ja sain jo varattua seuraavan ajan neuvolaan, nt-ultraan ja labroihin 😅 kauheen nopeesti tuntuu että kaikki tapahtuu. Tänään 9+5 😵‍💫 mutta oli ihan hauska jutustelutuokio oli ja supermukava terveydenhoitaja! 👌🏽
 
Varhaisultrassa kävin tänään ja huonolla ultralaitteella saatiin nippanappa näkymään kohtu ja pienenpieni kaveri. Varattiin uusi aika 2vk päähän ja aletaan sitten täyttelemään papereita ja varailemaan tarvittavia aikoja, mikäli kaikki kunnossa. Kolmen edellisen jälkeen oli terveydenhoitaja vaihtunut, mutta hän oli ihanan puhelias ja pirtsakka niin luulen että tullaan juttuun 😊
 
Takaisin
Top