Neuvola

Mä ihmettelin ku mulla ei ees otettu sf-mittaa n 22+1 neuvolassa, ku seuraava neuvolaki vasta syyskuussa jolloin jo 30+..

Mä ihmettelin ku mulla ei ees otettu sf-mittaa n 22+1 neuvolassa, ku seuraava neuvolaki vasta syyskuussa jolloin jo 30+..

Mullakaan ei sf-mittaa otettu nyt 22+4. Ihmettelin kanssa vähän, mut ei niin justiinsa.
Mulla on seuraava neuvola 27+4 eli alkaa tihentymään ku edellinen väli oli 10vk:grin

Mulla otettiin sf mitta viime neuvolassa rv22+6 ja keskikäyrällä mennään. :) Kolmen viikon päästä (rv26+0) on seuraava neuvola ja lääkärin tarkastus samalla.

Ja mulla myös viime raskaudessa sf-mitta aina yläkäyrällä ja epäily isosta vauvasta, oli alle 3kg syntyessään..

Tänää oli "kela neuvola". Ihanaa ku oli oma hoitaja paikalla ku viimeeks oli ekal kerral :) vaikka muutkin olleet mukavia. Paino on noussu 48kg -> 54,7kg, hemoglobiini ja verenpaineet todella hyvät. Otti sf mitan joka oli 19 ja pikkasen keskikäyrän alapuolella. Hoitaja ihan nauroi että oon aivan kuin oppikirjasta kaikkien arvojeni puolesta :D

Sanoi kun otti nyt 22+1 sf mitan että yleensä otetaan vasta viikolla 24 mutta kun tulee niin suuri väli seuraavaan kertaan ni parempi ottaa nyt jo myös. Seuraava kerta onki sit syyskuun lopulla jolloin on isyystunnistus :)

Tänään on sokerirasitus mulla ja oon flunssassa. :arghh: Ja oliko se niin että flunssa ja tulehdukset voi nostaa sokeriarvoja? Kammoon piikkejä nii kiva, jos ns turhaan tehään tänään rasitus, jos se ei vastaakaan todellisuutta. Onko kellään tietoo tai kokemusta tällaisesta?

Tänään on sokerirasitus mulla ja oon flunssassa. :arghh: Ja oliko se niin että flunssa ja tulehdukset voi nostaa sokeriarvoja? Kammoon piikkejä nii kiva, jos ns turhaan tehään tänään rasitus, jos se ei vastaakaan todellisuutta. Onko kellään tietoo tai kokemusta tällaisesta?

Tulehdus voi nostaa sokereita. Kysy hoitajalta kannattaako tehä. :)

Tulehdus voi nostaa sokereita. Kysy hoitajalta kannattaako tehä. :)

Kysyin ja hän otti selvää asiasta: kysyi kollegalta ja luki ohjeita mullekin ääneen kansiosta. Siellä sanottiin samaa ja sain itse päättää oloni perusteella, tehäänkö testi nyt. Ei tehty, sillä kipee olo ja oon miettiny saikulle jäämistä. Ton testin voi tehdä vielä myöhäisemmillä viikoilla rv 28 asti. Tämä hyvä näin, eipähän tule vääristymiä tuloksiin. :)

Mua on nyt mietityttäny kovasti tuo neuvolan laajempi tarkastus, jonne siis on erityisesti myös lapsen toinenkin vanhempi kutsuttu mukaan. Onko teistä joku käynyt siellä yksinään? Töissä on sellainen tilanne, että joudun menemään kyseiselle neuvolakäynnille yksin ja mietin paljonko siitä neuvolakerrasta voi saada irti, kun ilmeisesti aika paljon pitäisi perhe- ja parisuhdeasioita keskustella läpi.

Mä oon käyny kaikki neuvolakäynnit sekä tässä että edellisessä raskaudessa yksin. Koskaan ei ole kyselty missä mun aviomies on. Hän on töissä eikä häntä 'kiinnosta' tulla mukaan (ei suom syntyinen..) enkä edes ymmärrä miksi hän ikinä ois ees ollu mukana.
Näin mun kohdalla.

Mäkin mennyt kaikki käynnit yksinään. Siis Äitiysneuvola-ajat ja ei siinä mitään. Mies on aina klo. 16.00 asti töissä ja he ei siellä mitään niin kummallista kysele, että ois järkeä hänen ottaa palkatonta tai käyttää saldojaan.

Minusta neuvolakäynnit on muutenkin aika pirun tylsiä. Siis ne parit testit mitä itse ottaa (meillä otetaan kaikki itse) ja sydänäänet. Se on lähinnä siinä

Rusina: oon niin samaa mieltä et neuvolakäynnit on tylsiä. Siis ihana et meistä pidetään huolta yms, mut mun käynnit kestää aina max 15 min, ku ei mulla o mitää kysyttävää siellä..
Yks kamu sano ku esikoista odotin hänen kans samaan aikaan että hällä menee tyyliin aina tunti. Tunti !! Whaaat...

Mäkin oon käynyt nyt tässä raskaudessa kaikki käynnit yksin (taaperon kanssa), kun viime raskaudessa kaksi vuotta sitten mies oli kaikilla käynneillä mukana, enkä nää sille tarvetta nyt. Meillä on ens viikolla "voimavarakäynti", jonne mieskin olis erittäin tervetullut, mutta en nää aiheelliseksi kun vastahan nämä asiat on käyty läpi edellisessä raskaudessa. Täytellään molemmat omat kyselyt kotona parisuhteeseen jne liittyen ja minä keskustelen niistä sit terkan kans.

Rusina: oon niin samaa mieltä et neuvolakäynnit on tylsiä. Siis ihana et meistä pidetään huolta yms, mut mun käynnit kestää aina max 15 min, ku ei mulla o mitää kysyttävää siellä..
Yks kamu sano ku esikoista odotin hänen kans samaan aikaan että hällä menee tyyliin aina tunti. Tunti !! Whaaat...

Joo ja siis jos ois jotain seurattavaa, kaksos- tai muuten riskiraskaus ni sitte, mutta tällee normaalisti se ei tosiaan oo mitenkään erityinen. Varsinkin kun just kahden vuoden sisään on edelliset äitiyskäynnit ja lapsen käynnit olleet. Ja vielä on lapsen ja omat. Ultrat on aina kivoja kyllä :)
Mutta ei mulla esikoisenkaan kanssa kauaa nokka tuhissut siellä ja en silloinkaan nähnyt tarpeelliseksi, että mies järjestäis töistä niitä varten vapaata

Musta on ihanaa kun mun mies on päässy tulee 2/3 neuvolakäynneistä. Ekaan ei tullu, koska se ois ollu ihan turhaa. Tämä on meille ensimmäinen lapsi nii miehellekin tulee kaikkee uutta tietoo käynneillä ja meidän hoitaja keskustelee ja kyselee häneltä kuulumisia ja ajatuksia, mikä on mukavaa. Mies pääsee noiden neuvolakäyntienkin kautta vielä enemmän mukaan tähän odotukseen - ja pääsee kuulee myös sydänäänetkin! :happy:

Mut ehkä se on tosissaan hieman eri tilanne, jos on vaikka useampi lapsi. :)

Tänään oli kelaneuvola ja kaikki hyvin, ainoastaan labrasta tuli pissanäytteessä 1+ punasolut... Nyt sitten odotan tuleeko soitto perään ja lääkärireissu vai meneekö viljelyn jälkeen ja mahdollisesti ens viikolle...
Ahdistavaa jos siellä on esim. Tulehdus ja taas oireettomana, että onko ehtinyt muhia pitkään ja onko kohta taas munuaisissa :banghead:

Pääasia että vauva vaikuttas olevan virkeä ja siltä osin kaikki hyvin :Heartred

Mulla ystävä naapurikunnassa ja heillä oli ekassa raskaudessa, kuin myös tässä toisessa ihan hullun pitkiä neuvola-aikoja. Meillä on kestänyt 15-30min kaikki käynnit ja he on ollu 1-1,5h aina. Heillä on eri teemoja joka kerta, mitä käyvät läpi... Meillä on aina sama teema: punnitus, verenpaine ja sydänäänet. Siinäpä se.
Minä ohjeistin mieheni tulemaan eskoisen aikaan neuvolakäynneille, mutta nyt toisessa olen hänet vapauttanut. Huomenna tulee mukaan Kela-kertaan ja palauttamaan alkoholikyselynsä. :)

Siis ymmärtääkseni nykyään isän täytyisi osallistua neuvolaan vain siksi nykyään että isyydentunnustus voidaan hoitaa neuvolassa ja neuvolatäti voi vahvistaa isän. Muuten se on sitten sossussa lastenvalvojalla syntymän jälkeen.

Näin ainakin viimevuonna kun tämä käytäntö tuli . Miehen piti olla "tuttu" neukulle ja neukku toivoi että kaksi kertaa olisi paikalla ,kerran ennen tunnustusta ja sitten siinä tunnustuksessa:) Nyt ei tarvi kun ollaan naimisissa sitä tunnustusta tehdä.

Mutta jos neuvolatäti on aiemminkin ollut tekemisissä isän kanssa, esim. esikon neuvolakäynneillä niin ei sen miehen nyt siellä neuvolassa tarvitse juosta, riittää kun menee sit siihen isyydentunnustus neuvolaan.

Takaisin