Neuvola

Okei, sit se varmasti on toi miten aikoja on saatavilla :)
 
Tänään eka neuvola. Varataan alkuraskauden ultraaika koska itsellä takana keskenmeno ja trisomia vauva syntyi rv34. Onneksi mielenrauhan vuoksi saan
 
Kaun toi ensikäynti neuvolassa mahtaa ajallisesti kestää ja onks siel mitään erikoista mieheen liittyen? Menin varaamaan ajan samalle päivälle kuin miehen hammaslääkäri on ja koitettiin laskeskella ehtiiks se siirtyä paikasta toiseen...
 
Mulle sanottiin että voi mennä tuntikin. Varasin esikoisen neuvolan samaan niin terkkari varoitteli että jaksaako 3v. odotella.
 
Ensikäynnille varataan vissiin tosiaan vähän pidempi aika. Miehen kannalta siellä ei mitään kovin erikoista tapahdu, aika harvoin vissiin edes vauvan sydänääniä yritetään kuunnella, kun on kuitenkin niin suuri mahdollisuus, ettei ne vielä kuulu. Toki tekeehän se neuvolakäynti ehkä miehellekin todentuntuisemmaksi raskautta, joten siinä mielessä voi olla kiva, että mies on mukana. Jutelkaa, kuinka mies itse kokee mukanaolonsa ja tarvittaessa muuttakaa neuvola-aikaa. Toki jos neuvolakäynti on ennen hammaslääkäriä, niin voihan mies luikahtaa siitä hammaslääkäriin vaikka vähän aiemmin, jos käynti on vielä kesken ja jäät sitten loppuajan kaksin terkan kanssa.

Sain itsekin varattua ensikäynnin, meni joulukuun alkuun 10. viikolle asti. Meillä vaihtuu terkkari, niin ilmeisesti siitä johtuen nyt oli tiukilla saada tuota ensikäyntiä, kun omat reunaehdot sille aiheutti se, että pitää olla varhainen aamuaika, jotta mies ehtii olla lapsenvahtina neuvolaköynnin ajan ennen omaa töihin lähtöään.
 
Meinasin varata vasta lähempänä sitä 8 viikkoa, jolloin se ensi käynti aikaisintaan kai olisi. Sellanen jäi aikoinaan vähän harmittamaan kun miehellä oli tärkeä työpalaveri just mun ihka ensimmäisen äitiysneuvolakäynnin aikaan niin hän ei sit tullut. Myöhemmin luin kanta.fi:stä käynnin merkinnät niin ensimmäinen lause kuului "Yksin neuvolassa." Sen jälkeen mies raahautui joka käynnile vaikkei siellä mitään ihmeellistä hänelle ollut ellei niitä sydänääniä kuunneltu. Nyt taaperoarjessa en meinannut kyllä yrittää sumplia lapselle hoitajaa erikseen, että mieskin pääsisi neuvolaan. Saako lapsia muuten ottaa äitiysneuvolaan?
 
Kiitti starling pienestä ensikäynti selostuksesta :) miehen hammaslääkäri tosiaan neuvolan jälkeen, joten päätettiin että mies on sielä sit niin kauan kuin ehtii - luultavasti ehtii olla koko käynnin ajan.. ittelle tärkeempää kuin hänelle että on paikalla, uskon että realisoituu tää raskaus paremmin hänelle kun on mukana alusta asti.
 
Lise, oothan varma, että neuvolasta järjestyy tarpeeksi ajoissa ensikäyntiaika, jos jätät kovin pitkälle ajan varailun? Mietin siis niitä äitiysseuloja, joissa verikokeet esim. pitää ottaa tietyssä vaiheessa, jotta ovat vertailukelpoisia sikiöseulonnoissa. Tietty jos ette seulontoihin osallistu, niin sitten ei varmasti ole niin justiinsa. :)

Miksi äitiysneuvolaan ei voisi ottaa lasta mukaan? Muistan ainakin omasta lapsuudesta, kuinka olen ravannut oman äidin mukana äitiysneuvolassa... Ja niin kulkee varmasti mullakin mukana tuo esikoinen myöhemmässä vaiheessa, mutta tämän ensikäynnin käyn ihan yksin, koska ei olla esikoiselle vielä aiottu kertoa tulevasta pikkusisaruksesta, niin tuntuisi hölmöltä, että hän olisi siinä mukana kuuntelemassa sivusta asiaa. Vaikka onkin vasta taapero, niin ymmärtää varmasti jo jonkin verran...
 
Lise, oothan varma, että neuvolasta järjestyy tarpeeksi ajoissa ensikäyntiaika, jos jätät kovin pitkälle ajan varailun? Mietin siis niitä äitiysseuloja, joissa verikokeet esim. pitää ottaa tietyssä vaiheessa, jotta ovat vertailukelpoisia sikiöseulonnoissa. Tietty jos ette seulontoihin osallistu, niin sitten ei varmasti ole niin justiinsa. :)

Miksi äitiysneuvolaan ei voisi ottaa lasta mukaan? Muistan ainakin omasta lapsuudesta, kuinka olen ravannut oman äidin mukana äitiysneuvolassa... Ja niin kulkee varmasti mullakin mukana tuo esikoinen myöhemmässä vaiheessa, mutta tämän ensikäynnin käyn ihan yksin, koska ei olla esikoiselle vielä aiottu kertoa tulevasta pikkusisaruksesta, niin tuntuisi hölmöltä, että hän olisi siinä mukana kuuntelemassa sivusta asiaa. Vaikka onkin vasta taapero, niin ymmärtää varmasti jo jonkin verran...


Joo, aivan totta. Ainakin tuo esikoisen kiva neuvolatäti tuntuu olevan oikein kiireinen, että hänelle jos haluaisi niin aika pitäisi varmaan varata ajoissa. Ja seuloihin osallistutaan tottakai, viikolla 10 ne verikokeet taisi olla? Ja pitää kysyä tutota lapsi asiaa sitten aikaa varatessa, että saako taapero tulla. Hankala kotiäitinä kyllä kaikki omat menot ja ajanvaraukset jos pitää sumplia hoidon järjestämisen kanssa. Meidän neuvolassa pitää ainakin itse käydä vaa-alla, katsoa pissasta proteiinit ja mitata verenpaine sellasessa wc-tilassa niin mietin jo että mitä 1,5v siellä vessassa lähmisi mun mittailujen aikana :D
 
Lise, mä asun Helsingissä ja varasin heti 4+3 -viikolla ajan ja eka vapaa aika mun omalle neuvolatädille oli vasta 9+2.

Mä otin viime raskaudessa niitä pissitikkuja kotiin ja tein aina neuvola-aamuina kotona jo sen testin. Sit painonkin ilmoitin aina kotivaa'an mukaan, niin oli vertailukelpoisempi kun oli punnittu aina suunnilleen samaan aikaan ja tyhjällä vatsalla. :)
 
Lise, mä asun Helsingissä ja varasin heti 4+3 -viikolla ajan ja eka vapaa aika mun omalle neuvolatädille oli vasta 9+2.

Mä otin viime raskaudessa niitä pissitikkuja kotiin ja tein aina neuvola-aamuina kotona jo sen testin. Sit painonkin ilmoitin aina kotivaa'an mukaan, niin oli vertailukelpoisempi kun oli punnittu aina suunnilleen samaan aikaan ja tyhjällä vatsalla. :)


Kääks! pitäisikö mun sit varata jo kun Helsingissä myös asun. Ja lapsen 1,5v neuvolakin meni kuukauden päähän varauksesta.. Jotenkin en vaan meinaa vielä uskoa todeksi :D

Ja mulla annettiin loppuraskaudesta niitä tikkuja kotiin sillon, mutta miten en älynnyt, että niitä vois jo heti ottaa jemmaan. Ja onhan mulla vaaka ja verenpainemittarikin kotona (varmasti uudemmat kun neuvolan). Haloo pahvi, kiitos vinkistä!!
 
Miekin sain varattua ekan neuvolan 29.11. Kauhean myöhään. Kun silloin vasta saa lähetteen nt ultraa varten.
 
Esikoisen 1,5v neuvolassa kerroin uudesta raskaudesta, josta tuttu terkkari heti innostui ja varasi ensi käynnin 30.11. jolloin viikkoja 8+0. Että on nyt sekin asia hoidossa. Piti tehdä seuraavana päivänä sitten vielä varmistus raskaustesti ja kirkuvan punaiset 2 viivaa sieltä tuli keskellä päivääkin, että pakko se on uskoa, että nyt meitä lykästi. Ei edes neuvolan varaaminen jinxannut tätä :D
 
Mäki uskalsin varata ekan neuvolan, 30.11 ois aika. Mä mietin Lise tota samaa koko ajan että jinxaanko koko jutun ja että oisko pitäny vielä tehdä yks testi yms :woot:
 
Tänään soitin neuvolaan, eka käynti 30.11. Päivät matelee niin hitaasti tällä hetkellä
 
Täällä ois eka neuvola viikon päästä ja 7.12 ultra. Ko malttas vaan :)
 
Takaisin
Top