Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minnnis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä huomenna ensimmäinen neuvola ja kysyisin, että onko ensikäynti vain keskustelua? Vai otetaanko siellä jo testejä esim. virtsanäyte ja verikoe? 🤷🏻‍♀️
 
Meillä huomenna ensimmäinen neuvola ja kysyisin, että onko ensikäynti vain keskustelua? Vai otetaanko siellä jo testejä esim. virtsanäyte ja verikoe? 🤷🏻‍♀️
Mä kävin eilen neuvolassa ja siellä keskusteltiin paljon mut sen lisäksi otettiin virtsanäyte ja hemoglobiini mitattiin sormesta otettavalla näytteellä. Myös verenpaine mitattiin ja paino otettiin.

Terveydenhoitaja teki lähetteen verikokeisiin ja sit sai ohjeet miten varataan aika ekaan kunnalliseen ultraan.
 
Täällä seulontaultrat on keskussairaala, muita ei ole (poikkeukset erikseen). Parikin tuttua on päässyt vilkuilemaan useamman kerran ihan neuvolassa, mikä kyllä ainakin edellisen raskauden aikana hiukkasen kismitti 😄 vauvan synnyttyä tuli seurattua imetysohjeita ja ne ne vasta vaihtelikin 🙈 onneksi oman terkan kanssa toimii hyvin yhteistyö!
 
Oletteko käyneet neuvolassa yksin vai kumppanin kanssa? Meillä ensimmäinen aika huomenna ja mies ei töiden vuoksi pääse paikalle. Itseäni tuo ei mitenkään haittaa mutta mies ottaa asian kovin raskaasti. 🥺
 
Oletteko käyneet neuvolassa yksin vai kumppanin kanssa? Meillä ensimmäinen aika huomenna ja mies ei töiden vuoksi pääse paikalle. Itseäni tuo ei mitenkään haittaa mutta mies ottaa asian kovin raskaasti. 🥺
Mä menin yksin, kun ajattelin, että mitä sitä miestä sinne kuuntelemaan mun verenpaineita, painoa tai hemoglobiinia 🤣
 
Oletteko käyneet neuvolassa yksin vai kumppanin kanssa? Meillä ensimmäinen aika huomenna ja mies ei töiden vuoksi pääse paikalle. Itseäni tuo ei mitenkään haittaa mutta mies ottaa asian kovin raskaasti. 🥺
Kävin esikoisen raskauden neuvolakäynnit yksin miehen töiden vuoksi, tässä raskaudessa todennäköisesti myös sama homma. Soiteltiin aina neuvolan jälkeen kaikki kuulumiset ja mieskin pysyi koko ajan kartalla, että missä mennään. Mulle ollut ihan ok käydä yksin. 😊 Jospa teillä mies pääsis mukaan edes jollekin käynnille, jos kovasti harmittaa, ettei nyt pääse! 🫶🏻
 
  • Tykkään
Reaktiot: Bay
Sain viime viikolla vihdoin neuvolasta jonkun kiinni ja ajan ensimmäiselle käynnille. Siellä on nyt henkilökuntapulaa, niin meni kolmen viikon päähän aika, pitäs vaan malttaa nyt odotella sinne asti. 😄 Jännittää myös vähän, kun terveydenhoitaja tulee vaihtumaan esikoisen ajoilta, ja nyt ensimmäisellä kerralla ainakin on vielä joku sijainen.
 
Meillä ensimmäinen neuvola 16.8. Esikoista odotan ja kaikki on uutta, niin kuvittelin että jo ekalla neuvolakäynnillä ultrataan, kunnes kaveri oikaisi että niin se eka ultrahan on tosiaan vasta jossain viikoilla 12-13 😅 Pitkä on odotus tuonne. Toisessa kaupungissa tiedän, että ultraavat joka neuvolakäynnillä, se olisi kyllä kiva! Kovasti tuntuu vaihtelevan nämäkin käytännöt.
 
Meillä eka neuvola on perjantaina. En usko että kovin paljon tulee meille lisätietoja, kun kuitenkin toinen lapsi kyseessä. Ainoa mikä kiinnostaa on että koska saa tukilääkkeet aloittaa. Mulla pitäis siis tulla istukan toimintaa tukevat ja ennenaikaisuutta estävät lääkkeet. Edellinen lapsi siis syntyi hieman liian aikaisin ja liian pienenä viikolla 35+0.
 
Eka nla vasta 10+1. Vähän jännittää miten pitkälle NT uä menee😑. Meillä päin eka yhteydenotto oli soitto (6+) jonka yhteydessä käytiin lääkitykset ja ruokajutut ym läpi.
 
Täällä käyty ekassa neuvolassa, vaikka kieltämättä epävarmaa onko ketään kyydissä kun ruskea vuoto jatkuu edelleen😞 Odotusten mukaisesti neuvolan laskettu aika ja todellinen laskettu aika heittää aika pahasti; neuvolan mukaan tänään 8+5 vaikka todellisuudessa vasta 6+3. Kumma ettei uskota odottajaa, vaikka ovulaatio on tikutettu ja ei ole mahdollista että raskaus olisi noin pitkällä. Nyt on sitten labra/ultralähetteet väärille viikoille🙄 Meillä toki ensi viikolla varhaisultra, niin viimeistään silloin varmaan alkavat neuvolassakin uskomaan oikeat viikot.
 
Ajattelin, ettei mikään kiire varata neuvolaa, mutta nyt kun ajattelin sen tehdä, sain ajan vasta syyskuulle, on siis pari viikkoa myöhässä siitä, mihin ois pitänyt saada varattua.. Voihan ei. Toivottavasti saan labralähetteen aiemmin, pitää laittaa viestiä.
Kannattakin laittaa viestiä, kun aika löytyikin jo ensi viikolle! Varasin nyt etänä tän ajan, niin säästyy matka-aika neuvolaan.
 
Täällä oli neuvolan sivulla, että aika varataan vasta, kun kuukautiset on ollut pois 9-10 viikkoa. Jotain aikoja on netissä, mutta jos on riskiraskaus, pitäisi soittaa ja varata aika. Ehkä se on pidempi aika sitten. No mulla kai on ton 2 tyypin diabeteksen vuoksi riskiraskaus? Mutta onko myös iän vuoksi? Täytän tänä vuonna 43.
No, en tehnyt vielä asialle mitään. En näköjään jotenkin uskalla varata aikaa. Kai se joku keskenmeno pelko on. Pakko mun on se aika pian varata, koska en voi lähteä töistä kesken päivän, ja mulla on vuorotyö, eli voi olla vaikeaakin löytää sopivaa aikaa.
 
Täällä oli neuvolan sivulla, että aika varataan vasta, kun kuukautiset on ollut pois 9-10 viikkoa. Jotain aikoja on netissä, mutta jos on riskiraskaus, pitäisi soittaa ja varata aika. Ehkä se on pidempi aika sitten. No mulla kai on ton 2 tyypin diabeteksen vuoksi riskiraskaus? Mutta onko myös iän vuoksi? Täytän tänä vuonna 43.
No, en tehnyt vielä asialle mitään. En näköjään jotenkin uskalla varata aikaa. Kai se joku keskenmeno pelko on. Pakko mun on se aika pian varata, koska en voi lähteä töistä kesken päivän, ja mulla on vuorotyö, eli voi olla vaikeaakin löytää sopivaa aikaa.
Aika tiukille menee sitten aikojen varaaminen, jos tahdot seulontoihin. En muista tarkkaan, mut siinä oli aika lyhyt aikaikkuna mennä ultraan, jos siihen niskaturvotusseulaan haluaa osallistua.
Täällä on ohjeena soittaa positiivisen testin jälkeen neuvolaan ja silloin jätetään soittopyyntö terveydenhoitajalle. Terkka sit soittaa ja varaa ajan sopivalle viikolle. Mulla on 10+2 ku on eka käynti.
PS. Töistä on lupa olla pois neuvolan vuoksi, työnantaja joutuu vaan hyväksyyn asian. ihan vain sillä, jos se on syy ettet voi olla töistä pois 😊
 
Täällä oli neuvolan sivulla, että aika varataan vasta, kun kuukautiset on ollut pois 9-10 viikkoa. Jotain aikoja on netissä, mutta jos on riskiraskaus, pitäisi soittaa ja varata aika. Ehkä se on pidempi aika sitten. No mulla kai on ton 2 tyypin diabeteksen vuoksi riskiraskaus? Mutta onko myös iän vuoksi? Täytän tänä vuonna 43.
No, en tehnyt vielä asialle mitään. En näköjään jotenkin uskalla varata aikaa. Kai se joku keskenmeno pelko on. Pakko mun on se aika pian varata, koska en voi lähteä töistä kesken päivän, ja mulla on vuorotyö, eli voi olla vaikeaakin löytää sopivaa aikaa.
Soita neuvolaan ja jätä heidän päätettäväkseen milloin sinun on sinne saavuttava.
Tiesithän että yövuoroista voi kieltäytyä raskauden perusteella. Niiden kun todettu lisäävän jotain raskauden riskejä. Työterveyshuolto ja neuvola tietävät asiasta enemmän.
Isot onnittelut raskaudestasi!
 
Aika tiukille menee sitten aikojen varaaminen, jos tahdot seulontoihin. En muista tarkkaan, mut siinä oli aika lyhyt aikaikkuna mennä ultraan, jos siihen niskaturvotusseulaan haluaa osallistua.
Täällä on ohjeena soittaa positiivisen testin jälkeen neuvolaan ja silloin jätetään soittopyyntö terveydenhoitajalle. Terkka sit soittaa ja varaa ajan sopivalle viikolle. Mulla on 10+2 ku on eka käynti.
PS. Töistä on lupa olla pois neuvolan vuoksi, työnantaja joutuu vaan hyväksyyn asian. ihan vain sillä, jos se on syy ettet voi olla töistä pois 😊
Juu, en vain halua töissä vielä kertoa asiasta. Mutta kyllä useimmiten saa työvuoroja soviteltua, jos hyvissä ajoin pyytää. Tarkistin tänäänkin, että noin on tosiaan ohjeistus, että 9-10 viikkoa viimeisistä kuukautisista. Täytyy soittaa sinne huomenna. Nyt kun tarkemmin luin esim diabeetikot ja yli 40 vuotiaat muutenkin varaavat ajan soittamalla. Kyllä mää niskapoimu ultraan haluan, eli siksi ihmetyttää tuo myöhäinen ajanvarauskehoitus. Ehkä ultraan pääsee nopeasti, tosin taas on ne työt, ja mitä sinne selittää
Meillä on pakko olla aina joku tuuraaja töissä, siis just silloin kun työvuoro on, eli kukaan ei voi tehdä kahden ihmisen töitä, eikä niitä voi tehdä myöhemminkään.
 
Soita neuvolaan ja jätä heidän päätettäväkseen milloin sinun on sinne saavuttava.
Tiesithän että yövuoroista voi kieltäytyä raskauden perusteella. Niiden kun todettu lisäävän jotain raskauden riskejä. Työterveyshuolto ja neuvola tietävät asiasta enemmän.
Isot onnittelut raskaudestasi!
Tiedän, ja mun alalla moni jää jo aika aikaisin töistä pois. Tai niistä harvoista naisista, joita on alalla ylipäätään. Mää vaan juuri aloin taas tekemään yötyötä, pelkän aamuvuoro sijaan, joten en haluaisi siitä heti luopua. Yksi syy on myös se, että ne ilta tai yövuorot on paremman mittaisia, eli lyhyempiä, kuin aamuvuorot. En jaksaisi olla jatkuvasti 10-11 tuntia töissä. (Siitä ei työaikaa tule silti sen enempää, kuin 8-9 tuntia)

Suurin stressin aihe on se, että lapsen isä on samassa työpaikassa. Erottiin riidan päätteeksi ihan vasta, eikä olla sen jälkeen nähty tai puhuttu. En tiedä hänen ajatuksiaan, enkä nyt millään jaksaisi olla häneen yhteydessä.
Hän tietää raskaudesta, mutta hänen käytös on ollut todella kummallista, epävakaata suorastaan, enkä nyt vaan jaksaisi sitä että mieli voi muuttua sekunneissa, eikä koskaan tiedä, onko asiat tällä hetkellä hyvin vai hyvin huonosti.
Harmi, että ehdin tulla raskaaksi, ennenkuin tämä puoli hänessä selvisi, emme ole olleet yhdessä kauaa.
No, eiköhän asiat jotenkin järjesty.

Täytyu huomenna soitella sinne neuvolaan, ei sitä enää voi lykätä. Ei tämä raskaus tästä nyt mihinkään itsekseen katoakaan , vaikka sitä ehkä raukkamaisesti vähän odottelin
 
No, nyt on neuvola varattu, ensi viikolle. Jännittää.
Ja pakko on nyt myöntää, että tämä raskaus taisi olla pahempi shokki kuin ymmärsinkään, luin nimittäin ihan ajatuksen kanssa uudelleen mitä äitiysneuvolan sivulla lukee. Ja siellähän lukee että ensimmäinen käynti on viikolla 9-10. Eikä, kuten luin, moneen kertaan vieläpä, että ajan voi varata silloin 🙄
No, aika järjestyi kuitenkin.
 
Täällä ensimmäinen neuvolakäynti takana (rv 8+2). Meillä vaihtui neuvola muuton myötä ja uusi työntekijä vaikuttaa todella hyvältä. Erittäin kokenut ja mukava. Pitkään juteltiin, kun kyseli niin paljon meistä ja edellisestä raskaudesta sekä synnytyksestä. Minulla todettiin keskivaikea raskauspahoinvointi ja lääkäriä konsultoidaan pahoinvointilääkkeestä. Ottaisin mielelläni kokeiluun, kun viime raskaudessa en saanut mitään lääkkeitä, vaikka olin alkuraskauden ihan toimintakyvytön.
 
Takaisin
Top