Neuvola

Mulla oli eilen eka neuvola. Meillä täällä päin on kyllä käytössä ne paperilliset kortit, eikä puhetta ollut että vaihtuisi pois.
Seuraava neuvola lokakuussa. Sain niskaturvotusultraan ajan 26.9, silloin olisi jo 13+0, tosi myöhään enää oli aikoja. Nyt saa sinne asti jännittää:nailbiting:
 
Mä tykkään kans niistä pahvisista äitiyskorteista. Onhan se ihan eri katsoa niitä joskus vuosien päästä, kun jostain netistä o_O
Äitillä on mun vanha neuvolakorttikin tallessa ja siitä on hauska yrittää lukea, et mitä ne terkkarit ja lääkärit on siihen sepostanut :grin
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Meillä täällä päin on kyllä käytössä ne paperilliset kortit, eikä puhetta ollut että vaihtuisi pois.
Seuraava neuvola lokakuussa. Sain niskaturvotusultraan ajan 26.9, silloin olisi jo 13+0, tosi myöhään enää oli aikoja. Nyt saa sinne asti jännittää:nailbiting:
Mul on se ultra taas päivän sun jäljessä lokakuussa seuraava neuvola :)
Ton ultran jälkeen on verikoe josta saa tietää todennäköiset kromosomipoikkeavuudet yms ja vauvan sukupuolen yli 90% varmuudella.
Muoks* siis mulla on se verikoe kun oon niin vanha
 
Sain ekan neuvolan 9+1 viikolle ja kylläpä siellä helposti meni melkein 2 tuntia
Vaikka pelkkää jutusteluahan se koko visiitti oli, onneksi oltiin jo käyty yksityisellä varhaisultrassa niin sillä sai vähän hermoille helpotusta, taustalla kun on kaksi keskenmenoa. Np ultraan tuntuu olevan niin pitkä aika, että saattaa olla, että on pakko käväisitä yksityisellä ennen sitä. Kamalaa tää hermoheikkous
 
Neuvola meni hyvin. Suurin osa oli tuttua, verenpaine ja pissatesti piti kattoo ite.
Otettiin kaikki laput miehelle englanniks. Toivottavasti hän tutkii niitä sit kans.
Luin jostain et se viikko kun raskaus on täydet 7 ja täyttää kahdeksatta on monelle hurjaa tunnemylläkkää. Meille ( mulle) ainakin tää kulunut viikko oli hurja.
Toivottavasti nyt tosiaan helpottaa.
 
Ensimmäinen aika varattu neuvolaan ja samalla piti varata lääkärille soittoaika kilpirauhaslääkityksen vuoksi. Neuvola aika on 19.9. ja silloin viikkoja 8+0. Lääkäri soittaa jo huomenna ja luultavasti laittaa kilpirauhaslääkityksen kokonaan uusiksi. Pelottaa tuo lääkityksen vaihtaminen, kun tuo lääkitys on juuri sen vuoksi vaihdettu kun "normaali" lääkitys aiheuttaa niin hirveitä sivuoireita.
 
Meillä on parin päivän päästä ensimmäinen neuvola ja silloin täynnä 9+6. Musta on hassua että mun mies on lapsena käynyt kyseisessä neuvolassa. :woot:

Varasin np-ultran nettipalvelun kautta jo aiemmin, siellä oli annettu ohjeeksi että np-ultra pitää varata 12+4 - 13+6 aikavälille.
 
Ensimmäinen aika varattu neuvolaan ja samalla piti varata lääkärille soittoaika kilpirauhaslääkityksen vuoksi. Neuvola aika on 19.9. ja silloin viikkoja 8+0. Lääkäri soittaa jo huomenna ja luultavasti laittaa kilpirauhaslääkityksen kokonaan uusiksi. Pelottaa tuo lääkityksen vaihtaminen, kun tuo lääkitys on juuri sen vuoksi vaihdettu kun "normaali" lääkitys aiheuttaa niin hirveitä sivuoireita.
Minä lääkitys sulla on nyt? Mulla vain thyroxiinia... Sitä lisättiin 25microg raskauden myötä.
 
Tänään oli eka neuvola. Saatiin kaikenmoista lippua ja lappua, täytettiin neuvolakorttia ja kyselyitä. PCO:n takia ohjattiin jo sokerirasitukseen rv 12-16, varasin siihen jo ajankin. Sain myös varattua neuvolan jälkeen np- ja rakenneultra-ajat! Jännää! Neuvolantäti oli oikein mukava ja jäi ihan positiivinen fiilis käynnistä, vaikkea mitään uutta mullistavaa tietoa tullutkaan.
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Hoitaja olikin vaihtunut... olisin mielelläni jatkanut hänen kanssaan, joka tiesi jo historiamme (1v yritys ja kaksi kkm). Tämä "uusi" oli juuri ensimmäistä päivää 2v hoitovapaan jälkeen ja se valitettavasti näkyi. Tuntui, että olin itse enemmän kartalla kuin hän tässä vaiheessa. Toivottavasti jatkossa kuitenkin voisimme turvautua häneen.

Mukavaa oli, että toiveeni dopplerilla kuuntelemisesta kuultiin ja yritimme löytää sydänäänet. Ei löytynyt vielä, mutta viikot olivat laitteelle varhaiset. Rv 11+ olisi voinut odottaa kuulevansa jotain ja minulla menossa rv 8+4.

Mukavaa oli myös äitiyskortin saaminen ja tieto siitä, että ultraan pääsemme vielä tämän kuun puolella :happy::Heartpink
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola. En tiennyt että meillä on mahdollista kuunnella sydänääniä ja tulin niin iloiseksi kun sykkeet saatiin jo vahvana kuulumaan. Menossa nyt rv 10+0. :Heartpink Neuvola on todella lähellä meitä ja tapaamisesta jäi lämmin fiilis että sinne voi helpoti palata jos joku vaivaa.

Koska odotan esikoista minulle tuli yllätyksenä kaikkien neuvolakäyntien ja tutkimuksien määrä, niitä on kuitenkin kiitettävästi raskausaikana. :shy:
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola. En tiennyt että meillä on mahdollista kuunnella sydänääniä ja tulin niin iloiseksi kun sykkeet saatiin jo vahvana kuulumaan. Menossa nyt rv 10+0. :Heartpink Neuvola on todella lähellä meitä ja tapaamisesta jäi lämmin fiilis että sinne voi helpoti palata jos joku vaivaa.

Koska odotan esikoista minulle tuli yllätyksenä kaikkien neuvolakäyntien ja tutkimuksien määrä, niitä on kuitenkin kiitettävästi raskausaikana. :shy:

Esikoista odottavilla on kai useampia käyntejä. Ihana kuulla että
Jäi hyvä mieli:Heartred
 
Mulla oli tänään eka neuvola, nyt siis rv 10+2. Päästiin myös ultraamaan, ja siellä pikkuiset kädet ja jalat vipelsivät ❤ Mulla on sama terkkari kuin esikoisenkin raskaudessa, aivan huippu tyyppi :)
 
Mä kävin myös tällä viikolla neuvolassa, mutta ei ollu ultraa eikä muutakaan.. Eikä oikeestaan mitään uutta tullut ja tuttu th kun esikoinen käy myös hänellä neuvolassa.. Eli jännitys raskauden suhteen jatkuu.
 
Minä lääkitys sulla on nyt? Mulla vain thyroxiinia... Sitä lisättiin 25microg raskauden myötä.

Mulla oli nature thyroid. Tänään vaihtui thyroxiiniin kerralla. Vuosia jo ollut tuo nature thyroid, mutta sitä ei kuulemma saa raskausaikana käyttää
 
Mulla oli nature thyroid. Tänään vaihtui thyroxiiniin kerralla. Vuosia jo ollut tuo nature thyroid, mutta sitä ei kuulemma saa raskausaikana käyttää
Joo ei saa käyttää jos se on eläinperäinen. Mulla tosiaan thyroxin käytössä!
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola. En tiennyt että meillä on mahdollista kuunnella sydänääniä ja tulin niin iloiseksi kun sykkeet saatiin jo vahvana kuulumaan. Menossa nyt rv 10+0. :Heartpink Neuvola on todella lähellä meitä ja tapaamisesta jäi lämmin fiilis että sinne voi helpoti palata jos joku vaivaa.

Koska odotan esikoista minulle tuli yllätyksenä kaikkien neuvolakäyntien ja tutkimuksien määrä, niitä on kuitenkin kiitettävästi raskausaikana. :shy:
Mä yllätyin myös miten paljon erilaisia käyntejä pitää mennä ja että pitää aina ottaa pissanäyte ennen neuvolaa, ja paino ja verenpaine. Hirveästi muistettavaa.

Mulla oli tänään neuvola. Mukava neiti ja paljon keskusteltiin, ihme miten aika vain meni siellä. Ihanaa myös jutella ruotsiksi kun sitä harvemmin saa puhua, ja kun se kysyi että tuleeko lapsesta kaksikielinen olin vain että tottakai, rikkaus sekin! Hirveästi purnukoita mukaan kotiin, ja uusi neuvolaaika ja lääkäriaika ja ultraaika pitäisi tilata! Ihan kauheesti muistettavaa mutta olen silti iloisin ja positiivisin mielin menossa eteenpäin!
 
Tänään käytiin ekalla neuvolakäynnillä, samoilla linjoilla mentiin tuollakin. Jotenkin sitä toivoisi, että ultria tms olisi enemmänkin. :grin

Mä kävin myös tällä viikolla neuvolassa, mutta ei ollu ultraa eikä muutakaan.. Eikä oikeestaan mitään uutta tullut ja tuttu th kun esikoinen käy myös hänellä neuvolassa.. Eli jännitys raskauden suhteen jatkuu.


Meidän varsinaiselle neuvolan TH:lle oli tähän väliin hankala saada aikoja, mutta päästiin toiselle nyt aloittamaan keskustellen neuvolauraa. Ens kerralla sitten eri työntekijä, joka tulee olemaan loppuraskauden ajan. :) Kiva oli käydä, mutta vähän hassua puhua ens kerralla samat asiat taas uudelle ihmiselle. Toisaalta mieltä askarruttavista jutuista pääsi kyselemään, ja käytiin perusasioita, liikuntaa & ruokaa ym koskevia asioita, niitä ei tarvitse käydä enää läpi..

Meillä tulee ilmeisesti tutkimuskutsut postissa, nyt on jo seuraava neuvola th ja neuvolalääkärin aika varattu, se meni marraskuulle. Viikon päästä verikokeisiin.

Uteliaisuudesta, mitä purnukoita sait mukaan?

Joo ei saa käyttää jos se on eläinperäinen. Mulla tosiaan thyroxin käytössä!

Mä yllätyin myös miten paljon erilaisia käyntejä pitää mennä ja että pitää aina ottaa pissanäyte ennen neuvolaa, ja paino ja verenpaine. Hirveästi muistettavaa.

Mulla oli tänään neuvola. Mukava neiti ja paljon keskusteltiin, ihme miten aika vain meni siellä. Ihanaa myös jutella ruotsiksi kun sitä harvemmin saa puhua, ja kun se kysyi että tuleeko lapsesta kaksikielinen olin vain että tottakai, rikkaus sekin! Hirveästi purnukoita mukaan kotiin, ja uusi neuvolaaika ja lääkäriaika ja ultraaika pitäisi tilata! Ihan kauheesti muistettavaa mutta olen silti iloisin ja positiivisin mielin menossa eteenpäin!
 
Nyt on ensimmäinen neuvola takana ja voi pojat, miten paljon asiaa, huomioitavaa ja varattavia aikoja siellä tuli. Rakkaan isävainaani elintapadiabeteksen takia joudun minä nyt jo parin viikon päästä ekan kerran sokerirasitukseen, jota kammoan enemmän kuin synnytystä. Harmittaa pirusti. Yksikin rasitustesti inhottaa mutta että kaksi.

Mielenkiintoista oli, että terkka sanoi, ettei omega3-tuotteita saa käyttää. Ostin juuri monen kuukauden satsin puhdasta kalaöljykapselia mutta niit ei nyt saa käyttää sen verenvuotoriskin vuoksi lainkaan. Tämäkin ottaa päähän, sillä kala ei tosiaan nyt maistu vaikka normaalisti se on suurinta herkkuani. Eli saanko sitten ravinnostakaan tarpeeksi noita omega kolmosia, sikiön kehitykselle ne olisivat kuitenkin tosi tärkeitä...

Seuraavaksi siis verikokeisiin ja niskaturvotusultraan, jahka nyt saa ne sähköiset tunnarit.
 
Onpa jännä. Onhan tuosta kalaöljystä ihan omat raskausvalmisteensakin, mikähän niissä käyttösuositus. Tuohon tarvii perehtyä enemmän...

Naistalon sivulla aika kattavasti, siellä painotettiin että käyttö pitäisi lopettaa ihan viimeistään kk ennen synnytystä tuon verenvuodon vuoksi..

https://www.terveyskyla.fi/naistalo...kset-ja-yleiset-huolenaiheet/omega-rasvahapot

Täällä vaun artikkelissa lisää, tosiaan varmaan on turvallisinta saada se suoraan ravinnosta.
https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-ja-ruokavalio/omega-3-rasvahapot-raskausaikana/
 
Takaisin
Top