Neuvolakäynnit

Meillä olis ollu yks kotikäynti jo ennen vauvan syntymää, mutta korvattiin se "isyydentunnustus"-käynnillä, jonka voi nykyään tehä jo neuvolassa :)

Omakannasta näin vastauksen aika nopeaan ja siellä suositeltiin antamaan piikki rv 28-30. Mulla neuvola just viikolla 30 joten oletan sen silloin saavani. Eipä se jännitä, mutta hyvä tietää etukäteen että piikin ens kerrallla saa. En nimittäin tiennyt että sen raskausaikana jo saisi, kunnes omakannasta noista vastauksista luin.

Soitin neuvolaan. Rh+ on vauva eli piikki pistetään nyt maanantaina :rolleyes: joko sä sait sen piikin?

Joo mä sain eilen sen piikin. Ei paha, reiteen pisti sen. Sit synnärillä taas uudestaan.

Muuten kaikki oli ok. Sf 27, eli keskikäyrällä, lapsi poikittain. SydänÄänet 138-142. Seuraava käynti vasta rv 35 . Väliin äippäpolin ultraus rv 32. Vähiin käy käynnit tuolla.

Mulla myös pitkät neuvolavälit kun kolmatta odotan. Rv 22-30 ei käyntejä. Missään vaiheessa ei ole puhuttu esim. sokerirasituksen tekemisestä.

Lasten isä on vastasyntyneenä saanut pari kolme verenvaihtoa c-immunisaation vuoksi. Siihen ei taida vieläkään olla muuta hoitoa kuin aikaistettu synnytys ja verenvaihto tarvittaessa.

Voihan, kävin neuvolalääkärillä sisätutkimuksessa supstuksien takia. Totesi että tuuppas uudelleen 3viikon päästä. Oli paikat jo alkaneet pehmenemään vaikkakin kohdun suu oli vielä kiinni. Se sanoi että napakampi saisi olla, ilmeisesti se että edellinen raskaus oli niin lyhyellä välillä tästä niin on vaikuttanut asiaan. Myös tuo pehmeneminen on siis tehnyt sen että maidot nousivat jo nyt. Eli maksan kanssa tällä kertaa kaikki hyvin toistaiseksi eikä tarvi Äitiyspolille mennä mutta lääkäri tahtoo seurata supistuksien tuhoja tarkemmin. Ja jos yhtään enemmän kipeydyn tai tulee supistuksia niin pitää aiemmin varata aikaa taas :/
Mulla siis noi neuvola välit on tiheitä vaikka on toinen raskaus. Nyt rv 28+5 ellen ihan väärin väsymykseltä muista. Joo mulle sanottiin että se sokerirasitus on vapaaehtonen koska ei ollut ekassa raskaudessa ongelmia ja alle 2v väliä.

Tänään oli neuvola ja sain sen anti-d-rokotteen. Sf-mitta oli 28 ja vauva on kääntynyt pää alaspäin. Verenpaine koholla niin pitää nyt kotona mittailla.

Neuvolakuulumisia tältä päivää, ei tosin mitään erityisempää kun kaikki hyvin. Mulla oli ollu niitä kipeitä supistuksia muutamina öinä tuossa satunnaisesti ja niistä oli puhetta. Päädyttiin terkkarin kanssa, että seuraillaan tilannetta, niin kuin olin kyllä itekin ajatellu, ettei tarvi turhia huolestua, kun muuten on vointi hyvä, eikä muita oireita oo ollu. Todennäköisestihän se johtuu kun on toinen synnytys tulossa, niin alkaa paikat valmistaa itseään jo ja kun ei oo kuitenkaan niin kauan aikaa edellisestäkään, niin onhan ne paikat tietty vähän erilaiset kuin ekan aikaan.

Muistutteli myös, että kun esikoisen synnytys oli suhteellisen nopea, että tämän kanssa sitten olla lähtövalmiudessa mielummin vähän jopa etuajassa kuin liian pitkään odottaa kotona, että kerkeää sairaalaan asti.
Nyt rupesinkin miettimään, että joko sitä sitten nakkelis kamppeita tuonne sairaalakassiin, niin onpahan se nyt sitten ainakin aloitettu valmistelemaan, jos kovin äkäinen lähtö tulee.

Typykällä vaikuttais olevan kaikki hyvin, raivotarjonnassa on, tosin niin että köllöttää tuolla masussa selkä minun selkään päin. Sykkeetkin olivat kyllä vauhdikkaat aiempiin kertoihin verrattaen kun oli likka niin kovasti liikekannalla, huiteli 170 pintaan kun aiemmin ollut sen 140.

Seuraava neuvola on tuossa helmikuun puolessa välissä ja maaliskuun alussa sitten lääkäri. Hui kun tää aika kuluukin :eek:
Mites muiden neuvolakuulumiset?

Täällä seuraavaksi neuvolantäti tulee kotikäynnille kahden viikon päästä. Mitäköhän asioita siinä sitten käydään läpi? Itselle ihan uutta :)

_kaisamaria ei ole kyllä tietoa mitä sillä kotikäynnillä tehdään, varman ihan perusjutut ainakin, mutta en oo kovin monesti kuullu kotikäynnistä ennen synnytystä. Meillä oli kotikäynti synnytyksen jälkeen esikoisen kanssa, en tiedä onko tän toisen kanssa sitä. Mutta riippuu paikasta missä asuu, niin onhan neuvoloilla eri käytäntöjä. Tuollainen kotikäynti ois kyllä itestäkin toisinaan ihan näppärää niin ei tarvis esikoisen kanssa lähteä liikenteeseen. Tänäänkin oli kyllä epämiellyttävä keli sohlata tuolla märän lumisohjon seassa rattaiden ja mahan kanssa. Ei meillä onneksi kovin pitkä matka ole neuvolaan, mutta on liikkuminen vähän eri sorttia nyt kuin aiemmin :happy:

Ilmeisesti ensisynnyttäjälle tämä kotikäynti ennen synnytystä. Ehkä haluavat vähän tietää millaisessa ympäristössä asutaan jne :)

Meillä oli kotikäynti ekan kanssa vasta synnytyksen jälkeen. Se oli vauvan eka neuvola n viikon iässä.

Meillä sai valita haluaako ennen synnytystä kotikäynnin, joten me mennään neuvolaan tunnustamaan isyys.

Meilläkin oli kotikäynti vain esikoisen synnyttyä.

LilyOfTheValley: Mä lähdin kakkosen synnytykseen yhden kunnon supistuksen tultua. Sisko sanoi että meet nyt heti. Sairaalaan oli vartin ajomatka ja sen aikana tuli supistukset jo kivuliaina kolmen minuutin välein (en olisi voinut ajaa itse). Kolmessa tunnissa homma oli hoidettu vaikka sairaalamiljöö jonkun verran hidastaa kehon toimintaa. Eli ei ole hölmöä mennä ajoissa. Autosynnytys on mun pahin painajainen! Sairaalakassia en tosin ole edes miettinyt vielä. Koti on niin lähellä sairaalaa.

Eilen oli neuvola, kaikki ihan ok. Verenpaine hieman laskusuuntainen kylläkin mutta ei mitenkään hälyttävä. Kyllä vaikuttaa etuseinämässä oleva istukka vauvan sykkeen löytymiseen, melkein kyljestä asti piti etsiä.
Seuraava aika onkin sitten vasta lääkärinaika viikolla 36+ :wideyed: Tuntuu että melko pitkä väli? Terveydenhoitajalle puolestaan seuraavan kerran 38+ ja sinnehän sitä aikaa vasta onkin! Tänään on 31+2. Vähän huvittavaakin siinä mielessä että esikoinen syntyi jo 38+ viikolla :joyful: No mutta eihän minulla mitään hätää ole ja raskaus etenee normaalisti, joten mitäpä siellä neuvolassa turhaan juoksemaan.

Meillä ei viimeksi kotikäyntiä tehty ollenkaan, olisihan se nyt tällä kertaa ihan kiva sitten kun vauva syntyy. Isyyttä ei tarvitsekaan enää tunnustaa kun kerettiin naimisiin tässä lapsosten välissä :wink

Täällä seuraavaksi neuvolantäti tulee kotikäynnille kahden viikon päästä. Mitäköhän asioita siinä sitten käydään läpi? Itselle ihan uutta :)

Muistaakseni thl:n sivuilla on virallinen ohjeistus, että mitä siellä ekalla kotikäynnillä tehdään ja kysellään [emoji51] meillä sen ensimmäisen kotikäynnin tekee perhetyöntekijä ja toisen terveydenhoitaja..

Meille ei oo puhuttu mitään tosta kotikäynnistä. Onkohan joka paikassa sama käytäntö? Ehkä eivät täällä vaivaudu joka mökkiin. :)

Meille tarjottiin esikoista odottaessa kotikäyntiä ekalle viikolle synnytyksen jälkeen. Olikin hyvä juttu kun vauvan painoa piti tarkkailla parin päivän välein ja kroppa oli vielä aika hajalla jälkivuotoineen. Tajusin sen mukavuuden vasta kun ei tarvinnut lähteä aamuvarhain mihinkään, vaan riitti että avasi tädille oven. Oli kamala pakkanen ja pimeää. Olisi muuten joutunut lykkimään vaunuja lumessa ja ajamaan bussilla. Meillä oma neuvolatäti tuli käymään ja se oli aamun eka vastaanottoaika.

Tokalla kerralla en kokenut tarvitsevani luksuspalvelua. Oltiin leikkipuistossa grillaamassa kuopuksen ollessa neljä vrk. Toivuin aika paljon nopeammin. Yksi syy oli varmaan se ettei verenhukka ollut niin suuri kuin ekassa synnytyksessä kun vuosin litran.

Meille ei oo puhuttu mitään tosta kotikäynnistä. Onkohan joka paikassa sama käytäntö? Ehkä eivät täällä vaivaudu joka mökkiin. :)

Kyllä se virallisen ohjeen mukaan tulisi järjestää, mutta näkyy menevän kunnittain miten toteutetaan .

Takaisin