Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolan lääkärintarkastus oli tänään ja kaikki oli hyvin :grin ainut, mikä jäi ihmetyttämään oli se, ettei multa otettu verinäytettä :bored: onko teiltä muilta otettu? Ei sillä, mulla oli viimeksi arvot vaan parantuneet enkä mä verinäytteitä varsinaisesti kaipaa. Mietinpä vaan, olisko se pitänyt ottaa...

Hemoglobiini on ainut verinen asia neuvolassa, mitä itellä on ainakin nappailtu. :)

Mulla oli kans tänään neuvolalääkäri eikä siellä verinäytteitä otettu. Sikiöseulonnan labroissa hb oli tosi hyvä, joten liekö sillä vaikutusta, ettei edes hb:ta otettu. Tehtiin vain sisätutkimus ja kuunneltiin pikkuisen sykkeet. Kaikki hyvin näiden perusteella! :)

Ihanamama mulla oli samalla tapaa. Kolmas neuvolakäynti tais osua sit rv22+ tienoolle et onkohan se sit se "kelaneuvolakäynti" vai miten noi menikään. Meillä mies ei halunnu tulla neuvolohin mukaan ettei joudu olee poissa koulusta. Esikoisen neuvoloissa oli aina mukana mut nyt ei vissiin kiinnosta. Ei osannu vielä sanoa tuleeko kesken koulupäivänsä rakenteeseen mukaan mut sinne sen kyl varmaan pakotan, jos ei muuten haluais... Joutuu se ainakin yhden neuvolakäynnin käymään, jos haluaa isyytensä tunnustaa ennen vauvan syntymää :D

Lääkärineuvolassa ei mitään verinäytteitä otettu, muutenkin oli tosi pikainen ja turhan oloinen käynti. Hemppa katotaan seuraavan kerran vasta ens neuvolakäynnillä. Tääl neuvolantätit on kait terveydenhoitajia, ainakin tos meidän neuvolassa.

Meillä ei.miestä kans neuvolat kiinnosta, ultrat kylläkin ja viime neuvolaan ois halunnu tulla sydän ääniä kuuntelemaan kun ei päässyt np ultraan, isyyden tulee tunnustaa neuvolaan, ettei tarvii sit erikseen lastenvalvojalle lähteä ku vauva syntyy. Mies sai vähän traumat esikoisen neuvolasta kun oli sijainen ja ei muuten huomioinnut miestä paitsi saarnamalla, vaikka siihenkään ei ois mitään syytä ollut... lasten neuvoloihin mies osallistuu mielellään, jos vaan töiltään pääsee :)

Mitähän ensimmäisellä neuvolalääkäri käynnillä tutkitaan? Olen viikolla 16+4 ja huomenna ensimmäinen lääkärin vastaanotto. Tähän mennessä olen käynyt kerran (8 viikolla) äitoysneuvolassa, jossa terkan kanssa papereiden täyttöä, hb ja verenpaine. 12 viikolla kävin nt-ultrassa ja nyt menossa ensimmäistä kertaa lääkärin vastaanotolle.

Mulla ainakin kyseli eka omasta voinnista ja suvun sairauksista ja sitten siirryttiin alakerran tutkimiseen. Eli onko kohdunsuussa kaikki ok, missä kohtu sijaitsee. Kuunneltiin sykkeet dopplerilla. Ennen lääkärissä käyntiä kävin pikaisesti terkkarilla, joka mittasi verenpaineen ja painon ja kyseli kuulumiset.

Mulla kysyi samat asiat kun neuvolaterkka (paino, proteiinit/sokerit, verenpaine), ja yritti tehdä sisätutkimusta siinä onnistumatta. Kyselin migreenilääkettä ja allergialääkettä, ajattelin saavani näihin reseptit. Sanoi että buranaa saa 2.kolmanneksella ottaa jossei panadol auta muttei antanut mitään reseptiä kumpaankaan vaivaan. 10min jälkeen kysyi oliko muuta, koska hänen aikansa alkaa loppua. Eli ihan turhaa hommaa.

edit: ainut anti oli sydänäänien löytyminen, tosin niitä kuunneltiin vain noin 2 sekuntia.

Tulin juuri lääkäristä ja itsestä tuntui, että aika turha käynti oli. Ensin terkka varasi itselleen seuraavan ajan ja pisti minulle influenssa rokotteen. Kertoi myös veriryhmäni ja sanoi mikä riski oli lapsen Downin syndrooman (minimaalisen pieni). Lääkäri kysyi mikä on mun vointi, onko omassa tai miehen terveydestä jotain hälyyttävää. Katsoi kohdunsuun, paineli mahaa tunnustellen kohtua ja räpelsi sisällä. Ei kuunneltu sydänääniä eikä muutakaan.

Mulla oli tiistaina lääkäri. Periaatteessa ihan perus neuvolakäynti: paino, virtsatesti, verenpaine, hb ja olisi ollut mahdollista ottaa influenssarokotus. Lääkärin kanssa käytiin läpi etukäteen täytetty lasta odottavan perheen voimavara tms. lomake. Yleistä keskustelua.

Sisätutkimusta ei tehty. Sain itse päättää tehdäänkö, koska supistuksia eikä gynekologisia vaivoja ole ollut.

Kävin aamulla neuvolalääkärillä. Ensin oli terkkarilla peruskäynti ja samalla sain influenssarokotteen sekä varattiin seuraava aika. Sitten siirryin lääkärin huoneeseen jossa lääkäri kyseli ensin kuulumiset ja voinnit. Sitten otettiin sf-mitta, kuunneltiin sydänäänet ja lopuksi vielä ultralla kurkattiin pikkuista :) <3 Sain kaksi kuvaakin muistoksi!

Mulla alkaa menee maku tohon meidän neuvolan toimintaan, tai lähinnä siihen hoitajaan :oops: alusta asti kun on ollut neuvolaan aika, niin se on peruttu samana aamuna. Niin kuin myöskin tänään aamulla. Tänään olisi ollut 12 neuvola niin soittivat 8:30 että tarvii perua kun hoitaja ei olekaan paikalla (ja aina samasta syystä peruuntuu aika kun hoitaja on estynyt tulemaan paikalle). Ja kaiken huipuksi, aika joka piti olla tänään, on sellainen joka on kerran jo muutettu, kun hoitajalle ei sopinutkaan. Ei siinä muuta, mutta joudun taas jälleen eri hoitajalle, ja taas jälleen joudun selvittämään asiat uudelleen. Käsityksen jonka olen saanut neuvola käynneistä, niin on se että hoidossa pysyisi jatkuvuus ja syntyisi luottamustunne hoitajan kanssa. Olisi mukava kertoa kuulumiset raskaudesta "tutummalle" ihmiselle. Todella turhauttavaa :(

Jopas on huonoa palvelua sun neuvolassa! Katsoin, että sulla on kyseessä ensimmäinen, etenkin siinä tapauksessa tarvitsee paljobn tukea ja neuvoa.
Pystyisitköhän vaihtamaan terkkaria? Sellaiseen, joka olisi useammin paikalla.
Onko sun neuvola isolla vai pienellä paikkakunnalla?

Vaihda äidiksipian hoitajaa, sulla on siihen täysi oikeus. Iteki tein niin yhdessä raskaudessa, koska mun terkkari oli ihan kauhea, pelkäsin neuvolakäyntejä..

Jopas on huonoa palvelua sun neuvolassa! Katsoin, että sulla on kyseessä ensimmäinen, etenkin siinä tapauksessa tarvitsee paljobn tukea ja neuvoa.
Pystyisitköhän vaihtamaan terkkaria? Sellaiseen, joka olisi useammin paikalla.
Onko sun neuvola isolla vai pienellä paikkakunnalla?

Vaihda äidiksipian hoitajaa, sulla on siihen täysi oikeus. Iteki tein niin yhdessä raskaudessa, koska mun terkkari oli ihan kauhea, pelkäsin neuvolakäyntejä..

Yritän huomenna puhua tämän uuden terkkarin kanssa jos onnistuis vaihto. Mun neuvola on isolla paikkakunnalla, tosin joka kaupungin osalla on oma neuvolansa, muttei silti näytä toimivan. Tähän asti kaikki on ollut todella mukavia, mutta jotenkin siitä jää silti puuttumaan sellainen yhtenäisyys. Ja Edelweiss, tämä on ensimmäinen raskaus juu.

Takaisin