Neuvolakäynnit

Neuvolassa olin tänään kuopuksen kanssa käynnillä niin otin samalla plussa testin puheeksi. Hoitaja oli ihmeissään, kun vasta nyt ilmoitan asiasta (kun jo viikko sitten olin tehnyt plussatestin.) Esikoisen plussasta, kun aikanaan soitin jäi mulle silloin sellainen mielikuva, että asian suhteen ei olisi ollut mikään kiire soitella heti plussan jälkeen. :hilarious:

Samalla hoitaja kysyi myös, että "oliko tämä tähän tilanteeseen toivottu raskaus." Ihmeellinen kysymys, mutta teidän viestien perusteella olin jo varautunut vastaavaan kysymykseen. Ei minulta muistaakseni ole aikaisemmin kysytty. :confused: Ja tarkoittiko hän tilanteella Koronaa vai mitä?

Ekan käynnin sain sovittua vain puheluksi. Ja hemoglobiinin mittasi sen vuoksi jo tänään.
 
Tänään oli eka neuvola. Melkein 1.5 tuntia höpistiin. Lippulappuja läjä matkaan. Ens viikolle äippäpolille aika lääkärille, että se arvioi miten edetään radin suhteen. Kurkattiin pikaseen myös neuvolan kivikautisella ultralla, pikkupirpana sykkeineen löytyi:Heartbigred
 
Tänään oli eka neuvola. Melkein 1.5 tuntia höpistiin. Lippulappuja läjä matkaan. Ens viikolle äippäpolille aika lääkärille, että se arvioi miten edetään radin suhteen. Kurkattiin pikaseen myös neuvolan kivikautisella ultralla, pikkupirpana sykkeineen löytyi:Heartbigred

Saanko kysyä, miksi radi otettiin nyt jo puheeksi? Onko sulla ollut aiemmin lääkehoitoinen radi?

Edit. Ja Ihanaa, että pääsit kurkkaamaan vauvaa neuvolassa :love7
 
Tänään oli eka neuvola. Melkein 1.5 tuntia höpistiin. Lippulappuja läjä matkaan. Ens viikolle äippäpolille aika lääkärille, että se arvioi miten edetään radin suhteen. Kurkattiin pikaseen myös neuvolan kivikautisella ultralla, pikkupirpana sykkeineen löytyi:Heartbigred

Mua myös kiinnostaisi, miksi radista jo tässä vaiheessa käynti äippäpolille?

Itsellä ollut useassa raskaudessa insuliinihoitoinen radi, eikä kuitenkaan ennen sokerirasitusta ole mitään asian suhteen keskusteltu. Voisin mielelläni jättää väliin sokerirasituksen, kun lopputulos on varma ja alkaa vaan seurata sokereita ja aloittaa lääkityksen, kun tarvis.
 
Mua myös kiinnostaisi, miksi radista jo tässä vaiheessa käynti äippäpolille?

Itsellä ollut useassa raskaudessa insuliinihoitoinen radi, eikä kuitenkaan ennen sokerirasitusta ole mitään asian suhteen keskusteltu. Voisin mielelläni jättää väliin sokerirasituksen, kun lopputulos on varma ja alkaa vaan seurata sokereita ja aloittaa lääkityksen, kun tarvis.

Toista lasta odottaessa kuulin, että joku odottaja oli onnistunut väistämään rasituksen kokonaan, kun sitoutui mittailemaan sokereita annettujen ohjeiden mukaan saaden radi-diagnoosin sitä kautta. Mä myös tiedän, etten tule välttymään radilta/lääkkeiltä, joten tiedän joutuvani joka tapauksessa mittaamaan sokereita läpi raskauden. Jättäisin siis itsekin mielelläni rasituksen välistä ja mittailisin sokereita tasaisesti.
 
Neuvolassa olin tänään kuopuksen kanssa käynnillä niin otin samalla plussa testin puheeksi. Hoitaja oli ihmeissään, kun vasta nyt ilmoitan asiasta (kun jo viikko sitten olin tehnyt plussatestin.) Esikoisen plussasta, kun aikanaan soitin jäi mulle silloin sellainen mielikuva, että asian suhteen ei olisi ollut mikään kiire soitella heti plussan jälkeen. :hilarious:

Samalla hoitaja kysyi myös, että "oliko tämä tähän tilanteeseen toivottu raskaus." Ihmeellinen kysymys, mutta teidän viestien perusteella olin jo varautunut vastaavaan kysymykseen. Ei minulta muistaakseni ole aikaisemmin kysytty. :confused: Ja tarkoittiko hän tilanteella Koronaa vai mitä?

Ekan käynnin sain sovittua vain puheluksi. Ja hemoglobiinin mittasi sen vuoksi jo tänään.
Ilmeisesti korona-aikana on joku vauvabuumi tai sit onko terkkareita siirretty esim. rokottamaan ihmisiä niin aikoja on vähemmän. Meillä ainakin sanottiin esikoisen neuvolassa viimeksi, että eiköhän täällä joku ole seuraavalla kerralla, jos ovatkin rokottamassa ihmisiä.
 
Ilmeisesti korona-aikana on joku vauvabuumi tai sit onko terkkareita siirretty esim. rokottamaan ihmisiä niin aikoja on vähemmän. Meillä ainakin sanottiin esikoisen neuvolassa viimeksi, että eiköhän täällä joku ole seuraavalla kerralla, jos ovatkin rokottamassa ihmisiä.

Totta muuten! Meidän hoitaja mainitsikin edellisellä käynnillä (4kk sitten), että joitakin hoitajia siirretään "toisiin tehtäviin". Ja tänään puhui, kun vapaita aikoja on niukasti.
 
Myös Apotin käyttöönotto hidastaa neuvolan työtä edelleen. Esim. Helsingissä oli parin kk tauko, kun ne ei tehneet kuin välttämättömiä neuvolatarkastuksia. Luulen, että meidän neuvolan ruuhkautuminen johtuu eniten siitä ja varmasti koronakin vaikuttaa jonkin verran.
 
Mulla on alle viikon päästä eka neuvola, jännittää! :) Vaikka siellä todennäköisesti vaan jutellaan niin kyllä se silti tekee tästä jotenkin todentuntuisempaa.
 
Ekalla käynnillä käyty. Lääkäri, sokerirasitus ja nt-ultra varattu. Ensin oli pelkkää odottelua, mutta nyt tuntuu olevan melkein joka viikolle jotain. Nt-ultra menee 13+5 päivälle, miten sitä jaksaakaan odottaa. :nailbiting:
 
Ekalla käynnillä käyty. Lääkäri, sokerirasitus ja nt-ultra varattu. Ensin oli pelkkää odottelua, mutta nyt tuntuu olevan melkein joka viikolle jotain. Nt-ultra menee 13+5 päivälle, miten sitä jaksaakaan odottaa. :nailbiting:

Mille viikolle varaat sokerirasituksen? Oliko sulla radi-taustaa?
Oih, sulla kuitenkin nt-ultra jo varattu! :rolleyes:
 
Pitäisi varmaan varata neuvola. Jotenkin vaan siirrän sitä, kun mietin että entä jos taas menee kesken. Ehkä varaan maanantaina kun on rv 6+1.
 
Pitäisi varmaan varata neuvola. Jotenkin vaan siirrän sitä, kun mietin että entä jos taas menee kesken. Ehkä varaan maanantaina kun on rv 6+1.

oot jaksanut odottaa pitkään! Itse varasin jo 3+4 - oon niin malttamaton hätähousu :woot:
 
Mille viikolle varaat sokerirasituksen? Oliko sulla radi-taustaa?
Oih, sulla kuitenkin nt-ultra jo varattu! :rolleyes:
Minulla on takana vain yksi km. Suositus oli että kuukauden sisään kun kävisin niin hyvä olisi. Viime raskaudessa minut olisi sinne ohjattu viikoilla 12-14. Nyt odotan jos pahin pahoinvointi menisi ohi, mutta suunnitelmissa olisi viikko 13.

Ja suurin syy sinne ohjaamiseen on kuulemma ikä 28v ja painava sukurasite.
 
Reilun 2 viikon päähän on neuvola varattu. Soitin pari päivää plussatestin tekemisen jälkeen, että saisin ajan niin että mieskin pääsee mukaan. Tuntuu toisaalta vähän turhalta, että mies sinne tulee mukaan kun mua mittaillaan, mut haluan osallistaa miestäkin mahdollisimman paljon että tää ois meidän juttu aidosti. Nyt kun kaikki jutut pyörii mun tuntemuksissa ja mä oon niistä 100% kartalla koko ajan, mies ei varmaan voi mistään edes kovin syvällisesti sisäistää missä mennään.
 
Mä kävin ensimmäisessä neuvolassa keskiviikkona, siellä höpistiin, mitattiin hb ja verenpaine. Seuraava steppi on 24.5 nt ultra ja sitten seuraava neuvola 9.6. Verikokeissa käyn 10.5, ihana mies kysyi tuleeko sinne verikokeisiin myös mukaan :laughing002 hänelle siis ensimäinen lapsi ja haluaisi olla kaikessa mukana, toki ihanaa, mutta neuvola käyntejä miehen osalta pidän melko turhana. Täällä uudella maalla korona resurssien vuoksi ensimmäinen lääkärin käynti on jäänyt pois eli raskauden aikana vain yksi lääkärin käynti, jos kaikki menee toivotusti.
 
Mä sain ajan vasta 11.5 (oli ensimmäinen vapaa aika varmaan juuri Uudenmaan resurssipulasta ja abotti järjestelmään siirtymisestä johtuen). Varasin jo muutama viikkoa sitten. Olen jo silloin 10rv (9+0) joten hieman jännittää kuinka pitkälle verikokeet ja nt menee...

@marie14 harmi kuulla että tarjoavat vain yhtä lääkärikäyntiä. Mitä viikkoa sun nt vastaa? En haluaisi kertoa muille ennen sitä
 
Mä sain ajan vasta 11.5 (oli ensimmäinen vapaa aika varmaan juuri Uudenmaan resurssipulasta ja abotti järjestelmään siirtymisestä johtuen). Varasin jo muutama viikkoa sitten. Olen jo silloin 10rv (9+0) joten hieman jännittää kuinka pitkälle verikokeet ja nt menee...

@marie14 harmi kuulla että tarjoavat vain yhtä lääkärikäyntiä. Mitä viikkoa sun nt vastaa? En haluaisi kertoa muille ennen sitä

Mulla on täysin samana päivänä eka neuvola ja samat viikot :) luotan, että ajat labroihin ja nt-ultraan saa sitten vielä ihan hyvin. Viime syksynä mulla oli vielä myöhemmin eka neuvola ja silti sain labran heti 10+1 ja ultraankin sai huvin aikoja. Varmaan vähän toki riippuu missäpäin käy labrassa, mutta valinnanvaraa paikoissa tuntui olevan ihan hyvin.

Harmi tosiaan toi lääkärikäynti, tosin ei se tainnut ekassa raskaudessa olla kovin hyödyllinen. Viime syksynä se vielä ois ainakin Helsingissä ollut, mulla oli aika varattu n rv 18, mutta jouduin sen sitten perumaan.
 
Takaisin
Top