Neuvolakäynnit

Meillä on heti ekalla neuvola käynnillä ultra. Mulla siis neuvola ja ultra 16.5. Odotan aivan innolla. Oon hiukan herkkä ja aika sata varmasti itken ultrassa. Onko muut herkistelijöitä? Kertokaa mulle, etten ole ainut itkijä.

mä kyllä eilen herkistyin kun näin kuinka paljon minityyppi oli kasvanut kahdessa viikossa, siinä purkautui se huoli, ilo ja monia muita tunteita samaan aikaan! mä oon kans normaalistikkin aika herkkä ja tälläset kyl saa helposti silmäkulmat kostumaan :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Toi on kyl ihanaa, jos jossain päin ekassa neuvolassa ultrataan. Itestä tuntuu tosi hölmöltä olla siellä se 1,5h, kun ei edes tiedä, onko tyyppi matkassa enää. Et se kyllä sais tulla jokaiseen neuvolaan.

Samaa mieltä. Täällä meillä on silleen et eka on neuvola ja sitte viikon päästä on neuvolalääkäri jossa ultrataan. minkä ihmeen takia noita ei vois yhdistää täälläkin (päijät-hämeessä)? Saa monena päivänä ravata vastaanotoilla. Tässä neuvolalääkäri käynnilläkin on ensin se terveydenhoitajan vastaanotto ja sit vasta lääkäri. En kokenut eilen saavani mitään irti terveydenhoitajalla käynnistä, hän vaan tarttui siihen, kun kerroin että lopetin tupakan polton heti plussaan, hän ylisti kuinka saan palkita itseni joka päivä ja voin olla ylpeä itsestäni. Toi nyt on mulle itsestään selvyys että ei tupakkaa raskausaikana, mutta siis se 10min vastaanotto aika meni tohon tupakka asiaan suunnilleen, eli ei mitään hyötyä siitä käynnistä. :rolling:
 
Samaa mieltä. Täällä meillä on silleen et eka on neuvola ja sitte viikon päästä on neuvolalääkäri jossa ultrataan. minkä ihmeen takia noita ei vois yhdistää täälläkin (päijät-hämeessä)? Saa monena päivänä ravata vastaanotoilla. Tässä neuvolalääkäri käynnilläkin on ensin se terveydenhoitajan vastaanotto ja sit vasta lääkäri. En kokenut eilen saavani mitään irti terveydenhoitajalla käynnistä, hän vaan tarttui siihen, kun kerroin että lopetin tupakan polton heti plussaan, hän ylisti kuinka saan palkita itseni joka päivä ja voin olla ylpeä itsestäni. Toi nyt on mulle itsestään selvyys että ei tupakkaa raskausaikana, mutta siis se 10min vastaanotto aika meni tohon tupakka asiaan suunnilleen, eli ei mitään hyötyä siitä käynnistä. :rolling:
Sitä mäkin tässä ihmettelin, että miks noi kaks käyntiä ei ollut yhdistettyjä käyntejä. Onneks täällä Päijät-Hämeessä on kuitenkin kolmessa vuodessa se muuttunut, että yleensä edes pääsee varhaisultraan. Silloin sitä ei täällä päin ollut lainkaan. Muutenkin sain nyt mielestäni parempaa palvelua kuin aikaisemmin.
 
Sitä mäkin tässä ihmettelin, että miks noi kaks käyntiä ei ollut yhdistettyjä käyntejä. Onneks täällä Päijät-Hämeessä on kuitenkin kolmessa vuodessa se muuttunut, että yleensä edes pääsee varhaisultraan. Silloin sitä ei täällä päin ollut lainkaan. Muutenkin sain nyt mielestäni parempaa palvelua kuin aikaisemmin.

Mulla oli tää varhaisultra jo sillon kun odotin poikaa 2017 vuoden puolella, mutta huomasin että laitteet on uusittu!:thumbs-up: tää oli nyt tosi tarkka ja uus millä ultras, mut tolloin 2017 oli joku antiikki aikanen ultra missä oli pikku ruutu ja ihan epäselvästi näkyi. :tears:
Musta tää neuvolalääkäri ultras tosi hyvin, ja kertoi kivasti mitä näkyi missäkin, pikkutyyppi oli mennyt istukan taakse piiloon, mutta sai sen sieltä hyvin kuvattua ja jäi tosi hyvä fiilis käynnistä!

Vertauksena yksityisen ja julkisen palveluun, me käytiin perhe artella rv7, niin petyin siihen palveluun tosi pahasti, ultras ehkä 2min ja hyvä että ehdin sykkeen näkemään sieltä. Oon käynyt aijemminkin siis perhe artella, mutta en ole koskaan saanut siellä noin huonoa ultrausta! :Smirking Face:
 
Mulla oli tää varhaisultra jo sillon kun odotin poikaa 2017 vuoden puolella, mutta huomasin että laitteet on uusittu!:thumbs-up: tää oli nyt tosi tarkka ja uus millä ultras, mut tolloin 2017 oli joku antiikki aikanen ultra missä oli pikku ruutu ja ihan epäselvästi näkyi. :tears:
Musta tää neuvolalääkäri ultras tosi hyvin, ja kertoi kivasti mitä näkyi missäkin, pikkutyyppi oli mennyt istukan taakse piiloon, mutta sai sen sieltä hyvin kuvattua ja jäi tosi hyvä fiilis käynnistä!

Vertauksena yksityisen ja julkisen palveluun, me käytiin perhe artella rv7, niin petyin siihen palveluun tosi pahasti, ultras ehkä 2min ja hyvä että ehdin sykkeen näkemään sieltä. Oon käynyt aijemminkin siis perhe artella, mutta en ole koskaan saanut siellä noin huonoa ultrausta! :Smirking Face:
Hienoa, että sulla oli silloin jo mahdollisuus ultraan. Mulla tulee nyt toinen käynti varhaisultraan äitiyspoliklinikalle, koska neuvolalääkärin kokemattomuus ei riittänyt, kun mulla tääksepäin kallistunut kohtu. Hän ei saanut otettua tarkkoja sikiön mittoja siitä syystä. Ilmeisesti pääsen parin viikon sisällä ultraan.
 
Hienoa, että sulla oli silloin jo mahdollisuus ultraan. Mulla tulee nyt toinen käynti varhaisultraan äitiyspoliklinikalle, koska neuvolalääkärin kokemattomuus ei riittänyt, kun mulla tääksepäin kallistunut kohtu. Hän ei saanut otettua tarkkoja sikiön mittoja siitä syystä. Ilmeisesti pääsen parin viikon sisällä ultraan.

aika outoa ettei saanut tai osannut ottaa mittoja. mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, mutta onneksi aina on osattu mitat ottaa, nyt tosiaan lääkärillä oli hankaluuksia alkuun saada kuvaan tätä tyyppiä kun oli niin hyvin istukan takana jemmassa, mutta selvittiin siitäkin. Hyvä että sait uuden ajan kuitenkin, jännä että noin kokematon laitetaan sit yksin ultraamaan.. :Smirking Face:
 
aika outoa ettei saanut tai osannut ottaa mittoja. mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, mutta onneksi aina on osattu mitat ottaa, nyt tosiaan lääkärillä oli hankaluuksia alkuun saada kuvaan tätä tyyppiä kun oli niin hyvin istukan takana jemmassa, mutta selvittiin siitäkin. Hyvä että sait uuden ajan kuitenkin, jännä että noin kokematon laitetaan sit yksin ultraamaan.. :Smirking Face:
Luulen, että tuo lääkärin kokemattomuus johtuu siitä kun hän ei ilmeisesti ole paljoa vielä ultrannut ja lääkäritkin ovat nyt vaihtuneet. No, täytyy nyt vaan jaksaa odottaa sitä seuraavaa käyntiä.
 
Toi on kyl ihanaa, jos jossain päin ekassa neuvolassa ultrataan. Itestä tuntuu tosi hölmöltä olla siellä se 1,5h, kun ei edes tiedä, onko tyyppi matkassa enää. Et se kyllä sais tulla jokaiseen neuvolaan.

Oon ihan samaa mieltä, loppuvuodesta mulla kävi juurikin noin että turhaan istuin siellä höpöttämässä niitä näitä kun tuli melkein heti sen jälkeen keskenmeno :disappointed-face: Ja nyt kysyin, että onko mahdollista ultrata kun 2 peräkkäistä km takana, niin ei kuulemma kun vasta kolmannen jälkeen voi päästä varhaisultraan kunnallisen kautta. No kävin sitten yksityisellä Perhe-Artella, ja sen jälkeen vasta eka neuvolakäynti. Meillä on myös ensimmäinen neuvolalääkäri vasta joskus rv 16 tienoilla muistaakseni, aika myöhään mun mielestä vai miten muualla päin? Ei edes varattu sinne vielä aikaa vaan seuraava käynti myös terveydenhoitajalla rv 14.
 
Mä tossa lueskeli vau.fi sovelluksesta, kun vaihtui just 9+0. Siellä lukee, että usein eka lääkäri on viikoilla 10-12. Et ois kyl kiva tietää, miten suuressa osaa Suomea tää tapahtuu, kun mulle on ainakin tästä keskustelusta tullut olo, ettei ole mitenkään yleistä lääkäri vielä tässä kohdassa. Itsellä eka lääkärineuvola on vasta viikolla 18+.
 
Mä tossa lueskeli vau.fi sovelluksesta, kun vaihtui just 9+0. Siellä lukee, että usein eka lääkäri on viikoilla 10-12. Et ois kyl kiva tietää, miten suuressa osaa Suomea tää tapahtuu, kun mulle on ainakin tästä keskustelusta tullut olo, ettei ole mitenkään yleistä lääkäri vielä tässä kohdassa. Itsellä eka lääkärineuvola on vasta viikolla 18+.

siis tää on just outoa että siellä eka neuvolalääkäri on noin myöhään. :Smirking Face: mulla oli eilen rv9+0. Seuraava neuvolalääkäri on sitten rv35, jonka pää tarkoitus kai on että katsoo vauvan koon ja mitenpäin on ja että mahtuu tulemaan..
 
Meillä eka neuvola 18.5. jännittää yrittääkö th kuulla sykkeitä. Esikoista odotellessa kuului sykkeet neuvolassa noihin aikohin. Varoitteli kylläkin silloin ettei välttis kuulu( mut olin kotonaki jo kuullut ne kotidoplerilla). Toivottavasti saadaa nopsasti aika nt-uä. Ihan tulisillahiilillä odottelua. Vieläkään ei taho uskoa että on raskaana ja kunnolla rentoutua odottamaan. Esikoisen odotukseen kun vertaa olin omalla tavalla paljon rennompi ja ostelin vauvan vaatteita heti plussattua. Nyt vaan odotan UÄ, et "saa luvan" ostaa vauvanvaatteita.:Grinning Face: Jotenkin on tätä luomu raskautta niin vaikea uskoa todeksi.:pregnant-woman:
 
aika outoa ettei saanut tai osannut ottaa mittoja. mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, mutta onneksi aina on osattu mitat ottaa, nyt tosiaan lääkärillä oli hankaluuksia alkuun saada kuvaan tätä tyyppiä kun oli niin hyvin istukan takana jemmassa, mutta selvittiin siitäkin. Hyvä että sait uuden ajan kuitenkin, jännä että noin kokematon laitetaan sit yksin ultraamaan.. :Smirking Face:
Soitin tänään vielä neuvolaan ja halusin vielä jutella asiasta. Eilinen ilta sekä viime yö tuntui niin kauhean ahdistavalta. Kysyin lähinnä siitä, että onko harvinaista tää mun tapaus sekä ihmettelin lääkärin kokemattomuutta. Vai ymmärsinkö kuitenkin kaiken väärin. Hän kertoi, että välillä vaan on niin, että neuvolalääkäri ei vaan pysty toteamaan sen tarkempaa tietoa sikiöstä. On laitettava lähete naistentautien poliklinikalle. Siellä laitteet ovat paljon tarkempia ja sikiöllä on silti kaikki ollut Ok.
Sitten keskusteltiin vielä raskausoireista, mutta mulla yleensä ovat oireet tässä vaiheessa viikkoja hieman lieventyneet enkä oikeastaan missään vaiheessa ole voinut oikein huonosti. (Etovin olo mulla oli viikoilla 6-7.)
 
Soitin tänään vielä neuvolaan ja halusin vielä jutella asiasta. Eilinen ilta sekä viime yö tuntui niin kauhean ahdistavalta. Kysyin lähinnä siitä, että onko harvinaista tää mun tapaus sekä ihmettelin lääkärin kokemattomuutta. Vai ymmärsinkö kuitenkin kaiken väärin. Hän kertoi, että välillä vaan on niin, että neuvolalääkäri ei vaan pysty toteamaan sen tarkempaa tietoa sikiöstä. On laitettava lähete naistentautien poliklinikalle. Siellä laitteet ovat paljon tarkempia ja sikiöllä on silti kaikki ollut Ok.
Sitten keskusteltiin vielä raskausoireista, mutta mulla yleensä ovat oireet tässä vaiheessa viikkoja hieman lieventyneet enkä oikeastaan missään vaiheessa ole voinut oikein huonosti. (Etovin olo mulla oli viikoilla 6-7.)

Hyvä että sait vastaukset kysymyksiin. Näkyikö siellä ihan syke kuitenkin, mutta ei vaan saanut mittoja otettua? Milloin sitten pääset sinne poliklinikalle? on kyllä ikävää että joudut vielä sinne odottelemaan aikaa ja olemaan epätiedossa sen aikaa.:sad-face:
 
Hyvä että sait vastaukset kysymyksiin. Näkyikö siellä ihan syke kuitenkin, mutta ei vaan saanut mittoja otettua? Milloin sitten pääset sinne poliklinikalle? on kyllä ikävää että joudut vielä sinne odottelemaan aikaa ja olemaan epätiedossa sen aikaa.:sad-face:
Siinä pari kertaa näkyi joku sykekäyrä, mutta sitten katosi. Samoin sikiön kuva näkyi muutaman kerran pienen hetken ajan. Ehkä hän olisi voinut koittaa muutaman kerran uudestaan eri asennoissa. Hän kuitenkin päätti, että hänen kokemattomuuden takia hän tekisi lähetteen eteen päin. Viikon sisällä on toinen varhaisultra.
Tässä juuri mietin, että viime raskaudessa ei olisi tarvinnut olla ainakaan varhaisultrassa huolissaan, kun sitä ei koskaan ollut. Hienoa, tietysti muuten, että tähänkin oli nyt mahdollisuus.:Slightly Smiling Face:
 
Mun eka neuvola on vasta kuun lopussa. Meillä ei ole ultraa neuvolassa joten käydään varhaisultrassa pari viikkoa ennen neuvolaa.
 
Millä viikoilla teillä ollut 1. Neuvola? Onko yritetty kuunnella käynnillä sydän ääniä? Muistan esikoista odotellessa, että 1. Neuvolassa kuunneltiin sydän äänet. Jännittää että yrittävätkö tässä raskaudessa kuunnella 1. Neuvolassa. Tuolloin viikkoja 9+4. Voisi hyvin äänet jo kuulua:smiling face with heart-eyes:
 
Meillä eka neuvola arvioitu rv. 9+1. Meidän nva. Ultrataan aina ensin. Itse olen doplerilla kuullut jo sykkeet kerran kotona ( olen hoikka rakenteinen)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä eka neuvola arvioitu rv. 9+1. Meidän nva. Ultrataan aina ensin. Itse olen doplerilla kuullut jo sykkeet kotona ( olen hoikka rakenteinen)

millä viikoilla kuulit sydänäänet ekan kerran? mä en kuule kun oman sykkeen vasta ja nyt siis rv9+3. :rolling: Tän dopplerin ostin käytettynä ja se edellinen sanoi että kuuli äänet rv10+ niin tuudittaudun siihen et ens viikolla jo kuuluu muutakin kun oma syke.. eikä neuvolassakaan yleensä aikasemmin kuunnella, kävin rv8+0 eikä kuunnellut, ei olla mistään raskaudesta ekalla käynnillä kuunneltu, nämä toki vaihtelee todella paljon paikkakunnittain, kuten se ettei meillä ultratakkaan edes ekalla neuvolakäynnillä vaan vasta viikon sen käynnin jälkeen...
 
Meillä eka neuvola on 8+5 enkä usko että doppleria käytetään. Mun mielestä vasta rv12 jälkeen kokeilevat.
Mein neuvolassa on joku kivikautinen laite ja mun oma doppler on varmaan parempi tai vähintään yhtä hyvä.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Takaisin
Top