Neuvola

Musta alkaa tuntuun et mun neuvolantäti ei oo ihan kartalla, mulla siis nyt menossa 36+4 ja mun paikkoja on viimeks katottu joskus syyskuussa. Nytkin mulla on ens viikolle vaan pelkkä terkka aika. Tuntuu oudolta lukee ku kaikki tietää jo paljonko on auki ja muuta ja mun terkkaa ei ees kiinnosta mun supistelut ja kivut. Että milläköhän viikoilla sinne lääkäriin pitäis päästä? Ens viikko on siis jo sit 37+0 niin se lääkärikäynti menee väkisinki vasta viikolle 38 jos semmosta ny on ees tulossa...

Pakko kommentoida et mulle on sisätutkimus tehty 23.8, ku olin 27+1.. eikä sen jälkeen vaikka kävin 36+1 synnytystapa-arviossaki.. viikolla 37 soitin naikkarille ja ihmettelin miksen saa uutta aikaa että se tehtäs, ni puhelimessa ollu kätilö sano mulle et miksi se pitäs tehdä.. sanoi että mitä väliä sillä on oonko auki vai en...
Nyt kai sunnuntaina on yliaikakontrolli 41+5, niin siel sit varmaan tsekkaavat.. ja aattelin kyl pyytää et saisko käynnistyksen.
 
Tiistaina oli 39+3 ja mulle tosiaan varattiin tällänen ylimääränen lääkärikäynti, koska lapsi vaikuttaa isolta. Edellisellä kerralla 35+3 se oli jo 3192g. Nyt siis kuukausi tuon jälkeen painoarvio oli 4.4kg... kaulaa ei jäljellä, sormenpäälle auki. Siinä sit vähän yritti lääkäri härnätä sormilla, huhhuh että teki kipeetä. Koko tuon päivän supisteli kyllä tiiviillä tahdilla mutta kivuttomasti, ja lääkärikäynnin jälkeen tuli jo lievästi kivuliaita. Kerkesin jo innostua... No nyt eilinen ja tää päivä tullut suppareita, mutta vain kivuttomia eikä läheskään niin paljoa kuin tiistaina. Tympii jo kun nuita kivuttomia tullu jo varmaan kuukauden ajan mutta siihen se sitten jää.

Mut siis ei ollu puhetta mistään käynnistelyistä tms. Lääkäri toivoo että saan luonnollisen synnytyksen kokea ja sanoi etteivät yleensä anna mennä yli 11 päivää enempää. Ylihuomenna olis laskettu aika. Olo on virkee ja tuntuu et pojalla ei oo mikään kiire pihalle. :D Mutta siis pelottaa minkä kokoinen napero tuolta pihalle tulee, lähinnä että mahtuuko se ees tulemaan ja et mä kuitenki repeen ku mikäkin...
 
Ja siis mulle ei meinannut edes tuo lääkäri nyt tehdä sisätutkimusta mutta mä kysyin että kai se tehdään, ja ehkä lääkäri näki mun huolestuneen ilmeen... :D
 
Mulla ainakin ihan perus-neuvolan hoitaja käynti ensi viikolla kun viikkoja 36+3. Lääkäristä ei oo ollut puhettakaan.
Ei kai ne tota kohdun suun tilannetta katsokaan sillein ”ihan muuten vaan”, tai oon ainakin ymmärtänyt niin että kaikkea ”ylimääräistä” sörkkimistä alakerrassa yritetään välttää vikalla kolmanneksella ettei sitten aiheuta ennen aikaista synnytystä. Vaikka olishan tuo tilanne kyllä ihan kiva tietää kun itelläkin on noita supisteluja ja muita oloja ollu aika hitokseen viimeaikoina o_O
Mullakin virallinen lääkärikäynti ollut joskus heinä-elokuun paikkeilla. Yhden ylimääräisen käynnin kävin joskus syyskuussa jolloin kurkkas alakertaan, mutta käynti liittyi käytännössä vaan runsaaseen valkovuotoon... että noinkohan sitä mitään kerkee enää tuon ens viikon jälkeen, tulee kuitenkii kaikki joulut ja muut välissä... ;/
 
Itelläni oli neuvolassa kaikki ok, tänään 36+3. Lääkäri teki kyllä sisätutkimuksen. Parissa viikossa kohdunkaula oli pelkästään pehmennyt, mutta ei ollut lyhentynyt entisestään ja oli vielä kiinni. Että kai nuo kivut ja supistukset oli sentään edes vähän jo pehmittänyt paikkoja.
Kuulemma vauva tosi alhaalla ja tunsi pään, mutta ei ollut kiinnittynyt.
Sf-mitta oli 34cm, että iloisesti mennään ja kasvetaan yläkäyrällä sen kanssa.
Syke oli muistaakseni 136, vaikka neiti olikin aika aktiivinen. Luulisi että oisi ollut enemmän..
Noh, puolentoista viikon päästä taas neuvolaan.
 
Itselle on tehty vain yksi neuvolalääkärintarkistus, se oli joskus viikolla 34, nyt menossa 37+6, eikä sen kummemmin enää mitään lääkärintarkistusta tule muutakuin sitten synnärillä.. Yhdessä ylimääräisessä lääkärintarkastuksessa olin ennen viikkoa 30,kun oli paljon kivuttomia supistuksia.
Meillä täällä ei ole ultraakaan, joten viimeksi pikkusen nähnyt rakenneultrassa (ja yhden ylimääräisen kerran viikolla 34 neuvolalääkärin jälkeen kun varmuudeksi lähetti synnärille tarkistuksille kun ei saanut kunnolla dopleria toimimaan).
Hieman kateellisenakin luen,kun monet ultrattu useammin, täälläpäin kuuluu vain se kaksi ultraus kertaa,mikäli raskaudessa ei mitään erikoista.. Mutta pian pikkuisen näkee onneksi ihan livenä:Heartpink:Heartpink
 
Kyllä mä oon olettanut, että kaikille kuuluu 2 virallista lääkärikäyntiä raskauden aikana. On se raskauden alkuvaiheessa tehtävä sekä loppupuolen lääkärikäynti. Outoa jos noinkin vähästä jo karsittu :wideyed:
 
Mäki oon luullu et kuuluu n vko 20 ja sit se loppuraskauden käynti.. siis lääkärit.

Ja tosta ultrasta, just oli tiistaina puhetta neuvolatätin kans siitä et joka neuvolassa hänenki mielestä pitäs olla ultrat käytössä, sais paljo varmempaa tietoo asioista eikä vaan arvailuja vatsan läpi.
Mulla tehty 3 ultraa - kolmas oli siis symnytystapa-arviossa.
Systeri asuu pienellä paikkakunnalla ja sillä kai ultrattiin joka käynnillä.
 
No siinä käsityksessä mäkin oon että kaks ultraa ja kaks lääkärikäyntiä. Ne olis ne vakiot. Mulle tuli ylimääräinen ultra lokakuulle ku rakenneultrassa selvis marginaalinen istukka, ja se oli onneks korjaantunut. Toissa viikolla oli ylimääräinen lääkärikäynti missä vähän mittailtiin vauvaa ku terkka panikoi että ny tulee jättivauva. Ja kakat siä mitään jättiä ollu vaan ihan just keskikäyrällä oleva. No, muuta mä en nyt sit tilastani tiedäkkään ja sen että hb oli 114, pissa ja verenpaine ok. Kipuihin ja supistuksiin ei oo kukaan sanonu mitään. En tiä olisko mun parempi vaan lepäillä vai onko ihan ok että touhuan sen mitä pystyn kivuista huolimatta? Mulla on siis sitä semmosta menkkajomotusta melkein kokoajan ja supparit lisääntyy vaan päivä päivältä. Haluaisin kuitenki ehtiä sit ajoissa lähteen sairaalaan ku sinne on matkaa sen reilu 100km...
 
Meillä on vain yksi lääkärikäynti ja "normaalitapauksessa" kaksi ultraa polilla. Myö saatiin viime viikolla polilla ekstraultra, kun piti tsekata, miten päin kaveri oleskelee, ja samalla saatiin painoarvio. Meillä on myös neuvolassa ultra, mutta se on vanha eikä kuva ole kovinkaan selkeä. Minkäänlaista sisätutkimusta ei ole tehty ja tuskin tehdäänkään ennen synnytystä... Lääkärikäynnillä lääkäri sanoi ensimmäiseksi, ettei nykyisin sisätutkimusta tehdä ilman erityistä syytä tai jollei äiti sitä erityisesti vaadi. Lääkärin asenne ei puoltanut sisätutkimuksen tekemistä, joten en sitä pyytänyt. Ei siis ole mitään käsitystä, miten paljon paikat ovat ehkä auki. Kai ne kuitenkin aukeavat viimeistään synnytyksessä... :wideyed:
 
Ei minulla ainakaan ole kuin tuo yksi lääkärikäynti ollut,jossa tsekkasi paikat, eikä mistään toisesta kerrasta ole kyllä puhuttu, kai sellainen aika nyt olisi jo annettu jos sellainen olisi tulossa, huomenna kuitenkin jo 38+0..
Eiköhän ne paikat aukea jossain vaiheessa ja pieni tulee pihalle:joyful: Mutta olisihan se tietysti mielenkiintoista tietää mitä tuolla alhaalla on tapahtunut vai onko mitään..:wideyed:
 
Kyl meillä kuuluu synnytystapa-arvio viel tähän loppuun. Joku käsikopelohomma sen sit luulis olevan, ku ei meidän neuvolassa ultraakaan oo...
 
Meilläpäin ei synnytystapa-arviota ole ollenkaan, jos ei selkeesti tunnu loppupuolella että vauva ei ole kääntynyt pää alaspäin... tai jotain semmosta se neuvolatäti sano jossain vaiheessa. Tai sitten jos on muuten riskisynnyttäjä/radi/tms..
 
Yleensähän - ymmärtääkseni - on loppuraskauden lääkärikäynti. Monet kutsuu sitä myös synnytystapa-arvioksi. Mutta ns virallinen synnytystapa-arvio tehdään ainakin täällä helsingissä omassa synnytyssairaalassa, ja se tehdään tosiaan vain jos on jotain ongelmaa tai ed synnytys ollut sektio tms.
 
Meillä perus neuvolakäynnit (neuvolassa ei ole omia ultralaitteita), kaksi ultraa (kätilön tekeminä ilmaisia, lääkärin maksullisia) ja kaksi lääkärikäyntiä. Ylimääräisiä vain jos on jotain ongelmia. Ei ole mitään synnytystapa-arvioita. Sen ainoan kerran elämässäni olen sellaisessa ollut kun olin kolmannen odotuksen aikaan keskustelemassa polilla synnytyspelosta.
 
Joo siis se synnytystapa-arvio on kyllä ihan synnytyssairaalassa lääkärin kanssa tehtävä. Että ei ne neuvolan vikat lääkäriajat missä kattoo asentoa ja kohdunsuuta. Tai näin tosiaan meilläkin. Ja radin takia siihen ei pääse, ellei arvot heitä pahasti ja silloinkin vissii vaan jos on lääkitys.
Mä kävin siinä tapa-arviossa synnytyssairaalassa ja paikalla oli sekä kätilö, että lääkäri. Ja tähän kuului erillinen käynti edellisen synnytyksen läpikäymiseen. Mulla siis pelkopolin kautta lähete tapa-arvioon kun edellinen synnytys meni nii penkin alle
 
Tänään käytiin painoarviossa. Vauva nyt 2396g viikot 36+1. Alle kolmikiloseksi kuulemma jää. Virtaukset ok mut kohtuvaltimovirtaukset vähän yli minkä takia ilmeisesti verenpainetta pitää seurata. Päästään kasvuseurantaan nyt loppuajaksi. Pitkät jalat vauvalla ja muuten sirppana. Virkeä kuitenkin ja kaikki näyttäis olevan ok. Synnärille kehoittivat lähtemään heti kun supistelee kun ei tiedetä miten pieni ne jaksaa ottaa vastaan. Niin ja vauva laskeutunut jo tosi alas ja pää kiinnittynyt ♡♡
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli viimeinen neuvolakäynti ennen laskettua aikaa. Sf-mitta kasvanut hitaasti, joten saatiin lähete polille. Epäilys on, että mitan hidas kasvu selittyy sillä, että vauva on painunut nyt tosi alas ja on kohdussa mutkalla, mutta varalta pitää tsekata tilanne. Sydänäänet on vahvat ja vauva liikkuu paljon. Miulla on viime aikoina ollut nivusissa äkillisiä kipusytkäyksiä, olen välillä pudonnut polvillenikin. Ilmeisesti vauvan alas painunut pää painaa hermoja nivusissa. Hoitokeino olisi synnytys... odottelen jo malttamattomana sitä kokemusta :p
 
Mä en yhtään luota täällä neuvolan tädin sf-mittauksiin. Äitiyspolilla saivat meinaan 6 cm enemmän kuin neuvolassa :hilarious: Mutta eipä siinä, niin kauan ku mittaaja pysyy samana niin kai siitä jotain voi päätellä.

Mut täälläkin on aina välillä jäätävää kipua nivusissa! Neuvolassa epäili aiheuttajaksi mahdollisia suonikohjuja... Jotenkin toi vauvan oleminen hyvin alhalla kuulostaa paljo ilahduttavammalta syyltä :joyful:
 
Käytiin tänään polilla. Terkkarin arvio oli oikea: vauva on tosi alhaalla ja kasvanut ihan hyvin. Painoarvio 3730g. Paikat pehmenneet, mutta eivät vielä auki, joten vielä ei jääty laitokselle, vaan päästiin odottamaan "joulua" kotiin. :rolleyes: Kaveri on kuitenkin sen verran alhaalla, että jos tulee kipeitä supistuksia, saa lähteä heti laitokselle. :)
 
Takaisin
Top