Neuvolakäynnit

Mä sain ajan vasta 11.5 (oli ensimmäinen vapaa aika varmaan juuri Uudenmaan resurssipulasta ja abotti järjestelmään siirtymisestä johtuen). Varasin jo muutama viikkoa sitten. Olen jo silloin 10rv (9+0) joten hieman jännittää kuinka pitkälle verikokeet ja nt menee...

@marie14 harmi kuulla että tarjoavat vain yhtä lääkärikäyntiä. Mitä viikkoa sun nt vastaa? En haluaisi kertoa muille ennen sitä

Nt-ultra on varattu 12+2, malttamattomana otin heti ensimmäisen tarjotun ajan mikä maisa järjestelmässä oli lähetteen perusteella.. Joo sen lääkäri ajan kai sais jos oikein kinuis tai sit olis jotain ongelmaa, mut sanoivat ettei järjestä sitä automaattisesti jos kaikki ok koska korona
 
Varasin netistä ajan äitiysneuvolaan ensikäynnille. Ohjeistus täällä on vielä, että isä saa tulla mukaan vain laajoille käynneille. Tietääkö joku mitä nämä laajat käynnit ovat kun netissä ei mainittu tarkemmin? Tuskin tämä ensikäynti vielä vaikka aikaa siihen olikin varattuna 2 tuntia. Olettaisin, että ne kerrat kun ultrataan?
 
Varasin netistä ajan äitiysneuvolaan ensikäynnille. Ohjeistus täällä on vielä, että isä saa tulla mukaan vain laajoille käynneille. Tietääkö joku mitä nämä laajat käynnit ovat kun netissä ei mainittu tarkemmin? Tuskin tämä ensikäynti vielä vaikka aikaa siihen olikin varattuna 2 tuntia. Olettaisin, että ne kerrat kun ultrataan?

Neuvolakäytännöt vaihtelee kunnittain. Esimerkiksi Espoossa on lueteltu kaikki äitiysneuvolakäynnit nettisivuilla ja kun kysyin asiasta niin puoliso saa tulla mukaan. Olisko isän mahdollista osallistua etäyhteyden kautta jos paikan päälle ei saa tulla? Ja kannattaa toki kysyä neuvolasta että mitkä ne laajat käynnit on mihin saa osallistua.
 

Liitteet

  • Screenshot_2021-05-03-17-58-02-871_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2021-05-03-17-58-02-871_com.android.chrome.jpg
    659.8 KB · Katsottu: 11
Minä ajattelisin että ensimmäiselle isä saa tulla mukaan, siellä kuitenkin puhutaan ja kysellään ja vähän kuin luodaan kaikelle "pohja" . Mutta soittamalla saat varmimman vastauksen.

Minusta se ettei isä saa osallistua neuvolaan niin halutessaan on väärin. Varsinkin jos on kyseessä ensimmäisen lapsi. Yhtä jännää ja uutta se on isällekin. Meillä on kummallakin ensikäynnillä ollut mies mukana, ja kummallakin kerralla häneltä on myös kyselty asioita.
 
Miten teillä on ekalla neuvolakäynnillä puhuttu painosta? Olen itse muutaman kilon ylipainon puolella ja nyt varsinkin todella turvonnut ja liikunta on jäänyt vähiin.
 
Miten teillä on ekalla neuvolakäynnillä puhuttu painosta? Olen itse muutaman kilon ylipainon puolella ja nyt varsinkin todella turvonnut ja liikunta on jäänyt vähiin.

riippuu varmaa hoitajasta. Itselläni lievä ylipaino ja edellisellä kerralla kyseli enemmän ravinto ja liikunta tottumuksista sekä yleisesti selvitti että onko suhde ruokaan ok. Punnittiin sen hetkinen tilanne ja sanoi että seurataan tulevissa tapaamisissa. En kokenut mitenkään ahdistavana/syyttelynä.
 
Miten teillä on ekalla neuvolakäynnillä puhuttu painosta? Olen itse muutaman kilon ylipainon puolella ja nyt varsinkin todella turvonnut ja liikunta on jäänyt vähiin.

Toisessa raskaudessa olin ylipainoinen, bmi oli 30. Neuvolatäti oli lapsen neuvolasta tuttu, joten hänelle oli helppo suoraan sanoa, että paino ja painon lisänousu ahdistaa jo valmiiksi. Totesi, etteihän tilanteeni mitenkään paha ole. Joka kerta paino tietysti tarkastettiin.
 
Miten teillä on ekalla neuvolakäynnillä puhuttu painosta? Olen itse muutaman kilon ylipainon puolella ja nyt varsinkin todella turvonnut ja liikunta on jäänyt vähiin.
Riippuu varmasti paljon hoitajasta. Osa voi olla todella tökeröitä ja nillittää jopa tuollaisesta muutaman kilon ylityksestä. Ihan turhaan. Jos syö ihan normaalisti perusruokaa, ei mitättömällä ylipainolla ole mitään väliä. Painon nouseminenkin raskausaikana on niin yksilöllistä.
 
Miten teillä on ekalla neuvolakäynnillä puhuttu painosta? Olen itse muutaman kilon ylipainon puolella ja nyt varsinkin todella turvonnut ja liikunta on jäänyt vähiin.

Mulla on osunut kohdalle tosi mukavat terveydenhoitajat, jotka eivät ole koskaan puuttuneet painoon. Olen kanssa siinä normaalipainon ylärajalla ja viimeksi arvioin ekalla neuvolakäynnillä painoni melkein 5kg alakanttiin, kun ei meillä ole vaakaa :rolleyes: terveydenhoitaja ei mitenkään reagoinut tähän, todettiin vain, että turvotusta on. Enemmän on puhuttu terveellisistä elämäntavoista, siitä että syö fiksusti ja liikkuu.
 
Onko teillä kaikilla ihan fyysinen käynti se ensimmäinen neuvola? Mulla tulossa etäkäynti. Lähikäynnin olisi saanut pyynnöstä, mutta otin nyt tuon etäkäynnin, kun sitä tarjottiin.
 
Kiitos kaikille vastauksista painoasiaan, mulla on varmaan vaan jäänyt traumat kun pari vuotta sitten olin laihduttanut 10kg ja silti sain gyneltä läksytyksen siitä että BMI oli 24 :sorry: nyt kun se taitaa olla 26. Muuten olen kyllä terve!

Onko teillä kaikilla ihan fyysinen käynti se ensimmäinen neuvola? Mulla tulossa etäkäynti. Lähikäynnin olisi saanut pyynnöstä, mutta otin nyt tuon etäkäynnin, kun sitä tarjottiin.

Mulle myös mainittiin, että voitaisiin ottaa etänä tarvittaessa (jos sairastuu esim), mutta menen kyllä paikan päälle mieheni kanssa (joka on jo rokotettukin).
 
Onko teillä kaikilla ihan fyysinen käynti se ensimmäinen neuvola? Mulla tulossa etäkäynti. Lähikäynnin olisi saanut pyynnöstä, mutta otin nyt tuon etäkäynnin, kun sitä tarjottiin.

Meillä ei tarjottu mahdollisuutta etäkäyntiin, olisin kyllä mielelläni sellaisen ottanut.
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Mitattiin paino ja verenpaine. Sain kasan lippuja ja lappuja sekä lähetteet sikiödiagnostiikkaan ja verikokeisiin. Taustani takia pyysin varhaisultraa, mutta jää synnytyssairaalan ratkaistavaksi, saanko ultran. Viimeksi tosin siellä sanottiin, että mikäli vielä raskaudun, pääsen tehosyyniin.. Toivottavasti näin.:woot:
 
Kävin tänään neuvolassa ensikäynnillä. Oli mukava hoitaja ja kiva porista perusjutuista ja itseä mietityttävistä kysymyksistä. Kyseli, onko raskaus toivottu ja sen jälkeen onnitteli. Sain lähetteen ravitsemusterapeutillekin, kun kerroin asiaa miettineeni. Painosta ei nillittänyt vaikka olin jo muutaman kilon saanut kerrytettyä normaalipainoon verrattuna. Oon kyllä edelleenkin normaalipainoinen, joten tuskin tuosta mitään ongelmaa tulee. En jaksa stressata painosta kun sitä nyt kertyy väkisinkin, varsinkin kun oon valmiiksi pienikokoinen. Sydänääniä ei jostain syystä kuunneltu, varmaan koska kerroin että olin käynyt jo tällä viikolla varhaisultrassa ja siellä sydämenlyönnit oli näkyneet.

Se, mikä itseä yllätti, oli että hemoglobiini, joka mulla on normaalisti tosi korkea, jotain 140-150, oli jo tässä ajassa romahtanut sinne 110 tuntumaan. Sovittiin, että on sama alkaa syömään rautaa heti, kun ei se siitä ainakaan itsekseen tule nousemaan. Ferritiinikin on mulla aiemmin ollut aika matala, niin pitänee pyytää sen mittausta myös jossain vaiheessa.

Mies ei nyt töiden takia päässyt mukaan, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla. :)

Niin ja se oli iloinen hetki kun sanottiin että verenpaine on sen verran matala että saat syödä lakritsia ja salmiakkia!! :hello2:hilarious:
 
Niin ja se oli iloinen hetki kun sanottiin että verenpaine on sen verran matala että saat syödä lakritsia ja salmiakkia!! :hello2:hilarious:

Onkohan sun neuvolatädillä vähän vanhaa tietoa, kun nykysin tuolle lakritsi/salmiakki rajoitukselle on muutkin syyt kuin tuo verenpaineeseen vaikuttaminen. o_O
 
Onkohan sun neuvolatädillä vähän vanhaa tietoa, kun nykysin tuolle lakritsi/salmiakki rajoitukselle on muutkin syyt kuin tuo verenpaineeseen vaikuttaminen. o_O

Totta! Mä ajattelinkin että oon ehkä lukenut jostain et ois muitakin vaikutuksia mut kun se neuvolatäti niin pätevästi sen asian sanoi niin en osannut alkaa epäillä. Pikaisen googlettelun perusteella tutkimusten mukaan sikiölle voi olla haittaa salmiakin ja lakritsin syömisestä. Ja vaikka turvallista rajaa ei tiedetä niin ilmeisesti yli 35 g päivässä ei ainakaan kannattaisi syödä. Tuskimpa tuota enempää nyt tulisi muutenkaan syötyä, ei tässä nyt kaksin käsin oo tarkoitus alkaa mättämään :hilarious: Eli varmaan jatkossakin tulee välteltyä mut jos kauhea himo iskee niin en kyllä stressaannu siitä jos jonkun pienen määrän syön. :cat:
 
Totta! Mä ajattelinkin että oon ehkä lukenut jostain et ois muitakin vaikutuksia mut kun se neuvolatäti niin pätevästi sen asian sanoi niin en osannut alkaa epäillä. Pikaisen googlettelun perusteella tutkimusten mukaan sikiölle voi olla haittaa salmiakin ja lakritsin syömisestä. Ja vaikka turvallista rajaa ei tiedetä niin ilmeisesti yli 35 g päivässä ei ainakaan kannattaisi syödä. Tuskimpa tuota enempää nyt tulisi muutenkaan syötyä, ei tässä nyt kaksin käsin oo tarkoitus alkaa mättämään :hilarious: Eli varmaan jatkossakin tulee välteltyä mut jos kauhea himo iskee niin en kyllä stressaannu siitä jos jonkun pienen määrän syön. :cat:

Juu ja siis tähänkin asiaan varmasti pätee tuo "kohtuus kaikessa". :)

Mutta muuten. Ihanaa, että teillä synkkasi hoitajan kanssa. Se on tärkeää. :happy:
 
Kävin tänään neuvolassa ensikäynnillä. Oli mukava hoitaja ja kiva porista perusjutuista ja itseä mietityttävistä kysymyksistä. Kyseli, onko raskaus toivottu ja sen jälkeen onnitteli. Sain lähetteen ravitsemusterapeutillekin, kun kerroin asiaa miettineeni. Painosta ei nillittänyt vaikka olin jo muutaman kilon saanut kerrytettyä normaalipainoon verrattuna. Oon kyllä edelleenkin normaalipainoinen, joten tuskin tuosta mitään ongelmaa tulee. En jaksa stressata painosta kun sitä nyt kertyy väkisinkin, varsinkin kun oon valmiiksi pienikokoinen. Sydänääniä ei jostain syystä kuunneltu, varmaan koska kerroin että olin käynyt jo tällä viikolla varhaisultrassa ja siellä sydämenlyönnit oli näkyneet.

Se, mikä itseä yllätti, oli että hemoglobiini, joka mulla on normaalisti tosi korkea, jotain 140-150, oli jo tässä ajassa romahtanut sinne 110 tuntumaan. Sovittiin, että on sama alkaa syömään rautaa heti, kun ei se siitä ainakaan itsekseen tule nousemaan. Ferritiinikin on mulla aiemmin ollut aika matala, niin pitänee pyytää sen mittausta myös jossain vaiheessa.

Mies ei nyt töiden takia päässyt mukaan, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla. :)

Niin ja se oli iloinen hetki kun sanottiin että verenpaine on sen verran matala että saat syödä lakritsia ja salmiakkia!! :hello2:hilarious:
Meillä ei esikoisesta kuunneltu ensi käynnillä sydänääniä. Ehkä joidenkin neuvoloiden kalusto on niin vanhaa, että alussa ei kuulu ne äänet, istukka onkin sellaisessa paikkaa, että heikentää ääniä niim löydy tai joillain voi raskaus olla alkanut myöhemmin kuin kuukautisista laskee, niin ei silloinkaan kuule. Varmaan vältellään turhaa hätäännystä, jos niitä ei kuulu.

Meidän neuvolassa selaite näytti olevan samaa vuosimallia, jolla samassa neuvolassa on kuunneltu miehen sykettä aikanaan :laughing001
 
Ensimmäinen neuvola takana. Ei osannut antaa ohjeistusta koronarokotteesta suuntaan tai toiseen. Sanoi vain että kysykää rokotuksia antavalta taholta, hän ei tiedä. Luulisi että neuvolan tulisi ohjeistaa? :confused004 Toisaalta hyvä ettei lähde arvailemaan.
 
Takaisin
Top