Neuvolakäynnit

Oi, toivottavasti :O Tähän asti vastaus on ollut se samojen mukaan kuin viimeksi, kun alle 3v.
 
Tänään käyty neukassa, proteiinit +1. Kaiken keskellä en tajunnut kysyä mitä tuo nyt sit meinaa, labraan huomenna antamaan vielä puhdasyte.
 
darkminttu: ikävää!!!!
Tuo käytös on ammattiin kuulumatonta. Tekisin sijassasi ilmoituksen hänestä ja vaihtaisin terkkarii.
Itse vaihdoin terkkaria ja jätin hänestä palautelapun. Nuori työn heitukka joka oli tietävinään kaiken,ei kuunnellut. Päätin heti parin neuvolan jälkeen et mieltäni ei pahoita tuollainen päällepäsmäri.

Ei oo mahollista vaihtaa ku hän on tän paikkakunnan ainoo. Tai jos haluaa vaihtaa nii saa varmaan kulkee 30km päässä neuvolassa, nyt matkaa 1,5km.
 
Tänään käyty neukassa, proteiinit +1. Kaiken keskellä en tajunnut kysyä mitä tuo nyt sit meinaa, labraan huomenna antamaan vielä puhdasyte.

Luultavasti valkovuotoo seassa. On myös yks raskausmyrkytyksen oire mutta sit ois myös paineet koholla, turvotusta, ja protskut kahella/kolmella plussalla. Viljelystä ne näkee tarkemmin, tikkutesti on niin herkkä. Mulla on melkee aina +/- kohassa protskut, toista odottaessa oli jopa kolmella plussalla mutta ei raskausmyrkytystä silti.
 
Tällä viikolla oli neuvola kun 22 viikkoa täynnä, seuraava neuvola vasta kun 30 viikkoa täynnä. Todella pitkä väli. Onko muilla samalla tavalla?

Joo, just meinasin tulla tästä avautumaan. Valitin jo aikaisemmin johonkin toiseen ketjuun, että älytöntä, kun neuvolalääkäri on siirretty viikolle 16-18 vai mitä se nyt olikaan, kun edellisen raskauden aikaan se oli viikolla 25-26, mikä olis paljon hyödyllisempää. No, silloin en vielä tiennyt, että uudelleensynnyttäjiltä on tosiaan tästä viikkojen 22 ja 30 välistä pudotettu yksi neuvolakäyntikin pois.

Mulla on onneksi äitiyspoli viikolla 27 esikoisen ennenaikaisuuden vuoksi, mutta muuten kaikin puolin ihan liian pitkä väli tässä. Murr.
 
Mulla on rv 22 jälkeen käynti rv 26 ja sit varmaan joskus rv 30. Se käynti ois ollu tänää mut terkka oli kipeenä, nii se ois sit ke jos terkka tervehtyy siihen mennessä. Muuten se jää varmaan välistä. Eipä tuo tunnu nyt nii kamalan tarpeelliselta.
 
No en tiedä onko noi terveydenhoitajan käynnit välttämättä niin tarpeen, mutta se on mun mielestä outoa, että esim kohdunkaulan tilannetta ei periaatteessa tarkisteta ollenkaan ennen viikon 32 neuvolalääkäriä, jos ei kuulu riskiryhmään tai osaa itse oireiden perusteella hakeutua hoitoon.

Tosiaan yksi tuntemattomasta syystä ennenaikainen synnytys takana, ja mun mielestä tutkimuksia ei oo koskaan liikaa...
 
Minusta terkkarikäynnit on todellakin tarpeen. Ihan oman mielenrauhan vuoksi. Ja muun muassa sitä vartenhan se kontakti on, että terkkarin kautta pääsee lääkärille herkästi. Itselle kävi juuri näin; kerroin oireista ja kysyin onko normaalia (ja nyt tiedän että on). Siitä huolimatta terkkari varasi samalta istumalta seuraavan vapaan neuvolalääkäriajan. Tehtiin sisätutkimus ja ultraus. Itse en edes välttämättä olisi kokenut tarpeelliseksi käydä lääkärissä, mutta sinnepä kuitenkin päädyin. Onneksi kaikki oli ok ja sain jatkaa rauhallisena eteenpäin.

Eli kannattaa lehmus varmaan sille terkkarille puhua asiasta. Äidin pitäminen rauhallisena raskausaikana on myös yksi terkkareiden tavotteista, eli varmaan laittaavat lääkärille jos arvelevat sen vähentävän sinun stressaamistasi.
 
Uudelleensynnyttäjillä käynnit on aika harvassa mutta jos on huolta niin aina kannattaa soittaa, kyllä ne tarvittaessa ottaa useamminkin käymään. Meillä on tosi ihana terkkari joka on tehny tätä työtä jo tosi pitkään. Aina kun sitä näkee vaikka kaupassakin niin kysyy että onko kaikki menny hyvin ja onko huolia. Viikolla 18 kun oli eka neuvolalääkäri niin oli kyllä tosi tympeä lääkäri. Sanoi vaan kaikista vaivoista mistä puhuin, että ne on hyvänlaatuisia vaivoja joille ei tarvii tehä mitään. Nyt kävin muissa asioissa lääkärillä, joka sattu olemaan sama lääkäri joka tekee loppuraskauden lääkäreitä ja jälkitarkastuksia ja se kirjotti varalta lähetteen labraan että katotaan kokeista vähän arvoja.
 
M
No en tiedä onko noi terveydenhoitajan käynnit välttämättä niin tarpeen, mutta se on mun mielestä outoa, että esim kohdunkaulan tilannetta ei periaatteessa tarkisteta ollenkaan ennen viikon 32 neuvolalääkäriä, jos ei kuulu riskiryhmään tai osaa itse oireiden perusteella hakeutua hoitoon.

Tosiaan yksi tuntemattomasta syystä ennenaikainen synnytys takana, ja mun mielestä tutkimuksia ei oo koskaan liikaa...
Täällä meillä kohdunkaulan tilannetta ei automaattisesti tarkisteta ennen rv 36 jolloin on synnytystapa-arvio lääkärillä. Minulla katsottiin se rv 18 lääkärikäynnillä koska itse halusin. Mutta paljon hyödyllisempi se lääkärikäynti olisi rv 26-28 jolloin se viime raskaudessakin oli.
 
Juu, ei mulla tässä tällä kertaa mitään hätää ole, kun olen joka tapauksessa äitiyspolin seurannassa. Ihan yleisellä tasolla vaan nalkutan . Ehkä kaivelee mielessä edellinen kerta, että olisko ennenaikainen synnytys voitu estää, jos olis tutkittu paremmin.
 
Joo, just meinasin tulla tästä avautumaan. Valitin jo aikaisemmin johonkin toiseen ketjuun, että älytöntä, kun neuvolalääkäri on siirretty viikolle 16-18 vai mitä se nyt olikaan, kun edellisen raskauden aikaan se oli viikolla 25-26, mikä olis paljon hyödyllisempää. No, silloin en vielä tiennyt, että uudelleensynnyttäjiltä on tosiaan tästä viikkojen 22 ja 30 välistä pudotettu yksi neuvolakäyntikin pois.

Mulla on onneksi äitiyspoli viikolla 27 esikoisen ennenaikaisuuden vuoksi, mutta muuten kaikin puolin ihan liian pitkä väli tässä. Murr.


Tätä minäki kyselin jossaki toisessa ketjussa. Tää on kolmas lapsi, mut mulla esim klexane hoito menossa, mutta ei siltikään mitää ylimääräistä käyntiä vielä. Ylim ultra tulee viikolla 32. Tänään oli neuvola rv 25+2, seuraava viikolla 30. Piitkä väli. Varsinki ku mullaki noita supisteluja ollut. Noh ainahan sinne voi soittaa, jos joku askarruttaa.
En enää muista , miten oli aiemmissa raskauksissa, Aikaa siis 5 v. Mut oli niitä tiheämmin !
 
Nää neuvolakäynnit harveni vuoden 2013 vai 2014 jälkeen. Sitä ennen oli useemmin.
Tuo muaki hämmästyttää et ei oo rv 16/18-36 välissä lääkäriä. Just sillon ennen rv 30 se kohdunkaulan tilanne pitäs mun mielestä kattoa.
 
Meillä olisi normaalin neuvolakäytänteen mukaan lääkärineuvolat vain rv 10-16 ja rv 35-36. Itsellä eka lri oli rv 9, jolloin tehtiin varhaisultra ja sisätutkimus. Seuraava tosiaan olisi ollut vasta loppumetreillä, mutta "jouduin" käymään nlalrillä tarkistuttamassa tilanteen pari vkoa sitten.
 
Yllättäen neuvolassa proteiini yhellä plussalla. Mulla ollu joka raskaudessa. Anto kottiin ne tikut että stiksailla välillä ja sit käski mittailla paineita. Tai oikeestaan käski tehä molemmat päivittäin mut ei mulla nouse paineet ikinä vaikka muut raskausmyrkytysoireet oiski nii en nyt ihan hirmu huolissaan oo.
 
Mulla ollu joka neuvolassa protskut yhdellä plussalla. Ei syytä huoleen. Mulla yleensä neuvola aamulla, jolloin en oo vielä ehtiny juoda paljoa.
 
Mun pitäis käydä nyt vuoden vaihteen jälkeen maksa-arvot mittauttamassa. Viimeksi alkoi mennä huonoon suntaan rv 29-30 ja nyt ollaan melkein jo siellä. Alkuun alkaa ruokahaluttomuus, sitten unettomuus,närästys, sitten tulee helvetin kovat kivut. Enää puuttuu helvetin kovat kivut niin ollaan melkein samassa pisteessä. Onneksi tällä kertaa siellä on merkintä että tarvin seurannan heti kun arvot napsahtaa koholle. Viimeksi synnytys käynnistettiin rv 38 koska olin niin huonossa kunnossa ja riutunut. Onneksi lapsella ei ole hätää ja nämä riskit koskevat vain minua odotus aikana. Eli paperissakin luki "äidin romahtanut kunto, määrittelemätön riskiraskaus". Tässä hupina esikoisen kanssa valvominen vielä, onneksi hän oppinut nukkumaan omassa huoneessa vaikka välillä heräileekin hammassärkyyn.
Onneksi tänne asti ilman ongelmia päässyt, tosin harjoitus supistuksia tulee iltaisin aina ihan mukavasti kun päivän leikkinyt 1veen kanssa. Pitää varmaan samalla kun noi arvot tsekkaa niin kysyä tarkistusta.
 
Onko muita joiden veriryhmä on Rh-negatiivinen? Kävin rv26 verikokeessa jossa selvisi sikiön Rh-veriryhmätekijä ja sikiö on Rh-positiivinen, aivan kuten esikoinenkin. Esikoisen aikaan veriryhmä selvitettiin vasta syntymän jälkeen, mutta nyt siis jo raskausaikana. Ja saan anti-d-rokotteen muutaman viikon sisään. Esikoisen aikaan sain rokotteen vain synnytyksen jälkeen.
 
Vaikka muuten neuvolakuviot yleensä toimivatkin hyvin, niin takaisinsoittopalvelu on kyllä ankea. Se on ihan varma, että sitten kun soittavat joskus takaisin, niin olet paikassa, jossa et pysty sillä hetkellä vastaamaan tai et huomaa soittoa. Tätä edestakaisin ristiin soittelua sitten koko päivä. Voi kun jonottaminen olisi mahdollista.
 
Takaisin
Top