Neuvola

Kaikki hyvin, vatsa kasvaa keskikäyrillä

Ei mulla puhuttu mitään mistään vatsan kasvukäyristä? Sanoi vaan että silmämääräisesti jo vähän pömpöttää ja käsin tunnusteli, että missä korkein kohta... :confused:
 
Ei mulla puhuttu mitään mistään vatsan kasvukäyristä? Sanoi vaan että silmämääräisesti jo vähän pömpöttää ja käsin tunnusteli, että missä korkein kohta... :confused:

Tarkoittanee SF mittaa eli jossain vaiheessa kaikilta otetaan kohdun koon mitta. Minultakaan sitä ei ole vielä otettu, ei hätää. Ja alkuun ne lukemat ei just sen koon takia oo kovin luotettavia, joten siksi ne ei ees yritä mitata ekalla kolmanneksella.
 
Tarkoittanee SF mittaa eli jossain vaiheessa kaikilta otetaan kohdun koon mitta. Minultakaan sitä ei ole vielä otettu, ei hätää. Ja alkuun ne lukemat ei just sen koon takia oo kovin luotettavia, joten siksi ne ei ees yritä mitata ekalla kolmanneksella.

Okei, kiitos. Aina oppii uutta :D
 
Mulla oli eilen neuvola ja sain todistuksen kelaa varten. Yllätyin kun hemoglobiini oli noussut, viime kerralla oli 127 ja nyt 135, enkä syö rautatabletteja. Minulla on ennen raskautta ollut hemoglobiini aina tosi matala 110-120 välillä. Verenpaine oli ok, 120/72 ja painoa tullut 8kg yhteensä. +800g/viikko, vielä ihan normaalia, toivottavasti tasoittuu nyt. Seuraavaksi olisi sokerirasitus ja ens kerralla neuvolassa aletaan mittaamaan sf-mittaa. Niin ja vauvan sykkeet oli 145-150.
 
Tarkoittanee SF mittaa eli jossain vaiheessa kaikilta otetaan kohdun koon mitta. Minultakaan sitä ei ole vielä otettu, ei hätää. Ja alkuun ne lukemat ei just sen koon takia oo kovin luotettavia, joten siksi ne ei ees yritä mitata ekalla kolmanneksella.

Juurikin sitä mittaa meinasin :) Ite hiukan myös yllätyin, että nyt jo mitattiin, mutta ihan hauska, että jossain jutussa oon tälleen etujoukoissa :hilarious: Aika sellainen noin-lukema tais tulla, oisko ollu jotain 16cm...
 
Kävin huippauksesta työpaikkalääkärillä. Verenpaineet 125/75, ylösnoustessa 112/75. Eli romahdus oli aika suuri. Hb oli normaali 129, joskus oli 148.
 
Mie onnistuin kehittämään tänään itselleni jonkun paniikin, ettei vauvalla olisi kaikki hyvin, kun en oo tänään tuntenut liikkeitä... Järki sanoi, ettei hätää ole, mutta paniikki iski. Pääsin onneksi kuuntelemaan sydänäänet ja sieltähän ne vahvat sydänäänet kuului :Heartred
 
Neuvolalääkäri oli tänään ja kaikki ok. Lääkäri vaan nopsasti ultras ja katto sykkeen ja totes että "siellä se liikuttelee käsiään". Itse en saanut nähdä kuvaruutua ollenkaan. :sad001 teki myös nopean sisätutkimuksen ja kaikki ok. Sitte vaan heippa. :D oli jotenkin supernopea käynti, mutta pääasia että kaikki oli kuitenkin ok. :)
 
Neuvolassa tänään käyty rv 18+3. Paino noussu edelliskerrasta (6vk sitten) 1300g eli 228g/viikko, lähtöpainoon tullu yhteensä noin 2,5kg. Rr 100/61, hb 110. Pissa puhdas. Sydänäänet noin 136-143 välillä ja löyty suht helposti. Ei vielä ottanu sf-mittaa vaikka aiemmissa raskauksissa on ottanut sen jo näillä viikoilla. Supisteluista puhuttiin ja varas mulle lääkäriajan 15.7. ja seuraava neuvola sit 5.9. Nyt jännittää ku meiän lääkäri vaihtuu, edellinen lopetti, ku ei halunnu enää ajaa pitkää matkaa tänne. Uus on kuulemma tosi nuori naislääkäri. Ja neuvolan täti sano suoraa että ei tiedä mitä ko. henkilö osaa ja onko ikinä ultraa käyttäny. Ens viikolla tulee ekan kerran, ja meil neuvolassa lääkäri paikalla kerran viikossa, joten sit ku mun aika on, niin on hänen toinen kertansa. Mut nopeastiha noi oppii, jos on yhtään asioista kiinnostunut :)
 
Neuvolassa tänään käyty rv 18+3. Paino noussu edelliskerrasta (6vk sitten) 1300g eli 228g/viikko, lähtöpainoon tullu yhteensä noin 2,5kg. Rr 100/61, hb 110. Pissa puhdas. Sydänäänet noin 136-143 välillä ja löyty suht helposti. Ei vielä ottanu sf-mittaa vaikka aiemmissa raskauksissa on ottanut sen jo näillä viikoilla. Supisteluista puhuttiin ja varas mulle lääkäriajan 15.7. ja seuraava neuvola sit 5.9. Nyt jännittää ku meiän lääkäri vaihtuu, edellinen lopetti, ku ei halunnu enää ajaa pitkää matkaa tänne. Uus on kuulemma tosi nuori naislääkäri. Ja neuvolan täti sano suoraa että ei tiedä mitä ko. henkilö osaa ja onko ikinä ultraa käyttäny. Ens viikolla tulee ekan kerran, ja meil neuvolassa lääkäri paikalla kerran viikossa, joten sit ku mun aika on, niin on hänen toinen kertansa. Mut nopeastiha noi oppii, jos on yhtään asioista kiinnostunut :)

Heh, mulla oli toisen lapsen odotusaikana joku nuori ulkomaalainen naislääkäri, joka siis osasi kyllä suomea. Ultras sitte loppuvaiheessa, kun piti tarkistaa kuinka päin tyttö siellä masussa on. Ei se oikein osannut tulkita sitä ultrakuvaa siinä ja kävi pyytämässä jonkun vanhemman naislääkärin mukaan. Sitten ne siinä yhdessä puhuivat eri kielellä ja yrittivät tulkita kuinka päin vauva on. :D
 
Olipas ihana neuvolatäti! Ei ollut mun oma, mut tosi semmonen "muumimammamainen" :joyful: vanha ihana nainen.
Kaikki oli hyvin, verenpaineet oli kyl aika matalalla, ei mul ikin oo 100/65 ollu.
Rautaa pitää alkaa syömään pikkuhiljaa, ei viel paha hätä ku hemoglobiini oli vielä 112 mut varmasti romahtaa.
Painoa lähtöpainoon oli tullu +600g, kuulemma saa tulla lisääki reilummin vaikka ylipainoa on. Oon kyllä syönyki aika hyvin:grin
 
Voi ku itsekin olisi noin vähän tullut kiloja lähtöpainoon nähden :wideyed:
Tiesin kyllä,että kiloja kertyy, sen verran radikaali muutos tullut treenaamiseen että ihmekkös tuo:shy: Mutta kylläpä ne sitten lähtee pois ensivuoden aikana, nyt vain koitan nauttia tästä raskausajasta:happy:
 
Mulla sit taas paino nyt -4kg lähtöpainosta. Ja tänään viikkoja 19+0, paino vain putoaa pikkuhiljaa. Toki mulla on reilusti ylipainoa, ettei saisikaan tulla ku max 5kg lisää. Tänään pitää just rimpauttaa soittoajalla neuvolaan, kun migreeni kiusaa kahden viikon välein ja tänään migreenin yhteydessä tuntunut oikein kunnolla korkea pulssi tykyttävän, varsinkin oksentamisen jälkeen.
 
Minä oon myös hiukan huolissani painostani. Esikoisen aikaan olin takaisin lähtöpainossa tässä puolessa välissä ja silti tuli +15kg (mistä 11kg jäi sairaalaan ja loput jäi kai ikuisiksi ajoiksi) Nyt on sitte jo tullut +5kg... :'( Et toivotaan, ettei tähän tuu enää sitä 15 lisää... Sitte ollaan jo hurjissa lukemissa, kun en lähtöpainoltakaan ollut varsinaisesti alipainoinen... :/
 
Olin eilen neuvolassa ja sain kela-lapun. Terkalla oli sijaisena varmaan itseäni nuorempi sijainen. Ihan sympaattinen oli. Sydänääniä ei saanut kuuluviin, vaan joutui toisen terkan pyytään apuun. Myös hb:n mittauksessa tais olla vähän ongelmaa. Mutta eipä siinä, kukaan ei oo seppä syntyessään :cat:
Ekaa kertaa nyt vkolla 22 otettiin sf-mitta ja meni sinne korkeimmalle käyrälle. Toivon mukaan tasaantuu keskikäyrällä jatkossa :nailbiting: mun pelko on, että joudun synnyttään yli 4kg lapsen (mies painanut syntyessään yli 4kg, iik)
 
Olin eilen neuvolassa ja sain kela-lapun. Terkalla oli sijaisena varmaan itseäni nuorempi sijainen. Ihan sympaattinen oli. Sydänääniä ei saanut kuuluviin, vaan joutui toisen terkan pyytään apuun. Myös hb:n mittauksessa tais olla vähän ongelmaa. Mutta eipä siinä, kukaan ei oo seppä syntyessään :cat:
Ekaa kertaa nyt vkolla 22 otettiin sf-mitta ja meni sinne korkeimmalle käyrälle. Toivon mukaan tasaantuu keskikäyrällä jatkossa :nailbiting: mun pelko on, että joudun synnyttään yli 4kg lapsen (mies painanut syntyessään yli 4kg, iik)

Jos se sijainen teki voi olla muttavirhekkin :) Ehkä näyttää tasasempaa oman terkan mitalla. Niillä on yllättävän suuri merkitys onko mittaaja kokenut ja ero voi olla iso mittaajien välissä:)
 
Mulla on kans ollut sillai että oli harjoittelija oman terkan ohella ja teki kaikki tarvittavat jutut,mutta sf-mitan sai heittään niin paljon häränpyllyä että oma th halus sen viä ite mitata ja johan muuttui lukema ja kasvu olikin ihan normia...
Ja toisekseen iso sf mitta ei aina automaattisesti tarkoita isoa vauvaa,kaverilla mitta oli yläkäyrällä koko raskauden ja vklla 35 oli ylimääränen ultra vauvan koon tarkistamiseen...ja toinen vielä vklla 39 kun olis käynnistetty silloin jos ois ollu aihetta koon puolesta...syntyi tasan laskettuna pvnä ja vauva painoi 3150g,istukka oli ollut kookas ja napanuaraakin vaikka muille jakaa ja vissiin vettäkin sit ollu runsaasti...
 
Olin eilen neuvolassa ja sain kela-lapun. Terkalla oli sijaisena varmaan itseäni nuorempi sijainen. Ihan sympaattinen oli. Sydänääniä ei saanut kuuluviin, vaan joutui toisen terkan pyytään apuun. Myös hb:n mittauksessa tais olla vähän ongelmaa. Mutta eipä siinä, kukaan ei oo seppä syntyessään :cat:
Ekaa kertaa nyt vkolla 22 otettiin sf-mitta ja meni sinne korkeimmalle käyrälle. Toivon mukaan tasaantuu keskikäyrällä jatkossa :nailbiting: mun pelko on, että joudun synnyttään yli 4kg lapsen (mies painanut syntyessään yli 4kg, iik)

Mulle neuvolantäti sanoi että näillä viikoilla se Sf-mitta menee melkein aina yläkäyrille, mutta tasaantuu sitten myöhemmin. Tässä vaiheessa vielä vaikuttaa tohon mittaan äidin koko (selän pituus) ja lantion leveys, kuinka hyvin vauva ja kohtu täyttää alavatsaa. Sikiön kasvun kannalta mitalla on enemmän merkitystä vasta loppuraskaudessa.
 
Mulla huiteli edellisessä raskaudessa sf-mitta koko ajan ihan omissa lukemissaan ja epäiltiin isoa vauvaa. Syntyessään 40+1 painoi kuitenkin 3862g eli ihan peruskokoinen vauva kuitenkin.
 
Takaisin
Top