Neuvola

Mulla sama tässä ja edellisessä raskaudessa, että ilmoitan aina aamupainon, jonka otan ennen aamupalaa ilman vaatteita. Ei noi keskellä päivää vaatteet päällä tehdyt mittaukset oo ollenkaan vertailukelpoisia.
 
Mäki taijan tehä niin et otan painon aamulla kotona, ja vaikka käyn neuvolassa puntarissa ni ilmoitan sen kotipainon kuitenki :D nimittäin kotipuntariin luotan enemmän ku neuvolan. Olikohan viimeks yks vai kaks päivää eroo ja neuvolan puntari näytti 1,5kg enemmän mitä kotipuntari..
 
Meillä täti mittaa neuvolassa, ni ei paljon omat mittaukset kotona vaikuta:stop:
 
Tänään ois neuvolalääkärille aika klo 13 :) ei oikein tiedä ite mitä odottaa aina näiltä käynneiltä kun ensimmäistä odottaa :D
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri käynti. Kaikki ok. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänäänet. Kirjoitti reseptin rasvaan, kun mun kädet kuivaa kovasti näin talvisin. Th otti painon ja mittasi verenpaineet. Käytiin läpi seulontatulokset ja kaikki niissä hyvin tähän mennessä.
Lääkäri laittoi lähetteen rakenneultraan, josta aika tulee sit kotiin kirjeellä. Ennen hiihtolomaa pitäs päästä siellä käymään [emoji4] Seuraava neuvola helmikuussa.
 
Nää on kyllä outoa, kun jokaisessa paikassa on niin eri käytännöt! Mulla antoi nt-ultran tehnyt kätilö rakenneultra-ajan suoraa siellä käynnillä!
 
Mun rakenneultran tekee lääkäri, oisko se osasyynä siihen miks aika tulee kirjeellä, eivätkä antaneet sitä suoraan? En tietysti varmaksi tiedä, enkä muista miten aiempien raskauksien aikaan oli. Aiemmin on rakenneultran tehny kätilö ja osan kerroista lääkäri, riippuen aina vähän tilanteesta ja mikä raskaus on ollu kyseessä. Mutta nää käytännöt vaihtelee kyllä joo tosi paljon. Pääasia että jokainen saa aikansa [emoji28][emoji1] Vaikka oishan se kiva ollu saada jo nyt tai nt-ultrassa ni ois ollu joku tietty päivä jota odottaa... Mut jospa se aika sieltä ensi viikon aikana tulee [emoji4]
 
Meilläkin nt ultrasi kätilö, sekä antoi rakenneultraan ajan, ja sen tekee meillä myös kätilö... jos oikein ymmärsin niin lekurikäynnit vasta ihan loppu vaiheessa täällä päin....
 
Meillä nt-ultran keskussairaalalla teki ylilääkäri, joka myös anto rakenneultra-ajan samantien nt-ultran yhteydessä.
 
Kävin tänään neuvolalääkärillä ja vähän aiheutti jännitystä, kun ei saanut sykettä kuulumaan. Niitä kun en vielä kertaakaan oo kuullut, vain ultrissa nähty syke. Ultrassa kuitenkin syke näkyi ja syyksi, ettei syke kuulunut, oli se, että kohtu on kuulemma suurehkompi kuin viikkoihin nähden pitäisi olla, eli etsi sykettä liian alhaalta. Jos ei tiedettäisiin, että yksi tulossa niin kohdun koon perusteella olisi lääkäri epäillyt kaksosia :D
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri käynti. Kaikki ok. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänäänet. Kirjoitti reseptin rasvaan, kun mun kädet kuivaa kovasti näin talvisin. --
Mietin ihan oikeasti ensin ensilukemalta parin sekunnin verran, että miten helvetissä jonkin rasvaan voi edes kirjoittaa, ja millä?! Eikö sillä ollut kynää ja paperia tai sähköisen reseptin kirjoittamismahdollisuus. Sit välähti, että ehkä tässä oli kyse reseptistä, joka koskee kuivien käsien hoitamiseen tarkoitettua rasvaa. Voi jööses tätä omaa ajatuksenjuoksua. Tee tässä sitten ajattelua vaativaa työtä....
:computer005
 
Kävin tänään toisella neuvolakäynnillä. Nyt oli vaan th:lle aika ja 6.2. on sitten neuvolalääkäri. Oli uusi neuvola, joten meni paljon aikaa jutusteluun. Verenpaine oli melko alhainen 89/62. Yleensä ei ihan noin alhainen oo ollut. Hemoglobiini 129. Th ihmetteli miksi en ollut käynyt esikoista odottaessa sokerirasituksessa koska HUSn ohjeistuksen mukaan pitäisi mennä jos ikää yli 25 ja esikoinen. Mutta ilmeisesti Helsingissä ei vaan tehdä. Siksi nyt kun muutin Vantaalle niin tässä raskaudessa sitten tehdään.
Sydänääniäkin kuunneltiin ja ne löytyi todella helposti (150).
Painoa ei ole vielä tullut yhtään lisää (-0,5kg), mutta esikoisestakin painoa alkoi tulemaan sitten loppuraskaudesta reilusti.
Seuraava neuvola-aika th:lle 5.3.

Nyt rv 14+6
 
Kävin viikolla 7 ollessani ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja seuraava aika on vasta rv:lla 20. Mietityttää, että onko kovin pitkä väli? Vai ihan normaali? Rv 8 oli ultra, jossa tarkastettiin, millä raskausviikolla mennään ja samalla lääkäri teki sisätarkastuksen. Nyt rv 13+2 menossa ja toki siis nt-ultrassa ollaan käyty ja siellä kaikki oli kunnossa.
 
Meillä oli kans rv 7 eka neuvola, rv8 oli neuvolalääkäri joka varmisti raskauden, rv12 nt ultra ja rv16 on meillä vasta seuraava neuvola! Tuntuu hurjan pitkältä väliltä, mutta meille neuvolatäti selitti sen niin, että alussa on harvemmin ja koska tossa välissä on noi ultrakäynnit niin seuraava neuvola aika on vasta niiden jälkeen.
 
Meillä oli kans rv 7 eka neuvola, rv8 oli neuvolalääkäri joka varmisti raskauden, rv12 nt ultra ja rv16 on meillä vasta seuraava neuvola! Tuntuu hurjan pitkältä väliltä, mutta meille neuvolatäti selitti sen niin, että alussa on harvemmin ja koska tossa välissä on noi ultrakäynnit niin seuraava neuvola aika on vasta niiden jälkeen.

Okei, aika sama rytmi sitten sielläkin.
 
Mäpäs muuten laskinkin väärin. Rv 18 on seuraava neuvola, eli viiden viikon päästä.
 
Mamma96 ai poika sinnekkin. Tännekki niptin mukaan. Jotenki silti uskon vasta 100% kun rakenneultrassa varmistetaan :D milloin sulla on rakenneultra?
 
Takaisin
Top