Neuvolahommia

Ahven, tsemppiä noihin mietteisiin. Tunnistan noita sun ajatuksia meidän esikoisen syntymästä. Hän siis syntyi kiireellisellä sektiolla eli ei ollut mun oma valinta, mutta silti. Se synnytyspettymys oli tosi jäätävä ja mulla kesti pitkään hyväksyä, että näin se nyt meni ja oli kaikkien kannalta paras ratkaisu. Olin aika hämmentynyt. Koin myös sen leikkauksen tosi inhottavana ja toipuminen oli kamalaa. Mutta haluun sanoo, että siitä selviää! Anna itsellesi aikaa parantua ihan rauhassa, niin henkisesti kun fyysisestikin.
Ihana kun joku ymmärtää. Mies eikä kyllä muutkaan ymmärrä et miten mua häiritsee kun kaikki on nyt hyvin. Mä oon kyllä vähän semmonen että kun pitäis katsoa jo eteenpäin niin mä jään kiinni sinne menneeseen. Se on kyllä vähän huono piirre. Mutta onneks mä huomaan jo paljon edistystä verrattuna viikonlopun masikseen.
 
Ihan tästä sivusta vaan sanon että on tosi hyvä että Ahven sanot ääneen sen että harmittaa. Ainakin täällä foorumilla saa tukea, vaikka kaikki ei olisikaan just samaa kokenut. Synnytykseen ja raskauteen liittyy niin paljon mysteeri juttuja ja tunteita ettei sitä tukea välttämättä saa niiltä omilta perheenjäseniltä tai niiltä jotka sut parhaiten tuntee. Täällä voi onneksi kertoa rehellisesti ja saada hyväksyntää sekä tuntea että omat (joskus oudotkin ja hämmentävät) fiilikset on oikeutettuja. Tää ryhmä on kyllä tosi jees :Heartred
 
Ahven, itse podin todella kauan esikoisen synnytysestä, vaikka kaikki meni tosi hyvin ja tyttö lopulta oli kunnossa. Mutta asiat jäi kaivelemaan, onneksi tuli asiaa puitua jälkikäteen miehen ja neuvolan kanssa ja sain sitä kautta varmuuden itselle asioiden suhteen. Ja ollaan tosi paljon käyty asioita miehen kanssa läpi nyt toisen raskauden aikana ja synnytyslääkärin kanssa myös, joten uusi synnytys ei kauhistuta tässä vaiheessa niin paljon.
On hyvä puhua asiaa selväksi ja keskustele asiasta varsinkin sitten ensimmäisellä neuvola käynnillä.
 
Mä kyllä kans samastun Ahveneen. Esikoinen syntyi kyl alakautta, mutta siinä meni niin monta asiaa pieleen kun vaan voi ja olin kipee ja ei tullut 5 päivään maitoo, niin mulle tuli ihan kamala synnytyspettymys. Tuntu kun oma kroppa olis mut pettänyt ja tuntui, että olin epäonnistunut äitinä heti ensimetreillä. En oikein tiennyt mistä tunteet kumpus eikä kukaan niitä myöskään oikein ymmärtänyt, koska enhän mä tai lapsi kuollut synnytykseen ja kaikki oli kuitenkin lopulta hyvin. Ja tietysti kannattaakin muistaa, että tärkeintähän on se, että lapsi saatiin turvallisesti ja hyvin maailmaan ja kaikki on hyvin! Mutta tosiaan rohkeasti pyytää, että synnytys käytäisiin läpi ammattilaisen kanssa rauhassa! Mä pääsin tekeen sen vasta nyt pelkopolilla ja olis ehdottomasti tarvinnu tehdä se aiemmin!
 
Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa, paitsi vauva on hassussa asennossa kuulemma. Eli ei ole raivotarjonnassa vaikka pää alaspäin onkin. Mut pää on vasemmalla alhaalla ja peppu oikeella ylhäällä. Ens viikolla jo kontrolli ja saas nähä mitä tehdään, jos vielä on vinossa. Terkalla oli lähinnä pelko, että miksi lapsi on vinossa, eikö mahdu olemaan suorassa. No, ei ainakaan siis oo vielä laskeutunut, joten tuskin heti on tulossa, vaikka paikat jo kypsät oiskin. Toivottavasti nyt kääntyy oikeeseen asentoon, se on kamala synnyttää kekara, joka ei oo oikeessa tarjonnassa. En kyl mielelläni siihen ala, esikoisesta jäi sen verta paha maku suuhun...
 
Tänään oli taas neuvola, kaikki hyvin. Hb oli noussut 128 ja paineet oli kohdillaan. Vauvan pää oli kovasti jo alhaalla ja sen kyllä huomaa. Tunnusteli päältä ja nyt tunsikin ison vauvan eikä enään niin pientä. Täyttää kuulemma koko mahan, sf mitta oli 34 ja yläkäyrillä kulkee. Uutta aikaa ei laittanut, lähdettiin siitä että käynnistys aloitellaan alkuviikosta 38. :Heartblue Nyt vain odotellaan aikaa polille ja toivotaan että vauva ei kovin enään kasva. Käski välttää herkkuja ja ylimääräisiä sokereita. :salut helpommin sanottu kuin tehty kun koko ajan tekisi mieli..
 
Tänään oli taas neuvola, kaikki hyvin. Hb oli noussut 128 ja paineet oli kohdillaan. Vauvan pää oli kovasti jo alhaalla ja sen kyllä huomaa. Tunnusteli päältä ja nyt tunsikin ison vauvan eikä enään niin pientä. Täyttää kuulemma koko mahan, sf mitta oli 34 ja yläkäyrillä kulkee. Uutta aikaa ei laittanut, lähdettiin siitä että käynnistys aloitellaan alkuviikosta 38. :Heartblue Nyt vain odotellaan aikaa polille ja toivotaan että vauva ei kovin enään kasva. Käski välttää herkkuja ja ylimääräisiä sokereita. :salut helpommin sanottu kuin tehty kun koko ajan tekisi mieli..

Millä viikolla oot nyt?
 
38+0 neuvolassa käyty ja merkkien perusteella kohta alkais tapahtua. Vatsa supistelee herkästi ja vauva on ihan tulossa valahtaneena alas. Sanoi tosin, että eihän näistä koskaan tiedä, vaikka olisi vielä kolmekin viikkoa.
 
Tänään oli neuvola, ei ollut ihmeitä kaikki kunnossa. Nyt viikkoja 39+2. Sain päättää haluanko että katsoo alakerran tilanteen. Ilman muuta se kiinnosti, varsinkin kun se ronkkiminen edisti esikoisen kohdalla synnytystä, supistukset alko samana iltana kun jäin vielä sopivasti sillon tarkkailuun. Tilanne oli että kaula pehmeä auki 2cm ja sen pituus 2cm.Saas nähdä nopeuttiko syntymää niin kuin viimeksi kävi. :P lukemat ovat lähes samat kuin tytöllä ennen synnytyksen käynnistymistä.
 
Muokattu viimeksi:
Täälläkin oli tänään se ylimääränen neuvola,toivottavasti vika e nnen synnytystä :grin vauva oli laskeutunut ja kiinnittynyt. Eipä sit sen ihmeempää, mukavia juteltiin. Kuulemma voi nopsaankin tulla, lähtökuopissa on hyvin,mutta ei voi ikinä tietää. Nyt rv 38+5.
 
Mitä ylimääräisiä neuvoloita teillä on? Meillä päin käydään kerran viikossa kunnes bebe syntynyt tai lähete yliaikaiskontrolliin..
 
Mulla oli ylimääränen neuvola kun viime viikon neuvolassa vaavi oli masussa poikittain ja neuvolantäti halus varmistaa, että lapsi mahtuu tuleen alakautta, kun ihmetteli miksi on poikittain. Ja seuraava neuvola olis ait 17.9. jos ei siihen mennessä synny. Sieltä saa sit lähetteen Tayssiin, kun on jo silloin yliajalla.
 
Meillä seuraava neuvola ensi tiistaina viikkoina 39+5, mitenhän tosta edistytään? Jos ei oo tuohon mennessä syntynyt, ni saakohan jonnekki äp polille ajan vai neuvolaan vaan vielä, meillä terkka katsoo vaan sykkeen ja päältä et missä asennossa on. Tämmöisiä mietin vaan :)
 
Täällä oli tänään neuvola 39+5 ja ensi viikolle kyllä varattiin aika (40+4). Seuraava on sitten suoraa äitipolille (41+5) jossa arvioidaan käynnistäminen. Toivottavasti siis noihin en enää joudu vaan syntyisi spontaanisti. Kuulemma vauva on tosi alhaalla kun ei hoitaja saanut enää päätä tai hartioita tuntumaan ja sf-mitta tippunut 36>34.
 
Mulla ei ole vissiin neuvolaa enää ollenkaan :hilarious: viimeisin oli 24.8. ja varattiin eka 10.9. uusi aika taas neuvolaan. Nyt kuitenkin kun käyn äitipolilla niin tiiviisti, niin päätettiin neukun kanssa, että katsellaan neuvolahommia sitten vauvan synnyttyä :rolleyes:
 
Jennspa, mulla oli ekan kanssa niin, et just lasketun ajan tienoilla oli neuvola ja sieltä sain ohjeeksi et sit ku menee viikon ( vai oliko jopa kymmenen päivää ) yli lasketun, niin ite pitää soittaa synnärille käynnistysaika.
 
Tänään oli sit vika neuvola (40+2) ja kaikki oli kunnossa. Seuraava tarkastus on sitten sairaalassa, neuvolaan en enää mee, vaikka kestäs raskaus viä vaik kuinka kauan. Esikoinen oli tässä vaiheessa jo käsissä enkä ollut yhtään varautunut, että tää menee näin pitkälle. Ketuttaa ihan ketusti. No, tällä viikolla on tosiaan niin paljon sumplimisia, miehellä tärkeitä menoja ja lastenvahteja esikoiselle ei ole (tai ainakin niillä kaikilla on tärkeitä menoja, että olisi ilkeää ja törkeää pyytää jättään ne väliin), että toivottavasti kersa tajuaa syntyä vasta aikasintaan sunnuntai-iltana...
 
Takaisin
Top