Neuvolakäynnit ja ultrat

Minäkin menen ekalle käynnille ihan mielelläni, vaikka se kieltämättä kuulostaakin vähän turhalle. Esikoisen odottajille se on varmaan vähän eri juttu kuin niille, joilla on jo ennestään lapsia ja asiat selvillä :)

Me kerettiin käydä viime raskaudessa ekassa neuvolassa. Kaikki kun on uutta ja ihmeellistä niin oli kiva käynti. Tosin nyt en oo siitä niin kauheen innoissani. Tosin kun varasin sinne ajan niin sanoi puhelimessa että haluaa keskustella meidän kanssa myös kkm ja mikä meitä nyt mietityttää ja pelottaa tässä raskaudessa. Ja mä kyllä heitin kaikki neuvolasta saadut paperit ja vauvakirjat roskiin kun kkm todettiin, joten ihan kiva saada uudet :)

Ainut mikä jäi neuvolasta ärsyttämään oli se kun mun mies kyseli neukkatädiltä jotain niin tää täti katto ja puhu vaan mulle ja jätti isän ihan huomiotta . Ärsytti ihan älyttömästi koska yhtälailla se lapsi on isänkin. Lisäksi neuvolassa ne oletti että tiedetään jo ihan hirveesti. Tuntu että sitä ärsytti vastata meidän tyhmii. Kysymyksiin :D

Se vaa'alla käynti oli kauheeta aina. Aina jotenkin selitteli painon nousua vaikka normaaliahan se on. Loppuraskautta kohden helpotti mut alussa otti tosi koville kun paino nousi. Hassua kyllä. :)

Mä odotan ekaa neuvolaa vaikka tuttuja asioita onkin. Pidän sitä jonkinlaisena virstanpylväänä, sit voinki varata np- ultraa ja siinä on taas seuraava aika mitä odottaa :D lisäks se neuvolan täti on tosi mukava! Jos siis pääsen samalle ku esikoisen raskausaikana olin. Aikaa varatessa joku kesäsijainen vastas, enkä muistanu varmistella et onhan sama. Ennen ainakin se numero oli vaan tän neuvolan tädin käytössä..
Mäkään en tykkää vaa'alla käydä, en edes omista vaakaa xD viimeks mut on punnittu synnytyksen jälkitarkastuksessa about vuos sitten.. vähän jännittää mitä se vaaka näyttää..

Mulle tää alkuraskaus ensimmäisine neuvolakäynteineen ja np-ultrineen on ihan uutta ja ihmeellistä, vaikkei esikoinen olekaan. :D Tai tuskin se neuvolakäynti nyt järin ihmeellinen on, vaikka neuvolantäti sanoi että menee tunti. :o

Suotta ne kuitenkaan niitä ruokajuttuja, vitamiineja jne. alkaa listaamaan kun kaikki on ihan tuoreessa muistissa. Blaah.

Mä odotan myös ihan mielenkiinnolla ja innolla tuota ekaa käyntiä. Kaikki on uutta ja ihmeellistä. Mieskin saa tulla kaikkiin mahdollisiin käynteihin mukaan jos haluaa. Seuraavien lasten kohdalla ei sitten tarvi jos ei halua.. Hyvä kun mietin jo seuraavaa kun ensimmäinenkään oo vielä syntyny :D

Ei perkele. Taitaa jäädä ar ultra varaamatta. Olen käynyt aina yksityisellä gynellä ja se on ollut n. 80e. Viimeksi kun kävin, järkytyin kassalla maksaessani: 183e! Kuiteista ihan asian varmistin. Tästä oppineena soittelin ja varmistelin hintoja jos kerran eri lääkäreillä voi olla noin suuria eroja. Noh, täältä meiltä päin ei tunnu ar ultraa saavan alle 200e! Kyllä, vaikka eräs ystäväni kävi n. vuosi sitten ja sanoi maksaneensa myös n. 80e. Kyllä pilasi päivän! En muista pelkäsinkö esikoisen kohdalla näin paljon vai johtuuko tämä siitä että olen lukenut niin paljon juttuja keskenmenoista ja kaikesta mikä voi mennä pieleen! Kaikki jomottelut kuuluvat asiaan mutta silti ne kaikki hirvittää koska en muista että viimeksi olisi juuri missään tuntunut. Mitään oireitakaan kun ei ole, kahvi maistuu ym. En tosin muista millä viikoilla viimeksi alkoi pahoinvoinnit..... kamalaa kertoa kaikille jos ei sitten kerrottavaa lopulta olisikaan (häät siis tulossa jossa oma suku viimeistään tajuaa asian)

jm, jos ei ilmene mitään ongelmia niin varmasti pärjäät ilman kallista ultraakin :) Ymmärrän kyllä, että olisi mukava varmistaa ajoissa, että kaikki on hyvin.

Minä päätin olla käymättä nyt varhaisultrassa, ellei vuotoja ilmene. Onhan nuo muutkin selvinneet sinne nt-ultraan asti. Eikä se varhaisultra mitään takaa. Edellisessä raskaudessa kävin ultrassa katsomassa kuinka vuodoista huolimatta sydän sykki, mutta koko oli muutaman päivän pienempi kuin pitäisi. Seuraavana päivänä se menikin kesken. Niiden ultrakuvien kanssa tuli monet itkut itkettyä. Nyt toivon vain, että tämä raskaus jatkuu normaalisti.

Mulla piti olla neuvola tosiaan 3.8. mutta onkin jo ens ma tän pahoinvoinnin takia. Ilmeisesti eivät sittenkään ultraa :/
Ekaks on lääkäri, jos en tosiaan joudu lähtemään päivystykseen. Tänään en oo saanu mitään pysymään mahassa ja olo alkaa olla heikko. Ukko on todella huolissaan ja tekeekin nyt lyhyttä päivää.

Sori tää omanapailu.

FirstTimeMom, paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! :happy: Mitkä sun viikot sitten on nyt?

Kyllä mäkin ihan innolla odotan ekaa neuvolaa. Vaikka vähän tuntuu tylsältä että mennään ar-ultraan vasta sen jälkeen mutta ei auta kun luottaa siihen että kaikki on hyvin. Ja mun kaverilla on toi sama neuvolatäti ja oon kuullu hänestä pelkkää hyvää niin senkin puolesta on kiva mennä. :)

FirstTimeMom: Onnea hyvistä uutisista :)

jm: Täällä kans hirvee ressi ku haluais siihen ultraan, mutta kyllähän se np-ultrakin on loppujen lopuksi aika äkkiä. Se on vaan tympeetä jos joutuu kertoon ennen sitä muille.

Ensimmäinen neuvola vasta viikolla 10+, mutta eipä se mitään. Neuvolatäti on tuttu, mennään varmaan tuon esikoisen kanssa kahdestaan kun ei siellä mitään jännää miehelle olen. Tiedän että ultraa ei ole, eikä sydänääniä kuunnella.

Täällä myös neuvola ennen ar-ultraa. Mutta ei voi mitään, kun halusin gynekologille jolla olen käynyt jo useamman vuoden ja hänen ajat menee siten, että ennen neuvolaa ei ole mahdollista päästä.
Tuntuu vaan niin typerältä, että jos onkin niin ettei kaikki ole mennyt hyvin ja istutaan neuvolassa sitten ihan "turhaan". :/

Apua, jännittää! Mulla on huomenna aika kätilölle ja lääkärille sairaalassa. Eikä mitään hajua mitä siellä tehdään. Ultrataankohan? Perussairauden takia siis menossa. Jännittää sekin, kun pikkuisen sydän pitäis tällä viikolla alkaa lyömään...

En paljoa ehdi tänne kirjoittelemaan, mutta ihana lueskella teidän juttuja. Elän mukana!! :-)

Tänään oli eka neuvolakäynti. :)
Ihan mukava käynti vaikka oli lähinnä tietojen täyttelyä ja sain nipun esitteitä mukaan. Sydänääniä ei kuunneltu.

Seuraava käynti viikolla 15, sitä ennen labraan ja nt-ultraan vajaan 4 viikon päästä. :)
30c7bb37335091a5d21c24c50a1260c7

Takaisin