Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minnnis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä meni päälle tunti kuitenkin eilen, puhetta oli raskausdiabeteksestä ja sokerirasituskokeesta… raskauspahoinvoinnista ja tulevista käynneistä. Ei kuunneltu sydänääniä, kuulemma käytäntönä, että vasta seuraavalla käynnillä niin ei tuu turhaa sttessiä jos ei saada sydänääniä kuuluviin vielä ekalla kerralla.

Sitten yritin varata nt-ultraan ajan helsinkiin bulevardille mutta ei yhtäkään vapaata aikaa. Jokin kyllä mättää HUS:illa (tai siis tosi monikon asia) tämän hyvinvointialue- uudistuksen myötä… kun joutuu helsingistä lähtemään lohjalle tai porvooseen kun ei tarpeeks aikoja omalla paikkakunnalla. Viime raskauksissa ei ole ollut kyseistä ongelmaa, kun ei vielä tätä uutta hyvinvointialue uudistusta ollut…
Eikä apua, mulla kans pitäs käydä nt-ultra bulevardilla! 😬 tosi kiva lähteä ajelemaan kauemmas, käsittämätöntä ettei oo tarjota aikoja 😵 varataanko se aika sit maisan kautta?
 
Eikä apua, mulla kans pitäs käydä nt-ultra bulevardilla! 😬 tosi kiva lähteä ajelemaan kauemmas, käsittämätöntä ettei oo tarjota aikoja 😵 varataanko se aika sit maisan kautta?
Joo maisan kautta, mutta siellä ei tosiaan yhtäkään vapaata aikaa ollut, joten oli pakko soittaa aikojen perään… ja tosiaan Porvoo tai Lohja… oisko ollut joku aika Hyvinkäällä ? 🤷‍♀️ mutta aika surkeeta kyllä 😡 voi toki olla että myöhemmin syksystä / kun koulut alkaa niin on parempi tilanne kun ihmiset palaa lomiltaan.
 
Joo maisan kautta, mutta siellä ei tosiaan yhtäkään vapaata aikaa ollut, joten oli pakko soittaa aikojen perään… ja tosiaan Porvoo tai Lohja… oisko ollut joku aika Hyvinkäällä ? 🤷‍♀️ mutta aika surkeeta kyllä 😡 voi toki olla että myöhemmin syksystä / kun koulut alkaa niin on parempi tilanne kun ihmiset palaa lomiltaan.
Eikö aikaa pysty varaamaan puhelimitse? Mä kävin kurkkimassa viime viikolla Maisan kautta neuvola-aikoja, mutta siellä ei ollut mitään, niin soitin sitten tällä viikolla. Hoitaja ihmetteli ettei Maisassa näy mitään, vaikka aikoja oli ilmeisen hyvin. Toki en ihmettelisi ettei aikoja vaan yksinkertaisesti ole, tämä Uudenmaan tilanne on kyllä aika surkea oli sitten mistä tahansa julkisen puolen hoidosta kyse😔
 
Eikö aikaa pysty varaamaan puhelimitse? Mä kävin kurkkimassa viime viikolla Maisan kautta neuvola-aikoja, mutta siellä ei ollut mitään, niin soitin sitten tällä viikolla. Hoitaja ihmetteli ettei Maisassa näy mitään, vaikka aikoja oli ilmeisen hyvin. Toki en ihmettelisi ettei aikoja vaan yksinkertaisesti ole, tämä Uudenmaan tilanne on kyllä aika surkea oli sitten mistä tahansa julkisen puolen hoidosta kyse😔
Neuvola-ajan sain siis kyllä varattua ihan normaalisti. Mutta nyt kyse oli tuosta ekasta Nt-ultrasta (seulonta)… niitä aikoja ei ollut Bulevardille saatavilla ainakaan mun aikaikkunalla…joten oli pakko ihan soitella johonkin numeroon kun ei yhtäkään aikaa ollut vapaana Maisassa. ☹️
 
Neuvola-ajan sain siis kyllä varattua ihan normaalisti. Mutta nyt kyse oli tuosta ekasta Nt-ultrasta (seulonta)… niitä aikoja ei ollut Bulevardille saatavilla ainakaan mun aikaikkunalla…joten oli pakko ihan soitella johonkin numeroon kun ei yhtäkään aikaa ollut vapaana Maisassa. ☹️
Mulle tuli sähköposti ja tekstari + Maisa-viesti, että ajanvaraus mahdollista. Aikoja oli paljon, ei tosin aivan joka päivälle!
 
Mulle tuli sähköposti ja tekstari + Maisa-viesti, että ajanvaraus mahdollista. Aikoja oli paljon, ei tosin aivan joka päivälle!
Ihan tosi? Siis Bulevardin toimipisteelle Helsinkiin? Ja mille viikolle sait ajan? 😮
 
Hei te jo neuvolassa käyneet - mitä kaikkia labroja siinä tulee alkuun ja voiko niissä käydä tyyliin samana päivänä neuvolan jälkeen vaikka?
 
Hei te jo neuvolassa käyneet - mitä kaikkia labroja siinä tulee alkuun ja voiko niissä käydä tyyliin samana päivänä neuvolan jälkeen vaikka?
No nyt en listaa muista. Veri- ja virtsakoe (4h pidättely), näytteet voi ottaa alkaen 9+0, eli ei ainakaan mulla ois onnistunut vielä eilen.
 
Hei te jo neuvolassa käyneet - mitä kaikkia labroja siinä tulee alkuun ja voiko niissä käydä tyyliin samana päivänä neuvolan jälkeen vaikka?
Mulla eilen neuvolassa teki lähetteet ultraan ja labraan. Menee kuulemma muutama arkipäivä niiden käsittelyssä ja sitten pystyy varaamaan ajat.
 
Itsekin kävin ekassa neuvolassa keskiviikkona ja mulla meni melkein 2h siellä, koska tää mun sairastelutausta ja riskiraskaus ja radi ja kaikki mun lääkitykset ja napapiikit sun muut. 😯
Sekä vielä tästä mun ja miehen tilanteesta puhuttiin, mutta oli ihana neuvolan täti ja mulla on jo kaikki seuraavat ultra-ajatkin tullu ja diabetespolille aika, että tarkempi seuranta alkoi samantien. 😄
Seuraavana aamuna kävin vielä neuvolalääkärillä varmistamassa mun lääkitykset, että täällä ainakin hommat toimii hyvin.
 
Neuvola-ajan sain siis kyllä varattua ihan normaalisti. Mutta nyt kyse oli tuosta ekasta Nt-ultrasta (seulonta)… niitä aikoja ei ollut Bulevardille saatavilla ainakaan mun aikaikkunalla…joten oli pakko ihan soitella johonkin numeroon kun ei yhtäkään aikaa ollut vapaana Maisassa. ☹️
On kyllä tosi harmi, että aikoja ei löytynyt 😩 mulla toinen vaihtoehto ois kyllä sit Hyvinkää, synnytin esikoisen ja kävin ultrat ja seurannat siellä nii ois tuttu paikka 🥰 mulla huomenna neuvola, niin saa nähdä miten aikojen kanssa käy, kun pääsee varaamaan. Mulla näyttäs nt-ultran aikaikkuna alkavan ilmeisesti 16.8.
 
Ajattelin, ettei mikään kiire varata neuvolaa, mutta nyt kun ajattelin sen tehdä, sain ajan vasta syyskuulle, on siis pari viikkoa myöhässä siitä, mihin ois pitänyt saada varattua.. Voihan ei. Toivottavasti saan labralähetteen aiemmin, pitää laittaa viestiä.
 
Onko muuten kellään ollut Radi edellisessä raskaudessa? Saitteko jo ohjeita neuvolasta? Mulla oli ja täs just mietin tuleeko miten seuranta / ohjeistus.
 
Onko muuten kellään ollut Radi edellisessä raskaudessa? Saitteko jo ohjeita neuvolasta? Mulla oli ja täs just mietin tuleeko miten seuranta / ohjeistus.
Mulla oli edellisessä, joten epäilen mun terkan laittavan mut rasitukseen jo tässä alkuvaiheessa. Varmaan joudun taas piikittämään ja seuraamaan arvoja. Varmuutta ei oo ku eka neuvola on vasta elokuun lopulla, mut näin epäilisin 😊 Edellisen raskauden aikana arvot pysy onneksi hyvin aisoissa ruokavaliolla.
 
On muuten jännä, miten erilaisia neuvolat keskenään kuitenkin ovat! Mun neuvolassa ei oo ultraa, toisissa paikoissa pääsee vauvan näkemään vaikka joka kerta 😄 vauvan synnyttyä ohjeita on myös toosi vaihtelevia. Esikoisen kohdalla tuli huomattua ja yllätti kyllä, kun kuvittelin neuvolan olevan joka paikassa samanlainen 😅
 
On muuten jännä, miten erilaisia neuvolat keskenään kuitenkin ovat! Mun neuvolassa ei oo ultraa, toisissa paikoissa pääsee vauvan näkemään vaikka joka kerta 😄 vauvan synnyttyä ohjeita on myös toosi vaihtelevia. Esikoisen kohdalla tuli huomattua ja yllätti kyllä, kun kuvittelin neuvolan olevan joka paikassa samanlainen 😅
Meidän neuvolaan tuli ultra v. 2022, mutta ainakin sillon vain vikassa lääkärineuvolassa ultrattiin. Nyt ei vielä tietoa.
 
Meilläkin neuvolassa on kyllä ultra mutta se on niin vanha ja kuva on rakeinen että sitä ei käytetä kuin erikoistilanteissa. Itse pääsin ultraan ensimmäisen raskauden kohdalla kun supistuksia tuli keskivaiheilla niin paljon että päätettiin tarkistaa ultralla mikä meno mahassa on. Muuten ultria ei neuvolassa tehdä. Ultrat tehdään aina lähetteellä isommissa kaupungeissa terveystalolla.
 
Takaisin
Top