Neuvolakäynnit

Mulla oli nyt pitkä tauko mutta välissä oli rakenneultra niin en kokenut tarvitsevani siinä,välissä enää neuvolaa.
 
Mulla oli neuvolakäynnit rv 8, 15, 22 ja seuraava on rv 26. Välissä oli ultrat rv 12 ja 20 ja neuvolalääkäri rv 17. Jatkossa taitaa olla max 4 viikon välein.
 
Mulle sanottiin ekalla käynnillä että parin kuukauden välein kunnes viimeinen raskauskuukausi hieman useammin, jos on kaksi normaalisti mennyttä raskautta takana eikä yhtään keskenmenoa. Täällä ei ultrata neuvolassa, eli kaksi kertaa näkee vauvan ennen syntymää. Rakenneultraan mennään 13.12.
 
Kolmas neuvolakäynti oli tänään ja olipa ihanan rauhallista käydä kerrankin ilman esikoista! Synnytysmietteistäkin juteltiin jo, oli kyllä mukava käynti. Raskaustodistus tuli kouraan myös ja tänään pistinkin kaikki hakemukset vetämään lapsilisää myöten. Äitiysavustus otetaan rahana tällä kertaa.

Sydän löi pikkuisella 140-150 x min ja kohtu on jo reilusti navan yläpuolella, sf-mittaa ei kuitenkaan mitattu. Hemoglobiini 135 :joyful:

Seuraava käynti on viikolla 27+ ja sitä ennen pitää vielä uusia sokerirasitus.
 
Onpa kelalla todella nopeaa toimintaa. Lauantaina tein äitiysavustushakemuksen netissä ja maanantaina oli tehty päätös, joka on tänään postitettu. Otin avustuksen siis rahana, ja ensi viikolla pitäisi rahan tulla tilille.
 
Mulle on sattunut aivan ihana neuvolan täti, mutta tämän viikon jälkeen se vaihtuu. Harmittaa ja jännittää että millainen on seuraava..

Eka neuvolalääkärikäynti oli ihan fiasko. Lääkäri tuntui kiireiseltä ja etäiseltä eikä oikein keskittynyt muhun. Ei tehnyt edes sisätutkimusta ja tuntui, että halusi mut vaan mahdollisimman nopeasti ulos. :-(
 
.. Ei tehnyt edes sisätutkimusta ja tuntui, että halusi mut vaan mahdollisimman nopeasti ulos. :-(

Käypä hoitosuosituksessa on maininta, että alkuraskaudesta ei sisätutkimusta tarvitse tehdä, mikäli ei ole mitään syytä siihen. Mulle neuvolalääkäri teki, enkä oikein tiedä mitä se sillä kurkkimisella muka oli näkevinään.
 
Multa tutkittiin lääkärineuvolassa kohdunsuun tilanne kun oli ollut edellisellä viikolla pistoskipu, ihan kuin puukolla olisi tökkäisty sinne kun nousin bussista. Ihan kunnossa oli kaikki ja parempi mieli kun tutkittiin. Mulla on kahden aikaisemman raskauden aikana kohdunsuu auennut supistelujen tuloksena pari senttiä jo yli kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta tytöt syntyivät silti +8 ja +11 LAn jälkeen. Synnytykset tosin olivat 5h ja 3h ekasta supparista, eli suht ripeitä varmaan juuri johtuen siitä ettei tarvinnut ihan kymmentä senttiä aueta kerralla.

Nyt on ollut jo yksi kipeä supistus. Heräsin toissa yönä kun maha oli kivikova ja pullotti oikein kunnolla. Hirveästi säikähdin kyllä. Onneksi ei ollut kuin yksi. Meni ohi muutamassa sekunnissa.
 
Mulla oli eilen ehkä parintunnin verran kipeitä suppareita, ei niin kipeitä et olis pitänyt pysähtyä mut reilusti hidastaa vauhtia niinsanotusti. Ensin en ees tajunnut et suppareita, sit huoli tietty valtas mielen :sad001 keskiviikkona neuvola onneks, täytyy vähän kysellä et missä vaiheessa on oikeesti syytä huoleen.
 
Mä kävin torstaina neuvolassa. Kerroin kuinka työ rasittaa ja tuntuu välillä tulevan supistuksia kun oikein stressaa ja on kiire ja oon miettinyt pitäisikö huilata hetken aikaa pois töistä. Terkkarin sijainen totesi vain että koita jaksaa. Hei tänks!! No eihän tässä nyt ole enää kuin pari kk kun saa jäädä vuosiloman kautta mammalomalle :).
 
Ittellä kans töissä niin kiire ja ei todellakaan helpota. Terkkari ehdotti varhennetulle jäämistä, mutta itse olen sairausloman kannalla. Eihän tuohon älomaankaan kovin pitkä aika olisi.
 
Mie oon kans ihan väsyny töihin, mutta koitan nyt sinnitellä.. ois kyllä jotain lomia pitämättä, mut mulle terkkari sanoi ettei lomia kannata etukäteen pitää.. et jos ei töissä jaksa olla niin sitten sairaslomalle. Mulle on suunniteltu talviloma vkolle 12, mut jos edes sen siirtäisi vaikka helmikuulle.. Mulla on tosin kaksi työpaikkaa, niin en mä kyllä varmaan kehtaa olla molemmista poissa. Äitiysrahaakin oon yökaudet laskenu, että menee vuoden 2015 tulojen mukaan, jotka on huonommat kuin 2016 tulot. Viimeisen 6kk:n tulot on taas huonommat kuin esim tammi-kesäkuun tulot :sad001 .. en tiedä saisko valituksen kautta paremman äitiysrahan. Osa-aikatyöt ja koulun palkattomat harjoittelut niin kk-palkoissa jopa 1000e heittoja
 
Mä yritin aikoinaan saada äitiyspäivärahan viimeisen 6kk tulojen mukaan. Laskivat Kelassa että palkka oli noussut 19% verrattuna siihen edelliseen vahvistettuun verotusvuoteen. Raja oli 20% nousu, eli en saanut sitä korotettua. Harmitti kyllä kun sain 20€ vähemmän per päivä kuin mitä olin toivonut! Porrastus noissa palkkatasoissa saisi olla liukuvampi. Mulla esim maksetaan kesäkuussa vasta könttänä iso summa koko edellisen vuoden juttuja. Se raha oli tienattu osittain jo syksyn aikana, mutta näkyi vasta kun olin ollut äitiyslomalla jo yli puoli vuotta! Olisi sen turvin mennyt se 20% rikki, mutta kun ei.
 
Mie oon kans ihan väsyny töihin, mutta koitan nyt sinnitellä.. ois kyllä jotain lomia pitämättä, mut mulle terkkari sanoi ettei lomia kannata etukäteen pitää.. et jos ei töissä jaksa olla niin sitten sairaslomalle. Mulle on suunniteltu talviloma vkolle 12, mut jos edes sen siirtäisi vaikka helmikuulle.. Mulla on tosin kaksi työpaikkaa, niin en mä kyllä varmaan kehtaa olla molemmista poissa. Äitiysrahaakin oon yökaudet laskenu, että menee vuoden 2015 tulojen mukaan, jotka on huonommat kuin 2016 tulot. Viimeisen 6kk:n tulot on taas huonommat kuin esim tammi-kesäkuun tulot :sad001 .. en tiedä saisko valituksen kautta paremman äitiysrahan. Osa-aikatyöt ja koulun palkattomat harjoittelut niin kk-palkoissa jopa 1000e heittoja

Mulla oli sama tilanne. Alkuvuoden tulot ihan eri luokkaa kuin loppuvuoden, joten 6kk laskettuna nousua ei ollut riittävästi ja laskettiin edellisen vahvistetun mukaan, mikä oli paljon heikommin kuin kuluva vuosi. Ja nyt kun on niin vähän aikaa siitä, niin mennee taas niiden tulojen mukaan, vaikka nyt olisi edellinen vahvistettu ihan omaa luokkaansa. Ihan pöllöt säännöt.
 
Ja mulla ihan vakkaripaikka, joka nyt vain sattuu työllistämään enemmän kevätaikaan! :sad001 Lapset tehty väärään vuodenaikaan :D
 
Niin siis onko se tosiaan niin, että jos lasten välillä on alle 3 vuotta, niin menee automaattisesti sen vanhan äitiysrahan mukaan, vaikka olis tienannu mitä siinä välissä??
 
H3nte, eiköhän siihen päde sama että viimeisen puolen vuoden tuloilla voi olla nostava vaikutus mutta huonompaan suuntaan ei edellisestä laske? Vai voiko kokonaisen vuoden (-15) tuloilla olla myös nostava vaikutus äitiysrahaan?
 
Jaa en oo ihan varma.. mut mä oon ymmärtänyt, et jos lapsilla on alle 3v ikäeroa, niin aina mennnään sillä samalla rahalla? Mut siis mun kohdalla mun tulot olis paremmat, jos ne katsottaisiin vuodelta 2016 eikä 2015.
 
Takaisin
Top