Neuvola

Mulla oli kans eka neuvola toissapäivänä. Oli tosi mukava terveydenhoitaja ja juteltiin oikeestaan vaan kaikesta. Mies oli mukana myös ja tykkäs ja sano et haluu tulla kaikkiin muihinki :D Ei saatu kuunnella sydänääniä eikä ollu ultrausta joten ei tavallaan saatu vielä mitään todistetta sikiön kunnosta. Mutta se hoitaja vakuutti että oon kuitenki raskaana kun oireita on eikä oo tullu runsasta verenvuotoa.
Se arvioi mun raskauden menkkojen perusteella olevän vähän vähemmän pitkällä ku mitä mun vau.fi sovelluksen perusteella ja ultraus ja sydänäänien kuuntelu menee varmaan noin kuukauden päähän. Joten aattelin et nyt en enää jaksa kokoajan miettii vauvan kuntoa ja odottaa ultraa vaan elän elämää ja keskityn muihin juttuihin ja eiköhän se sieltä joskus tuu :D
 
Miten ihmeen kauan menee niiden tunnuksien saantiin, jotta voi varata nuo ultrat? Ensi viikolla pitää jo mennä seulontaverikokeeseen niin ei ole kovin kiva odottaa pahimmillaan monta viikkoa ultraan pääsyä. Aikoja vissiin on aika niukalti tarjolla, joten voi mennä sinne lähelle "eräpäivääkin".
 
Miten ihmeen kauan menee niiden tunnuksien saantiin, jotta voi varata nuo ultrat? Ensi viikolla pitää jo mennä seulontaverikokeeseen niin ei ole kovin kiva odottaa pahimmillaan monta viikkoa ultraan pääsyä. Aikoja vissiin on aika niukalti tarjolla, joten voi mennä sinne lähelle "eräpäivääkin".
Oletan, että oot kans pk-seudulta? Mä sain vuorokaudessa ne. Eihän oo mennyt roskapostiin? Mä ottaisin sinuna herkästi yhteyksiä, ymmärsin et 4 päivän päästä lähetteestä pitäs viimeistään olla. Toivottavasti selkiää!
 
Joo. Papereissa lukee, että 72 tuntia menee mutta terkka sanoi, että voi mennä kauemminkin, nyt on mennyt reilu pari vuorokautta. Tämä selvä, mutta miksi viivytellä kun koko ajan siirtyy nuo ajat sitten eteenpäin. Ehkä olen vain kärsimätön, kun haluaisin nyt lyödä lähiviikkojen aikatauluja lukkoon, tietäisi milloin mahdollisesti pääsee läheisillekin vihdoin kertomaan.
 
No nyt tulivat tunnarit mutta ohjeet ovat kotona ja kävin tietysti malttamattomana varauspuuhiin ilman niitä. Sain varattua nt-ultran mutta sitä ei nyt näy missään omissa tiedoissani, osaako joku sanoa, pitäisikö se näkyä esim. omapolun kalenterissa? Sähköpostitse sain vahvistuksen kun sen täppäsin.

Ja toinen kysymys, yritin varata rakenneultraa mutta vahvistusvaiheessa se ilmoittaa, että sillä korvataan se aiempi aika. Mitä ihmettä? Eikä tuota rakenneultraa saa vielä varattua, vaikka neuvolassa nimenomaan sanottiin, että samalla varataan molemmat?
 
Muokattu viimeksi:
No nyt tulivat tunnarit mutta ohjeet ovat kotona ja kävin tietysti malttamattomana varauspuuhiin ilman niitä. Sain varattu nt-ultran mutta sitä ei nyt näy missään omissa tiedoissani, osaako joku sanoa, pitäisikö se näkyä esim. omapolun kalenterissa? Sähköpostitse sain vahvistuksen kun sen täppäsin.

Ja toinen kysymys, yritin varata rakenneultraa muta vahvistusvaiheessa se ilmoittaa, että sillä korvataan se aiempi aika. Mitä ihmettä? Eikä tuota rakenneultraa saa vielä varattua, vaikka neuvolassa nimenomaan sanottiin, että samalla varataan molemmat?

Mullakaan ei näkynyt se siellä kalenterissa, mut sitten kun meni uudelleen siihen ajanvaraukseen, niin se sanoikin jotain, että ”olet muuttamassa aikaa” tmv. Vähän kuumottavaa tosiaan. Mut tuohon en osaa sanoa, miksei anna varata sitä tokaa ultra :wideyed:
 
Mullakaan ei näkynyt se siellä kalenterissa, mut sitten kun meni uudelleen siihen ajanvaraukseen, niin se sanoikin jotain, että ”olet muuttamassa aikaa” tmv. Vähän kuumottavaa tosiaan. Mut tuohon en osaa sanoa, miksei anna varata sitä tokaa ultra :wideyed:

Kyllä se antaa mutta siihen tulee se teksti, että olet muuttamassa aikaa x (se nt-ultra). Tankattiin tätä vielä uudestaan nyt illalla miehen kanssa ja ei uskallettu painaa sitä varausta sitten, ettei se poista tuota nt:tä. Täytyy ilmeisesti soittaa sinne, kätevää.
 
Meillä neuvolassa varattiin jo ultrausaika ja lääkäri valmiiksi ettei tartte itte varailla :eek: jännä että pitää teillä ite varata :sad001 mutta oli vähän tollanen peruskäynti meilläkin neuvola, meni alle puolitoista tuntia mitä sanottiin että menis :) aluksi meillä piti olla eri tyyppi ottamassa meidät vastaan mutta se olikin miehen vanha tuttu niin olivat vaihtaneet meille uuden henkilön, ihan kiva näin :playful:
 
Tiistaina toinen neuvola. Tehdään lähete Tayssiin rakenneultraa varten. Ja sokerirasitukseen lähete. Siellä pitää käydä vk 42. Varmaan kuunnellaan sydänäänet.
Kolmas neuvola on varmasti vasta kelaneuvola jossa saadaan sinne paperit. Tuskin uudelleensynnyttäjä tässä välissä käy neuvolassa.
 
Mulla oli eka neuvola viime perjantaina, (eli 9+1, neuvolan mukaan 9+0 - heidän mukaansa mun la ois siis 1.5.). Käynnistä jäi mukava fiilis, vaikka uutta informaatiota ei juuri saatukaan, eikä kohdun tilannetta tutkittu mitenkään. Mies oli mukana ja hänet huomioitiin hyvin, sekä toivotettiin tervetulleeksi seuraavillekin käynneille. Sain lähetteen verikokeisiin tälle viikolle (ferritiinin tarkistus vaati vain pientä taivuttelua, vaikka hemoglobiini oli vielä vähän yli 110). Myös ultraan tehtiin lähete, sieltä tulee/tuli aika postissa kotiin. Eilen siis oli jo tullut kirje OmaPosti-palveluun, 21.10. on meillä tuo eka julkisen puolen ultra. Tuokaan ei kyllä ollut maailman näppärin tapa, että sieltä vain ilmoitetaan joku aika, ja itse pitäisi olla yhteydessä, jos se ei sovi. Mä pääsen meille annettuun aikaan kyllä helposti, mutta miehelle tuottaa vähän säätöä. Ei kuitenkaan viitsitä sen takia alkaa siirtämään, kun sekään ei varmaan olisi ihan yksinkertaista. Ainiin, ja pahvinen neuvolakortti on käytössä :D
 
Tänään oli neuvolakäynti, rv 15+1. Meni mukavasti, mutta jäin miettimään veriarvoja... Reilu kuukausi sitten hemoglobiini oli 125 ja nyt 117. Minusta molemmat arvot melko matalia, varsinkin jälkimmäinen... Mitä mieltä olette?
 
Tänään oli neuvolakäynti, rv 15+1. Meni mukavasti, mutta jäin miettimään veriarvoja... Reilu kuukausi sitten hemoglobiini oli 125 ja nyt 117. Minusta molemmat arvot melko matalia, varsinkin jälkimmäinen... Mitä mieltä olette?

Muistaakseni ekassa neuvolassa mulle sanottiin, että jos on alle 114, niin pitäis aloittaa lisärauta. Kyllähän toi 117 on jo aika lähellä sitä... Ei hoitaja sitten kommentoinut mitään?
 
Mä taisin aloittaa esikoisen odotusaikaan rautalisän kun hemoglobiini tippui hieman alle 120. Ennen raskautta mulla oli 145 niin oli mulle todella alhainen sillon. Mut muistelen myös että jos on alle 120 niin ois turhan alhainen..
 
Mä oon kahdessa aikasemmassa alkanu syömään rautalisää aina sillon, jos tuntuu, että väsyttää erityisesti. Nytkin tuntuu vähän, että vois alkaa syömään. Meidän neuvolassa ei oo sitä laitetta, millä sitä hemoglobiinia mitataan, niin aina tarvis käydä ihan labrassa enkä millään jaksais :grin
 
On kyl aika alhainen ja aloittaisin rautalisän. Niitä saa apteekista ilman reseptiä tai lifekaupasta jos haluaa vege version. Tarjoustalossakin on sitä vegeversiota juotavana.
 
Mä oon kahdessa aikasemmassa alkanu syömään rautalisää aina sillon, jos tuntuu, että väsyttää erityisesti. Nytkin tuntuu vähän, että vois alkaa syömään. Meidän neuvolassa ei oo sitä laitetta, millä sitä hemoglobiinia mitataan, niin aina tarvis käydä ihan labrassa enkä millään jaksais :grin

Siis apua, miten voi olla mahdollista ettei neuvolassa ole sitä hemoglobiinin mittaus laitetta :wideyed: luulis että se ois joka neuvolassa tänäpäivänä kun on kuitenkin aika tärkeä sitä raskauden aikana seurata.. Ihan hullua juosta jatkuvasti labrassa sen takia..
 
Siis apua, miten voi olla mahdollista ettei neuvolassa ole sitä hemoglobiinin mittaus laitetta :wideyed: luulis että se ois joka neuvolassa tänäpäivänä kun on kuitenkin aika tärkeä sitä raskauden aikana seurata.. Ihan hullua juosta jatkuvasti labrassa sen takia..
Tätä mäkin ihmettelen, mut joka kerta sieltä lähetetään labraan niin oon ajatellut, ettei siellä sit vissiin oo. :eek:
 
Takaisin
Top