Neuvolakäynnit ja ultrat

Meilläkin osa lomakkeista tulee etukäteen postissa kotiin täytettäviksi, tosin olis kyllä helppoa täytellä ne mieluummin netissä. Ei oo semmosta luksusta pienemmillä paikkakunnilla :D

Meillä neuvola toivotti miehen lämpimästi tervetulleeksi ekalle neuvolakerralle, mutta mies ei todennäköisesti ehdi tulla mukaan työkiireiden takia. Ultriin haluaa osallistua ehdottomasti :). Saatiin etukäteen täytettäväksi esitietolomake sähköpostilla, ni siihen yhdessä täytellään miehenkin tiedot, joten miehen poissaolo neuvolasta tuskin pal vaikuttaa. Ja sit tietty koitan neuvolassa painaa asiat mahdollisimman hyvin mieleen kerrottaviksi :)

Yritin muistella ekaa neuvolakäyntiä viime raskaudesta. Sen verran muistui että se oli tunnin aika kun muutoin neuvola ajat ainakin mulla oli 15-30min. Kaikki äidin ja isän perustiedot käytiin läpi, mm. lähisuvussa olevia sairauksia ja tiedusteltiin tupakoinnista/päihteiden käytöstä. Silloin en saanut etukäteen mitään täytettäviä lappuja, nyt sain postissa esitietolomakkeen täytettäväksi.
Sitten sain ison pinon kaikenlaisia lehtisiä ja oppaita mm. sen Vaun äidille/isälle ja toisenkin vastaavan. Raskausajan ruokavaliosta puhuttiin ja mitä ei olisi hyvä syödä.
Kaikki neuvola-ajan seurannat käytiin läpi, mikä milloinkin on ja mihin kaikkiin tutkimuksiin voi halutessaan mennä.
Ja tottakai perus pissanäyte, hemoglobiini, verenpaine ja paino katottiin ja sain neuvolakortin.
Sydänäänetkin kuunneltiin lopuksi.

Jee, viikon päästä eka neuvola :)

Tyhjentävästi ja hyvin selostettu joanmarie! :). Neuvolaterkkari käski mua varaamaan ainakin tunnin ekalle kerralle, joten toi tunti on varmaan se yleisin kesto.

Puoltoista tuntiakin kuulostaa ihan järkeenkäypältä, ku siinä ekassa kerrassa voi olla paljonkin asiaa ja päivämäärien sopimista :). Ja sit ylimääräistä aikaa menee, jos ei oo ennakkolomaketta tai koitetaan sydänääniä. En itse huomannu puhelun yhteydessä doppleroinnista kysyä, mut toivottavasti se mahis olis, vaikka meillä aikaa vaan reilu tunti :)

Mulla viime raskaudessa eka neuvola käynti kesti vaan 30min.. :/ mutta sekin tuntui turhalta käynniltä jotenki. Ja nykyään ei saa neuvolakorttia käteen vaan sekin on tietokoneella >:( haluaisin sen konkreettisesti omaksi eikä vaan koneelta kattoa..

No ompas typerää jos ei neuvolakorttia enää saa itselle ollenkaan. Kyllä mäkin ehdottomasti haluaisin sen. Pystyykö niitä tietoja sitten itse näkemään jostain?

Maaliskuussa vielä sain minäkin neuvolakortin, mutta silloinkin kysyivät että laitetaanko sähköisenä, pyysin saada oikean neuvolakortin. Sanoivat silloin, että neuvolakortti menee kokonaan sähköiseksi, että saa nähdä onko jo, kun viimeksikin jo sitä tarjosivat..:shifty:

Meillä sano kanssa että eka neuvola kestää semmoisen puoltoista tuntia. Ja täällä on kanssa esitietolomake onneksi netissä. Tuhinamurmeli mä kanssa varmaan hävittäisin sen lapun ennen koko neuvolaa jos tulis postissa tms.

Vielä kaksi viikko neuvolaan. Ja sitten vielä vaikka kuinkakauan ultraan. Vai kuinkas aikasin sen voi tehdä. Voiko jo 10+0 jälkeen? Kun mulla on eka neuvola vasta 9+0 niin jos tarttis vaan yks viikko odotella sitten sitä ultraaa.

Sydänäänistä se ajanvaraushlö kertokin jo, ettei kuunnella. Halus sanoa ettei sit tuu pettymyksiä jos odottelee kuulevansa :)
Perusteli ettei sillä dopplerila joka siellä on, välttämättä kuule vielä niillä viikoilla.
Aijuu joo. Esitietolomake kuulemma pitää tulostaa ja täyttää.
Mitenhän sen muistais..

Mulle sanottiin että varataan 1,5h aika, mutta se käynti ei kestä niin pitkään vaan siihen on jätetty neuvolantätille ( tai sedälle ;) )kirjaamisaikaa.

Meil ainakin neuvolassa aletaan kuuntelee sydänääniä vasta rv12 jälkeen just sen takia ettei ne välttis aikasemmin kuulu vatsanpeitteiden läpi

Mä sain myös laput täytettäväksi jo kotiin ja siinä oli myös lähete ultraan, ite pitää meillä päin soittaa. Omassa TK:ssa ei sitä ole vaan on ostopalveluna isommassa kaupungissa. Tehdään viikoilla 11+0-13+6 alakautta, toki oli myöhemminkin mahdollinen jos siitä myöhästyy, jos ei esim. tajua olevansa raskaana.

Takaisin