Neuvola

Huomenna olis eka neuvola ja vähän jänskättää mennä sinne. Mies ei pääse nyt mukaan kun on taas reissuhommissa, joten yksin olis mentävä. Huomenna ois rv 9+6, jokohan suostuis kuuntelemaan sydän ääniä :)
 
Tänään olis neuvola. 3v lähtee mukaan et saa rokotteen niin saa nähä Mite menee.. tänään olis viikkoi 8+4 ja viimeyönä tuli sit vuotoa kauheen viiltävän kivun jäljiltä.. ei onneks paljon tullut mut stressaa silti. Km ainoa jossa tullut mitään vuotoa.
 
Meillä oli juuri ensimmäinen neuvola. Viikkoja 7+3 ja koko vastasi viikkoja. Sydän sykkii terhakkaasti, mutta lääkäri sanoi että ruskuaispussi on hieman hassun näköinen, ei ole tasainen, aivan kuin olisi joku epämuodostuma. Ei välttämättä vaikuta mihinkään, mutta kyllä se säikäytti.

Ultrassa myös näkyi pieni verirantu kohdusta. Sanoi että turha murehtia liikoja, mutta kuitenkin vielä ollaan alussa niin kaikki mahdollista. En tiedä pitäiskö olla huolissaan vai mitä.
 
Musta on tosi kivaa, että joissain neuvoloissa on ultra, mutta kyllä pistää vihaksi, ettei tässä asiassa ole yhdenvertaisuutta. Tai no. Ehkä nyt ei ihan vallan vihaksi pistä, mutta ärsyttää, että itse saisi maksaa satoja euroja ultrasta ja toisilla se kuuluu neuvolakäynnin yhteyteen. Mä arvostan Suomen neuvolajärjestelmää, mutta mun mielestä tämä on iso asia, ettei ultrausmahdollisuutta kaikkialla ole. En tiedä minkä aloitteen tästä vielä aikaiseksi saan.....

Mulla alkaa ilmeisesti käymään vähän voimille kun en tiedä mikä tilanne on.
 
Nenevia, kylläpä on ultrasta jäänyt kysymysmerkkejä, onneksi nuo kumpikaan ei tosiaan välttämättä mitään tarkoita.
Ehkä vähän ammattitaidotonta, heittää ilmoille tuollaisia ajatuksia tässä vaiheessa, jos niitä ei sen enempää pysty perustelemaan/tutkimaan.
Mullakin näkyi pientä verirantua ekalla ultrausohjelmalla, jonka jälkeen katsoi toisella ja pahoitteli että oli mitään edes ääneen sanonut, kun ei mitään syytä huoleen ollut. Perusteli että vika oli siinä ohjelmassa. Tiedä sitten, mutta en nyt ole asiaa enempää mietiskellyt.
 
Musta on tosi kivaa, että joissain neuvoloissa on ultra, mutta kyllä pistää vihaksi, ettei tässä asiassa ole yhdenvertaisuutta. Tai no. Ehkä nyt ei ihan vallan vihaksi pistä, mutta ärsyttää, että itse saisi maksaa satoja euroja ultrasta ja toisilla se kuuluu neuvolakäynnin yhteyteen. Mä arvostan Suomen neuvolajärjestelmää, mutta mun mielestä tämä on iso asia, ettei ultrausmahdollisuutta kaikkialla ole. En tiedä minkä aloitteen tästä vielä aikaiseksi saan.....

Mulla alkaa ilmeisesti käymään vähän voimille kun en tiedä mikä tilanne on.
Tämän ehkä ymmärtää helpommin sen jälkeen, kun tajuaa, että Suomessa äitiysneuvola on ensisijaisesi lasta varten, eikä äitiä. Lapsi ei tarvitse ultrausta. Ja jos raskauden aikana jotain ylimääräistä neuvolasta tai julkisesta terveydenhuollosta haluaa, se pitää perustella lapsen kautta, muuten ei mene läpi. Tämä kannattaa pitää jatkossakin mielessä, koska sitten osaa muotoilla toiveensa niin, että ne toteutuvat.

Esikoista odottaessani halusin synnytystapa-arvioon, ja neuvolantäti kertoi minulle, että niillä perusteilla, joilla sitä pyysin, palautuu lähete bumerangina takaisin, ja että pitäisi olla tällaisia ja tällaisia perusteluita. Ja että olisikohan minulla juuri noita perusteita? Heti totesin, että tottahan minulla ihan varmasti juuri sellaisia perusteita on, kuinka sattuikaan! En minä eikä terkkakaan noiden perusteiden olemassaoloon uskonut, mutta minun piti väittää niitä olevan, jotta terkka sai kirjoitettua ne lähetteeseen ja sitten minä pääsin synnytystapa-arvioon. Kaikki on lasta varten, ei äitiä.
 
Musta on tosi kivaa, että joissain neuvoloissa on ultra, mutta kyllä pistää vihaksi, ettei tässä asiassa ole yhdenvertaisuutta. Tai no. Ehkä nyt ei ihan vallan vihaksi pistä, mutta ärsyttää, että itse saisi maksaa satoja euroja ultrasta ja toisilla se kuuluu neuvolakäynnin yhteyteen. Mä arvostan Suomen neuvolajärjestelmää, mutta mun mielestä tämä on iso asia, ettei ultrausmahdollisuutta kaikkialla ole. En tiedä minkä aloitteen tästä vielä aikaiseksi saan.....

Mulla alkaa ilmeisesti käymään vähän voimille kun en tiedä mikä tilanne on.

Oon samaa mieltä, että ei tunnu yhdenvertaiselta, että toisille kuuluu neuvolassa ja toisille ei. Ymmärrän, jos ultrataan raskaudenkeston määrityksen takia tai km epäilyn takia, mutta ihan muuten vaan jos osa saa ja osa ei niin kyllähän se harmittaa ajatella, et miks mun pitäisi sit pulittaa se iso summa yksityiselle? Tää on vähän tämmönen periaatekysymys mun mielestä :]
 
Mun mielestä äitiysneuvola on myös äitiä varten.

Ja ymmärrän toki Suskin pointin (työskentelen paljon näiden asioiden parissa). Lähinnä huudan yhdenvertaisuuden perään.
 
Monilla ystävilläni ultrataan ekoilla neuvolakerroilla vain, jotta tsekataan onko kaikki ok. Näillä perusteilla en itse esimerkiksi saa ultrausta, koska minun neuvolassani ei ultralaitetta ole eikä lähete mene noin läpi.

Olen kuitenkin saanut erinomaista palvelua omasta neuvolastani, äitiyspolilta ja synnäriltä. En siis varsinaisesti marise yleisestä järjestelmästä. Mutta tämä asia jotenkin korventaa.
 
Meillä neuvolaan vielä reilu pari viikkoa, 8+6 ois nla. Nyt tuntuu pitkältä vaikka varmaan ihan nopsaan meneekin. Eikähän siellä ekalla käynnillä juuri mitään edes tapahdu. No varataan uusia aikoja.
 
Meillä oli juuri ensimmäinen neuvola. Viikkoja 7+3 ja koko vastasi viikkoja. Sydän sykkii terhakkaasti, mutta lääkäri sanoi että ruskuaispussi on hieman hassun näköinen, ei ole tasainen, aivan kuin olisi joku epämuodostuma. Ei välttämättä vaikuta mihinkään, mutta kyllä se säikäytti.

Ultrassa myös näkyi pieni verirantu kohdusta. Sanoi että turha murehtia liikoja, mutta kuitenkin vielä ollaan alussa niin kaikki mahdollista. En tiedä pitäiskö olla huolissaan vai mitä.

Mulla näkyi myös jokin pieni vuoto kohta mistä sanottiin että yleisiä juttuja, ei huolta.
 
Vilttitossu, varmasti kysymysmerkkejä jäi paljon myös itseni takia, eli menin niin lukkoon etten tajunnut sanoa etten ymmärrä. Tiedän lääkärin jo entuudestaan ja voin melkein vannoa, että hän olisi näitä minulle avannut jos olisin älynnyt kysyä. Taisin kirjoittaa tuon viestin jossain sumussa.

Varasin myös tänään uuden ajan neuvolaan jossa ruetaan käymään läpi terveyttä ym., ilmeisesti se perus alkuraskauden käynti? Sen sain kahden viikon päähän. Samassa puhelussa kysyin sitten näitä avoimeksi jääneitä asioita ja sain mielenrauhan. Kaikki normaalia, ei syytä paniikkiin.

Minä siis kuvittelin että tämä on se alkuraskauden käynti kun ultrattiin ja katsottiin onko kaikki OK ja kuinka sydän sykkii. Ihmettelin kun lääkäri ei pyytänyt mitään lomakkeita joita meidän pyydettiin ennakkoon täyttämään ja pyysi varaamaan hoitajalle aikaa.

Ja Triina olen sun kanssa samaa mieltä, kyllä tässä pitäisi olla samanlaiset käytännöt paikkakunnasta riippumatta!

// Korjattu sanakirjan virheitä :)
 
Muokattu viimeksi:
Huomenna 1 neuvola käynti.............. apua!:nailbiting: Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin!:love2
 
Soittelin neuvola aikaa jo melkein heti plussaamisen jälkeen, about rv5 aikoihin. Eka neuvola-aika saatiin aika 24.10 rv9+4. Mies haluaa ehdottomasti tulla mukaan, heh.
Vielä pitäisi netistä täytellä vähän kyselyitä tässä odotellessa.
 
Mulla on ensi maanantaina neuvola, jossa ilmeisesti myös heti ultrataa. Jännittää niin pirusti että tekis mieli perua koko touhu. Raskausoireet melko olemattomat ja keskiviikkona tuli niukkaa vaaleanpunaista vuotoa. Lapsi on niin toivottu ja haluttu että en tiedä miten kestän jos tuleekin huonoja uutisia. 8+4
 
Eka nvola takana :happy: Kiireellä kävin mutta saatiin ultrattua ja katottua paperit kuntoon. Otettiin uus aika kun ei ole töitä niin keritään käymään loput läpi. :shy: Siellä pikkuinen sydän pomputti kamalasti niin sai vähän konkreettisemman tunteen tähän raskauteen etomisen ja väsymyksen lisäksi :wtf:
 
Takaisin
Top