Neuvolakäynnit

Joo, komppaan edellisiä. Ei mitään järkeä raahata miestä neuvolaan mukaan, hankala järkätä töiden puolestakin. Katsotaan nyt tulisko sentään nt-ultraan mukaan. :rolleyes:
 
Okei! Mulla ei oo vielä mitään hajua näistä neuvoloista :hilarious: Puhelimessa vaan th sanoi, että mieskin voi tulla nii mietin et onko siinä jotain järkeä vai ei. Ilmeisesti siis ei. :happy:

Ja ei kai sillä oo mitään väliä jos toi mun viesti oli vähän huonosti kirjoitettu! :p:p
 
No nyt käytiin neuvolassa ja saatiin papereita ja esitteitä mukaan. Ja onnittelut :happy: Oli tosi mukava terveydenhoitaja. En tiedä, tarvitseeko hänen tulla seuraavalla kerralla mukaan, mutta katsomme tilannetta sitten myöhemmin. Minusta on muakvaa käydä yhdessä, ja hänen on nyt helppo järjestää aika osa-aikatyön ja opiskelun vuoksi.

Ällöttävältä kuulostavaan sokerirasitus-kokeeseen on mentävä raskausviikolla 24-28, koska appivanhemmilla on kakkostyypin diabetes. Korkeasta verenpaineesta ei edes kysytty. Muistaakseni sitä suvussamme on.
 
Meillä mies kävi ekan raskauden kanssa varmaan kaikki neuvolakäynnit mukana, halusi itsekin ja hänen oli helppo järjestää silloin työnsä niin että pääsi. Oli kiva minustakin kun uuden äärellä oltiin molemat. Nyt tuskin tulee kun työkuviotkin erilaiset eikä siellä varmaan kauheasti uutta enää tule. Ultriin haluaa mukaan kumminkin.
 
Täällä myös ensimmäisessä neuvolassa käyty :)

Yövuoroista terkka sanoi, että raskaus ei ole sairaus. Ärsyttää kun se pitää aina sanoa, kun ei kyse siitä ole! :hilarious: Eihän esim. hevosella ratsastamistakaan suositella tärähdysten ja mahdollisten iskujen takia myöhemmässä vaiheessa, mutta yövuorossa saisi kyllä yksin huhkia myös väkivaltaisten tyyppien kanssa pahoinvoivana ja väsyneenä vessa- ja ruokatauoista tinkien :p Siitä on tutkimustakin tehty, että valvominen lisää km riskiä. Meidän pomo haluaisi jonkun paperin noista yövuoroista, mutta onneksi työterveys kirjoittaa sellaisen kun neuvola ei voi :happy: Toisaalta ei se kyllä munkaan mielestä neuvolan asia oo! :happy:

Sain myös nivaskan papereita, seuraavat ajat neuvolaan ja lähetteen sokerirasitukseen sukurasitteen takia. Muuten terveydenhoitaja oli kyllä ihan mukava ja ihan kiva käynti. :happy:
 
Täällä myös ensimmäisessä neuvolassa käyty :)

Yövuoroista terkka sanoi, että raskaus ei ole sairaus. Ärsyttää kun se pitää aina sanoa, kun ei kyse siitä ole! :hilarious: Eihän esim. hevosella ratsastamistakaan suositella tärähdysten ja mahdollisten iskujen takia myöhemmässä vaiheessa, mutta yövuorossa saisi kyllä yksin huhkia myös väkivaltaisten tyyppien kanssa pahoinvoivana ja väsyneenä vessa- ja ruokatauoista tinkien :p Siitä on tutkimustakin tehty, että valvominen lisää km riskiä. Meidän pomo haluaisi jonkun paperin noista yövuoroista, mutta onneksi työterveys kirjoittaa sellaisen kun neuvola ei voi :happy: Toisaalta ei se kyllä munkaan mielestä neuvolan asia oo! :happy:

Sain myös nivaskan papereita, seuraavat ajat neuvolaan ja lähetteen sokerirasitukseen sukurasitteen takia. Muuten terveydenhoitaja oli kyllä ihan mukava ja ihan kiva käynti. :happy:

Jatkatko kuitenkin vielä yövuorojen tekemistä? Meillä ei onneksi ole väkivallan vaaraa, mutta joka kolmas viikko on viisi yövuoroa. Viime kerralla olin vain yhden ja loput sairaslomalla pahoinvoinnin vuoksi. Nyt työnantaja antoi ekan yön vapaaksi, että saisin vähän kevennettyä taakkaa. Vähän jännittää, miten jaksaa ja tuo kohonnut km-riski, mutta eiköhän moni tee pitkällekin yövuoroa ilman ongelmia :)
 
Ei kai raskausaikana tarvitse yövuoroja tehdä jos itsestä tuntuu ettei pysty tai halua? Meillä ainakin ihan ilmoitusasia, ei ole aiemminkaan mitään todistuksia kyselty kun vaan sanoin etten halua tehdä öitä. Enkä aio nytkään alkaa tekemään.
 
Muakin ärsyttää tuohon vetoaminen että raskaus ei ole sairaus. No ei olekaan mutta kyllä pahoinvointi on siitä huolimatta työkykyyn aika merkittävästi vaikuttava vaiva :hungover:
 
Olisipa meilläkin vain ilmoitusluonteinen asia. Sekä työnantaja, että neuvola ilmoittivat, että työterveydestä tarvitaan todistus öiden lopettamiseksi. Mietityttää jo, että mitenhän mahtaa öiden tilalle työtä sitten löytyä, kun sen aika on. Onneksi se on työnantajan tehtävä keksiä.
 
Okei! Mulla ei oo vielä mitään hajua näistä neuvoloista :hilarious: Puhelimessa vaan th sanoi, että mieskin voi tulla nii mietin et onko siinä jotain järkeä vai ei. Ilmeisesti siis ei. :happy:

Ja ei kai sillä oo mitään väliä jos toi mun viesti oli vähän huonosti kirjoitettu! :p:p

Sanoisin että joku on vahingossa painanu sitä huono suomi nappia :hilarious:
 
Eikös toi oo ihan työaikalaissa tai vastaavassa, että raskaana ei tarvitse yövuoroja tehdä? Toki työnantaja voi vaatia todistuksen raskaudesta.
 
Olisipa meilläkin vain ilmoitusluonteinen asia. Sekä työnantaja, että neuvola ilmoittivat, että työterveydestä tarvitaan todistus öiden lopettamiseksi. Mietityttää jo, että mitenhän mahtaa öiden tilalle työtä sitten löytyä, kun sen aika on. Onneksi se on työnantajan tehtävä keksiä.

Ai että miten typerää byrokratiaa nyt taas. Siis tottahan sellaisen todistuksen saa koska oon kans käsittänyt että on ihan lakiasia ettei raskaana olevaa voi pakottaa yötöihin. Pääsisi kaikki helpommalla jos pelkkä ilmoitus riittäisi o_O
 
Eu direktiivistä tulee tää määräys että ei saa teettää yötyötä. Lääkärin todistus tosin sanotaan että tarvitaan.
 
Jatkatko kuitenkin vielä yövuorojen tekemistä? Meillä ei onneksi ole väkivallan vaaraa, mutta joka kolmas viikko on viisi yövuoroa. Viime kerralla olin vain yhden ja loput sairaslomalla pahoinvoinnin vuoksi. Nyt työnantaja antoi ekan yön vapaaksi, että saisin vähän kevennettyä taakkaa. Vähän jännittää, miten jaksaa ja tuo kohonnut km-riski, mutta eiköhän moni tee pitkällekin yövuoroa ilman ongelmia :)

Hei Feta!
Jos tykkää tehdä yövuoroja ja pystyy/jaksaa niin ei varmasti ole ongelmaa! En usko, että km riski on mitenkään iso! ❤ Kyllä oon kuullut, että on ihmisiä jotka tekee yövuoroja raskaana omasta tahdostaan. Riippuu hyvin paljon ihmisestä, että miten hyvin yövuoroja jaksaa. Jotkut haluaa tehdä pelkkää yövuoroa, kun tykkää niistä niin. :grin

Yövuoroista on tosiaan olemassa joku laki myös, että niitä ei ole pakko tehdä raskaana. Työnantaja ei voi sitä vaatia ja työterveyshuollon pitäisi kyllä tukea siinä, jos siitä tulee joku ongelma töissä. Mun pomo oli ymmärtäväinen ja poisti heti yövuorot, kun pyysin, mutta halusi kuitenkin jonkinlaisen "todistuksen" asiasta. Hän oli sitä mieltä, että sellaisen saisi neuvolasta. Soitin työterveyshuoltoon ja sieltä onneksi voidaan lääkärintodistus kirjoittaa! Neuvolasta toki saa ainakin Kelaa varten jonkun lapun sitten myöhemmässä vaiheessa, mutta ei vielä ja mitään muita todistuksia siellä ei kuulemma kirjoiteta (ainakaan meillä)? Onneksi meillä on tosi naisvaltainen työpaikka nii en oo kyllä ensimmäinen joka menee kysymään vapautusta yövuoroista raskaana.

Ite olen aina sellainen, että voi voi nyt joku muu sitten joutuu ja mistähän niitä sijaisia nyt löytyy ja tulee taas vaikeuksia järjestellä työvuoroja jne., mutta päätin nyt kuunnella itseäni ja toimia omaksi edukseni! :) Mä oon ihan hyvä valvomaan, mutta kyllä se rytmin vaihtelu on silti raskasta ja meillä tosiaan yövuorot on raskaampia mun mielestä kuin muut vuorot. Kun tulee aamuvuorot öiden jälkeen niin mulla on 5 herätyskelloa soimassa ja viikon ihan sumuinen olo. :dead:
 
Muokattu viimeksi:
Soittelinpa esimiehelle näin ekan epäonnistuneen yön jälkeen, reilu vuorokausi hereillä ja parin tunnin unien jälkeen nukkuminen ei enää onnistunut. Olo sen mukainen ja voimisti taas pahoinvointia. Useamman vuoden olen yötyötä tehnyt ja ikinä ei ole mitään ongelmia ollut. Ehdotti saman tien, että teen loppuviikon toista vuoroa, huippua! Tulevista öistä ei ollut valmis saman tien luopumaan, mutta lääkärintodistuksella sekin tulee hoidettua.

Eilen kävin seulontaverikokeissa, parin viikon päästä nt-ultra ja siitä reilu viikko niin jo neuvolalääkäri. Mitenhän sitä osaa säästellä itseään eikä mene tutkimaan verikokeiden tuloksia :nailbiting:
 
Soittelinpa esimiehelle näin ekan epäonnistuneen yön jälkeen, reilu vuorokausi hereillä ja parin tunnin unien jälkeen nukkuminen ei enää onnistunut. Olo sen mukainen ja voimisti taas pahoinvointia. Useamman vuoden olen yötyötä tehnyt ja ikinä ei ole mitään ongelmia ollut. Ehdotti saman tien, että teen loppuviikon toista vuoroa, huippua! Tulevista öistä ei ollut valmis saman tien luopumaan, mutta lääkärintodistuksella sekin tulee hoidettua.

Eilen kävin seulontaverikokeissa, parin viikon päästä nt-ultra ja siitä reilu viikko niin jo neuvolalääkäri. Mitenhän sitä osaa säästellä itseään eikä mene tutkimaan verikokeiden tuloksia :nailbiting:

Mä en pystynyt olemaan tutkimatta verikokeiden tuloksia ja nyt sit paniikissa odotellaan viikon päästä olevaa ultraa. :nailbiting:
 
Takaisin
Top